Leuk huis gezien wat nu ?

07-08-2020 12:11 306 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zojuist keek ik op Funda en zag ik het perfecte huis qua ligging etc. Ik ben er met mijn moeder al langs gereden en de omgeving en het huis zelf is echt ideaal. Ook de plaats is perfect ( van binnen ook erg mooi zoverre ik zie op Funda). Het liefst zou ik het nu al willen zonder te kijken... Maar dit is natuurlijk raar.. Ik ben gewoon moedeloos geworden door de krappe huizenmarkt en weinig nieuwe woningen.

Nu zijn er woensdag de eerste bezichtigen waar ik bij hoor Ik vraag me nu al af hoeveel mensen ze op 1 dag plannen..

Omdat de huizenmarkt zo krap is maak ik me nu al zorgen erover en ben ik bang dat het niet gaat lukken :(

Wat raden jullie mij aan ? En is het verstandig om al een aankoopmakelaar in te schakelen ? Of hoe kan ik mijn kansen vergroten ?
Heb je wel enig idee wat je kan lenen? En als je serieus op zoek wil gaan, is juist een aankoopmakelaar handiger dan funda. Ik had al bezichtiging voordat het überhaupt op funda stond. Een aankoopmakelaar heeft contacten en weet eerder welke huizen er op de markt komen. Als jij zelf via funda zoekt, ben je vaak al te laat in deze tijden. Dus ga zo snel mogelijk op zoek naar een aankoopmakelaar.
raindance schreef:
07-08-2020 13:46
Zou in jouw geval zeker een aankoopmakelaar regelen. Je hebt de ballen verstand ervan en je gaat nogal een flink bedrag lenen en dus schuld hebben. Dat je je niet inleest is echt wel een beetje vaag.
Nou inderdaad, en ietwat naïef.
Jazzie1 schreef:
07-08-2020 12:19
Het moet natuurlijk wel realistisch blijven, er moet ook een taxatierapport voor de bank gemaakt worden.
Als de waarde van de woning veel lager is dan dat jij geboden hebt zal je nog meer eigen geld in moeten brengen.
Tenzij je koopt zonder voorbehoud van financiering. 3 van de 5 bieders op mijn woning deden dit zonder voorbehoud van financiering of bouwkundige keuring.
linnylow schreef:
07-08-2020 13:37
Nee ik weet inderdaad niks aankoop makelaars ben nog niet zooo oud en ga het niet opzoeken als er geen leuke woningen zijn en dat was steeds het geval.
Dat je niet zo oud bent heeft er weinig mee te maken. Ik kocht mijn eerste woning toen ik 22 was en toch had ik mij van te voren ingelezen over alles, van hypotheek tot overdracht etc.
Yraatje schreef:
07-08-2020 13:42
Over het algemeen is het wel zo dat als er al meerdere bezichtigingen zijn gepland je ervan uit mag gaan dat je wel over de vraagprijs heen moet bieden, en fors ook.
Dat bleek hier niet zo te zijn. En 'hier' is geen krimpregio.
Whomi schreef:
07-08-2020 13:49
Heb je wel enig idee wat je kan lenen? En als je serieus op zoek wil gaan, is juist een aankoopmakelaar handiger dan funda. Ik had al bezichtiging voordat het überhaupt op funda stond. Een aankoopmakelaar heeft contacten en weet eerder welke huizen er op de markt komen. Als jij zelf via funda zoekt, ben je vaak al te laat in deze tijden. Dus ga zo snel mogelijk op zoek naar een aankoopmakelaar.
Ik heb nu een Aankoop makelaar gevonden die ik moet bellen na de bezichtiging als ik het huis zou willen.

Libero heet die.
MadameCurie schreef:
07-08-2020 13:56
Dat bleek hier niet zo te zijn. En 'hier' is geen krimpregio.
wanneer was dat dan? het forse overbieden, juist in de regio’s buiten de randstad, speelt vanaf begin dit jaar
PhiIae schreef:
07-08-2020 13:54
Dat je niet zo oud bent heeft er weinig mee te maken. Ik kocht mijn eerste woning toen ik 22 was en toch had ik mij van te voren ingelezen over alles, van hypotheek tot overdracht etc.
Ik weet al precies wat ik kan lenen. Maar ik wist niks over aankoop makelaars want ouders zeiden niet nodig was .. Nu denken ze er anders over.
linnylow schreef:
07-08-2020 13:57
Ik heb nu een Aankoop makelaar gevonden die ik moet bellen na de bezichtiging als ik het huis zou willen.

Libero heet die.
Voorwaarden gelezen?
viva-amber schreef:
07-08-2020 12:28
Dan biedt je toch 15.000 onder de vraagprijs zodat je ruimte hebt en dan kijken of ze happen en de onderhandeling openen.
Ik denk dat zo'n bod tegenwoordig niet serieus genomen wordt
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 07-08-2020 14:06
0.39% gewijzigd
Als je de enige Kijker ben dan kan je iets onder de vraagprijs bieden en gaan onderhandelen (zij doen weer een tegenbod enz)

Als er meerdere bezichtigingen zijn mogelijk is het een gesloten inschrijving dus blind bieden en de hoogste krijgt het

Als je zegt dat er maar weinig woningen vrij komen daar dan zal je vast niet de enige zijn
https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... rs-769220/

https://www.bndestem.nl/breda/gekte-op- ... google.nl/
linnylow schreef:
07-08-2020 12:11
[..]
Woensdag is al best snel. Maar ik begrijp dat je het liefst NU gaat kijken.
Met dit weer zijn veel mensen buiten. Misschien de huidige bewoners ook. Wie weet zijn ze zo gastvrij dat ze jou alvast laten kijken.
En als je toevallig 1 van de buren op straat tegenkomt kun je vragen hoe het is om daar in de buurt te wonen, wat voor mensen er wonen etc.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-08-2020 14:48
Reden: Op gequote
47.48% gewijzigd
BroodjePindakaas123 schreef:
07-08-2020 14:03
Woensdag is al best snel. Maar ik begrijp dat je het liefst NU gaat kijken.
Met dit weer zijn veel mensen buiten. Misschien de huidige bewoners ook. Wie weet zijn ze zo gastvrij dat ze jou alvast laten kijken.
En als je toevallig 1 van de buren op straat tegenkomt kun je vragen hoe het is om daar in de buurt te wonen, wat voor mensen er wonen etc.
Ons werd afgeraden om.mensen zomaar te laten kijken. Ze maken maar een afspraak.
-Darkside- schreef:
07-08-2020 14:07
Ons werd afgeraden om.mensen zomaar te laten kijken. Ze maken maar een afspraak.
Dat werd bij mij ook afgeraden door de makelaar.
S-Meds schreef:
07-08-2020 13:57
wanneer was dat dan? het forse overbieden, juist in de regio’s buiten de randstad, speelt vanaf begin dit jaar
Vorig jaar inderdaad. Als ik zonder aankoopmakelaar had gekocht hadden we de vraagprijs geboden. Uiteindelijk minder dan de vraagprijs betaald, dus het heeft voor ons uitgekund.

Volgens deze link is in juli 65% op of boven de vraagprijs verkocht. 35% dus niet...
https://www.makelaarsland.nl/blog/huize ... ersmei2020
anoniem_399469 wijzigde dit bericht op 07-08-2020 14:26
Reden: wel goed rekenen...
0.18% gewijzigd
PhiIae schreef:
07-08-2020 14:08
Dat werd bij mij ook afgeraden door de makelaar.
En terecht. De makelaar kan het allemaal veel mooier vertellen wat de verkoopprijs wellicht nog wat opstuwt.
Als ik nu potentiele kopers zomaar binnenlaat terwijl ik niet gestofzuigd heb, de was in het trapgat te drogen hangt en de hond tegen hun opspringt, dan zijn dat een hoop negatieve indrukken.

Edit: iemand die mij onder druk zet om even een sneakpeek te krijgen, daalt op de ladder als koper.
Niet doen dus TO. Rijd er gerust langs, maak een praatje, maar ga niet vragen om binnen te komen.
linnylow schreef:
07-08-2020 13:34
Nee , want het kwam steeds niet zover..
Ik denk ongeveer 3 misschien iets meer rest leg ik zelf in.
Ga eerst maar eens na hoeveel je daadwerkelijk kunt lenen.

Drie maanden op zoek, inderdaad een eeuwigheid. Wij zijn zeven jaar op zoek geweest naar ons droomhuis.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ons huis stond niet direct op funda. Eerst krijgen de aankoopmakelaars de kans om hun opdrachtgevers in te lichten.

Een half uur nadat het "te koop bord" bij ons in de tuin stond (dat kwam al wel meteen), ging de bel. Een meneer stamelde dat hij zaterdag dat bord nog niet had gezien toen hij langs reed. Toen ik zei dat het er net een half uur stond, vroeg hij of hij de eerste was en of hij rond mocht kijken.

Ja, doei, vreemde mensen in mijn huis laten, terwijl ik alleen thuis ben?

De makelaar belde even later op. Zeven afspraken voor een bezichtiging, achttien op de wachtlijst.

Binnen een week verkocht, twee biedingen boven de vraagprijs. 2005, in f*cking Oostgroningen.

Het huis dat we toen zelf net hadden gekocht, was 10% gedaald.

Er is gewoon niets te zeggen m.b.t. over- of onderbieden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wie probeer je nou voor de gek te houden?
Nee hoor dat lef heb ik echt niet.
Zou nooit zomaar aan de deur gaan ik vind het al beetje voorschut om te gaan kijken opvallend. Alleen voorzichtig langsrijden doe ik.

Gelukkig wordt dat dus niet gewaardeerd ook.
Alvast naar binnen willen zonder afspraak echt not done!!
linnylow schreef:
07-08-2020 13:29
Nee , want het is pas de eerste bezichtiging die ik ga maken ben nu 3 maanden serieus opzoek en elke dag Funda af aan het gaan.

Alleen op Funda kijken is niet 'serieus op zoek'. Waarom heb je je niet eerder verdiept in hoe het kopen van een huis gaat? Leeftijd is echt geen excuus, ik kocht mijn eerste huis toen ik 22 was, en toen wist ik precies van de hoed en de rand.
S-Meds schreef:
07-08-2020 13:23
een aankoopmakelaar weet natuurlijk helemaal niet hoeveel je moet overbieden. De verkoopmakelaar mag dat helemaal niet delen met de aankoopmakelaar. En de verkoopmakelaar is de enige die weet wat er al geboden is tot nu toe. Een aankoopmakelaar biedt dus geen enkele garantie.
Ten eerste kan een aankoopmakelaar door referentiepanden te bekijken (vergelijkbare panden die net verkocht zijn in de omgeving) bepalen wat een goede prijs is, door die verkoopprijzen zie je ook al of het voor de vraagprijs is weggegaan of dat er overboden is en hoeveel. Daar kan je al een hele goede inschatting mee maken.
Ten tweede mag een verkoopmakelaar geen bedragen aangeven van de biedingen die er liggen. Maar door goed door te vragen kan je vaak wel een beetje inschatten wat voor biedingen er liggen..
Jazzie1 schreef:
07-08-2020 14:47
Ten eerste kan een aankoopmakelaar door referentiepanden te bekijken (vergelijkbare panden die net verkocht zijn in de omgeving) bepalen wat een goede prijs is, door die verkoopprijzen zie je ook al of het voor de vraagprijs is weggegaan of dat er overboden is en hoeveel. Daar kan je al een hele goede inschatting mee maken.
Ten tweede mag een verkoopmakelaar geen bedragen aangeven van de biedingen die er liggen. Maar door goed door te vragen kan je vaak wel een beetje inschatten wat voor biedingen er liggen..
1. dat kan je zelf ook
2. dat kan je zelf ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven