Muizen: kat in huis halen, hoe & wat

25-11-2008 10:47 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Het is weer eens zo ver: mijn vriend heeft muizen in huis. Nadat brood en chips zijn aangevreten, doen we weer netjes alles in plastic afsluitbare bakken, maar het blijft vies. Op doosjes met muizenkorrels en muizenvallen komen ze niet af, dus nu denkt hij aan het tijdelijk nemen van een kat. Voetnoot: hij woont drie hoog en is overdag aan het werk, dus de kat kan eigenlijk niet naar buiten. Het probleem is dat een superactieve kat dus helemaal depressief zal worden, omdat 'ie niet naar buiten kan, maar een slome, rustige kat ligt alleen maar te tukken en vangt de muizen dan misschien niet.

Heeft iemand ervaring met het lenen/huren van een kat voor het vangen van muizen? Waar kan je zo'n kat vinden? En hoe regel je dat? Voor hoelang? Liggen er dan overal dode, half aangevreten muizen in de huis? Alle tips zijn welkom!
Een kat kan heel slecht tegen verandering, dus het lijkt me sowieso geen katvriendelijk idee om 'm voor een paar weekjes te nemen. En niet in de laatste plaats omdat jouw muizen al vergiftigd zijn, dat krijgt die leenkat ook binnen dan.



Een van mijn katten vangt muizen (degene die het makkelijkst een binnenkat zou kunnen zijn trouwens) en ze eet ze met huid en haar op. Maar mijn kat vangt ze buiten. Als ze ze binnen zou vangen dan denk ik dat ze het huis af zou tuigen, muizen komen namelijk niet met al een cocktailprikker in hun rug aanlopen he, die moeten gevangen worden en daar moet voor worden gejaagd. Een jagende kat is funest voor je meubels.



Bel de ongediertebestrijding eens, zij hebben vast tips.
Alle reacties Link kopieren
En een muisvriendelijke val?
Alle reacties Link kopieren
Tnx voor de reactie! Ongediertebestrijding heeft 'ie al eens geinformeerd: al het eten moet gewoon goed afgesloten zijn en als er niks te halen valt, gaan ze vanzelf weg. Klopt an sich wel, maar soms vergeet je het 1 keer en dat zit er weer direct zo'n beest aan te knagen. Dus vandaar het idee vd kat.. maar dat blijkt dus ook niet zo simpel te zijn..
Alle reacties Link kopieren
quote:El_lebel schreef op 25 november 2008 @ 10:47:

Hallo!



Het is weer eens zo ver: mijn vriend heeft muizen in huis. Nadat brood en chips zijn aangevreten, doen we weer netjes alles in plastic afsluitbare bakken, maar het blijft vies. Op doosjes met muizenkorrels en muizenvallen komen ze niet af, dus nu denkt hij aan het tijdelijk nemen van een kat. Voetnoot: hij woont drie hoog en is overdag aan het werk, dus de kat kan eigenlijk niet naar buiten. Het probleem is dat een superactieve kat dus helemaal depressief zal worden, omdat 'ie niet naar buiten kan, maar een slome, rustige kat ligt alleen maar te tukken en vangt de muizen dan misschien niet.

Heeft iemand ervaring met het lenen/huren van een kat voor het vangen van muizen? Waar kan je zo'n kat vinden? En hoe regel je dat? Voor hoelang? Liggen er dan overal dode, half aangevreten muizen in de huis? Alle tips zijn welkom!



Ik vind het nogal wat een een dier te behandelen als gebruiksvoorwerp. Dat ten eerste.



Ik had ook ontzettend veel muize en heb twee kitens gehaald....voor het leven trouwens..

De geur van katten hebben de muizen hier al doen vluchten. We zien er nog wel eens 1, maar dat is zelden. Ik woon ook op een appartement en ik heb twee super actieve katten die ook niet buiten komen. Het is maar waar je ze aan went.

Mijn katten vangen geen muizen, kunnen het wel, maar er zijn geen muizen om te vangen voor ze....



Ik vind je plan niet kunnen..

Maar als je het echt wilt..leen dan gewoon even een kat van een bekende...zo voor een weekje..misschien twee....de geur doet de muizen al rennen.
Alle reacties Link kopieren
Muizen gaan niet weg als je eten goed opbergt, is mijn ervaring. Ze eten gerust aan papier en plastic en wat nog meer. Als het kouder wordt zoeken ze de warmte van huizen meer op. Je kunt het beste de kieren en openingen gaan zoeken waar ze naar binnen komen en deze met foam dichtspuiten. Daar kun je eventueel stukjes glas in steken als het nog niet uitgehard is, zodat ze dit ook niet meer stuk kunnen knagen. Toen ik zelf nog geen katten had, heb ik wel eens een kat geleend van een vriendin. Die kat vond al die aandacht tijdens zijn logeerpartij reuze gezellig en ik zag geen muis meer.
Alle reacties Link kopieren
Odesa: ik vind het persoonlijk niet onethisch om een kat in huis te halen tegen muizen. Het is ook meer dat een kat op 3 hoog met een baasje dat weinig thuis is, gewoon zielig is, vinden wij dan weer althans. Mijn vriend vind katten wel heel leuk, maar heeft er om die reden geen. Goed nieuws om te horen dat het dus wel kan helpen.



Carlice: de huisbaas is nu idd bezig met het opknappen van het pand en heeft al veel kieren en gaten dichtgemaakt. Nog niet afdoende dus, maar ja, muizen in een volksbuurt in Amsterdam is niet zo raar natuurlijk. Met dat glas is wel een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
kan je niet een kat nemen die hij gewoon wil houden. Ik woon ook 3 hoog met katten. gaat prima. Ze zijn ook niets anders gewend. Ze komen wel af en toe op het balkon. Nog nooit muizen gezien hier. Mijn buurman heeft ook een kat en die laat hij zelfs buiten. En katten kunnen best alleen overdag, die vermaken zich wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in zo'n A'damse volksbuurt en het is me gelukt ze te weren, ook toen ik nog geen katten had (of te logeren). Het is echt een kwestie van die kiertjes opzoeken en dichten, de enige manier. En echt ieder klein kiertje kunnen ze ontdekken en doorheen, het is even wat werk dus... Met mijn katten voel ik me wel 'veiliger', die luiwamesen worden echt jachtluipaarden als ze toch nog een muis bespeuren. Alleen wat ze ermee moeten als ze hem eenmaal gevangen hebben, dat weten ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de muizenvallen al eens op een andere plek gezet? Wij hebben ook last van muizen gehad. De muizenvallen die op de vloer stonden bleven onbenut, maar op het aanrecht vingen we de ene muis na de andere. Het bleek een gezinnetje van 5 te zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:El_lebel schreef op 25 november 2008 @ 10:47:

Hallo!



Het is weer eens zo ver: mijn vriend heeft muizen in huis. Nadat brood en chips zijn aangevreten, doen we weer netjes alles in plastic afsluitbare bakken, maar het blijft vies. Op doosjes met muizenkorrels en muizenvallen komen ze niet af, dus nu denkt hij aan het tijdelijk nemen van een kat. Voetnoot: hij woont drie hoog en is overdag aan het werk, dus de kat kan eigenlijk niet naar buiten. Het probleem is dat een superactieve kat dus helemaal depressief zal worden, omdat 'ie niet naar buiten kan, maar een slome, rustige kat ligt alleen maar te tukken en vangt de muizen dan misschien niet.

Heeft iemand ervaring met het lenen/huren van een kat voor het vangen van muizen? Waar kan je zo'n kat vinden? En hoe regel je dat? Voor hoelang? Liggen er dan overal dode, half aangevreten muizen in de huis? Alle tips zijn welkom!Een kat huren!
Alle reacties Link kopieren
Leen kat van vrienden in het weekend!

Of koop muizenlijm, dit werkt altijd! Tenminste als je het 1 nacht per maand gebruikt, dan onthouden ze niet dat het gevaarlijk is. Vaak van je er zoveel muizen mee dat je wel een maandje vooruit kan. (Dan moet je natuurlijk wel veel muizenlijm neerleggen die nacht,)

Als je een kat hebt hoef je niet bang te zijn als hij geen muizen vangt. Als er een kat is, verdwijnen de muizen opeens.
Mee eens: een kat is geen gebruiksvoorwerp die je even in huis haalt omdat er muizen zijn.



Klinkt niet echt alsof je vriend zit te wachten op een kat die hij tot zijn/haar dood in huis wil hebben.

Misschien ken je mensen in jouw omgeving die een heeel gemakkelijke kat hebben? In het algemeen verkas je katten niet snel, maar soms kom je er eentje tegen die echt snel ergens went en die het soms zelfs wel leuk vindt om uit logeren te gaan. Ik benadruk: heeeeel weinig katten zijn zo!



Als de kat weg is, komen de muizen gewoon weer terug. Geloof me. Dat dan weer wel...



Toen ik nog veel muizen in huis had, zette ik overal klemmen of lokdoosjes. Ging als een trein.
Alle reacties Link kopieren
Geen kat nemen die maar eventjes welkom is, dat is zielig voor de kat omdat deze gehecht is aan zijn omgeving. Wordt het diertje gestrest van.Ik heb het 1 keer gedaan en toen ging ik zelf mee ( kerstdagen bij schoonouders) hij was helemaal van slag, diaree etc. Vrienden vragen het wel eens, als hij mag overnachten ( voor de muizen) en dat doe ik gewoon niet. Ik woon ook in Amsterdam en hier is het een drama met muizen ( waar niet) maak idd goed de kieren dicht en ruim je keuken goed op.



Muizen zijn denk ik beter dan ratten, toen ik nog geen kat had en ik kwam net in Amsterdam wonen had ik een rat ( of 2 ) van die grote zwarte ratten, was een oud huis ( 3e etage) elke week kwam de gemeente langs om gif te leggen, en het was elke week opgegeten. Bleek dat achter de verwarming een groot gat zat!. Goed alles checken dus!



Al is mijn kat een enorme jager, ik heb ook nog steeds muizen. Maar wat Carlice ook zei: Ik voel me wel veiliger met een kat. Laatst zat er eentje in de slaapkamer en ik hoor ze soms tussen de muren rennen. This niet zo dat als je een kat neemt je direct van het probleem af bent. Maar een "plaag" zal minder snel voorkomen.



Tip voor op de muizenval: ipv kaas, pindakaas!

Tip voor het dichtmaken van kieren: verwerk stukjes van een schuurspons ( zo'n harde, of folie) door je kit of foam hoe dat ook heet.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hehe, grappig toch, ethiek. Een kat een paar weken uit z'n vertrouwde omgeving halen kan niet, muizen doodmaken op meer of minder gruwelijke wijze is geen enkel probleem. (geen aanval hoor, zo voel ik het ook. Maar 't is grappig)

Als je vriend katten écht leuk vindt, dan zou ik zeggen, ga naar het asiel, haal 2 katten op die aan elkaar gehecht zijn, (er zitten meestal veel 'koppeltjes' in het asiel) en je muizen zijn weg én je heoft je niet schuldig te voelen over het overdag weg zijn, die 2 vermaken zich wel met elkaar. Maar inderdaad, een dier neem je wel voor het leven (van het dier dan) vind ik.



Qua logeerkat ben ik het met Zara eens: Er zijn maar weinig katten die goed tegen verplaatsingen kunnen, en dan ook nog eens naar een huis waar overdag niemand is... Is toch echt geen heel tof idee.
Alle reacties Link kopieren
Ach, het kan natuurlijk altijd erger... zie het filmpje hieronder:





http://www.1001filmpjes.n...eken%201001%20Muizen.html
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook bij iemand wat gebruikt kattebakgrind halen. Het is de geur van de kat waardoor de muizen vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat dit een oplossing is: mijn ouders hadden last van muizen (maar geen kat). Ik heb toen mijn katten gekamd en de bosjes kattenharen bij mijn ouders op verschillende plaatsen neergelegd. Resultaat: geen muizen meer. Echt! Lijkt me het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
Hmm ok, ik merk al dat kat lenen toch niet zo'n hele handige oplossing is. Het stomme is dat die beesten gewoon niet in de muizenkorrels/muizenvallen trappen. Ze staan nu zowel op het aanrecht als op de grond, maar niks. Soms denk ik dat er wat muizen zijn die op doortocht zijn in het hele pand en af en toe de woning van mijn vriend even aandoen ofzo, want ze zijn er ook niet altijd. Nu met de winter idd meer. Kon me best voorstellen dat je bij dierenwinkels katten kon huren voor het vangen van muizen, maar niet dus...! Bedankt voor alle aanwijzingen & tips in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk (toen in een oud historisch pand) waren er muizen. Ze zochten op plaatsen waar je je lunchpakket bewaarde. Ik heb eens een flinke infectie opgelopen toen ik een envelop dichtlikte die een sneetje maakte in mijn bovenlip. Ik weet echter niet wat ik het ergste zou vinden; een kat, een levende muis of een dooie platte evt. wegrottende muis, arggghh.
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar heb je zoiets; "dooie platte evt. wegrottende muis"

Niet iedere jagende kat eet de muis ook op.

Mijn katten haalde ze uit de tuin naar binnen, en gingen er mee spelen, muis totaal in shock kruipt ergens achter waar de katten niet bij kunnen en sterft..................ruik ie em al...

Niet te harden wat een put lucht!

Ik werd eens s'morgens wakker door een rot herrie in mijn halletje en had vrij snel door dat die twee dus met een muis aan het klieren waren, ik me bed uit, kijken, ik had accuut medelijden met die muis.

Zo zielig, zo'n inimini veldmuisje van links naar rechts getikt door die grote kattenpoten.

Ik die katten weggestuurd, die muis opgepakt en in een bakje gedaan met iets te eten, ik denk; komt ie misschien weer wat bij....

Later op de dag heb ik hem met bakje en al in de bosjes gezet voor mijn deur.

Toen heb ik ook maar besloten om het kattenluikje voorgoed te sluiten, ze mochten best nog naar buiten, maar naar binnen alleen nog maar als ik zeker wist dat er niets uit hun bek hing.

In mijn vorige huis konden ze alleen op het balkon, en toen lag er s'morgens eens in de gang een merel zonder hoofd... :puke:

Gewoon uit de lucht getrokken, best knap!
Alle reacties Link kopieren
quote:tove schreef op 25 november 2008 @ 11:44:

Leen kat van vrienden in het weekend!

Of koop muizenlijm, dit werkt altijd! Tenminste als je het 1 nacht per maand gebruikt, dan onthouden ze niet dat het gevaarlijk is. Vaak van je er zoveel muizen mee dat je wel een maandje vooruit kan. (Dan moet je natuurlijk wel veel muizenlijm neerleggen die nacht,)

Als je een kat hebt hoef je niet bang te zijn als hij geen muizen vangt. Als er een kat is, verdwijnen de muizen opeens.Muizenlijm is illegaal en ontzettend barbaars. Als we het tenminste over hetzelfde hebben. Zon strip waar ze met de pootjes aan vast blijven plakken en je ze zelf nadat je ze gevonden hebt nog dood moet maken..lekker humaan.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt idioot maar dit is echt een superidee: plak op kieren en gaatjes dubbelzijdige tape met ...Kattenharen...



Heb het bij een vriend van mij geprobeerd, hij had last van muizen (ook oud amsterdams stadspand). Heb mijn kat helemaal goed gekamd (was toch in de rui), echt tot aan de ondervacht toe.

De haren op de tape geplakt, in het huis verspreid en binnen 2 dagen muizen weg. Buren hebben later wel gevraagd of hij ook last van muizen had. De beestjes zijn dus vertrokken naar een andere pand...



Maar zonder gekheid, het werkt echt. En makkelijk, je hoeft geen kat te lenen of aan te schaffen en kost je niets (zijn vast genoeg katteneigenaren in je omgeving die je wat haren willen doneren).



Vervang een paar keer de haren voor verse (met verse kattenlucht dus haha), dan blijven ze voorlopig wel weg..
Alle reacties Link kopieren
Tijdelijk een kat nemen heeft niet zoveel zin, zeker niet als je huis in verbinding staat met andere panden waar muizen zijn. Als de poes weer weg is komen de muizen terug. Daarnaast, als je het idee hebt dat de muizen op doortocht zijn, zou het ook nog kunnen dat de buren gif strooien en de kat het dus binnenkrijgt. Ook geen aanrader.



Je hebt toch van die geluidsdingen, voor in het stopcontact? Dat geeft een heel hpoog, voor mensen niet te horen signaal af waar muizen en ratten niet tegen kunnen. Niet aan te raden als je zelf huisdieren hebt, maar wel heel effectief heb ik wel eens gehoord.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten haren als een gek uit, zal ik eens voor je oogsten? Even de dames borstelen en ik heb een paar handen vol met haar (ja echt). En als de muizen weggejaagd zijn, kun je er met gemak een paar knusse eierwarmers van breien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven