Leishmania

08-12-2018 21:55 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 6 weken heb ik een hond uit het buitenland geadopteerd.
Nu blijkt hij leishmania te hebben..
Dat heb ik zelf laten testen, de stichting had dat niet gedaan want hij ging op het laatste moment onverwacht mee. Ik neem het ze zeer kwalijk. Ik had nooit een.hond met leishmania geadopteerd. En nu ben ik erg aan hem gehecht. Het kan alle kanten opgaan. Van niet ziek, drager, tot doodziek en allerlei testen regelmatig en medicijnen.
Hij is nog niet ziek, heeft wel een wondje wat niet geneest. En zijn nagels zijn symptomen van leishmania.
Heeft iemand van jullie ervaringen met een hond met leishmania?
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend vreemd dat ze hem niet getest hebben. Dat kan geen goede stichting zijn geweest. Ja ik heb ervaring met leishmania. 2 honden bewust geadopteerd met de ziekte. De ziekte bij de ene hond openbaarde zich vaker als de ander. Maar ze zijn beiden best oud geworden. 9 (grote hond) en 15 (middelgroot) Geschat wordt dat leishmania ook in nederland een probleem gaat worden, omdat de mug hier kan leven.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig geen ervaring mee. Maar je hebt deze hond keren kennen en bent ervan gaan houden. Dat is toch mooi? Dat je dan juist deze hond een beter leven geeft? Ziek was hij sws, beter bij jou met goede verzorging dan in een koud hok in het buitenland. En zelfs als hij overlijdt, hoe waardevol is het dan dat je hem een mooie laatste tijd hebt gegeven. Of gaat het je niet om het om de kosten? Zo'n stichting zal niet bewust zieke honden verkopen.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Je hebt de hond laten testen, heb je hem ook onder behandeling gesteld?


https://www.mcvoordieren.nl/leishmania
Alle reacties Link kopieren
Honden uit het buitenland hebben zulke kleine adoptie kansen.. En de honden met leishmania in principe geen. Die adopties worden altijd afgeblazen wanneer de bloedtest niet in orde blijkt. En al helemaal in het land zelf kunnen ze het vergeten. Het heeft me enorm verbaasd en veel verdriet gedaan om te zien hoe depressief een hond is zonder baas, aandacht, liefde. Helemaal wanneer ze terug komen van adoptie is het drama. Dus hij heeft zoveel geluk bij je te mogen wonen. Zelf deed ik 2 keer per jaar standaard een test bij ze om te zien hoe het gaat. Of ik moest zelf al symptomen opgemerkt hebben, dan ging ik eerder naar de arts.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.
Ja, ik ben nog niet klaar met de stichting.
De kosten zijn tot nu toe 250€. Hij had wondjes en dat moest behandeld worden. Ook was hij niet ontwormd.
Ik vind het heel moeilijk, het is een schat van een hond. Ik heb mn andere hond in moeten laten slapen, en dan nu een zieke geadopteerd.
Het gaat veel geld en energie kosten.
En ja, hij kan ook 15 jaar worden.
Dat ze de hond niet getest hebben is natuurlijk schandalig. Ik kwam daar achter nadat ik om kopie vroeg van de testen. ( omdat de wondjes niet genezen)
Nee nog geen behandeling, geen medicijnen. Dierenarts adviseert over 3 maanden weer testen. En dan behandeling starten. Hij is nu niet ziek
Alle reacties Link kopieren
Beste Theekopje, ook al zou jouw hond door de stichting zijn getest, dan zou dat alsnog een momentopname zijn geweest.

Kun je de kosten dragen? Ben je bereid om dat te doen?
Zo niet, geef de hond dan alsjeblieft terug aan de stichting zodat hij een thuis kan krijgen bij mensen die dat wel willen/kunnen.

Leishmania is prima te behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
08-12-2018 22:22
Dank voor jullie reacties.
Ja, ik ben nog niet klaar met de stichting.
De kosten zijn tot nu toe 250€. Hij had wondjes en dat moest behandeld worden. Ook was hij niet ontwormd.
Ik vind het heel moeilijk, het is een schat van een hond. Ik heb mn andere hond in moeten laten slapen, en dan nu een zieke geadopteerd.
Het gaat veel geld en energie kosten.
En ja, hij kan ook 15 jaar worden.
Dat ze de hond niet getest hebben is natuurlijk schandalig. Ik kwam daar achter nadat ik om kopie vroeg van de testen. ( omdat de wondjes niet genezen)
Nee nog geen behandeling, geen medicijnen. Dierenarts adviseert over 3 maanden weer testen. En dan behandeling starten. Hij is nu niet ziek
Dat is verdrietig.. Maar probeer je echt te beseffen dat je deze hond zoveel geluk geeft, niemand anders had hem waarschijnlijk nog gekozen. En dat het een schat is, dat is het belangrijkste :heart: Van de stichting hoef je waarschijnlijk niet teveel te verwachten.. Toen je het adoptiecontract ondertekende (neem aan dat die er was) maakte je van de hond jouw eigendom. Leishmania kan ook aanwezig zijn terwijl dat niet uit de testen blijkt, dus het risico is er altijd en daarom nemen stichtingen dat ook op in het contract dat ze daar niet verantwoordelijk voor zijn, wanneer de hond toch ziek blijkt. Een keurige stichting geeft tijdens het adoptieproces dan ook altijd een uitleg over leishmania en het risico daarop. En test uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk vervelend, maar geen wereldramp. De kosten voor medicatie zijn ook niet ontzettend hoog. Iedere hond kan wat hebben, en als je hem met regelmaat (1 a 2 x per jaar) even laat prikken om te kijken of de medicatie nog goed is ingesteld kom je een heel eind. Wij betalen uit mijn hoofd ca 120,- per jaar voor de Allopurinol, en dit is eventueel nog goedkoper uit Spanje te krijgen. Dan 2x per jaar een bloedtest van 140,-.
Wondjes genezen slechter, maar ook daar is mee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-12-2018 22:29
Dat is verdrietig.. Maar probeer je echt te beseffen dat je deze hond zoveel geluk geeft, niemand anders had hem waarschijnlijk nog gekozen. En dat het een schat is, dat is het belangrijkste :heart: Van de stichting hoef je waarschijnlijk niet teveel te verwachten.. Toen je het adoptiecontract ondertekende (neem aan dat die er was) maakte je van de hond jouw eigendom. Leishmania kan ook aanwezig zijn terwijl dat niet uit de testen blijkt, dus het risico is er altijd en daarom nemen stichtingen dat ook op in het contract dat ze daar niet verantwoordelijk voor zijn, wanneer de hond toch ziek blijkt. Een keurige stichting geeft tijdens het adoptieproces dan ook altijd een uitleg over leishmania en het risico daarop. En test uiteraard.
Mijn Zuideuropeaan bleek twee maanden na adoptie een aandoening te hebben die vrij kostbaar is qua behandeling en waarbij de hond alsnog binnen relatief korte tijd zou komen te overlijden. Ik heb toen contact opgenomen met de stichting om hen er alert op te maken dat ze in de gaten moesten houden of de aandoening bij meer honden op zou duiken. Dat was gelukkig niet het geval. De stichting was verder heel meelevend en bood aan om het adoptiegeld terug te storten. Dat geld heb ik laten zitten, maar het was attent dat ze het aanboden.
Nu, bijna twee jaar later, ben ik nog erg gelukkig met mijn hond en wordt er vanuit de stichting nog regelmatig geïnformeerd naar haar welzijn. Echt, alle respect voor hun goede doel en hun inzet.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
08-12-2018 22:42
Mijn Zuideuropeaan bleek twee maanden na adoptie een aandoening te hebben die vrij kostbaar is qua behandeling en waarbij de hond alsnog binnen relatief korte tijd zou komen te overlijden. Ik heb toen contact opgenomen met de stichting om hen er alert op te maken dat ze in de gaten moesten houden of de aandoening bij meer honden op zou duiken. Dat was gelukkig niet het geval. De stichting was verder heel meelevend en bood aan om het adoptiegeld terug te storten. Dat geld heb ik laten zitten, maar het was attent dat ze het aanboden.
Nu, bijna twee jaar later, ben ik nog erg gelukkig met mijn hond en wordt er vanuit de stichting nog regelmatig geïnformeerd naar haar welzijn. Echt, alle respect voor hun goede doel en hun inzet.
Klinkt als een top stichting :heart: geld teruggeven doen de stichtingen waar wij (het asiel) mee samen werkte ook wel in dit soort gevallen. Dat moet ook wel om je naam goed te houden. Maar een stichting zonder winstoogmerk (zelfs vaak verlies draaien op adopties) kunnen daar veel moeite mee hebben en dat gewoon niet doen. Ik heb daar dus ook wel begrip voor.
Alle reacties Link kopieren
Die kosten zijn te dragen, hoewel moeilijk. Ben ook bang voor het verdriet wat ik krijg als hij ziek is. Hij mag, zoals ik lees, geen narcose, voor bv castratie.
Regelmatig diarree, en de hond voelt zich echt ziek als hij ziek is.
Van de stichting inderdaad geen advies. Op mijn mail reageerde zij met " fijn dat je ons op de hoogte houdt".
Ik heb zwart op wit dat ik hem mocht laten testen maar die rekening hebben ze nu, twee weken later, bv nog niet betaald.
Bedankt Sjulia en Nileda voor een inzage in de komende kosten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een hond gehad uit het buitenland met leishmania. Ze was daar negatief getest, maar hier werd al snel duidelijk dat ze het wel had. Ze heeft er ontzettend veel last van gehad in de vorm van kapotte oren, poten en aangetaste nagels. Uiteindelijk is ze ook aan de ziekte overleden door uitval van de organen. We hebben haar altijd behandeld met medicatie en zalven. Ik hoop dat jij het beter treft. Schrikken is het sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
08-12-2018 22:47
Die kosten zijn te dragen, hoewel moeilijk. Ben ook bang voor het verdriet wat ik krijg als hij ziek is. Hij mag, zoals ik lees, geen narcose, voor bv castratie.
Regelmatig diarree, en de hond voelt zich echt ziek als hij ziek is.
Van de stichting inderdaad geen advies. Op mijn mail reageerde zij met " fijn dat je ons op de hoogte houdt".
Ik heb zwart op wit dat ik hem mocht laten testen maar die rekening hebben ze nu, twee weken later, bv nog niet betaald.
Bedankt Sjulia en Nileda voor een inzage in de komende kosten.
:hug:
Ik vind het heel rot voor jou en je hond.
Hond zou chemisch gecastreerd kunnen worden, daarvoor is geen narcose nodig.

Dat van het verdriet van het ziek worden is herkenbaar. Hopelijk kun je je een beetje troosten met de gedachte dat jouw hond het nu veel beter heeft dan in het asiel. Wat betreft de diarree zou je kunnen testen op welk voer hij het beste reageert.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-12-2018 22:46
Klinkt als een top stichting :heart: geld teruggeven doen de stichtingen waar wij (het asiel) mee samen werkte ook wel in dit soort gevallen. Dat moet ook wel om je naam goed te houden. Maar een stichting zonder winstoogmerk (zelfs vaak verlies draaien op adopties) kunnen daar veel moeite mee hebben en dat gewoon niet doen. Ik heb daar dus ook wel begrip voor.
Ja, ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Echt, je maakt het veel groter dan dat het is. In Spanje heeft vrijwel iedere hond Leishmania. De vlieg is hier vooralsnog niet actief, waardoor de ziekte hier enkel op de achtergrond aanwezig is.
Je hebt de hond geaccepteerd, met de bijbehorende kosten. Dikka kans dat de stichting ook niet heel snel dit geld heeft liggen.
Ga gewoon genieten van je hond, start de Allopurinol en hou dit in je achterhoofd. Laat hem afentoe eens testen om te kijken hoe zijn waardes zijn, en thats it.
Alle reacties Link kopieren
Fijn toch dat de hond waar je zoveel om zegt te geven nu in goede handen is?

Je kunt sowieso geen kant en klare tophond verwachten uit het buitenland.
Hij is blijkbaar voor een reden bij je, zo kun je het ook zien.
Het lot heeft jullie samengebracht jippie

En zo niet zorg dan alsjeblieft voor een fijn nieuw huis.
Alle reacties Link kopieren
Zo denk ik erover Nileda.
Maar deze hond is niet getest, niet ontwormt en niet gecastreerd. Van elke hond die geadopteerd wordt, reserveren zij 2/3 voor honden die opgevangen / behandeld moeten worden. Dat staat op hun site.
Zij zeiden zelf laat hem testen op onze kosten, dat wil ik dus terugbetaald hebben.
En ik ben er eerlijk in dat ik nooit een hond met leish zou hebben geadopteerd. Dat zij niet getest hebben ( of misschien ook wel...) neem ik ze kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
08-12-2018 23:09
Zo denk ik erover Nileda.
Maar deze hond is niet getest, niet ontwormt en niet gecastreerd. Van elke hond die geadopteerd wordt, reserveren zij 2/3 voor honden die opgevangen / behandeld moeten worden. Dat staat op hun site.
Zij zeiden zelf laat hem testen op onze kosten, dat wil ik dus terugbetaald hebben.
En ik ben er eerlijk in dat ik nooit een hond met leish zou hebben geadopteerd. Dat zij niet getest hebben ( of misschien ook wel...) neem ik ze kwalijk.
Dat snap ik. Maar dan kun je nooit een buitenlandse hond adopteren. De kans op leishmania is ALTIJD aanwezig, ondanks de negatieve testen. Ik vind dat ze je dat ook goed hadden moeten uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
08-12-2018 23:09
Zo denk ik erover Nileda.
Maar deze hond is niet getest, niet ontwormt en niet gecastreerd. Van elke hond die geadopteerd wordt, reserveren zij 2/3 voor honden die opgevangen / behandeld moeten worden. Dat staat op hun site.
Zij zeiden zelf laat hem testen op onze kosten, dat wil ik dus terugbetaald hebben.
En ik ben er eerlijk in dat ik nooit een hond met leish zou hebben geadopteerd. Dat zij niet getest hebben ( of misschien ook wel...) neem ik ze kwalijk.
Ontwormen en testen moet sowieso op regelmatige basis. Dat de hond niet is gecastreerd is raar, maar misschien is er een reden voor dat hij onverwacht snel naar NL moest? Heb wel eens gehoord dat honden soms gejat worden uit het asiel, omdat ze goede fokeigenschappen zouden hebben. Als een asiel daarover geruchten heeft gehoord, kan het gebeuren dat honden met spoed verplaatst worden.
Alle reacties Link kopieren
Hij is nu 8 maanden, daarom niet gecastreerd..
Kreeg het gevoel dat hij onverwacht snel is meegenomen omdat het een makkelijke, zachtaardige hond is. Met een leuk uiterlijk. Ook moest hem ik hem binnen twee dagen ophalen( 120 km heen en terug) als ik hem wilde, want er waren nog meer geïnteresseerden.
Ik neem het mezelf ook kwalijk hoor. Dit is mijn vijfde hond, derde uit buitenland, en ik heb nog nooit zo snel geadopteerd.
Het is nu zo, en ik zal doen wat ik kan. Dat verdient hij, het is echt een makkelijk lieve hond.
Alle reacties Link kopieren
Oeh, dat is wel raar, dat je hem meteen moest ophalen. Normaal gaat er een huisbezoek aan vooraf en tenminste één kennismakingsmoment met de hond om te zien of er een klik is. Dat valt deze stichting wel te verwijten. Aan de andere kant, ze hebben wel weer een hond gered. :|
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
08-12-2018 23:37
Oeh, dat is wel raar, dat je hem meteen moest ophalen. Normaal gaat er een huisbezoek aan vooraf en tenminste één kennismakingsmoment met de hond om te zien of er een klik is. Dat valt deze stichting wel te verwijten. Aan de andere kant, ze hebben wel weer een hond gered. :|
Ja dit dus. Huisbezoek, informatieve gesprekken.. Ze hebben wel een hond gered, maar wat als een adoptie niet goed gaat? Hebben ze een terugkom regeling? Is er nazorg?
Belangrijk hoor, anders eindigen de honden weer in het asiel in Nederland :-(
Alle reacties Link kopieren
Er is niemand bij mij thuis geweest.
Ja, zij hebben een hond gered...een zieke hond die daar geen kans had.
Maar dat hij nu ziek blijkt te zijn neem ik ze kwalijk. Dat hij niet getest blijkt. Ik verwacht dan ook advies en feedback.
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
08-12-2018 23:42
Er is niemand bij mij thuis geweest.
Ja, zij hebben een hond gered...een zieke hond die daar geen kans had.
Maar dat hij nu ziek blijkt te zijn neem ik ze kwalijk. Dat hij niet getest blijkt. Ik verwacht dan ook advies en feedback.
Ja, ik hoop dat je dat krijgt. :redrose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven