Naar een nieuw huis: aanraders & afraders

18-08-2019 10:52 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze herfst ga ik verhuizen.

De grote dingen zijn geregeld (financiering, isolatie, nieuwe keuken en badkamer, update elektra) maar er blijven nog duizend keuzes over. Dit topic is voor tips voor de minder dringende zaken: inrichting en verhuizing.

Als je opnieuw zou verhuizen, wat zou je dan absoluut weer doen? En wat had je achteraf anders willen regelen? Is een verhuisbedrijf de moeite waard als je ook vrienden/familie hebt die graag willen helpen? Of kan niets tippen aan professionele verhuizers?

En qua inrichting, kleurkeuze, wand- en raambedekking, etc: waar ben je nog elke dag blij mee? En wat had je liever anders gedaan? Wat maakt de sfeer, het comfort of het opruimgemak in jouw huis echt beter, en wat leek handig maar bleek nutteloos?

Inrichting is natuurlijk smaakgevoelig maar ik vind het ook leuk om gewoon te lezen wat jullie mooi en handig vinden, ook als dat niet mijn eigen smaak is.

Om een beetje een beeld te geven: we gaan met twee volwassenen van een tweekamerappartement zonder buitenruimte, naar een driekamerappartement met tuin. De woonkamer is een grote kamer en suite (zo'n 40m2) en de slaapkamers zijn klein (resp. 6 en 10 m2). In de grote kamer gaan we slapen, we houden dus een klein kamertje over. Leuke ideeën daarvoor zijn ook welkom!
What a nuanced anxiety
Achteraf gezien had ik een inloopdouche gekozen ipv een bad waarin ik ook kan douchen. Puntje bij paaltje ga ik nooit in bad en als je iets mankeert moet je wel die hoge rand overstappen.

En in deze tijd zou ik zeker gelijk de vaste airco regelen voor woonkamer en slaapkamer.
Die kleine slaapkamer is dat niet nodig als bergruimte als je geen zolder hebt?
Alle reacties Link kopieren
Verhuisbedrijf is echt een aanrader. Zij leverden verhuisdozen, inpakpapier voor servies ed.
Ze kwamen om 8 uur en s middags om 3 uur stond alles in het nieuwe huis. Alle kasten en meubels op de juiste plek. (Zij demonteerden ook alle kasten ed)

Vraag meerdere offertes aan, want prijzen liepen erg uiteen.
Alle reacties Link kopieren
op elke kamerdeur een gekleurde sticker plakken en al je verhuisdozen van een gekleurde sticker voorzien. Zo heb je meteen je spullen in de juiste ruimte staan.

Verder zou ik er eerst in gaan wonen voor je van alles voor de inrichting aan gaat schaffen
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje: inloopdouche check, is één van de dingen die we inderdaad graag wilden. Een bad past niet (de badkamer is echt mini, nog geen 4 m2) en heb ik ook geen behoefte aan. Als een hotel een bad heeft ga ik er wel in, om er na een kwartier achter te komen dat ik helemaal niet van badderen houd... beetje zonde van het water haha.

Er zit een aparte (fiets)berging bij het huis en we hebben een schuurtje in de tuin. Verder hebben we ook niet zo veel spullen, we wonen nu nog kleiner dan dit en hebben ruimte zat. Dus als opbergplek is het niet nodig hoop ik.

Mugske: demonteren zou wel een hoop werk schelen, alles moet hier door een smal trapgat dus meubels passen niet in hun geheel naar buiten. Deed je het inpakken zelf, of deden zij alles?

Goodmorningsunshine, goed idee die stickers! Het enige meubel dat we van tevoren nieuw aanschaffen is een bank, de rest komt inderdaad wel als we er wonen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Dozen inpakken:
1. Vul een doos niet met alleen maar zware dingen, bijvoorbeeld boeken. Doe dan liever één laag boeken en daarbovenop lichte spullen. Anders zijn ze niet te tillen.
2. Nummer de dozen en schrijf in een schrift wat er in elke doos zit. Sommige dozen zullen nog lang onuitgepakt blijven en je zoekt je rot als je ineens iets nodig hebt wat nog in een doos zit.
3. Schrijf het nummer niet alleen op de bovenkant van de doos maar ook op de zijkant. Dat is handig als de dozen gestapeld zijn.
Ik vind hier dingen van.
Is een van de appartementen niet op de begane grond? Dan absoluut een verhuisbedrijf, je vrienden zullen je dankbaar zijn!
Je hoeft niet een megagroot bedrag uit te geven aan verhuizers, je kan tegenwoordig met inhuren ook aangeven dat je zelf meehelpt. Ik had 2 verhuizers met een grote verhuiswagen en takelmateriaal. Zij sjouwden de zwaarste, grootse en onhandigste dingen (wasmachine, kast enz) en ik deed met vrienden kleinere en makkelijkere dingen en heb zelf alles weer neer gezet en ingericht.

Achteraf zou ik iets minder strak plannen. De stukadoor werd ziek en toen werd er later gestuct, en pas na het stucen kon de vloer worden gelegd. Ik wilde de muren nog schilderen en dat wilde ik doen vóór de nieuwe vloer en de verhuizing maar omdat de verhuisdatum vast stond kon dat niet meer. Dus stond ik toch nog alle nieuwe zooi weer af te plakken twee weken later om te kunnen witten. Als je kan klussen voor je verhuisd bent zou ik dat zeker doen want dat is zó veel makkelijker!

Gordijnen en lampen heb ik wel pas definitief besloten nadat mijn meubels er in stonden, daar moest ik het echt eerst voor zien.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en gordijnen doen we ook gelijk, al ben ik nog niet uit over de kleur. Wit is zo... wit.
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
18-08-2019 11:06

Mugske: demonteren zou wel een hoop werk schelen, alles moet hier door een smal trapgat dus meubels passen niet in hun geheel naar buiten.
Kan het niet met een katrol of een verhuislift door het raam?
Alle reacties Link kopieren
Fijne praktische tips, dank!
Ik ben dol op lijstjes en overzicht, van zo'n chaotische onderneming als dit word ik altijd een beetje neurotisch.
ClumsyNinja schreef:
18-08-2019 11:11
Kan het niet met een katrol of een verhuislift door het raam?
Ja dat zou kunnen, zo hebben we de bank binnen gekregen.
Wasmachine paste net door het trapgat.
Veel Ikea hier en dus demontabel.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
18-08-2019 11:10
Oh ja en gordijnen doen we ook gelijk, al ben ik nog niet uit over de kleur. Wit is zo... wit.
Ik heb licht doorlatende witte vouwgordijnen in bijna het hele huis en ben er heel blij mee. Doordat ze semi-transparant zijn, ziet het er niet heel wit/wit uit, is het toch aangekleed, maar blijft het ook licht in huis.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
18-08-2019 11:06


Mugske: demonteren zou wel een hoop werk schelen, alles moet hier door een smal trapgat dus meubels passen niet in hun geheel naar buiten. Deed je het inpakken zelf, of deden zij alles?
Ben Mugske niet maar antwoord toch

Ik heb alles laten doen, ze kwamen een dag van tevoren alles inpakken. Op de dag zelf stonden ze om 7 uur voor de deur, om 12 uur stond alles in de vrachtwagen. Een uurtje later (naar nieuwe huis gereden en gegeten) begonnen ze met alles naar boven (7 hoog) brengen met een buitenlift.
Ze hebben alles in elkaar gezet en terwijl de verhuizers daarmee bezig waren hebben we vast dozen uitgepakt.
Om 17 uur stond alles binnen en in elkaar en had ik nog maar 10 dozen om uit te pakken. De lege dozen namen ze gelijk mee.

Heerlijk, s'ochtends wakker worden in je bed in het ene huis en s'avonds weer in hetzelfde bed kunnen duiken in het andere huis.

Kosten ongeveer €1900,-
Alle reacties Link kopieren
Ruim op voor je gaat verhuizen! Schoenen, kleding, papieren enz. Als je groter gaat wonen stop je snel alles in een doos want toch genoeg plek...
Heerlijk om lege ruimte te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Denk héél goed na over gordijnen. Voor mij was dit het laatste wat ik moest kiezen en ik heb me verkeken op het effect van gordijnen op een ruimte. Zorg dat ze breed genoeg zijn (dus nee, niet precies zo breed als het raam want dan heb je strakke lappen als je ze dicht schuift) en kijk goed naar hoe hoog ze moeten: Hier bestaan stijlregels voor namelijk (zie Google). Zorg ook dat de stof niet te goedkoop is, want dat zie je echt en doet echt afbreuk aan je hele huis.

Pro tip: De bodem van kartonnen dozen kan doorbreken/scheuren als je ze te zwaar maakt. Dus je hele servies in 1 doos is een heel slecht idee (en ontilbaar).

Wil je misschien huisdieren (een specifieke al in gedacht ook?) in de toekomst? Hou hier dan alvast rekening mee met je inrichting. Mijn tv meubel is bijvoorbeeld een potentiëel electrocutiehok voor nijnen omdat deze helemaal open is en je zelfs achter de tv kunt kopen als je er in kruipt als nijn. Ik had veel beter een dichte kunnen hebben. En kijk naar kabelgoten en manieren om kabels weg te werken.

Gebruik Pinterest om een soort moodboard/inspiratieboard te maken van wat je mooi vindt aan inrichtingen, meubels, kleuren en bouw dat een beetje na. Je zal zien dat je heel generiek begint met plaatjes verzamelen maar dat het uiteindelijk wel naar een specifieke stijl zal toestromen.
Alle reacties Link kopieren
Muren en vloeren voor de verhuizing af hebben.
Een verhuisbedrijf inschakelen.
Alle rommel die je nooit meer gebruikt vóór de verhuizing weggooien.
Ruim tijd inplannen, zodat je meehelpende vrienden en de verhuizers ook lekker even kunnen zitten met een broodje en koffie.
(En ik zou geen witte gordijnen hangen, tenzij jullie van het strak industriële houden)
Alle reacties Link kopieren
Je woont niet zo heel groot, dus ik zou toch zeker aandacht geven aan extra kastruimte in huis, bijv door in het kleine kamertje een kastenwand te maken. Handig voor alle zaken die je wel bij de hand maar niet direct in zicht wil hebben, zoals bijv de stofzuiger, een strijkplank, een eventueel overschot aan jassen/schoenen, enz.

Ik heb zelf Pax kasten met witte hoogglans deuren in mijn kleine kamers staan, en dat zorgt ervoor dat de kasten wat wegvallen en er ook meer licht in kamers weerkaatst (terwijl de hoogglans van Pax nu ook weer niet zo wit is en zo bizar glanst dat het zeer doet aan je ogen).
Alle reacties Link kopieren
Bedenk vooraf wat er moet gebeuren tijdens de verhuizing en hoeveel mensen daarvoor nodig zijn. Nodig niet teveel mensen uit.

Ik heb ooit geholpen bij een horrorverhuizing waarbij zoveel mensen waren gevraagd dat iedereen elkaar in de weg liep en naar werk liep te zoeken. Ook kwamen de hele tijd spontaan mensen langs 'om te kijken' en bleven dan plakken omdat ze het zo gezellig vonden. Moeder bleef maar mopperen op schoonzoon omdat hij over de trap liep die ze net gestofzuigd had. (Hoe moeten de spullen anders naar boven?) Alle vrouwen werden naar de keuken gedirigeerd om broodjes te smeren. Vier vrouwen in de keuken waar nog niets op zijn plek lag zodat ze voortdurend de vrouw des huizes moesten vragen waar wat lag en wat de bedoeling was. De vrouw des huizes (zwanger, ook nog) werd zo knettergek van al die drukte dat ze het huis is ontvlucht en pas na de verhuizing weer tevoorschijn is gekomen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
DokterBibber schreef:
18-08-2019 11:22
Ruim op voor je gaat verhuizen! Schoenen, kleding, papieren enz. Als je groter gaat wonen stop je snel alles in een doos want toch genoeg plek...
Heerlijk om lege ruimte te hebben.
Ik heb nu zomervakantie en dit is (naast klussen) waar ik inderdaad mee bezig ben.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Voor sfeer ben ik trouwens een grote fan van het toevoegen van natuurlijke materialen aan je interieur. Een plant, een (niet in kleur geverfd) houten tafeltje of kastje, een sisal kleed of bloempot, enz.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-08-2019 11:18
Ik heb licht doorlatende witte vouwgordijnen in bijna het hele huis en ben er heel blij mee. Doordat ze semi-transparant zijn, ziet het er niet heel wit/wit uit, is het toch aangekleed, maar blijft het ook licht in huis.
Dit lijkt me mooi ja!
Als ik de andere posts lees is het blijkbaar toch verstandiger te wachten met de gordijnen tot we er wonen.

Over kastruimte: in het nieuwe huis zijn er ingebouwde kasten in de woonkamer, vier stuks maar liefst!
Dat is vier meer dan in ons huidige appartement. :yes:
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
18-08-2019 11:06
Redbulletje: inloopdouche check, is één van de dingen die we inderdaad graag wilden. Een bad past niet (de badkamer is echt mini, nog geen 4 m2) en heb ik ook geen behoefte aan. Als een hotel een bad heeft ga ik er wel in, om er na een kwartier achter te komen dat ik helemaal niet van badderen houd... beetje zonde van het water haha.

Er zit een aparte (fiets)berging bij het huis en we hebben een schuurtje in de tuin. Verder hebben we ook niet zo veel spullen, we wonen nu nog kleiner dan dit en hebben ruimte zat. Dus als opbergplek is het niet nodig hoop ik.

Mugske: demonteren zou wel een hoop werk schelen, alles moet hier door een smal trapgat dus meubels passen niet in hun geheel naar buiten. Deed je het inpakken zelf, of deden zij alles?

Goodmorningsunshine, goed idee die stickers! Het enige meubel dat we van tevoren nieuw aanschaffen is een bank, de rest komt inderdaad wel als we er wonen.
Inpakken hebben we zelf gedaan. Kan verhuisbedrijf ook voor je doen als je dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Ugli, goede dingen om over na te denken!

We hebben een kat, die gaat even uit logeren rond de verhuizing. Ze heeft nog nooit iets kapot gekrabd maar je zult net zien hè, als we een nieuwe bank hebben...

Pinterest is vollop in gebruik al jaren, ik weet goed wat ik mooi vind gelukkig. Veel hout en andere natuurlijke materialen, niet te veel frutsels, planten. Ik ben qua kleuren op de muur wat avontuurlijker dan mijn vriend, die zou het prima vinden als alles wit blijft.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat er al drinken en koffie/thee aanwezig is in het nieuwe huis.

Leg viltjes klaar voor onder je meubels zodat die bij het plaatsen er meteen onder kunnen (tijdens het verhuizen gaan ze er vaak deels af)

Leg een stucroller neer op je vloer! Scheelt echt heel veel schoonmaakwerk nadien. Zeker als het regenachtig weer is. Je geeft aan veel ikeameubels te hebben dus zorg voor voldoende dekens om ze te beschermen. Boterhamzakjes voor de schroeven. En tierips om ze aan een onderdeel van het meubel te bevestigen. Dan blijft het mooi bij elkaar.

Doe een ouder dekbedovertrek om je matras om je matras te beschermen tegen vuil van de verhuizing.

Oh en een verhuurbedrijf vind ik echt zonde van je geld als het maar om zo’n klein oppervlak gaat en je genoeg helpers hebt. Voor dozen een doorgeeflijn vormen dan is dat zo klaar. Grote bus/klein vrachtwagentje voor je B-rijbewijs huren is echt stukken goedkoper.

Stop kleding in plastic bakken/kratjes i.p.v. dozen, dozen willen nog wel eens afgeven. En anders even in een zak en dan in een doos.

Qua inrichting:
Vermijd donkere (zwart/donker grijze) vloeren :D daar zie je alles op.
Heel veel dingen kan je beter doen als je al verhuisd bent zoals gordijnen en verlichting. Verven en vloeren wel doen voor je er in gaat uiteraard. Behalve de trap maar die heb je volgens mij niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
- Wanneer je dingen inpakt al bedenken of je dit daadwerkelijk gebruikt of dat je het alleen maar meeneemt omdat je het hebt.
- Zware dingen zoals boeken in koffers doen ipv dozen. Dan kun je ze gemakkelijk rollen ipv tillen.
- Gebruik zachte dingen zoals handdoeken om breekbare spullen zoals je servies te beschermen.
- Indien mogelijk, reserveer 1 ruimte in je oude huis om alle spullen in op te slaan die je al ingepakt hebt. Ik heb de laatste week in de woonkamer geslapen en heb mijn slaapkamer als opslag gebruikt. Zorgt voor een stukje rust in je hoofd in een toch al drukke periode.
- Wij hebben een behoorlijk grote woonkamer en gang waar we laminaat wilde leggen, dat hebben we dus laten doen. Zij hebben het binnen een dag gelegd en daardoor konden wij veel sneller verhuizen, als we het zelf hadden moeten doen hadden we er waarschijnlijk een dag of 3 mee bezig geweest. De kosten van het laten liggen waren lager dan de kosten van de vrije dagen die wij anders op hadden moeten nemen.
- Geen dozen ingepakt laten als je er eenmaal woont. Dus spendeer de weekenden nadat je er net bent gaan wonen aan het uitpakken van dozen.

Ik heb overigens niet ingepakt op ruimte, want wij gingen samenwonen en ik ging van een klein appartement naar een groter appartement. Sommige dingen staan in huis 1 nu eenmaal in een bepaalde ruimte, maar in je nieuwe woning misschien niet.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven