Mijn huis wiebelt
donderdag 30 september 2010 om 11:18
Heeft iemand dit ook wel eens?
Ik voel het als ik 's morgens in bed lig.. dat mijn huis wiebelt. Heel zachtjes schut het een beetje zeg maar.
Eerst dacht ik, het is vast mijn bed, dat ik beweeg en mijn matras een beetje wiebelt. Maar soms schommelt zelfs mijn hanglamp aan het plafond en zie ik de lichtbundels op de muur heen en weer gaan, dus het is geen verbeelding.
Nu ik net op mijn stoel achter de computer zit voel ik het weer schudden.
Ik ben verder helemaal niet bijgelovig of angstig ofzo, ben meer het nuchtere type. Ik denk dat het bijvoorbeeld het verkeer is ofzo. Vlakbij is een supermarkt waar ze veel laden en lossen met grote vrachtwagens, dus ik gooi het daar maar op.
Maar het blijft toch een bizar gevoel, dat je huis een beetje beweegt.
Ik voel het als ik 's morgens in bed lig.. dat mijn huis wiebelt. Heel zachtjes schut het een beetje zeg maar.
Eerst dacht ik, het is vast mijn bed, dat ik beweeg en mijn matras een beetje wiebelt. Maar soms schommelt zelfs mijn hanglamp aan het plafond en zie ik de lichtbundels op de muur heen en weer gaan, dus het is geen verbeelding.
Nu ik net op mijn stoel achter de computer zit voel ik het weer schudden.
Ik ben verder helemaal niet bijgelovig of angstig ofzo, ben meer het nuchtere type. Ik denk dat het bijvoorbeeld het verkeer is ofzo. Vlakbij is een supermarkt waar ze veel laden en lossen met grote vrachtwagens, dus ik gooi het daar maar op.
Maar het blijft toch een bizar gevoel, dat je huis een beetje beweegt.
donderdag 30 september 2010 om 11:25
Dat is heel normaal hoor. Als je huis op dunne palen geheid is, in het veen, dan gaan de trillingen veroorzaakt door verkeer ofzo, gewoon door jouw huis heen.
Een tijd terug lag hier de straat open en stonden die tientonners van het asfalteren voor mijn huis te ronken. Ik hoorde de houtjes in de linnenkast tinkelen.
Een tijd terug lag hier de straat open en stonden die tientonners van het asfalteren voor mijn huis te ronken. Ik hoorde de houtjes in de linnenkast tinkelen.
donderdag 30 september 2010 om 11:32
Woon vlakbij het treinstation en bij goederentreinen die voorbij komen trillen de ruiten. Ook moet ik regelmatig lampen aandraaien of vervangen omdat ze uit de fittingen "trillen". Mijn buurvrouw hoort achter het behang het gips rollen. De vloer van mijn onderbuurman is verzakt en ik heb grote scheuren in mijn latij. En nóg is er volgens de inspecteur van de woningbouwvereniging niks aan het handje dus ik zou me geen zorgen maken als ik jou was Nee joh, maar ik denk ook het verkeer, vooral als je een wat oudere woning hebt.
donderdag 30 september 2010 om 12:06
Ons huis trilt ook meerdere keren op een dag.
Het spoor loopt namelijk achter onze tuin.
Ook zware vrachtwagens willen weleens voor een beetje trillingen in huis zorgen......voor ons huis loopt namelijk een redelijk drukke weg. Wat wonen we toch ideaal...hahaha
Maar de lampen gaan niet heen en weerzoalst jij verteld. Alleen de vloer trilt.
Het spoor loopt namelijk achter onze tuin.
Ook zware vrachtwagens willen weleens voor een beetje trillingen in huis zorgen......voor ons huis loopt namelijk een redelijk drukke weg. Wat wonen we toch ideaal...hahaha
Maar de lampen gaan niet heen en weerzoalst jij verteld. Alleen de vloer trilt.
Op het moment trilt het huis hier iedere dag wel een paar keer want ze zijn met de straat bezig. Dus dan droppen ze weer stenen en dan gaan ze weer met zo'n trilplaat aan de gang om ze goed te leggen. Gisteren trilde ik zowat m'n bed uit om kwart over 7.
Anders trilt het alleen als er een vrachtwagen voorbij komt of bij hevig onweer.
Anders trilt het alleen als er een vrachtwagen voorbij komt of bij hevig onweer.
Ik heb het ook gehad toen ik nog een kamer in een oud monumentaal pand had. Dacht ook eerst dat mijn bed gewoon wat bewoog als ik bewoog. Later zag ik de tafel wel eens wiebelen of idd de lamp aan het plafond. Ik heb nooit een oorzaak kunnen ontdekken, bijv. een trein of vrachtwagen in de buurt. Ik woon er al 8 jaar niet meer maar het huis staat nog steeds overeind dus het zal wel niet zo heel veel kwaad kunnen maar toendertijd had ik toch het gevoel dat de boel op instorten stond.
donderdag 30 september 2010 om 13:27
Elk huis beweegt, dat voorop gesteld.
Dat moet ook wel, want als het wat harder dan een beetje zou waaien, zou het huis door midden breken namelijk.
Daarbij maakt het veel uit op wat voor grond je woning gebouwd is, het jaar waarin het gebouwd is, en welke materialen hiervoor gebruikt zijn.
Daarbij kan het zo zijn dat er diep!! onder de grond een beekje loopt, dit zorgt voor meer "beweging", groot verkeer, spoorbaan, bouwwerkzaamheden ed zorgen ook voor meer trillingen.
Mensen die last hebben van "reisziekte/bewegingsziekte" zijn hier vaak gevoeliger voor qua constatering.
Mijn moeder en ik hebben dit allebei ervaren in Barcelona, in een warenhuis, bovenin zit een restaurant, en je zag en voelde het letterlijk heen en weer deinen.
Een huis moet ook ietwat flexibel zijn, zou het dat niet zijn, dan zou het namelijk de trillingen die ik eerder noemde niet aan kunnen en per direct gaan scheuren.
Kijk maar eens naar oudere panden waar veel geheid wordt in de omgeving, deze zullen over het algemeen veel meer scheuren vertonen, omdat daar de fundering nog niet zo van is als dat de fundering van tegenwoordige huizen is.
Dit zijn de bewegingcijfers van de Eifeltoren ;
Schommeling door wind maximaal 7 cm
(zie http://www.opvakantie-fra ... rijk/De%20Eiffeltoren.htm)
Ga maar eens op de galerij van een 12hoge flat staan als het flinkt waait, dan zie je het zelfs bewegen.
Dat moet ook wel, want als het wat harder dan een beetje zou waaien, zou het huis door midden breken namelijk.
Daarbij maakt het veel uit op wat voor grond je woning gebouwd is, het jaar waarin het gebouwd is, en welke materialen hiervoor gebruikt zijn.
Daarbij kan het zo zijn dat er diep!! onder de grond een beekje loopt, dit zorgt voor meer "beweging", groot verkeer, spoorbaan, bouwwerkzaamheden ed zorgen ook voor meer trillingen.
Mensen die last hebben van "reisziekte/bewegingsziekte" zijn hier vaak gevoeliger voor qua constatering.
Mijn moeder en ik hebben dit allebei ervaren in Barcelona, in een warenhuis, bovenin zit een restaurant, en je zag en voelde het letterlijk heen en weer deinen.
Een huis moet ook ietwat flexibel zijn, zou het dat niet zijn, dan zou het namelijk de trillingen die ik eerder noemde niet aan kunnen en per direct gaan scheuren.
Kijk maar eens naar oudere panden waar veel geheid wordt in de omgeving, deze zullen over het algemeen veel meer scheuren vertonen, omdat daar de fundering nog niet zo van is als dat de fundering van tegenwoordige huizen is.
Dit zijn de bewegingcijfers van de Eifeltoren ;
Schommeling door wind maximaal 7 cm
(zie http://www.opvakantie-fra ... rijk/De%20Eiffeltoren.htm)
Ga maar eens op de galerij van een 12hoge flat staan als het flinkt waait, dan zie je het zelfs bewegen.
donderdag 30 september 2010 om 14:14
Hier ook een oud huis, aan een dijk en er is niet onder geheid. Zelfs als er sochtends gewone auto's langsrijden rol ik heen en weer in mn bed (we slapen op zolder). Ik ben tijdens een storm weleens beneden gaan zitten, dacht echt dat mn huis in zou storten, zo schudde het op zijn grondvesten. Als we beneden zitten merken we het alleen met vrachtverkeer. Inderdaad een gek gevoel, voordat ik hier kwam wonen had ik het nog maar 1x meegemaakt en toen was het inderdaad een lichte aardbeving.