Lego voor volwassenen

07-06-2026 16:25 330 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er dames hier die Lego sets hebben voor volwassenen?
M’n zoontje is de laatste tijd helemaal gek van Lego en help hem regelmatig met bouwen. Het lijkt me leuk om nu zelf aan een wat groter bouwwerk te beginnen. Ik zag dat er zelfs 18+ varianten zijn voor volwassenen. Welke zijn aan en afraders? Wat was jullie eerste Lego set?
Deze is ook leuk

Afbeelding
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
08-06-2026 17:23
Ik kreeg als kind al de kriebels als ik bij vriendinnetjes was waarbij alles per set bij elkaar moest blijven of wanneer je alleen het boekje mocht maken. Grappig eigenlijk, want ik heb nog steeds de neiging om bij creatieve dingen juist niet te doen wat het voorbeeld aangeeft. Het zat er blijkbaar al vroeg in ;-D Wij maakten af en toe ook wel iets vanuit het boekje, maar dan zochten we alle onderdelen wel weer bij elkaar uit de hoop. Af en toe maakten we alles uit de boekjes die we hadden, dat kwam natuurlijk nooit meer helemaal uit, maar wel leuk.

Kan me herinneren dat we ons echt koning te rijk voelden toen we het vliegtuig kregen, of het politiebureau. En we hadden heel veel van die grijze wegenplaten. Die maakten we aan elkaar met boompjes wat natuurlijk dramatisch was want dat bleef nooit zitten. Ik maakte huisjes en vliegtuigen, mijn broer auto's en (vooral) verkeersongelukken.

Deze vond ik zo leuk dat ik hem nog steeds uit mijn hoofd kan daarmee maak ik altijd veel indruk op mijn neefjes ;-D
Mijn kind wil sets echt alleen maar zo bouwen als ze horen (houdt sowieso van de regels volgen), dus zo'n grote bak vol stukjes heeft totaal geen zin hier.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
08-06-2026 17:38
Mijn kind wil sets echt alleen maar zo bouwen als ze horen (houdt sowieso van de regels volgen), dus zo'n grote bak vol stukjes heeft totaal geen zin hier.

Nee dan is het alleen maar tijdverspilling inderdaad, en het nadeel van zo'n grote bak is dat je ook wel sneller wat kwijtraakt. Wij mikten alles op de grond, en dan verdween er wel eens iets tussendoor.

En deze sensatie kan ik me nog zo voor de geest halen:

Afbeelding

;-D
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
08-06-2026 17:23
Ik kreeg als kind al de kriebels als ik bij vriendinnetjes was waarbij alles per set bij elkaar moest blijven of wanneer je alleen het boekje mocht maken. Grappig eigenlijk, want ik heb nog steeds de neiging om bij creatieve dingen juist niet te doen wat het voorbeeld aangeeft. Het zat er blijkbaar al vroeg in ;-D Wij maakten af en toe ook wel iets vanuit het boekje, maar dan zochten we alle onderdelen wel weer bij elkaar uit de hoop. Af en toe maakten we alles uit de boekjes die we hadden, dat kwam natuurlijk nooit meer helemaal uit, maar wel leuk.

Kan me herinneren dat we ons echt koning te rijk voelden toen we het vliegtuig kregen, of het politiebureau. En we hadden heel veel van die grijze wegenplaten. Die maakten we aan elkaar met boompjes wat natuurlijk dramatisch was want dat bleef nooit zitten. Ik maakte huisjes en vliegtuigen, mijn broer auto's en (vooral) verkeersongelukken.

Deze vond ik zo leuk dat ik hem nog steeds uit mijn hoofd kan daarmee maak ik altijd veel indruk op mijn neefjes ;-D

Afbeelding

Oeh, jij moet moc's gaan maken! Heb je weleens op rebrickable rondgekeken? En heb je weleens gedacht aan digitaal lego bouwen (ontwerpen)?
S-Groot schreef:
08-06-2026 18:21
Oeh, jij moet moc's gaan maken! Heb je weleens op rebrickable rondgekeken? En heb je weleens gedacht aan digitaal lego bouwen (ontwerpen)?

Haha ik moest digitaal lego googlen, wat een grappig idee. Geloof niet dat ik daar het geduld voor zou hebben, maar ik vind het wel tof dat mensen er zo in opgaan. Die moc's kwam ik even geleden tegen toen ik wat Lego kocht als cadeautje, ik kende dat niet. Heel cool.
Tjezus, wat vals
Solomio schreef:
08-06-2026 16:15
Ik kan me helemaal niet herinneren dat je vroeger van die sets had. Alleen maar dozen met steentjes, waarmee je zelf iets bouwde.
Nou, dat kan het ook zijn.
Van wat ik zelf vroeger had waren het kleine doosjes.
Ik had in de jaren 70 wel een huiskamertje met een klok.
Maar dat waren alleen witte steentjes, met een sticker.
Er waren misschien niet eens grote dozen?
In ieder geval niet zoals het er nu is, want er is best veel wat op volwassenen gericht is.
MevrouwJack schreef:
08-06-2026 18:25
Haha ik moest digitaal lego googlen, wat een grappig idee. Geloof niet dat ik daar het geduld voor zou hebben, maar ik vind het wel tof dat mensen er zo in opgaan. Die moc's kwam ik even geleden tegen toen ik wat Lego kocht als cadeautje, ik kende dat niet. Heel cool.

Ik vind het ook zo gaaf dat mensen dat doen.

Vorige week heb ik deze gemaakt. Een moc van rebrickable, toch geweldig hoe iemand dat bedenkt?

Afbeelding
DG2015 schreef:
08-06-2026 17:38
Ik ben met kleien nooit verder gekomen dan een dobbelsteen en met Lego nooit verder dan een blokkenhuis.
Oftewel: creatief als een loden deur.

Ik vind al die sets heerlijk.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
bartjes schreef:
08-06-2026 18:30
Nou, dat kan het ook zijn.
Van wat ik zelf vroeger had waren het kleine doosjes.
Ik had in de jaren 70 wel een huiskamertje met een klok.
Maar dat waren alleen witte steentjes, met een sticker.
Er waren misschien niet eens grote dozen?
In ieder geval niet zoals het er nu is, want er is best veel wat op volwassenen gericht is.

De sets waren echt van een hele andere orde vroeger. Ze zijn nu veel gedetailleerder plus sinds een jaar of 20 ook op volwassenen gericht (en daar hebben ze zich enorm in ontwikkeld).
S-Groot schreef:
08-06-2026 18:41
De sets waren echt van een hele andere orde vroeger. Ze zijn nu veel gedetailleerder plus sinds een jaar of 20 ook op volwassenen gericht (en daar hebben ze zich enorm in ontwikkeld).
Ja, wel heel leuk hoor.

Sinds Corona heeft het ook weer een vlucht genomen.
bartjes wijzigde dit bericht op 09-06-2026 04:19
10.58% gewijzigd
Volgens mij verkopen ze nu ook meer lego voor volwassenen dan de andere sets. Maar er zijn er ook die een hele stad bouwen op zolder enzo. Ben afgelopen weekend weer eens de Intertoys ingelopen en het was druk bij de Fifa sets displays, dat boeit me helemaal niet maar gok dat het veel verkocht wordt nu.

Mijn broer en ik hadden vroeger een trein en een hoop kleine sets. Mijn neefje had het kasteel, brandweerkazerne, politiebureau, manage etc. Mijn nichtjes hadden ook vooral huisjes en die hadden dus vooral poppetjes met dieren hoofden, zoals beertjes, vossen etc. Ik weet nog dat je ook een jaar of 2 echt meisjes lego had met alles roze. Dat had ik op mijn verlanglijst gezet maar niet gekregen. Volgens mij was dat ook een flop want 2 jaar later zag je het nergens meer. Ben ergens wel blij dat ik dat toen niet gekregen heb waar waarmee combineer je dat nu nog?
Ik had ook meisjeslego, ik kan me nog een ijssalon herinneren met groen/roze parasolletjes en een glijbaan.

Je hebt nu wel Lego Friends, ook op meisjes gericht maar dat zijn ook andere poppetjes enz dus kan je inderdaad niet echt combineren, terwijl die van vroeger juist heel goed te combineren was.
Deze was het! Geen glijbaan dus, maar een wenteltrap.

Ik kan me die grondplaat ook nog zo goed herinneren

Afbeelding
S-Groot schreef:
08-06-2026 18:37
Ik vind het ook zo gaaf dat mensen dat doen.

Vorige week heb ik deze gemaakt. Een moc van rebrickable, toch geweldig hoe iemand dat bedenkt?

Afbeelding

Mijn zoon doet dit ook, maar om daar een digitaal boekje bij te maken is hem nog ff drie bruggen te ver.
Ik zie dat er ook een set gaat uitkomen van Amsterdam.
https://www.xgn.nl/nieuws/deze-lego-ams ... t-een-feit

Die lijkt me wel heel tof!
Oh die is leuk! Hopelijk veranderen ze er niet teveel aan en heeft hij ook leuke verhaaltjes in de huisjes
AnAppleADay schreef:
08-06-2026 19:08
Ik had ook meisjeslego, ik kan me nog een ijssalon herinneren met groen/roze parasolletjes en een glijbaan.

Je hebt nu wel Lego Friends, ook op meisjes gericht maar dat zijn ook andere poppetjes enz dus kan je inderdaad niet echt combineren, terwijl die van vroeger juist heel goed te combineren was.
Oh die kun je prima combineren. Mijn dochter in ieder geval wel 😀 ze zijn wel even groot.
Leuk weer een Lego topic. Ik heb ook mee geschreven in het vorige topic maar die is behoorlijk naar onder gezakt.

Ik had vroeger (45 jaar terug) een groot kasteel met paarden en ridders. Ik mocht voor fl 100 LEGO uit kiezen omdat ik een kleurwedstrijd had gewonnen. Meisjeslego was er toen nog niet. Verder bouwde ik graag huizen en dieren.

Ik heb nu 13 sets. Kerststraat met trein, een zwart/witte kat, de rustgevende tuin en verder allemaal sets uit de bloemen en plantenserie. Ik let ook goed op de aanbiedingen dus betaal tussen de 58% en 75% van de adviesprijs. Nooit meer.
Ik wil nog wel de rode kat, de Mona Lisa en een paar nieuwere sets uit de bloemenserie. De rode kat is nu te koop voor de laagste prijs ooit maar uitverkocht (bij dreamland). Wel ingesteld dat ik bericht krijg als ie er weer is.
Laatst zag laatst ook een oproep om te stemmen op een Nijntje set: https://beta.ideas.lego.com/product-ide ... 443332ae96

Afbeelding

Weet niet precies hoe het allemaal werkt maar je moet een minimaal aantal stemmen hebben en dan kijkt Lego er naar en dan komt er wellicht een set uit onder het Lego Ideas thema.
Ik heb nog veel fabuland van vroeger 😁 met Liesje Lam 🥰

Afbeelding

Ik vind die Italiaanse Rivièra zo mooi

Afbeelding

En deze wil ik bij de Lego store in New York kopen als we daar in oktober zijn

Afbeelding

En deze wil ik ook nog, aangezien ik uit dezelfde serie ook Las Vegas en San Francisco heb. We kopen deze alleen van steden waar we geweest zijn

Afbeelding
Irregular_Choice schreef:
08-06-2026 19:48

En deze wil ik bij de Lego store in New York kopen als we daar in oktober zijn [21402]

Waarom wil je die daar ter plekke kopen (en hem dan meesjouwen naar NL en evt invoerrechten betalen)? Is hij daar heel goedkoop? Ik heb hem bij bol voor 63 euro gekocht.

Die Italiaanse Riviera is echt mooi hè.

Die fabuland dingen had ik ook nog, nadat ik ze naar de kringloop gedaan had kwam ik erachter dat ze nog wel wat waard zijn...
Frizz schreef:
08-06-2026 19:12
Mijn zoon doet dit ook, maar om daar een digitaal boekje bij te maken is hem nog ff drie bruggen te ver.

Kan ook met foto's! Als hij hem dan af gaat breken kun je elke keer een paar blokjes eraf halen, foto van het bouwsel met losse blokjes maken en dan weer de volgende stap. Dan de foto's in omgekeerde volgorde samenvoegen tot een pdf. Kind kan de was doen!

Heb je een paar voorbeelden van wat hij zelf gemaakt heeft? Ik vind dat toch zo knap, ik hoop nog eens zover te komen. Tot die tijd maar gewoon genieten van sets en mocs.
S-Groot schreef:
08-06-2026 21:40
Waarom wil je die daar ter plekke kopen (en hem dan meesjouwen naar NL en evt invoerrechten betalen)? Is hij daar heel goedkoop? Ik heb hem bij bol voor 63 euro gekocht.

Die Italiaanse Riviera is echt mooi hè.

Die fabuland dingen had ik ook nog, nadat ik ze naar de kringloop gedaan had kwam ik erachter dat ze nog wel wat waard zijn...
Ik heb geen idee wat hij daar kost. Maar ik heb genoeg plek in mijn koffer en vind het leuk om dat als souvenir mee te nemen 😊 en je mag tot €430,- aan spullen meenemen zonder invoerrechten te betalen.
Edit: wow zonder plaatjeplakrechten loopt zelfs een quote met plaatje erin al mis.
sfinx wijzigde dit bericht op 08-06-2026 22:50
86.84% gewijzigd
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Irregular_Choice schreef:
08-06-2026 19:48
Ik heb nog veel fabuland van vroeger 😁 met Liesje Lam 🥰
Ik had ook Fabuland en voor mijn verjaardag kreeg ik deze Liesje set dubbel en toen had ik Liesje en Loesje, lol!
Het Fabuland reuzenrad was mijn favoriet.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven