Nieuwbouw of tevreden met huidige woning?

14-08-2019 11:14 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds twee jaar woon ik met mijn vriend in een tussenwoning uit 1950 van 100 vierkante meter. Het is ons eerste huis en we vonden het destijds allebei lastig om de knoop door te hakken. Ik kom uit een dorp en vind natuur om mij heen erg fijn. Vriend komt uit een drukke stad en wil nog niet dood gevonden worden in een dorp. Uiteindelijk zijn we gegaan voor een huis wat al grondig verbouwd was in een goede buurt bij een park in de stad, dichtbij het centrum. We hebben allebei een drukke baan en zijn geen klussers dus dat was ideaal.

Maar afgelopen twee jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat dit huis mij benauwd. Het klinkt zeikerig en dat is het misschien ook. Het is gehorig, we horen het leidingwerk van de buren rechts en de buurvrouw continu niesen in het huis links. Dit zijn zeer rustige buren dus hier hebben we in de avonduren meestal geen last van. Vriendlief is opgegroeid in een appartement dus is niet anders gewend, ik in een vrijstaande boerderij, dus weet niet echt wat mij overkomt.

In de stad waar wij wonen worden veel nieuwe wijken gebouwd en ik kon het een maand geleden niet laten om ons daar stiekem voor in te schrijven. Ik kreeg een mail dat de uitgeloot waren en heb dit toen wel eerlijk opgebiecht aan mijn vriend. Hij moest er gelukkig om lachen..

Maar twee weken geleden, je raad het al, een telefoontje van de makelaar dat we toch ingeloot zijn. Een ander stel zag er van af en wij stonden blijkbaar tweede. Het gaat om een hoekwoning van 160 vierkante meter, naast een bos, maar toch maar 10 minuten fietsen naar het centrum. Ik was helemaal enthousiast, mijn vriend niet. Toch heeft hij zich samen met mij verdiept in het huis, de buurt, de plannen, de (hypotheek)kosten en het meerwerk.
Het komt er op neer dat we een ton meer kwijt zijn dan voor ons huidige huis. En dat we het eigenlijk best prima kunnen betalen. Ook omdat ons huidige huis zwaar in waarde is gestegen.

En vriendlief wordt nu steeds enthousiaster, maar twijfelt nog licht. En ik.. ik weet het allemaal even niet meer. Ik heb altijd geroepen een groter huis is ook meer poetswerk. Nu kunnen we twee keer per jaar dik op vakantie en dat is met hogere woonlasten minder het geval.. Ook hebben we niet echt veel gespaard doordat we laatst een nieuwe auto hebben gekocht dus zullen we de komende anderhalf jaar echt zuinig moeten leven als we dit doen. En we kunnen er volgens de planning pas over twee jaar in....

Aan de andere kant is de plek van dit nieuwbouwhuis echt uniek in de verdeling natuur/stad. En willen we ooit aan kinderen beginnen, waarvan ik denk dat de verre reizen dan toch al op een lager pitje komen te staan?

Kortom, tips zijn welkom. De besluitdatum staat op volgende week donderdag...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou t doen. Maar ik vind fijn wonen zo ongeveer het belangrijkste dat er is.
Houd in je budget ook rekening met een x bedrag voor je tuin.
Dit is natuurlijk helemaal leeg straks.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-08-2019 14:19
Maar reken je vooral niet rijk als je gaat verhuizen tav de overlast die je nu hebt.

Dit kan je overal treffen, ook in nieuwbouwwijken...

Rust krijg je in een hutje op de hei, ook niet in een nieuwbouwwijk
Hutje op de hei kan niet. Heb ik al geprobeerd maar in de meeste nieuwbouw zul je toch echt te maken hebben met een andere standaard van bouwen dan die ze in 1950 gebruikten toen ze nog vloeren doortrokken.
Lady_Day schreef:
14-08-2019 14:21
Hutje op de hei kan niet. Heb ik al geprobeerd maar in de meeste nieuwbouw zul je toch echt te maken hebben met een andere standaard van bouwen dan die ze in 1950 gebruikten toen ze nog vloeren doortrokken.
snap ik en scheelt veel.

Maar een tokkie vlak naast je die van klussen in de avond of weekend houdt of gillende kinderen rondom je huis verstoren je rust in de zomer ook best wel.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-08-2019 14:22
snap ik en scheelt veel.

Maar een tokkie vlak naast je die van klussen in de avond of weekend houdt of gillende kinderen rondom je huis verstoren je rust in de zomer ook best wel.
Tuurlijk. Als je buren hebt moet je altijd mazzel hebben maar leidingen, niezen, praten of scheten van de buren zou je echt niet meer moeten horen met ankerloze spouwmuren.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-08-2019 14:21
Hutje op de hei kan niet. Heb ik al geprobeerd maar in de meeste nieuwbouw zul je toch echt te maken hebben met een andere standaard van bouwen dan die ze in 1950 gebruikten toen ze nog vloeren doortrokken.
Ik houd veel van natuur maar een hutje op de hei gaat ook mij te ver hoor ;-)

Ja de tuin die moet ook nog weeeeeeeh..
Ik heb trouwens stiekem al best veel naar nieuwbouwhuizen gekeken die al af zijn.
Maar dat is het toch altijd weer net niet. Dan is de badkamer bijvoorbeeld mooi, maar de keuken brandweerrood.
En die sloop je er echt niet uit als deze pas 3 jaar oud is.

Een huis kwam laatst wel in de buurt van onze smaak, 5 jaar oud en echt heel mooi gemaakt. We zijn gaan kijken en werden met 20 andere kopers het huis door gejaagd door de makelaar op dinsdag. Op vrijdag moesten we het hoogste bod inleveren. We hebben dit niet gedaan. Hoorde later van de makelaar dat er 18 biedingen waren gedaan met gemiddeld 15% boven de vraagprijs. Detail: dit huis staat drie straten verderop van het bouwkavel waar wij voor ingeloot zijn...

Is 250 euro extra hypotheek veel als je 1000 euro kan sparen? Nee ik denk het niet. Maar als je allebei een dag minder gaat werken, kinderopvang moet betalen, etc. Dan heb ik dus twijfels...
doen , je kunt het inrichten zoals jij wil
250 meer klinkt goed
Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen als je het niet doet. Zeker als jullie straks kinderen hebben is meer ruimte erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Met interesse jouw verhaal gelezen. Wij hebben onlangs namelijk tot 2 x toe op de het punt gestaan een nieuwbouwhuis te kopen, maar het toch niet gedaan.

- Zo te lezen ben je op de hoogte van het feit dat je een periode van 1-2 jaar dubbele lasten hebt. Ook geef je aan die te kunnen dragen. Dat is heel goed en fijn dat je dat kan. Vinkje
- Jullie willen dit doen voordat je aan kinderen begint. Ook heel verstandig, dan ben je van de dubbele laten af als kinderopvang etc begint. Ideaal moment in jullie leven.
- Hebben jullie al gesprek gehad met makelaar en al enig idee hoe compleet het huis wordt opgeleverd? Bij ons is het daarop afgeketst: op een huis van 410 kwam nog minimaal 60 bij en dan hadden we nog niks bijzonders. De prijs zoals op de website is absoluut niet compleet. Je moet bovendien ook nog een hele tuin etc.
- Houd er rekening mee dat je al vanaf aankoop grond echt een flink bedrag gaat betalen. Wij dachten dat het zou beginnen met 500 euro per maand ofzo, maar direct 1100 euro en dan oplopend naar 1600 over 2 jaar. Dat naast onze kale huur van 1300 euro werd gewoon teveel.

Maar klinkt echt als een ruimte fijne woning waar jullie allebei kunnen aarden, op een goed moment in julie leven en financieel haalbaar. Dus als dat ook met meerwerk (wat je altijd hebt) betaalbaar blijft, zou ik zeggen: doen!
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
14-08-2019 14:38
Ik houd veel van natuur maar een hutje op de hei gaat ook mij te ver hoor ;-)

Ja de tuin die moet ook nog weeeeeeeh..
Ik heb trouwens stiekem al best veel naar nieuwbouwhuizen gekeken die al af zijn.
Maar dat is het toch altijd weer net niet. Dan is de badkamer bijvoorbeeld mooi, maar de keuken brandweerrood.
En die sloop je er echt niet uit als deze pas 3 jaar oud is.

Een huis kwam laatst wel in de buurt van onze smaak, 5 jaar oud en echt heel mooi gemaakt. We zijn gaan kijken en werden met 20 andere kopers het huis door gejaagd door de makelaar op dinsdag. Op vrijdag moesten we het hoogste bod inleveren. We hebben dit niet gedaan. Hoorde later van de makelaar dat er 18 biedingen waren gedaan met gemiddeld 15% boven de vraagprijs. Detail: dit huis staat drie straten verderop van het bouwkavel waar wij voor ingeloot zijn...

Is 250 euro extra hypotheek veel als je 1000 euro kan sparen? Nee ik denk het niet. Maar als je allebei een dag minder gaat werken, kinderopvang moet betalen, etc. Dan heb ik dus twijfels...

Okay je noemt nu vooral allerlei redenen op om het maar niet of wel te doen.

Maak ook eens zo'n lijstje met je huidige huis. Wat zijn de voordelen van jullie huidige huis? Wat zijn de nadelen van jullie huidige huis.
Wat zijn de (financiële) voor- of nadelen van blijven wonen of juist verhuizen.

Wanneer je alles zwart op wit hebt, ziet het er toch vaak anders uit. En ga dan strepen, en kijk wat er onderaan de streep overblijft.

Neem ook mee in je overwegingen, wat jullie toekomstplannen zijn. Hoe zie je jullie situatie over 5 of 10 jaar? Is dan een nieuwe auto belangrijk en 2 vakanties? Willen jullie dan in de huidige regio blijven? Gezinsuitbreiding, starten van een eigen bedrijf, meer/minder werken, etc.

Eén ding weet ik wel, elk huis, elke locatie, elke hypotheek heeft niet alleen voordelen maar ook minder leuke kanten. De vraag is wat weegt zwaarder? Maak je een positieve keuze of een negatieve keuze. Wil je iets heel graag, of wil je iets heel graag niet?

Uiteindelijk zou jij en je vriend de knoop moeten doorhakken. Iedereen heeft zo zijn eigen beweegredenen om een keuze te maken. En die is voor iedereen heel valide, dit wil niet zeggen dat dit voor jou dan ook de beste keuze moet zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren geleden een nieuwbouw woning gekocht, kregen ook hogere woonlasten maar ik heb er nooit een seconde spijt van gehad. Zo heerlijk om in een huis te wonen waarin alles nieuw is! En met ankerloze spouwmuren, we horen zelden iets van de buren. Je moet het inderdaad wel treffen met je buren, maar dat geldt voor ieder huis.
Het meerwerk kun je net zo duur maken als je zelf wilt. Wij hebben bijvoorbeeld de standaard badkamer genomen met alleen een andere vloertegel en zelf een douchecabine geplaatst. Dat scheelde veel geld. Na oplevering zelf een dakkapel laten plaatsen ipv bij de bouw, dat scheelde bijna de helft. Geen dure houten vloer maar zelf een laminaatvloer gelegd, die houten vloer kwam later pas. De tuin hebben we een jaar na de oplevering pas aangepakt. Je hoeft niet alles tegelijk te doen.
Ik begrijp dat het een moeilijke keus is, het gaat om veel geld. Dat vond ik destijds ook, maar van woongenot heb je iedere dag plezier, dat is voor mij belangrijker dan verre dure vakanties. En als je nog jong bent stijgt je inkomen vaak ook nog. En ja, kinderen kosten geld (minder werken, kinderopvang) maar als het om 250 euro meer woonlasten per maand gaat lijkt het mij wel te overzien. Ik zou er voor gaan, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik goede ervaringen heb met kiezen voor nieuwbouw.
Succes met een keus maken!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties weer :-)

Die plus en minnenlijst is even huiswerk voor vanavond.
En het klopt dat dit de ideale periode is om dit te doen en over twee jaar niet meer..

Het huis wordt best wel compleet opgeleverd. Er zit een standaard keuken, wc en badkamer bij. De keuken is verrassend compleet en mooi. De badkamer is echt afgrijselijk. Wel de goede merken, maar dan de goedkoopste spullen en gewoonweg lelijk vormgegeven.

Het meerwerk hebben we nu als volgt ingedeeld:
- 18.000 uitbouw van 2..40 meter in de woonkamer
- 10.000 dakkapel van 2.60 meter
- 500 euro vorstvrije buitenkraan met put
- 1500 euro extra stopcontacten
- 500 euro andere deurklinken
- 1000 stalen deur in woonkamer
- 1000 extra optie keuken
- 3000 euro extra kosten badkamer
35.500 extra

Zaken die niet in de hypotheek gaan:
- 5000 euro muren afwerken (het liefst stuc)
- 10.000 vloeren, visgraat pvc beneden en de rest laminaat boven en op zolder
- 3000 raambedekking
- 6000 tuin
24.000 extra

Ik hoop dat deze bedragen een beetje realistisch zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even goed naar de meerwerklijst kijken. 10.000 voor een dakkapel van 2,60 is volgens mij absurd duur.
Alle reacties Link kopieren
Qua bedragen lijkt het niet geheel onrealistisch, sommigen wel wat aan de lage kant, maar niet heel veel.
Zijn dit de prijzen uit de meerwerk lijst? (18K voor een 2.4m uitbouw is bijv. redelijk schappelijk tegenwoordig)

Wel een paar puntjes:
- de tuin hangt bijv. wel erg af of je ook een eigen oprit hebt, bestraten is duur, dan red je het waarschijnlijk niet met 6K.
- Ook 3K voor de badkamer is niet heel veel, beetje leuke tegel, douchewandje en meubeltje en het is meer dan op.
- Kijk tevens wel goed naar de standaard keuken, kan best ok zijn, maar ik heb nog nooit een standaard nieuwebouw keuken gezien die aan mijn wensen voldeed.
- Denk wel bijv. ook nog aan eventueel vloerverwarming boven (zover niet standaard), extra dakramen, loze leidingen, internet punten etc. en wellicht zonnepanelen, maar dat kan natuurlijk later ook nog.
- ik mis nog de kosten voor verlichting (is ook zo 1K)

Houd tevens rekening met kosten voor de verkoopmakelaar (is zo 1 a 1.5% verkoopwaarde) , de financiering (is zo ook weer 2K) en het verhuizen (als je het laat doen tenminste).

Als je 30K spaar hebt en 50K overwaarde heb je dus een pot van 80K voor de "extra kosten".
Je berekening zit nu op extra kosten van 60K, dus je hebt nog wel wat rek voor wat extra's, dus dat moet volgens mij wel kunnen.

250 euro inleveren terwijl je nu 1000 overhoud lijkt me ook prima te doen.

En inderdaad nieuwbouw is een stuk minder gehorig, als de woning en ook de locatie prima is, zou ik het doen.
Tenminste ik zou het niet om financiële redenen laten afkappen, want dat lijkt prima te passen.
Alle reacties Link kopieren
- Voor de badkamer, maak er maar zo 10K van. Voor 3K heb je niks.
- De keuken 1K is ook niet veel, ook al ga je voor de standaard keuken met wat opties, je bent al snel veel kwijt.
- Stucen en verven is ook krap
- Tuin ga je ook zeker niet redden met 6K, verdubbel dat maar minstens.

Mijn ervaring met nieuwbouw dat echt alles duurder is dan je denkt. Ik zit er nu ook middenin, en overal wil je toch net dat betere. Er komt gewoon heel veel bij. Dan is een woning die goed is met alleen die rode keuken een goedkopere optie.
Alle reacties Link kopieren
- 18.000 uitbouw van 2..40 meter in de woonkamer

Het huis wordt al een stuk groter en dan ga je nog eens zoveel uitgeven aan twee meter extra??

- 10.000 dakkapel van 2.60 meter

Idem.

- 500 euro vorstvrije buitenkraan met put

Ideaal, meteen doen.

- 1500 euro extra stopcontacten

Waarom??? Wat denk je zoveel meer nodig te hebben?

- 500 euro andere deurklinken


Weer. Waarom?? Dat kan trouwens ook later nog.

1000 stalen deur in woonkamer

Nog eens. Waarom??

- 1000 extra optie keuken

Krap gerekend.

- 3000 euro extra kosten badkamer

Ook krap. Realiseer je goed dat mensen die badkamer alleen zien als ze het huis de eerste keer komen bekijken. Daarna ben jij de enige die het nog ziet.

Ik zou het lijstje nog eens heel erg goed heroverwegen. Bedenk goed dat ze voor meerwerk altijd meer rekenen, omdat ze heel goed weten dat je je laat meeslepen. Goed nadenken dus.
Zoiets als die stalen deur in de woonkamer. Ik geloof niet dat ik iemand ken die dat heeft. Dus waarom zou jij die dan wel nodig hebben?
Begrijp me niet verkeerd: doe vooral wat je wilt. Maar ik vind een aantal punten van je lijst het geld niet waard en zou dat geld liever gebruiken voor een mooie vloer beneden of voor de oprit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net verhuisd naar nieuwbouw, 50 m2 groter en 250.000 euro duurder.
Meerwerk was ruim 50.000 bij de aannemer. Maar daarboven kwam nog zo'n 120.000 euro aan van alles en nog wat.
Wij hadden niets gespaard, oplevering duurde 2 jaar. Dus wel flink kunnen sparen en met overwaarde verkocht. En de rest gewoon bijgeleend.

Beste beslissing tot nu op de huizenmarkt voor ons.
Eens met Ceylon. Kijk eens een beetje kritisch naar je wensenlijstje. Je gaat naar een huis van 160m2 en wil de woonkamer uitbouwen en een dakkapel?
Een stalen deur en andere deurklinken kan over een paar jaar ook nog.

Ik zou de keuken, badkamer en tuin naar wens maken als prioriteit hebben. De badkamer is foeilelijk zeg je. Daar ga je dus een stuk meer dan 3000 euro aan uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
14-08-2019 15:51
Bedankt voor de reacties weer :-)


Het meerwerk hebben we nu als volgt ingedeeld:
- 18.000 uitbouw van 2..40 meter in de woonkamer

160m2 is al super groot! Waarom dan ook nog een uitbouw?

- 10.000 dakkapel van 2.60 meter

Duur!!

- 500 euro vorstvrije buitenkraan met put

Handig

- 1500 euro extra stopcontacten

Klopt wle ongeveer maar misschien een de hoge kant.

- 500 euro andere deurklinken
Nu helemaal niet nodig. Dat zijn dingen die je een jaar if twee later ook prima kan doen als je weer wat gespaard hebt.

- 1000 stalen deur in woonkamet

Zelfde als hierboven.

- 1000 extra optie keuken
Zit er apparatuur in de standaard keuken? Was bij ons namelijk niet zo. Dus moest er nog oven, vaatwasser etc. bij. Kostte ons nog een 6000 euro aan extra's.

- 3000 euro extra kosten badkamer

Extra kosten was bij ons 7000 euro.

35.500 extra

Zaken die niet in de hypotheek gaan:
- 5000 euro muren afwerken (het liefst stuc) waarom doe je dit niet in een bouwdepot?

- 10.000 vloeren, visgraat pvc beneden en de rest laminaat boven en op zolder

Zelfde, waarom niet in een bouwdepot?

- 3000 raambedekking
Erg weinig, tenzij je nog passende gordijnen meeneemt uit oude huis? Denk eraan dat je alle ramen moet hè!

- 6000 tuin
Krappe kant. Je moet eerst straatzand/Teelaarde laten storten dan betegelen/beplanten etc. Vergis je hier niet in.

24.000 extra
Zie opmerkingen hiertussen. Ik mis nog het verplaatsen van Electra punten of het toevoegen van Electra punten voor bv rolluiken of zonnescherm. Optie voor schuifpui of openslaande deuren, vervallen van bovenlichten, het ophogen van de vloer voor pvc (als dit nodig is) Wij zitten nu midden in dit proces. Bouwen gaat bij ons best snel. Maart begonnen en november oplevering. Vorig jaar in juli de boel getekend. En zijn in november begonnen met de dubbele lasten. Eerst rente, en toen de fundering lag ging het bedrag omhoog, zelfde toen begane grond stond etc. Zorg dat je dit kan betalen. Wij hebben onze vakantie geskipt deze zomer zodat we wat meer nog konden sparen (niet heel veel, maar toch iets).

Het is iets om heel goed over na te denken. Nog wel een tip, kijk even goed rond voor een alternatieve keuken. Als het goed is krijg je geld terug als je de keuken niet bij de leverancier doet en is het vaak toch een stuk goedkoper als je elders een keuken aanschaft.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap die uitbouw wel: die is nl direct nu veel goedkoper dan later laten doen. Ik zou dat dan ook zeker doen.

Dakkapel is juist duurder bij aannemer, want afwijkende werkproces. Goedkoper om later zelf te doen.

Qua keuken en badkamer kan je het zo luxe / simpel maken als je wilt. Wij zouden ook voor simpele versies zijn gegaan (zelf keuken plaatsen waardoor we veel kosten zouden besparen), laat en niet gek maken.

Stuccen kan niet altijd meteen ivm scheuren.

Een ding mis ik: afwerking zolder. In meeste gevallen is het nog niet eens bedekt met gipsplaten. Echt heel karig. En bekijk of een groot dakraam niet meer beter uitpakt dan een dakkapel. Is veel goedkoper en geeft ook meer licht.

En als het even kan: doen hoor meid! Klinkt super!
SanPellegrino schreef:
14-08-2019 21:58
Ik snap die uitbouw wel: die is nl direct nu veel goedkoper dan later laten doen. Ik zou dat dan ook zeker doen.

Dakkapel is juist duurder bij aannemer, want afwijkende werkproces. Goedkoper om later zelf te doen.

Qua keuken en badkamer kan je het zo luxe / simpel maken als je wilt. Wij zouden ook voor simpele versies zijn gegaan (zelf keuken plaatsen waardoor we veel kosten zouden besparen), laat en niet gek maken.
Ik snap dat een uitbouw nu goedkoper is, maar of het nodig is bij een huis van 160m2 betwijfel ik.

Een keuken en badkamer gebruik je elke dag en ga je niet over 5 jaar verbouwen om het luxer maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker eerder de uitbouw doen dan een luxere keuken/badkamer, een uitbouw kun je later veel lastiger doen, en zal waarschijnlijk ook duurder zijn, en qua afwerking (verspringing muren, doorleggen vloerverwarming) minder zijn..
Een keuken en badkamer zijn ook later wel redelijk makkelijk te vervangen.
Daarnaast is een uitbouw meteen meerwaarde, een keuken/badkamer niet.

De dakkapel zou voor mij dan wel een "nice to have" zijn, en zou ik , indien het budget beperkt is, niet doen. Is ook later prima te doen, voor waarschijnlijk veel minder geld.
Alle reacties Link kopieren
Is die 250 netto meer in de maand berekend op de kale von prijs of incl meerwerk? Vergis je echt niet in het meerwerk. Wij waren zo n 50.000 meer kwijt dan de von prijs voor een tussenwoning. Deels meegefinancierd in de hypotheek, deels met spaargeld betaald.
Keuken, badkamer, evt uitbouw, andere pui, dakramen of dakkapel, vloeren, muren, raambekleding, en de tuin is een hele grote kostenpost.. 10.000 ben je zo kwijt.
Dan nog extra dingen als extra stopcontacten of het verplaatsen daarvan, loze leidingen trekken, andere indeling van keuken dus van waterleidingen, echt alles kost geld. Als je dat kan en wil betalen dan zou ik het doen.
Daarnaast zou ik, als je er pas over 2 jaar in kan, nu alvast verkopen en tijdelijk huren. Je weet niet wat de woningmarkt over twee jaar doet.

Zelf zou ik trouwens nooit meer aan nieuwbouw beginnen, maar eerder voor een bestaand nieuw huis gaan. De dubbele lasten is wel een heel grote kostenpost.
Alle reacties Link kopieren
Ooh, las nu net dat je al berekening gemaakt hebt. Klink realistisch.

Dakkapel van 10.000 euro zou ik niet doen. Zou ik na oplevering door een ander bedrijf laten zetten, kan je zo 4000 schelen
Alle reacties Link kopieren
Bris schreef:
15-08-2019 09:49
Zelf zou ik trouwens nooit meer aan nieuwbouw beginnen, maar eerder voor een bestaand nieuw huis gaan. De dubbele lasten is wel een heel grote kostenpost.
Mwah, je hebt geen overdrachtsbelasting a 2% en je hebt ook geen aankoopmakelaar nodig. Bovendien los je al meteen af. Dus ja: het is veel geld, maar geen money down the drain zoals bij aankoop van een bestaand huis (en laten ze in Den Haag please de overdrachtsbelasting voor starters vervallen pfff, maar dat terzijde).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven