Mijn man's begeleidster heel aanwezig

19-02-2019 10:16 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje en eigenlijk advies nodig.

Sinds een paar maanden heeft mijn man een persoonlijk begeleidster. Alleen ze is heel aanwezig. Hij wordt wel is gebeld en krijgt redelijk veel appjes, ook savonds. Ik weet niet of dit normaal is, want ik heb daar geen verstand van. Ik heb nog nooit begeleiding gehad met iets. Maar ze appen vaak en ze wilt steeds met hem afspreken, vroeger vaak in de tijden dat ik aan het werk was, nadat mijn man het had aangegeven dat ik er ook bij wilde zijn, veranderde dit. Maar toen zij hem afgelopen weekend ook nog appte, kreeg ik nog meer vraagtekens.
Is het normaal dat begeleiding zoveel aandacht vraagt? Ik vind het echter heel vervelend en mijn man ook vaak. Ik vertrouw het niet, maar als dit wel normaal is, dan hoor ik dat ook graag. Dan zoek ik er niks meer achter.

Sorry voor dit lange bericht, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Waarvoor krijgt hij begeleiding?

En is dit een vrijwilligster of een echte zorgmedewerker?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat voor begeleidster en waarom je man begeleid wordt, maar als HIJ het niet prettig vindt, moet hij dat aangeven, lijkt me.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ligt er inderdaad aan waar hij begeleiding voor krijgt. Maar als hij het zelf ook vervelend vindt, dan moet hij er absoluut iets van zeggen.
Ik heb zelf 2 begeleiders en daar app ik ook wel eens mee. Even vertellen dat iets heel goed is gegaan, even m'n verhaal kwijt, even afreageren over iets. Maar dat komt dan vanuit mijzelf. Het komt maar een heel enkele keer voor dat mijn begeleiders mij appen/smsen over iets. Afspraken plan ik altijd tijdens een afspraak dus daar wordt niet over geappt/gebeld. Alleen als er iets gewijzigd moet worden maar dat zijn dan korte telefoontjes om de afspraak te verzetten.
Dus dat het appen vanuit de begeleider komt vind ik wel opvallend. Maar waar appen ze dan over? Waarom appt ze jouw man?
Alle reacties Link kopieren
Iets meer info is wel handig.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Is het een zorg begeleiding of?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt in ieder geval niet zo professioneel. Laat je man afspraken maken over hoeveel en wanneer hij geappt wil worden, en de afspraken zo maken dat jullie het allebei prettig vinden. Als er veel geappt wordt, is het misschien handiger om dit via de email te doen.
Ligt er maar helemaal aan waarom hij die begeleiding krijgt. Hier ooit eens flinke crisis gehad (niet van mijzelf) waar 24 uurs begeleiding op gezet werd. Dan werd er ook wel geappt vanuit de begeleiding hoe het ging, ook in het weekend en 's avonds.
Wat is doorgaans de strekking van de berichten?
Op een schaal van 'Wil je even je afspraak bevestigen' tot 'Ik mis je'
Alle reacties Link kopieren
Mijn man krijgt ambulante begeleiding in eigenlijk alles, de financiën, het huishouden etc. Waar ze over appen weet ik niet, maar het komt vrijwel altijd vanuit haar kant. Ook het bellen. Maar m'n man durft er eigenlijk niks van te zeggen, hij is niet zo'n prater, wel heeft mijn man een keer aangegeven dat toen ze naast hem ging zitten, ze heel dichtbij kwam en hij toen dus een stuk opschoof. En dat toen we bij de huisarts voor onderzoeken zaten, zag ik dat zij hem de hele tijd aankeek, ook toen ze tegen de huisarts praatte. Ook hadden m'n man en ik een keer heel veel gedoe met vrienden van ons, waardoor m'n man rust wilde van Whatsapp en het dus van z'n telefoon afgooide, kwam zij erachter en ging door via sms.

We hebben veel financiële problemen, omdat mijn man niet werkt en omdat hij nu al 2 jaar thuis zit, kan hij dus geen 40 uurs baan aan lijkt me. Ik denk dat iets opbouwends goed voor hem zou doen, hij is het ermee eens. Maar door die begeleidster mag hij nu niet werken, omdat er uitgezocht moet worden waarom hij niet kan werken, terwijl ik dit denk ik allang weet. Ook had hij een job coach, die hem wilde helpen en potentie voor werk in hem zag, maar nu hij die begeleidster heeft, heeft zij ervoor gezorgd dat die job coach zich nou ook al niet meer bezig houdt met m'n man, maar hij wilt zo graag werken. Nu zakken we financieel ook steeds meer naar beneden. Terwijl als dat mens er niet was geweest, hij waarschijnlijk wel een baan zou hebben. Vertelde hij een tijdje terug tegen haar, waar ik bij was dat hij had gesolliciteerd voor een baan voor weinig uren, was ze heel enthousiast. Maar op een gegeven moment moest ik weer werken, dus verliet ik hun. Kreeg ik daarna van m'n man te horen dat toen ik weg was, ze tegen hem zei dat hij dat niet moest doen en daarom niet naar z'n sollicitatiegesprek ging. We zakken nu steeds dieper de put in, terwijl ik in m'n achterhoofd denk; dat mensen zou het wel weten. Maar het is er alleen maar slechter van geworden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komen jullie aan deze begeleidster? Vanuit welke instantie?
Want het lijkt me dat zoiemand je man begeleid tot zelfstandigheid en dat ze dat nu tegenhoudt. Neem eens contact op met de organisatie.

EN nogmaals: als je man zich er niet prettig bij voelt, moet hij om een andere begeleider vragen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie een andere begeleider te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast vind ik ook dat je invult. Misschien keek ze bij de huisarts veel naar je man, omdat ze zijn reactie wilde zien, bijvoorbeeld. Aan de andere kant: waarom was ze überhaupt mee?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan hij geen 40 uur werken? Ik ben ook van 2 jaar thuis naar een baan van 40 uur gegaan, ging prima en nog met een gezin ook. Spelen er nog andere dingen?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meerdere opties;
1.Maak zonder de begeleider een afspraak bij de huisarts en bespreek dit. Vraag aan de huisarts of dit normaal gedrag is.

2.Je kunt op de website van de zorgaanbieder kijken. Ze behoren een vertrouwenspersoon te hebben, die kun je vertrouwelijk vragen, of dit normaal is.

3. Je kunt contact opnemen met je contact persoon bij de WMO, ook wel wijkteam geheten, elke wijk in Nederland heeft een wijkteam. Even googlen. Maak een afspraak of bel met jou vraag, zonder de begeleiding. En vraag of dit normaal gedrag is.

Sterkte.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 19-02-2019 11:15
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Nederland hebben wij zorgkeuze vrijheid.

*Je hebt het recht om een andere begeleider te vragen, zonder opgaaf van reden.

*Of een andere zorgorganisatie te zoeken. Het wijkteam kan je hier ook bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Koetje5678 schreef:
19-02-2019 11:04
Mijn man krijgt ambulante begeleiding in eigenlijk alles, de financiën, het huishouden etc. Waar ze over appen weet ik niet, maar het komt vrijwel altijd vanuit haar kant. Ook het bellen. Maar m'n man durft er eigenlijk niks van te zeggen, hij is niet zo'n prater, wel heeft mijn man een keer aangegeven dat toen ze naast hem ging zitten, ze heel dichtbij kwam en hij toen dus een stuk opschoof. En dat toen we bij de huisarts voor onderzoeken zaten, zag ik dat zij hem de hele tijd aankeek, ook toen ze tegen de huisarts praatte. Ook hadden m'n man en ik een keer heel veel gedoe met vrienden van ons, waardoor m'n man rust wilde van Whatsapp en het dus van z'n telefoon afgooide, kwam zij erachter en ging door via sms.

We hebben veel financiële problemen, omdat mijn man niet werkt en omdat hij nu al 2 jaar thuis zit, kan hij dus geen 40 uurs baan aan lijkt me. Ik denk dat iets opbouwends goed voor hem zou doen, hij is het ermee eens. Maar door die begeleidster mag hij nu niet werken, omdat er uitgezocht moet worden waarom hij niet kan werken, terwijl ik dit denk ik allang weet. Ook had hij een job coach, die hem wilde helpen en potentie voor werk in hem zag, maar nu hij die begeleidster heeft, heeft zij ervoor gezorgd dat die job coach zich nou ook al niet meer bezig houdt met m'n man, maar hij wilt zo graag werken. Nu zakken we financieel ook steeds meer naar beneden. Terwijl als dat mens er niet was geweest, hij waarschijnlijk wel een baan zou hebben. Vertelde hij een tijdje terug tegen haar, waar ik bij was dat hij had gesolliciteerd voor een baan voor weinig uren, was ze heel enthousiast. Maar op een gegeven moment moest ik weer werken, dus verliet ik hun. Kreeg ik daarna van m'n man te horen dat toen ik weg was, ze tegen hem zei dat hij dat niet moest doen en daarom niet naar z'n sollicitatiegesprek ging. We zakken nu steeds dieper de put in, terwijl ik in m'n achterhoofd denk; dat mensen zou het wel weten. Maar het is er alleen maar slechter van geworden.
Het kan natuurlijk dat uw man op een baan solliciteerde waarbij hij snel weer ziek zou worden (dan denk ik aan een autist bijvoorbeeld die solliciteert om tijdens de piek-uren in een café te serveren).
En het lijkt mij ook niet vreemd dat de job-coach denkt dat 1 begeleider voldoende is.

Maar het kan ook dat uw man meer kan dan zij denkt.
Of natuurlijk dat zij gewoon niet professioneel handelt.

Mijn advies: neem contact op met de organisatie waarvoor zij werkt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Meestal wordt vooraf afgesproken hoeveel uur per maand/week zo'n begeleider ingehuurd wordt.

Als de begeleiding bijv. 2 uur per week is, is het raar als die tijd besteed wordt aan Appjes in het weekeinde.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Overigens raad ik aan contact met de gemeente op te nemen (sociaal team) over de financiële problemen.
Want ook als uw man de goede begeleiding krijgen zou, is geen garantie dat hij snel weer werk vindt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Als hulp niet bevalt er gewoon mee stoppen. Volg je gevoel en hou zelf de regie!

Helaas kun je niet gewoon op hulpverlening vertrouwen maar moet jezelf goed op blijven letten.

Of het nu wel of niet normaal is.

Voor jou/jullie is het niet oké.
Dus dan is het niet de juiste zorg of hulpverlening.

Bel vandaag nog even met het wijkteam en de huisarts voor overleg.
Alle reacties Link kopieren
Is er een begeleidingsplan? Met welk doel krijgt jouw man begeleiding?
Welke uitleg geeft zij over het niet doorzetten van de sollicitatie?
Waarom zit man al 2 jaar thuis? Is hij afgekeurd?

Best veel vragen maar op moment kan jouw verhaal op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Je man vind het vele appen ook niet prettig? Waarom deelt hij niet met jou waar het over gaat? Of kijk je zelf waar het over gaat?
davo1979 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 15:29
0.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Krijgt zij betaald via een PGB?
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf begeleidster bij mensen thuis. Ieder cliënt heeft bepaald aantal uren welke zijn vastgesteld en daar moeten we ons aan houden. Als het goed is zijn er afspraken gemaakt over wanneer er hulp geboden wordt en waarvoor. Ik werk ambulant doordeweeks op afspraak, dus niet 24 uur per dag beschikbaar. Ook niet in weekend. Ik app enkel met werkmobiel waar nodig en meestal uit vraag van cliënt. Of ik moet zelf wat vragen over een afspraak bijv.
De rest komt wel tijdens het gesprek thuis.
Ik vind dat als er geen vertrouwen is of teveel vragen zijn dat er dan een goed gesprek moet plaatsvinden. Eventueel met iemand anders van de organisatie erbij. Geef het echt aan hoor.
Overigens kijk ik ook vaak richting cliënt bij een medische bezoek zodra ik door heb dat de arts anders steeds tegen mij praat ipv cliënt. Ik vind het belangrijk dat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren dus ben ik er meer als externe harde schijf erbij soms (komt niet vaak voor).
Overigens zal ik nooit naast een cliënt zitten, mede omdat het niet handig is tijdens een gesprek en dan wel erg dichtbij....
Je man houdt de regie, zij heeft een adviserende rol vermoed ik. Hij mag zelf de keuzes blijven maken. Hopelijk durft hij eerlijk te zijn.
Als hij trouwens kort geleden NAH heeft opgelopen zou ik zelf ook afraden nu aan het werk te gaan. Dan heeft hij eerst nog tijd nodig zijn 'nieuwe ik' te ontdekken en het letsel nog te verwerken. Alles in balans houden vooral.
Succes.
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
19-02-2019 11:22
Is er een begeleidingsplan? Met welk doel krijgt jouw man begeleiding?
Welke uitleg geeft zij over het niet doorzetten van de sollicitatie?
Waarom zit man al 2 jaar thuis? Is hij afgekeurd?

Best veel vragen maar op moment kan jouw verhaal op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Vooral dit.

Ik vind het nogal een warrig en eenzijdig verhaal waarbij TO er bijna van uit lijkt te gaan dat de begeleidster niet zuiver handelt en bepaalde bedoelingen heeft met haar man.

Waarin is hier je/jullie eigen verantwoordelijkheid? Lijkt erop dat de begeleidster degene is die bepaalt welke koers gevaren wordt.
Dat is toch raar? Heb je daar zelf geen visie over TO? En wat hier al werd gesteld; er moet toch iets van een behandelplan/beleid zijn opgesteld toen jullie aan het begin stonden van dit traject? Met doelen en acties?

Dit verhaal mist naar mijn idee nog te veel informatie om te oordelen dat de begeleidster niet juist handelt. Krijg het idee dat TO de zaak te eenzijdig bekijkt.

En als dat niet zo is, en de begeleidster handelt zwaar onprofessioneel door op TO’s man te azen, dan is TO toch ook niet juist bezig? Onderneem actie! Zeg er wat van!

Wat een zijig gedoe allemaal. Maar misschien is dat ook wel de essentie van het hele probleem binnen de privé situatie van TO.

Kom in de benen, van de bank af! En doe er wat aan. En laat niet jullie toekomst invullen door iemand anders om daar vervolgens kritiek op te hebben en zelf wederom geen actie te ondernemen.
vera8 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 11:44
6.59% gewijzigd
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven