Lego voor volwassenen
zondag 7 juni 2026 om 16:25
Zijn er dames hier die Lego sets hebben voor volwassenen?
M’n zoontje is de laatste tijd helemaal gek van Lego en help hem regelmatig met bouwen. Het lijkt me leuk om nu zelf aan een wat groter bouwwerk te beginnen. Ik zag dat er zelfs 18+ varianten zijn voor volwassenen. Welke zijn aan en afraders? Wat was jullie eerste Lego set?
M’n zoontje is de laatste tijd helemaal gek van Lego en help hem regelmatig met bouwen. Het lijkt me leuk om nu zelf aan een wat groter bouwwerk te beginnen. Ik zag dat er zelfs 18+ varianten zijn voor volwassenen. Welke zijn aan en afraders? Wat was jullie eerste Lego set?
maandag 8 juni 2026 om 00:27
Ik vond dr botanische tuin heel mooi en leuk om te bouwen. Een goede combi tussen een gebouw bouwen en bloemen. Ook vind ik het peperkoekhuisje leuk. Ik huur meestal de lego, maar het peperkoekhuisje zou ik nog wel willen kopen eigenlijk.
Qua huren heb ik goeie ervaring mee. Ik vind het vooral leuk om samen met mijn kind te bouwen, maar hoef het niet echt ergens in huis neer te zetten, dus een ideale oplossing. De legoblokjes zijn op kleur gesorteerd dus meestal is alles goed te vinden (soms even een keertje goed zoeken.
Qua huren heb ik goeie ervaring mee. Ik vind het vooral leuk om samen met mijn kind te bouwen, maar hoef het niet echt ergens in huis neer te zetten, dus een ideale oplossing. De legoblokjes zijn op kleur gesorteerd dus meestal is alles goed te vinden (soms even een keertje goed zoeken.
maandag 8 juni 2026 om 07:40
Frizz schreef: ↑07-06-2026 16:31De sets met bloemen zijn hartstikke populair, ik heb er een aantal van. Maar eigenlijk wil ik die set van Keith Haring: https://www.lego.com/nl-nl/product/keit ... modal=show
Nog nooit iets van Lego in elkaar gezet, maar deze is wel heel leuk..
komt zoiets ook waarschijnlijk in de aanbieding, wat een paar posts onder jou werd gezegd? Bij de Amazon prime dagen ofzo?
Edith: bij Bol ‘maar’ 89,99, dus mijzelf verwend en besteld.
(En ik heb sinds vanochtend dat stomme reclameliedje in mijn hoofd.. Met Lego kun je alles maken.. een boot, een vliegtuig en een trein.. )
himalaya wijzigde dit bericht op 08-06-2026 08:51
10.58% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 8 juni 2026 om 08:05
ik zag op instagram de tip van make-up kwasten. Dus die heb ik nu sinds kort hiervoor in gebruik.
Hier ook veel botanisch in huis, maar merk dat ik de grotere sets toch leuker vind om te bouwen. Met oud & nieuw heb ik de gemotoriseerde vuurtoren gebouwd en dat beviel zo dat ik er een traditie van wil maken: eens per jaar een €200-€300 set kopen en op oudjaar bouwen.
Heb ook nog de Titanic in de doos staan als investering. Of voor noodgevallen als er weer eens een pandemie uitbreekt.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 8 juni 2026 om 08:20
Niet alles gelezen, maar hier doet mijn man aan lego.
We hebben ondertussen echt al heel veel. Zijn tip: maak een lijstje van wat je leuk vindt om te bouwen en houd de prijzen een tijdje in de gaten. Regelmatig zijn er acties en als je het eenmaal hebt opgebouwd, bewaar dan de doos en het boekje (heel belangrijk!). Dan kun je het later weer doorverkopen.
Zo kun je steeds weer wat winst maken en wordt je hobby steeds groter
We hebben ondertussen echt al heel veel. Zijn tip: maak een lijstje van wat je leuk vindt om te bouwen en houd de prijzen een tijdje in de gaten. Regelmatig zijn er acties en als je het eenmaal hebt opgebouwd, bewaar dan de doos en het boekje (heel belangrijk!). Dan kun je het later weer doorverkopen.
Zo kun je steeds weer wat winst maken en wordt je hobby steeds groter
maandag 8 juni 2026 om 09:11
himalaya schreef: ↑08-06-2026 07:40Nog nooit iets van Lego in elkaar gezet, maar deze is wel heel leuk..
komt zoiets ook waarschijnlijk in de aanbieding, wat een paar posts onder jou werd gezegd? Bij de Amazon prime dagen ofzo?
(En ik heb sinds vanochtend dat stomme reclameliedje in mijn hoofd.. Met Lego kun je alles maken.. een boot, een vliegtuig en een trein.. )
Ah good for you! Veel plezier ermee!
•
maandag 8 juni 2026 om 09:26
Mocht je trouwens willen gaan huren, hier wel hele goede ervaring met bouwsteenwinkel.nl
Die krijg je gewoon bezorgd en kun je bij DHL punten weer terugbrengen tegen laag tarief omdat zij zelf ook een DHL punt zijn.
Nadeel is dat je een jaar-abbo hebt en daarnaast per week betaald, dus vooral rendabel als je het redelijk vaak wil doen en dan ook vrij snel bouwt.
Die krijg je gewoon bezorgd en kun je bij DHL punten weer terugbrengen tegen laag tarief omdat zij zelf ook een DHL punt zijn.
Nadeel is dat je een jaar-abbo hebt en daarnaast per week betaald, dus vooral rendabel als je het redelijk vaak wil doen en dan ook vrij snel bouwt.
maandag 8 juni 2026 om 09:36
Met een plumeau. Als je ze regelmatig afstoft, valt het heel erg mee.
Zelf vind ik het zoeken naar steentjes leuk. Ik vind het suf dat zelf een klein pakket al in verschillende zakjes zit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 8 juni 2026 om 10:08
Ik vind de zonnebloemen van Van Gogh en waterlelies van Monet heel tof maar heb ze nog niet. Net als Dianaf vond ik het vroeger het leukst om eindeloos te zoeken naar de goede stukjes. We hadden een enorme curverbak met alles door elkaar. Mijn neefjes spelen er soms mee bij mijn ouders en als mijn broer en ik meespelen vallen we meteen weer terug in onze oude 'taal'. "Als je een plat wit tweetje tegenkomt, die zoek ik nog!"
Tjezus, wat vals
maandag 8 juni 2026 om 10:57
Ik ben sinds 2023 LEGO verslaafd. Al heel veel leuke en grote sets gekocht en neergezet.
Mijn mooiste set is Rivendell, die kon ik met een goeie korting op Amazon kopen, deze staat in een case op de kast.
Vorige week heb ik minas tirith gekocht (ook LOTR) die is nog groter, bijna 8300 steentjes, heb er nu nog geen plek voor maar zodra het kan ga ik hem bouwen.
Ik wil ooit nog de Titanic kopen, gelukkig gaat die pas eind 2028 eruit dus kan nog even doorsparen.
M’n vriend spaart LEGO treinen die we samen in elkaar zetten, die heeft echt wel een paar hele mooie staan. Ook van alternatief LEGO. Maar die bouwen wat minder fijn. Echte LEGO klikt veel soepeler.
Daarnaast gaan we ook een paar keer per jaar naar LEGO beurzen, daar zijn vaak sets te koop die allang niet meer te krijgen zijn. Daar haal ik veel Creator 3 in 1 huizen vandaan. Die zijn echt geweldig om neer te zetten.
En veel verlanglijstjes maken en prijzen vergelijken om toch de beste deal eruit te slepen. Ik koop wel het liefst alles nieuw in doos zodat je zeker weet dat de set compleet is.
Mijn mooiste set is Rivendell, die kon ik met een goeie korting op Amazon kopen, deze staat in een case op de kast.
Vorige week heb ik minas tirith gekocht (ook LOTR) die is nog groter, bijna 8300 steentjes, heb er nu nog geen plek voor maar zodra het kan ga ik hem bouwen.
Ik wil ooit nog de Titanic kopen, gelukkig gaat die pas eind 2028 eruit dus kan nog even doorsparen.
M’n vriend spaart LEGO treinen die we samen in elkaar zetten, die heeft echt wel een paar hele mooie staan. Ook van alternatief LEGO. Maar die bouwen wat minder fijn. Echte LEGO klikt veel soepeler.
Daarnaast gaan we ook een paar keer per jaar naar LEGO beurzen, daar zijn vaak sets te koop die allang niet meer te krijgen zijn. Daar haal ik veel Creator 3 in 1 huizen vandaan. Die zijn echt geweldig om neer te zetten.
En veel verlanglijstjes maken en prijzen vergelijken om toch de beste deal eruit te slepen. Ik koop wel het liefst alles nieuw in doos zodat je zeker weet dat de set compleet is.
maandag 8 juni 2026 om 11:52
Volgens mij was die bij de laatste black friday wel goed afgeprijsd maar het is altijd afwachten en gokken. Voor de Keith Haring heb je nu de laagste prijs betaald: https://www.brickwatch.net/nl-NL/set/31 ... gures.htmlhimalaya schreef: ↑08-06-2026 07:40Nog nooit iets van Lego in elkaar gezet, maar deze is wel heel leuk..
Ik heb wel eens een set niet gekocht onder het nom van die wordt vast nog goedkoper. Werd alleen maar duurder
Voor het afstoffen van mijn lego gebruik ik een swiffer, kwast en ik heb zo'n mini stofzuiger gekocht.
maandag 8 juni 2026 om 12:23
Dat hangt echt van het merk af. Lumibricks doet echt niet onder en die hebben me toch een gave sets! Veel leuker geprijsd en dan zit er nog verlichting bij en geprinte stukjes ipv stickers.
Prachtige gebouwen in allerlei thema's, echt een aanrader.
maandag 8 juni 2026 om 12:45
neliba schreef: ↑07-06-2026 19:46Misschien een stomme vraag, maar hoe lang doe je erover om zo'n set in elkaar te zetten. Snap dat het natuurlijk enorm verschilt per set, maar misschien kunnen jullie wat voorbeelden geven? Vind het lastig inschatten en wil wel een beetje "waar" voor mijn geld wat dat betreft. Heb hier in huis niet echt de ruimte om de eenmaal gebouwde sets neer te zetten (zo'n botanical set nog wel, maar gebouwen bijvoorbeeld niet en die lijken me nou juist leuk om te bouwen). Zou het dan dus alleen om het bouwen doen en daarna weer afbreken.
Hoe moeilijker de bouwtechnieken, hoe langer je erover doet. En bij een set met kleine zakjes ga je er sneller doorheen dan met grote zakjes (ze maken ze steeds kleiner de laatste jaren, als je een set van 10 jaar geleden koopt dan zit die in 10 zakjes waar die nu in 20 zakjes zou zitten). Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om meerdere (of alle) zakjes door elkaar te openen, dan ben je veel langer bezig met zoeken naar de stukjes.
Daarnaast zegt de leeftijdsindicatie iets over de moeilijkheidsgraad, maar zeker niet alles. Je weet wel zeker dat als een set voor 4+ is hij errug makkelijk is, maar 18+ is niet altijd heel moeilijk.
Sommige mensen kopen de nieuwste modular zodra die uit is en bouwen hem dan in 9 uur achter elkaar op. Anderen doen weken over het opbouwen met elke avond 1 zakje. En dan alles er tussenin.
Dan nog een paar dingen over waar voor je geld:
- Kijk eens op rebrickable en zoek daar de set op die je interessant vindt. Ga dan naar het tabblad Alternates van die set, dan zie je hoeveel andere modellen je van alleen die set kunt maken. Van de modulars zijn de meeste alternates niet gratis, maar dan kun je wel voor een beperkt bedrag weer een heel nieuw bouwsel maken van de set die je hebt. Van de Creator sets zijn heel veel gratis bouwsels te vinden, dus dan kun je van je gekochte set vaak veel verschillende dingen maken, sommige sets kun je wel 20 heel verschillende dingen van maken bijvoorbeeld. En je kunt natuurlijk ook nog zelf iets bedenken.
Maar zo kun je dus voordat je een set aankoopt al inschatten hoeveel waar voor je geld je eruit kunt krijgen.
- Dan marktplaats. Als je een 2e hands set voor de juiste prijs koopt kun je die voor dezelfde prijs weer doorverkopen nadat je erop uitgekeken bent. Zeker als je het niet erg vindt dat niet alles precies in zakjes zit, of dat er weleens iets kan missen is dit een goede manier.
- Maar vooral: het eerder genoemde brickwatch en dan geduld hebben. Ik koop zeer zelden een nieuwe set voor 80 tot 100% van de adviesprijs, meestal tussen de 60-70%. En dan kun je de set vaak weer voor diezelfde prijs (of soms zelfs iets meer) doorverkopen nadat je hem gemaakt hebt.
- En vergeet Lumibricks niet. Ze verkopen o.a. via amazon en daar hebben ze ook vaak aanbiedingen waardoor je voor een stuk vriendelijker prijzen prachtige sets hebt. De kwaliteit is echt goed, de uitdaging is groot vaak, ontzettend leuke bouwtechnieken en de verlichting die je inbouwt maakt dat je er nog langer over doet (is best wat gepriegel) en het resultaat is prachtig. De doorverkoopwaarde is wel minder dan bij lego. En er is geen site als rebrickable waar je allerlei alternatieve bouwsels kunt ontdekken, die moet je dan zelf bedenken.
Ik zou een plank ervoor vrijmaken en dan lekker een paar maanden van je gemaakte sets genieten (zo gaaf om naar te kijken) en dan telkens weer eentje verkopen en een volgende kopen en maken.
maandag 8 juni 2026 om 12:54
MevrouwJack schreef: ↑08-06-2026 12:39Eeeeen ik heb de zonnebloemen besteld, yay! Ga lekker alle zakjes eerst door elkaar gooien, gewoon uit jeugdsentiment lekker lang zoeken![]()
Gaaf! Voor mij is het echt de hel, alles door elkaar, ruim 2600 stukjes voor jouw set.
Ik had assembly square tweedehands, 4000 stukjes, die kwamen in 1 grote zak. Die heb ik eerst allemaal op kleur gesorteerd (dat heeft bij jouw set weinig zin
Ik wil bouwen, niet zoeken
maandag 8 juni 2026 om 13:44
Bij die van mij zitten ze allemaal in een of twee grote zakken, en dat is inderdaad een nadeel: wij sorteren ze op kleur in een aantal platte dozen die we hebben, maar dan nog is het een hoop gezoek. Er zit geen tijdslimiet aan, dus dat is qua druk prettig (hoewel ik ze meestal snel af heb en ook relatief snel terugstuur om iets nieuws uit te zoeken). Nadeel is wel dat de mooiste set zo'n beetje altijd uitgeleend zijn.AnAppleADay schreef: ↑07-06-2026 20:28Mijn ervaring is dat verhuurde sets verplicht worden gesorteerd per 2-3 ‘originele’ zakjes.
Betekent dus ook wel dat je zelf bij het afbreken dat ook moet doen.
Zelfde hier. Bedacht toevallig net dat ik de HP sets die we nog hebben misschien aan mijn nichtje kunnen geven. Die vindt het leuk en zo komt er geen geld bij She-who-must-not-be-named.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 8 juni 2026 om 13:45
Haha, lekker veel geelMevrouwJack schreef: ↑08-06-2026 12:39Eeeeen ik heb de zonnebloemen besteld, yay! Ga lekker alle zakjes eerst door elkaar gooien, gewoon uit jeugdsentiment lekker lang zoeken![]()
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 8 juni 2026 om 14:17
Ik heb één HP set gemaakt en die inderdaad ook bewust tweedehands gekocht (en weer verkocht).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in