Lego voor volwassenen

07-06-2026 16:25 282 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er dames hier die Lego sets hebben voor volwassenen?
M’n zoontje is de laatste tijd helemaal gek van Lego en help hem regelmatig met bouwen. Het lijkt me leuk om nu zelf aan een wat groter bouwwerk te beginnen. Ik zag dat er zelfs 18+ varianten zijn voor volwassenen. Welke zijn aan en afraders? Wat was jullie eerste Lego set?
De sets met bloemen zijn hartstikke populair, ik heb er een aantal van. Maar eigenlijk wil ik die set van Keith Haring: https://www.lego.com/nl-nl/product/keit ... modal=show
Ik bouwde als kind al veel met Lego (was een krat vol die nog van mijn oom was geweest), maar dat waren geen sets. Heel lang niks gebouwd. De laatste jaren bouw ik voornamelijk sets uit de botanische serie (bonsai, orchidee, veldboeket, rozen, narcissen), omdat ik die ook gewoon als plant en bos bloemen in mijn woonkamer kan zetten. Mijn laatste set die ik heb gebouwd was de rode kat (21376). Ik vind het echt superleuk om te doen en ik onspan er ook van, omdat ik echt alleen maar met het bouwen bezig ben en de rest verdwijnt naar de achtergrond. Ik zou vooral kijken naar de decoratieve waarde als het is afgebouwd. Sommige sets vind ik geweldig, maar ik koop ze niet omdat ik niet weet waar ik het moet laten. Ik bewaar trouwens wel de dozen, boekjes en steentjes die na het bouwen over zijn, zodat ik de sets nog kan verkopen als mijn huis dichtgroeit. Veel bouwplezier!
Ik heb precies hetzelfde als trachemys; ik word heel rustig van Legoën. Ik heb pas de zwarte kat gebouwd. Ben nu met mijn dochter bezig aan de zonnebloemen van Van Gogh – zij wilde die graag om op haar kamer te hangen, maar ik vind hem als Lego-set iets minder leuk omdat het wat meer 2D is en dan al snel op een soort Ministeck lijkt. Volgende die we doen is de otter-set.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Voor de dames die de LEGO bloemen in huis hebben staan: hoe houden jullie die stofvrij?
Juneberry schreef:
07-06-2026 17:05
Voor de dames die de LEGO bloemen in huis hebben staan: hoe houden jullie die stofvrij?
Eens in de zoveel tijd even afspoelen onder de kraan.
Red_Velvet schreef:
07-06-2026 16:25
Ik zag dat er zelfs 18+ varianten zijn voor volwassenen. Welke zijn aan en afraders?

Echte afraders zijn er eigenlijk niet, elke set heeft wel iets eigens en verrassende technieken. Ik zou vooral kijken naar wat je aanspreekt qua eindresultaat, of het nu een gebouw is, een dier of een botanische set.

Modulaire gebouwen zijn wel echt ontzettend leuk om te maken, daar zitten zoveel leuke verrassingen en technieken in. Dan zit je stukjes op elkaar te bouwen en na een x aantal stappen herken je ineens wat het moet worden, dat zijn voor mij zulke leuke momenten. Dat gebeurt veel tijdens het maken van zo'n set. En het zijn prachtige bouwsels om daarna nog lang naar het resultaat te kijken (maar dat vind ik van de meeste sets wel eigenlijk).

Dieren bouwen is een hele andere vorm van bouwen vind ik. Je bent voor een groot deel met het binnenwerk bezig waar weinig vorm in zit, pas in een later stadium krijgt het echt vorm. Bij dat soort sets geniet ik van de technieken en dat het uiteindelijk dan toch echt die herkenbare vormen krijgt en dat ik me zit te verwonderen over hoe ze met zulke steentjes toch weer zo'n herkenbaar dier weten te maken.

Botanische sets vind ik qua bouwplezier zelf minder, de bloembossen dan. Ze brengen nu wel steeds meer variatie op het thema uit, een set als 11505 Bospaddenstoelen vind ik echt prachtig en veel leuker om te maken dan een bos(je) bloemen (daar zit veel herhaling in, voor sommigen is dat juist lekker ontspannend, ik vind het al snel vervelend). Maar ook de veel kleinere bloeiende cactus (11509) vond ik erg leuk om te doen, leuke technieken en ineens wordt het echt een cactus, bizar knap hoe ze het bedenken en hoe echt het er vanaf een afstandje uitziet.

Je hoeft trouwens echt niet alleen voor de 18+ sets te kijken voor mooie sets of sets die veel plezier geven tijdens het bouwen. Echt zat City en Friends sets die erg leuk zijn om te maken en naar te kijken. Disney ook.

Ik zou gewoon lekker gaan beginnen, kijk naar wat je aanspreekt qua uiterlijk en ga vanaf daar lekker wat uitproberen. Het is te leuk.
Het stikt hier in huis van de LEGO. Van Star wars tot f1 auto’s, bloemensets, Vespa, VS busje….
Nu hebben we de Sagrada familia gezien die binnenkort uit komt. Beetje groot, kunnen we helaas niet kwijt.
Mijn meest recente aankoop. Ik moet em nog bouwen, maar ik stel het uit, zodat ik nog iets heb om naar uit te kijken.

Afbeelding
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik sluit me aan bij S-Groot over de verschillende soorten sets. Ik vind de Lego Ideas en Lego Icons sets vaak leuk als eindresultaat en tijdens het bouwen, en bij Lego Creator zitten ook leuke. In de botanicals zit vaak weinig verrassends tijdens het bouwen (hoewel ik het wel heel lollig vindt dat de bloesem in de bonsaiboom bestaat uit allemaal kleine roze kikkertjes), maar ze zijn wel leuk om neer te zetten. We hebben de Piranha Plant van Super Mario in de vensterbank staan, en dat is dan toch wel bijna botanisch, maar toch meer 3D en dus net wat meer uitdaging (hoewel deze volgens mij ook niet heel ingewikkeld was).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik heb best veel Lego sets 😁 ben in corona tijd begonnen met het empire State building. Daarna het Harry Potter kasteel gekocht, Stranger things upside down, haunted house, wat kleine setjes van Las Vegas en San Francisco, Disney 100 jaar camera, bloemenboeket, huisje van Up en heel veel sets van winter village. Daar heb ik het elfenclubhuis van, peperkoekhuisje, Santa’s visit, skihut, dorpsstraat en wat losse kleine setjes zoals een postwagentje en de slee van de kerstman. Verder nog een grote kerstboom en Harry Potter’s Zweinsveld. Heb ook nog een kerstkrans van Lego, een notenkraker, een stel sets van Brickheadz en dochter heeft nog wat Harry Potter sets. Ik vind het heerlijk om te bouwen! Lekker rustgevend 😊 alleen jammer dat het zo duur is. Ik bouw elk jaar mijn kerstdorp helemaal op weer.
Wil nu nog meer planten om deze allemaal op een standaard te zetten zoals hier :
Afbeelding

Maar dan moet ik dus nog wel wat botanicals sets aanschaffen 😁
Ik heb best wel wat lego sets voor volwassenen en heb inmiddels een beetje ruimte gebrek. De meeste sets die ik heb zijn van de botanicals zoals de orchidee (mijn eerste set), kerstster, mini plantjes, boeketje etc. Heb ook wat Japan themed sets zoals de Japanse tuin en Himeji Castle (is de de duurste set die ik heb). Aan de muur hangt The Great Wave en de Mona Lisa in lego.

Wil binnenkort deze kopen:
Afbeelding
Afbeelding

Zag vandaag ook deze, die er geweldig uit zag maar die vind ik nog veel te duur:
Afbeelding

Er zijn nog zoveel sets die ik wil maar het is duur dus je moet keuzes maken.
Ik houd ook een lijstje bij op Brickwatch.
Binnenkort komt de allergrootste set ooit uit, de Sagrada Familia met glas in lood effecten. 12000 steentjes.
Peperduur natuurlijk (€750 geloof ik) en waar ga je het laten? Maar het lijkt me wel geweldig om te bouwen!
Ik heb geen plaatjeplakrechten met deze nick maar hier:
https://www.lego.com/nl-nl/product/sagr ... ilia-21065
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Ik heb een abonnement op een soort Lego-bibliotheek en dan kun je alsmaar blijven bouwen terwijl je niet de ruimte nodig hebt om ze allemaal te kopen, neer te zetten, of op te slaan. En het is ook leuk voor sets die je niet per se mooi vindt om neer te zetten, maar wel een leuke uitdaging om te bouwen. Is niet in Nederland, maar misschien is er daar ook wel zoiets?
Graze schreef:
07-06-2026 18:25
Ik heb best wel wat lego sets voor volwassenen en heb inmiddels een beetje ruimte gebrek. De meeste sets die ik heb zijn van de botanicals zoals de orchidee (mijn eerste set), kerstster, mini plantjes, boeketje etc. Heb ook wat Japan themed sets zoals de Japanse tuin en Himeji Castle (is de de duurste set die ik heb). Aan de muur hangt The Great Wave en de Mona Lisa in lego.
Van The Great Wave vond ik het bij het bouwen leuk dat er grapjes in zitten zoals de vogeltjes die structuur aanbrengen in de golven; dat vond ik bij de Mona Lisa wat tegenvallen.
trachemys schreef:
07-06-2026 16:34
Ik bouwde als kind al veel met Lego (was een krat vol die nog van mijn oom was geweest), maar dat waren geen sets. Heel lang niks gebouwd. De laatste jaren bouw ik voornamelijk sets uit de botanische serie (bonsai, orchidee, veldboeket, rozen, narcissen), omdat ik die ook gewoon als plant en bos bloemen in mijn woonkamer kan zetten. Mijn laatste set die ik heb gebouwd was de rode kat (21376). Ik vind het echt superleuk om te doen en ik onspan er ook van, omdat ik echt alleen maar met het bouwen bezig ben en de rest verdwijnt naar de achtergrond. Ik zou vooral kijken naar de decoratieve waarde als het is afgebouwd. Sommige sets vind ik geweldig, maar ik koop ze niet omdat ik niet weet waar ik het moet laten. Ik bewaar trouwens wel de dozen, boekjes en steentjes die na het bouwen over zijn, zodat ik de sets nog kan verkopen als mijn huis dichtgroeit. Veel bouwplezier!
Ja die kat zag ik inderdaad ook staan!
Boutique hotel 10297 vind ik erg mooi, maar misschien is dat wel te groot voor nu :) (en ook wel erg prijzig..)
Inderdaad duur is Lego, de wat grotere sets beginnen bij 100 pas.
Doet Lego ook aan black friday bijv ?
Sfinx schreef:
07-06-2026 18:39
Binnenkort komt de allergrootste set ooit uit, de Sagrada Familia met glas in lood effecten. 12000 steentjes.
Peperduur natuurlijk (€750 geloof ik) en waar ga je het laten? Maar het lijkt me wel geweldig om te bouwen!
Die zag er inderdaad echt prachtig uit maar waar laat je zo'n gevaarte. Qua prijs had ik um duurder verwacht maar nog steeds verschrikkelijk duur. Zo vind ik de Titanic ook gaaf maar waar laat je dat ding en ik vind het veel te duur.
DG2015 schreef:
07-06-2026 18:46
Van The Great Wave vond ik het bij het bouwen leuk dat er grapjes in zitten zoals de vogeltjes die structuur aanbrengen in de golven; dat vond ik bij de Mona Lisa wat tegenvallen.
Ja dat miste ik ook een beetje bij de Mona Lisa, niet de bekende kikker, of iets anders grappigs zoals de vogeltjes.
Sfinx schreef:
07-06-2026 18:39
Al die steentjes in dezelfde kleur. Dat bouwt niet zo fijn, vind ik.
Ik bouw ook graag lego. Ik vind de Speed Champions serie leuk, allerlei auto’s. Ik heb aardig wat ruimtevaart sets, zoals het ISS, Saturn V raket, Apollo 11 moonlander, Mars Rover en de Ariadne raket. En ik heb een paar botanicals sets.
Ik vind de ruimtevaart sets het leukst om te maken, dat zijn heel grote sets met heel veel gave details. Maar goed, ruimtevaart is sowieso een soort hobby, ik lees er ook graag over.
Graze schreef:
07-06-2026 18:48
Die zag er inderdaad echt prachtig uit maar waar laat je zo'n gevaarte. Qua prijs had ik um duurder verwacht maar nog steeds verschrikkelijk duur. Zo vind ik de Titanic ook gaaf maar waar laat je dat ding en ik vind het veel te duur.
Zo wil ik graag de Eiffeltoren. Is geloof ik ruim een meter hoog.

Afbeelding
Red_Velvet schreef:
07-06-2026 18:47
Ja die kat zag ik inderdaad ook staan!
Boutique hotel 10297 vind ik erg mooi, maar misschien is dat wel te groot voor nu :) (en ook wel erg prijzig..)
Inderdaad duur is Lego, de wat grotere sets beginnen bij 100 pas.
Doet Lego ook aan black friday bijv ?
Ja maar je kunt dan beter bij de Black Friday deals van bol of Amazon kijken. Daar koop ik mijn meeste sets. Smyths Toys heeft soms ook goede aanbiedingen. Ik zou zeggen maak een lijstje op Brickwatch, dan krijg je een alert als een set ergens goedkoper is. Binnenkort is het weer Prime Days bij Amazon, daar zitten ook vaak lego sets bij. Meestal doet bol dan ook de prijs omlaag, die houden elkaar echt in de gaten. :hihi:
Solomio schreef:
07-06-2026 18:56
Zo wil ik graag de Eiffeltoren. Is geloof ik ruim een meter hoog.

Afbeelding
Ja ook heel gaaf maar inderdaad waar laat je het. Bij Bricksie (lego youtuber die ik soms kijk) neemt die set zo'n heel ikea bijzettafeltje in beslag.
Ik lego ook. De botanicals zijn leuk om ook neer te zetten. Sommige sets hebben 18+ erop staan, maar dat wil niet zeggen dat ze heel moelijk zijn (bijv de bloemboeketten). Volgens mij een goede marketing zet van lego, zodat volwassenen ze meer kopen.

We (dochter en ik) vinden het ook leuk om op vakantie sets te kopen die je hier niet zo snel vindt (bijv de dubbeldekker uit londen meegenomen).
Nog geen ervaring, maar ik help mijn kinderen (kleuterleeftijd) af en toe mee als ze vastlopen en dat smaakt wel naar meer. Zou best eens zo'n set voor volwassenen willen uitproberen.

Misschien een stomme vraag, maar hoe lang doe je erover om zo'n set in elkaar te zetten. Snap dat het natuurlijk enorm verschilt per set, maar misschien kunnen jullie wat voorbeelden geven? Vind het lastig inschatten en wil wel een beetje "waar" voor mijn geld wat dat betreft. Heb hier in huis niet echt de ruimte om de eenmaal gebouwde sets neer te zetten (zo'n botanical set nog wel, maar gebouwen bijvoorbeeld niet en die lijken me nou juist leuk om te bouwen). Zou het dan dus alleen om het bouwen doen en daarna weer afbreken.

Volgens mij zijn er ook bedrijven waar je legosets kunt huren, dat zou voor mij ook nog een optie zijn. Iemand daar ervaring mee?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven