Mag dit wel of niet?

28-03-2020 21:17 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Onlangs zijn mijn vriend en ik verhuisd naar een appartement op de begane grond. Nu willen we heel graag een kat. Ik heb dit gevraagd aan de huisbaas en ze zeggen: nee, dat hebben we liever niet.
Nu is het zo dat het niet in het huurcontract staat dat het niet mag. Er staat alleen: Voorkom loslopende huisdieren in het trappenhuis, galerij of gemeenschappelijke berging.

Nu weet ik niet goed wat ik moet doen... Mijn plan was sowieso om maandag nog even te bellen, want we hebben alleen contact gehad per sms. Ik heb in die sms ook alleen gevraagd of het oké was om huisdieren te hebben, niet specifiek gevraagd of een kat mocht (kan misschien verschil maken?). Wat vinden jullie? Legaal gezien mag het aangezien het niet verboden wordt in het contract... Maar ik wil dit ook niet stiekem doen.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
29-03-2020 00:58
Ligt het er niet aan of je onderhuurt of niet? Als je een huurcontract voor bepaalde tijd hebt mag je het als verhuurder wel verbieden dacht ik.

Zou ook wat wezen. Verhuur je je woning voor 2 jaar mag je een jaar lang azijn spuiten vanwege de pislucht. :D
Nee, allemaal niet relevant. Al zou er een pislucht ontstaan dan is dat voor risico van de huurder. De woning hoort in goede staat weer opgeleverd te worden. Is er sprake van gebrekkige oplevering door huurder, want pislucht wordt dan als schade gezien op grond van artikel 7:218 BW. Dan mag de verhuurder de woning herstellen op kosten van de huurder.

Dit zou in geval van to betekenen dat er een schoonmaakbedrijf wordt ingehuurd en/of vloer vervangen op kosten van to.

Staat allemaal in het wetboek. Zowel huurder als eigendom van verhuurder wordt goed beschermt.
Ik heb even een rondje gegoogeld. Wist je dat de Maine coone niet geschikt is om alleen te zijn, beter niet in een kleine ruimte gehouden wordt en graag buiten komt? Heb je daar rekening mee gehouden?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil op termijn ook weer een kat, een raskat. Dit vanwege bepaalde karaktertrekken. In mijn buurt is het niet handig als een kat enorme behoefte heeft aan naar buiten gaan. Er zijn bepaalde raskatten die minder naar buiten willen. Ik heb in het verleden altijd asielkatten gehad maar dat durf ik hier niet aan in mijn buurt (erg kleine tuin en drukke weg vlak bij). Ik zou echt rekening hiermee houden, een kat houden die wel naar buiten wil maar niet mag is niet bepaald fijn (voor de kat en voor jezelf)
Alle reacties Link kopieren
Is je huisbaas je vader?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je hoeft je huisbaas hier niet (meer) over te bellen/sms-en/mailen. Je mag een kat, die mag alleen geen overlast veroorzaken.

In het belang van de kat; laat je voorlichten, lees je in. Wat heeft het beestje nodig en kun jij dat bieden?
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
29-03-2020 08:43
Ik wil op termijn ook weer een kat, een raskat. Dit vanwege bepaalde karaktertrekken. In mijn buurt is het niet handig als een kat enorme behoefte heeft aan naar buiten gaan. Er zijn bepaalde raskatten die minder naar buiten willen. Ik heb in het verleden altijd asielkatten gehad maar dat durf ik hier niet aan in mijn buurt (erg kleine tuin en drukke weg vlak bij). Ik zou echt rekening hiermee houden, een kat houden die wel naar buiten wil maar niet mag is niet bepaald fijn (voor de kat en voor jezelf)
Over welke rassen heb je het dan? Volgens mij willen alle katten naar buiten kunnen maar houden “wij” ze binnen...
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je toestemming hebt gevraagd?
Had je nu beter kunnen uitzoeken of iets mag voor dat je de vraag stelt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een maine coon mag inderdaad meestal niet alleen gehouden worden (dus zonder ander huisdier) van de cattery en moet een mogelijkheid hebben om veilig naar buiten te gaan. Vaak is dit ook zo opgenomen in het contract.
Uiteraard kunnen ze dat niet altijd eisen/controleren, maar ze willen dat in het belang van het dier.

Dus een maine coon lijkt me niet geschikt voor jouw situatie.

Ik zou gewoon eens in het asiel gaan kijken, daar zitten vaak ook binnenkatten.
Alle reacties Link kopieren
siska74 schreef:
29-03-2020 09:06
Je hoeft je huisbaas hier niet (meer) over te bellen/sms-en/mailen. Je mag een kat, die mag alleen geen overlast veroorzaken.

In het belang van de kat; laat je voorlichten, lees je in. Wat heeft het beestje nodig en kun jij dat bieden?
Dit.... Je hebt geen toestemming nodig. Dus niet smssen of bellen.
Zijn eerdere "Nee" , of "liever niet" heeft totaal geen juridische waarde.

Hij mag het simpelweg niet verbieden. Alleen overlast ten gevolge van.. Mag hij verbieden. Maar dat doet (nu) niet terzake.

Het enige wat je bereikt met SMS of bellen is een welles/nietes discussie. Verhuurders zijn vaak helemaal niet op de hoogte van het recht of ze bluffen wat.

Dus koop die kat en geniet ervan.
viva-amber schreef:
29-03-2020 09:18
Wat is de reden dat je toestemming hebt gevraagd?
Had je nu beter kunnen uitzoeken of iets mag voor dat je de vraag stelt.
Precies dit! Waarom vraag je het eerst?? En ga je dan nu bij een nee pas verder denken...?
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
28-03-2020 23:12
In het algemeen. Je mag alleen overlast ten gevolge van huisdieren verbieden. En dat valt dan weer onder art 204 boek 7 . Want overlast wordt als gebrek gezien.

Met andere woorden, het doet niet terzake wat in het contract staat. Huisdieren verbieden mag niet.
En @ Lindaatje1900

Dank jullie wel voor de uitleg, dat wist ik niet. Ik dacht dat een verhuurder van een huis dat zelf mocht beslissen. Weer wat geleerd 😀
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
29-03-2020 08:38
Ik heb even een rondje gegoogeld. Wist je dat de Maine coone niet geschikt is om alleen te zijn, beter niet in een kleine ruimte gehouden wordt en graag buiten komt? Heb je daar rekening mee gehouden?
Zeker weten, ik heb altijd katten gehad en ik houd enorm van dieren. Dit zijn dus zeker zaken die ik heb uitgezocht. Ze zal in een paleisje terecht komen waarbij altijd wel 1 van ons thuis is.
nbk schreef:
29-03-2020 01:29
Ah, je wil een accessoire, niet een kat.
Dat dacht ik ook toen ik het las .
Alle reacties Link kopieren
hertje89 schreef:
29-03-2020 10:26
Precies dit! Waarom vraag je het eerst?? En ga je dan nu bij een nee pas verder denken...?
Ik denk gewoon een kwestie van dat ik daar niet echt bij stil heb gestaan? Ik huur een huis wat eigendom is van iemand anders, ik wil een dier aanschaffen in het eigendom van iemand anders wat ik huur dus het leek mij logisch om dit na te vragen. Maar ik begrijp nu dat dat niet zo logisch is, dus dat is goed om te weten. Pas toen de verhuurder 'nee, liever niet' zei wilde ik weten of dit 'terecht' was. Is niet zo heel gek toch?
Alle reacties Link kopieren
Waarom vráág je het als je het toch al van plan was?
Alle reacties Link kopieren
@nbk & @yildizlar bijzondere reacties.. Wat maakt een Maine Coon een accessoire en een huistuinkeuken kat niet? Is het verkeerd om een keer een andere soort kat te willen dan die je altijd hebt gehad? Ja ik vind ze prachtig, het karakter spreekt me aan en ze kunnen niet naar buiten (alleen een afgeschermd stuk tuin bijv).
Alle reacties Link kopieren
Elle1976 schreef:
29-03-2020 12:44
Waarom vráág je het als je het toch al van plan was?
Omdat ik hier open en eerlijk over wil zijn naar mijn huisbaas, dat vind ik belangrijk. Ik wist dus niet dat ik het eigenlijk niet had hoeven vragen, maar dit heb ik wel gedaan en dan wil ik er ook samen uitkomen om een goede 'relatie' te behouden voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Amily schreef:
29-03-2020 12:47
Omdat ik hier open en eerlijk over wil zijn naar mijn huisbaas, dat vind ik belangrijk. Ik wist dus niet dat ik het eigenlijk niet had hoeven vragen, maar dit heb ik wel gedaan en dan wil ik er ook samen uitkomen om een goede 'relatie' te behouden voor de toekomst.
En om hier een goed gesprek over te kunnen voeren is het wel belangrijk dat ik met goede, onderbouwde argumenten kan komen.
Amily schreef:
29-03-2020 12:45
@nbk & @yildizlar bijzondere reacties.. Wat maakt een Maine Coon een accessoire en een huistuinkeuken kat niet? Is het verkeerd om een keer een andere soort kat te willen dan die je altijd hebt gehad? Ja ik vind ze prachtig, het karakter spreekt me aan en ze kunnen niet naar buiten (alleen een afgeschermd stuk tuin bijv).
Omdat je het zegt als reactie op iemand die zegt dat je de kat dan binnen moet houden .
Klinkt als het is niet zo maar een kat maar een Maine Coon hoor. Anders hoef je het ras niet te vermelden .
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
29-03-2020 12:50
Omdat je het zegt als reactie op iemand die zegt dat je de kat dan binnen moet houden .
Klinkt als het is niet zo maar een kat maar een Maine Coon hoor. Anders hoef je het ras niet te vermelden .
Ik noemde Maine Coon omdat het bij raskatten vanzelfsprekend is dat ze binnen blijven, of zoals eerder gezegd in een afgeschermd deel van de tuin.
Alle reacties Link kopieren
@summerheat - ik heb je een privé bericht gestuurd
Alle reacties Link kopieren
Amily schreef:
30-03-2020 14:06
@summerheat - ik heb je een privé bericht gestuurd
Privé bericht terug

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven