Nieuwbouw of tevreden met huidige woning?

14-08-2019 11:14 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds twee jaar woon ik met mijn vriend in een tussenwoning uit 1950 van 100 vierkante meter. Het is ons eerste huis en we vonden het destijds allebei lastig om de knoop door te hakken. Ik kom uit een dorp en vind natuur om mij heen erg fijn. Vriend komt uit een drukke stad en wil nog niet dood gevonden worden in een dorp. Uiteindelijk zijn we gegaan voor een huis wat al grondig verbouwd was in een goede buurt bij een park in de stad, dichtbij het centrum. We hebben allebei een drukke baan en zijn geen klussers dus dat was ideaal.

Maar afgelopen twee jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat dit huis mij benauwd. Het klinkt zeikerig en dat is het misschien ook. Het is gehorig, we horen het leidingwerk van de buren rechts en de buurvrouw continu niesen in het huis links. Dit zijn zeer rustige buren dus hier hebben we in de avonduren meestal geen last van. Vriendlief is opgegroeid in een appartement dus is niet anders gewend, ik in een vrijstaande boerderij, dus weet niet echt wat mij overkomt.

In de stad waar wij wonen worden veel nieuwe wijken gebouwd en ik kon het een maand geleden niet laten om ons daar stiekem voor in te schrijven. Ik kreeg een mail dat de uitgeloot waren en heb dit toen wel eerlijk opgebiecht aan mijn vriend. Hij moest er gelukkig om lachen..

Maar twee weken geleden, je raad het al, een telefoontje van de makelaar dat we toch ingeloot zijn. Een ander stel zag er van af en wij stonden blijkbaar tweede. Het gaat om een hoekwoning van 160 vierkante meter, naast een bos, maar toch maar 10 minuten fietsen naar het centrum. Ik was helemaal enthousiast, mijn vriend niet. Toch heeft hij zich samen met mij verdiept in het huis, de buurt, de plannen, de (hypotheek)kosten en het meerwerk.
Het komt er op neer dat we een ton meer kwijt zijn dan voor ons huidige huis. En dat we het eigenlijk best prima kunnen betalen. Ook omdat ons huidige huis zwaar in waarde is gestegen.

En vriendlief wordt nu steeds enthousiaster, maar twijfelt nog licht. En ik.. ik weet het allemaal even niet meer. Ik heb altijd geroepen een groter huis is ook meer poetswerk. Nu kunnen we twee keer per jaar dik op vakantie en dat is met hogere woonlasten minder het geval.. Ook hebben we niet echt veel gespaard doordat we laatst een nieuwe auto hebben gekocht dus zullen we de komende anderhalf jaar echt zuinig moeten leven als we dit doen. En we kunnen er volgens de planning pas over twee jaar in....

Aan de andere kant is de plek van dit nieuwbouwhuis echt uniek in de verdeling natuur/stad. En willen we ooit aan kinderen beginnen, waarvan ik denk dat de verre reizen dan toch al op een lager pitje komen te staan?

Kortom, tips zijn welkom. De besluitdatum staat op volgende week donderdag...
Alle reacties Link kopieren
Je kan nooit teveel stopcontacten hebben. Ik heb al geleerd om daar niet meer op te besparen.
Aan de bouwfirma had ik gevraagd of ik niet zelf voor een keuken mocht zorgen omdat ik iemand in de familie heb die keukens maakt en daar hadden ze geen probleem mee. Die kost hebben ze afgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
de 18.000 euro voor de uitbouw en de 10.000 euro voor de dakkapel komen inderdaad uit de meerwerklijst.. Het huis is 140 vierkante meter en met de uitbouw 160 vierkante meter. deze extra ruimte lijkt ons heerlijk..

We kunnen overigens voor 1200 euro de zolder helemaal af laten werken.
En ja misschien is 6000 euro voor een tuin van 95 vierkante meter wel erg weinig.
Een voortuin zit er trouwens niet bij, dus dat scheelt weer ;-)
Ik was verlichting dus alweer helemaal vergeten, dank!

We hebben in ieder geval een goede plussen en minnenlijst gemaakt.
En komen beide tot de conclusie dat we nu ons huidige huis nog niet uit willen maar hoogstwaarschijnlijk over twee jaar wel. En dan zou deze nieuwe woning dus af zijn!

We hebben afgelopen twee jaar 'zuinig' geleefd omdat we begin deze zomer getrouwd zijn (damn wat is dat duur!) en daarna dus een nieuwe auto hebben gekocht omdat de oude ingestort was.

Dit geeft mij wel het vertrouwen dat we dit aankomende twee jaar gewoon door kunnen zetten en dus voldoende kunnen sparen voor een huis.

We gaan vanmiddag voor de tweede keer naar de hypotheekadviseur om nu ook echt te kijken wat voor een soort hypotheek tegen welke rente mogelijk is.

We neigen dus naar ja... Wat ik wel erg jammer vind is dat mijn gevoel een beetje tussen super blij en neutraal heen en weer jumpt. En die van mijn vriend echt een beetje neutraal is. Terwijl we wel beide echt het gevoel is dat dit een goede stap is en echt een heel leuk huis kan gaan worden op een top plek. Hij geeft zelf aan dat hij het moeilijk vindt om helemaal door het dolle heen te zijn omdat hij het huis op papier koopt, het nog lang duurt voordat het klaar is en hij er nu niet door geen kan lopen en de sfeer kan proeven.. Tja dat zijn de nadelen van nieuwbouw toch?

Maar dit kan er ook mee te maken hebben dat we het allebei ook wel echt spannend vinden en het nu een beetje voelt alsof we echt volwassen moeten gaan worden met deze stap.. Toch gek.. Want we hebben al een huis, maar dit voelt anders..

Gisteravond nog even samen over het kavel gelopen en dat voelde wel heel goed.. Maar het blijft een beetje een gekke tijd voor ons :-)
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
15-08-2019 11:36
Je kan nooit teveel stopcontacten hebben. Ik heb al geleerd om daar niet meer op te besparen.
Aan de bouwfirma had ik gevraagd of ik niet zelf voor een keuken mocht zorgen omdat ik iemand in de familie heb die keukens maakt en daar hadden ze geen probleem mee. Die kost hebben ze afgetrokken.
Ik ben dus ook helemaal pro heel veel stopcontacten :-D
De keuken die in het huis komt is echt mooi.
Je krijgt er 4000 euro voor terug als je het zelf regelt.
Dit vind ik dus echt een lastige keuze want ik hem hierin geen handig familielid ;-)
Al kan mijn vader prima een keuken installeren samen met vriendlief en broer.
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
14-08-2019 15:04
Met interesse jouw verhaal gelezen. Wij hebben onlangs namelijk tot 2 x toe op de het punt gestaan een nieuwbouwhuis te kopen, maar het toch niet gedaan.
Wat waren redenen voor jullie om het uiteindelijk niet te doen tot 2x toe?
Alle reacties Link kopieren
drugarth schreef:
14-08-2019 16:28
Qua bedragen lijkt het niet geheel onrealistisch, sommigen wel wat aan de lage kant, maar niet heel veel.
Zijn dit de prijzen uit de meerwerk lijst? (18K voor een 2.4m uitbouw is bijv. redelijk schappelijk tegenwoordig)

Wel een paar puntjes:
- de tuin hangt bijv. wel erg af of je ook een eigen oprit hebt, bestraten is duur, dan red je het waarschijnlijk niet met 6K.
- Ook 3K voor de badkamer is niet heel veel, beetje leuke tegel, douchewandje en meubeltje en het is meer dan op.
- Kijk tevens wel goed naar de standaard keuken, kan best ok zijn, maar ik heb nog nooit een standaard nieuwebouw keuken gezien die aan mijn wensen voldeed.
- Denk wel bijv. ook nog aan eventueel vloerverwarming boven (zover niet standaard), extra dakramen, loze leidingen, internet punten etc. en wellicht zonnepanelen, maar dat kan natuurlijk later ook nog.
- ik mis nog de kosten voor verlichting (is ook zo 1K)

Houd tevens rekening met kosten voor de verkoopmakelaar (is zo 1 a 1.5% verkoopwaarde) , de financiering (is zo ook weer 2K) en het verhuizen (als je het laat doen tenminste).

Als je 30K spaar hebt en 50K overwaarde heb je dus een pot van 80K voor de "extra kosten".
Je berekening zit nu op extra kosten van 60K, dus je hebt nog wel wat rek voor wat extra's, dus dat moet volgens mij wel kunnen.

250 euro inleveren terwijl je nu 1000 overhoud lijkt me ook prima te doen.

En inderdaad nieuwbouw is een stuk minder gehorig, als de woning en ook de locatie prima is, zou ik het doen.
Tenminste ik zou het niet om financiële redenen laten afkappen, want dat lijkt prima te passen.
- Geen voortuin! ;-)
- Er zitten al standaard zonnepanelen bij :sun:
- 3000 euro zou extra zijn boven op de standaard badkamer. Je krijgt 2000 euro terug als je dit niet standaard laat doen, dus hebt dan 5000 euro in totaal. Zou dit nog steeds te weinig zijn? :@@:
- Verlichting goed punt!
- Verkoopmakelaar, heb ik mazzel mee, kan een vriendin van mij die makelaar is tegen een vriendentarief doen..
Alle reacties Link kopieren
Ons huis wordt nu gebouwd. De dubbele lasten zijn flink maar dat wisten we van tevoren. Wij hebben ook een uitbouw erbij genomen, standaard badkamer wel aan laten passen, alles bij elkaar met een mooi meubel etc zo’n 9.000 extra. Onze keuken was wel echt duur, 17.000 euro, uitbouw 2,4 meter 24.000, vloeren zo’n 10.000 euro, extra dakramen 2.000, extra stopcontacten en lichtpunten verleggen etc 3500, zolderverbouwing (is bij ons wel nodig ivm extra slaapkamer) 5500, muren stuccen 5.000, tuin 6.000, trapbekleding 2.000, spotjes in uitbouw 1.000, andere deuren en handgrepen dan de standaard 1.000 en nog wat dingen.
We zijn zo’n 75.000 bovenop de prijs kwijt. Dat kan natuurlijk goedkoper maar dit is hoe het bij ons is. Die keuken scheelt natuurlijk al. Met 50.000 kom je een heel eind denk ik.
Daarnaast nog aankleding/inrichting: raambekleding, eventueel nieuwe meubels (die zijn bij ons toch al aan vervanging toe dus dat scheelt), verhuiskosten....

Maar als je het kunt betalen zou ik het zeker doen. Wel alleen als je vriend ook echt enthousiast is over het huis
Alle reacties Link kopieren
5.000 voor een badkamer is echt weinig of je moet alles zelf kunnen installeren.
Hoeveel zonnepanelen? Meestal zijn dat er maar 3 ofzo, wij hebben er 12 bijgekocht.
Alle reacties Link kopieren
Oh en je hebt natuurlijk al kosten voor de hypotheekverstrekker en de notaris gelijk. Je moet wel iéts aan spaargeld hebben
Sterre1988 schreef:
16-08-2019 09:20
[...]
we begin deze zomer getrouwd zijn

[...]

En die van mijn vriend echt een beetje neutraal is.
[...]

Het is nog een beetje wennen he? :proud:

Ik vind dat jullie er heel goed over nadenken, en ik zou er zeker voor gaan. Gewoon door blijven gaan met sparen. En goed nadenken over wat je nu belangrijk vindt en wat voordeliger is om direct te doen (uitbouw, apparatuur in de keuken) en wat later kan (houten vloer, voorlopig goedkoop laminaat bijvoorbeeld)

Ik vind de dakkapel erg duur, die zou ik niet als meerwerk laten doen, dat kun je later zelf voordeliger doen.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
16-08-2019 09:37
Ons huis wordt nu gebouwd. De dubbele lasten zijn flink maar dat wisten we van tevoren. Wij hebben ook een uitbouw erbij genomen, standaard badkamer wel aan laten passen, alles bij elkaar met een mooi meubel etc zo’n 9.000 extra. Onze keuken was wel echt duur, 17.000 euro, uitbouw 2,4 meter 24.000, vloeren zo’n 10.000 euro, extra dakramen 2.000, extra stopcontacten en lichtpunten verleggen etc 3500, zolderverbouwing (is bij ons wel nodig ivm extra slaapkamer) 5500, muren stuccen 5.000, tuin 6.000, trapbekleding 2.000, spotjes in uitbouw 1.000, andere deuren en handgrepen dan de standaard 1.000 en nog wat dingen.
We zijn zo’n 75.000 bovenop de prijs kwijt. Dat kan natuurlijk goedkoper maar dit is hoe het bij ons is. Die keuken scheelt natuurlijk al. Met 50.000 kom je een heel eind denk ik.
Daarnaast nog aankleding/inrichting: raambekleding, eventueel nieuwe meubels (die zijn bij ons toch al aan vervanging toe dus dat scheelt), verhuiskosten....

Maar als je het kunt betalen zou ik het zeker doen. Wel alleen als je vriend ook echt enthousiast is over het huis
Hier heb ik dus echt wat aan, dank je wel! :-)
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
16-08-2019 09:55
Het is nog een beetje wennen he? :proud:

Ik vind dat jullie er heel goed over nadenken, en ik zou er zeker voor gaan. Gewoon door blijven gaan met sparen. En goed nadenken over wat je nu belangrijk vindt en wat voordeliger is om direct te doen (uitbouw, apparatuur in de keuken) en wat later kan (houten vloer, voorlopig goedkoop laminaat bijvoorbeeld)

Ik vind de dakkapel erg duur, die zou ik niet als meerwerk laten doen, dat kun je later zelf voordeliger doen.
Ja het is echt even heel erg wennen! hahaha

Ik heb net een gesprek gehad met een collega die ook een nieuwbouwhuis heeft.
Zij gaf aan dat zij de dakkapel ook niet meteen heeft laten doen en daardoor wel echt de keuken en badkamer heeft die ze graag wilden.
Lastig.. lastig..
Alle reacties Link kopieren
Denk goed na over wat nu “moet” en wat later kan inderdaad. Vriendin van mij heeft gekozen voor 2 badkamers en geen uitbouw en nu wat jaren later alsnog voor de dubbele prijs een uitbouw laten doen. Omdat ze toen een 2e badkamer belangrijker vonden. Ik zou persoonlijk voor grotere woonkamer zijn gegaan (was echt klein), maar ieder z’n keuze.

En het blijft vreemd en ontastbaar, maar nieuwbouw verkoop je ook makkelijk weer door, mocht het na 3 jaar wonen toch niet leuk zijn ofzo. Zie het als een investering.

Bij ons niet doorgegaan omdat:

Huis 1) werd heel erg duur, mega hoge dubbele woonlasten voor 2 jaar en beetje twijfel of de buurt wel goed was (duurste huis in slechtste wijk, dat idee).

Huis 2) twijfel over het suboptimale warmtepompsysteem (met zoemende unit in de tuin) maar vooral de buurt: 10 koophuizen in wijk met louter sociale huur. Scholen, pleintjes waar onze dochter zou gaan spelen etc voelden niet goed. Was qua af-heid (basislessen en badkamer waren mooi!) en prijs wel een goede optie.

Maar nieuwbouw vinden we nog steeds interessant en ik lees dan ook met veel interesse mee!
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
16-08-2019 12:09
Ja het is echt even heel erg wennen! hahaha

Ik heb net een gesprek gehad met een collega die ook een nieuwbouwhuis heeft.
Zij gaf aan dat zij de dakkapel ook niet meteen heeft laten doen en daardoor wel echt de keuken en badkamer heeft die ze graag wilden.
Lastig.. lastig..
Hoe hard ga je die extra ruimte op zolder direct nodig hebben met z’n 2en? Niet echt denk ik. Bovendien is dakkapel door aannemer altijd duurder vertelde de makelaar ons. Dit omdat her een onderbreking is van het gestandaardiseerde werkproces. Dit zelf laten doen (direct of later) is voordeliger.

Aanbouw gaat juist mee in de routine vd bouw/het werkproces en is daarom goedkoper dan later laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Interessante info allemaal weer, dank!
Ons huis is het goedkoopste hoekhuis van dit project omdat er geen garage en oprit bij zit. Daar zijn we voor uitgeloot. Maar achteraf gezien werd het dan wel echt heel duur (35.000 euro duurder). En wij zijn geen klussers met een klusschuur, al is extra bergingsruimte altijd fijn.

Twee staten verder komt er sociale huur in de vorm van een aantal seniorenwoningen en een gezinswoningen in dezelfde stijl, alleen een stuk kleiner. In de gemeente waar ik woon (een erg linkse stad) wordt er naast koop-nieuwbouw altijd sociale huur meegenomen.

We zijn net bij de hypotheek man geweest en het ziet en qua financiën allemaal prima uit. Echter bespeur ik bij vriendlief nog steeds veel twijfels, waar ik dan weer erg moe van word. Omdat ik gewoon het idee heb dat dit een prima keus is. Huidige status: ik wordt steeds enthousiaster en hij weet het allemaal niet meer..

Gelukkig hebben we nog tot donderdag :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ook nooit aan de nieuwbouw want ik wilde een huis ook zien en ervaren. En ons huidige huis is een fijne plek. Bovendien dacht ik dat de huizen die we dan zagen toch veel te duur waren. Maar nu, met de rente zo laag (in dit huis zitten we op ruim 6%) zijn we toch gaan kijken. En ik vind het inmiddels zo leuk!! De locatie (aan de rand van een bos/natuurgebied) en vlakbij de stad, we zien het huis stukje bij beetje gebouwd worden en het is zó leuk om alles naar eigen smaak in te richten! Qua woonoppervlakte gaan we er ook op vooruit! Maandlasten zijn straks maar 60 euro netto meer dan nu vanwege die lagere rente.
Wens jullie veel wijsheid want je moet het inderdaad wel allebei willen. En anders komt er misschien wel een ander huis weer voorbij en dan weet je in elk geval wat je qua financiën kan.
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
16-08-2019 09:24
Ik ben dus ook helemaal pro heel veel stopcontacten :-D
De keuken die in het huis komt is echt mooi.
Je krijgt er 4000 euro voor terug als je het zelf regelt.
Dit vind ik dus echt een lastige keuze want ik hem hierin geen handig familielid ;-)
Al kan mijn vader prima een keuken installeren samen met vriendlief en broer.
Je kan gewoon na oplevering van de woning een keuken laten plaatsen door een zelfgekozen keukenboer. Kost natuurlijk ook geld, maar je hoeft niet per se handig te zijn als je niet de standaardkeuken neemt.
En bij sommige nieuwbouwprojecten kun je met de keukenleverancier van de standaardkeukens onderhandelen en bij hen een andere keuken aanschaffen. Die kan dan vaak wel voor oplevering van het huis geplaatst worden. Weet je hoe dat zit bij jullie project?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ga je dan een hypotheek nemen op 2 inkomens?

Is het een optie om je huis te verkopen en tijdens de bouw ergens op een vakantiepark een chaletje oid te huren om de dubbele lasten te drukken?
Alle reacties Link kopieren
Als je de keuken ergens anders neemt, leg dit ook snel vast, dan maakt de betreffende keukenboer een bouwtekening zodat de aannemer wel de leidingen kan aanpassen in het meerwerk.
Alle reacties Link kopieren
Zal ter vergelijk ook even onze meerkosten opsommen, wellicht geeft je dat een beeld. Bij ons staat net de begane grond verdieping, vorig jaar september voor getekend.
Betreft een 2 onder 1 kapper met zelfde oppervlakte als jullie (160m). Wel met oprit.

- uitbouw 21.5k
- zonnepanelen (18 stuks) 10k
- trapkast 1.3k
- kruipluik 0.5k
- extra leidingen, internetpunten, verplaatsen aansluitingen etc.: 3.3k
- andere tegels sanitair 1.2k
- douchemuur 1k
- douchegoot 0.5k
- andere toiletten, kraantje, douchekop en fonteintje 1k
- tegels tot aan plafond toilet/badkamer 1k
- 2 buitenkranen 1k
- andere deurklinken 0.2k

Dan buiten de aannemer om ook nog:
- tuin, inclusief grondwerk, drainage, schutting, oprit etc. 14.5k
- keuken 22k (wel een erg luxe met eiland etc.)
- vloeren 8k
- wanden en trappen schilderen/spuiten 7k
- extra afwerking badkamer (meubel, douchedeur, kast, spiegel etc) 6k
- gordijnen en horren 4.5k
- verlichting 1.3k

Al met al kost het dus een smak geld bovenop de von prijs. En dan komen hierbij dus ook nog de dubbele lasten, verkoopmakelaar, financieringskosten en verhuis kosten.

Maaaaar: worth it!!
Het is super fijn alles zelf uit te zoeken, het opgebouwd zien worden etc. Dit is ons 4e nieuwbouwhuis en het blijft leuk (vinden wij tenminste ;-)
Ja ik snap precies jullie twijfel 😁

Wij moesten toen we in april ingeloot werden ook beslissen wel of niet doen, wij hebben gekozen wel te doen. Voordelen stuk groter huis straks (gekozen voor ook 2,4 m uitbouw met openslaande deuren), geïsoleerd energiezuinig (ons huis nu is 1969), super mooie wijk en beurt is de ligging van dit project.

Bank zei zonder issues doen! Ja verkoop huis moet natuurlijk wel gebeuren, markt hoe deze nu is verwachten wij zeker 50-60k overwaarde. Overbruggen was ook geen probleem (raadde hij zelfs aan met onze bruto lasten nu van 500,- om, kun je niet voor huren), spaar buffer is inmiddels 43k waarvan we verwachten dat dit voldoende moet zijn voor muren, vloeren, raam etc.

Voor de rest blijven we tot nu toe in begrotingen voor keuken (15k hiervan was niks in huis), badkamer wc upgraden ongeveer 4,5k (begroting hadden we op 6k staan), stopcontacten loze leidingen zitten we op 2,5k.
Deuren en beslag komt er nog bij, maar we hebben we nog zeker heel stuk budget staan wat meegenomen is in financiering waar dit nog in mee kan. Moeten de laatste zaken nog regelen / horen komende weken.

Bouw prognose is najaar dit jaar, dus over paar maanden. Oplevering jaar later. Spannend vind ik het nog steeds, maar we wilde dit heel graag, en bestaande bouw konden we niet vinden wat we zochten, wel gaan we van tussen naar tussenwoning, maar wel stuk groter en nieuw huis. Dus we zijn er nog steeds heel blij mee, ook al vind ik sommige aspecten nog spannend 😉

Mocht je echt denken wow dit is het allebei, dan zeg ik ook doen!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties en de inzichten in de kosten.
Vriendlief is overstag, hij begint zelfs al te zeuren over wat voor een keuken hij dan wel niet wil. Ik baal alleen best wel van de makelaar.

De hypotheek man zegt namelijk dat de meeste hypotheek offertes 2 maanden geldig zijn en die van ons moet volgens de makelaar 3 maanden geldig zijn.

Een hypotheek offerte verlengen kan kosten met zich meebrengen.. Dus daar gaan we nu in duiken. Maar donderdag gaan wij in ieder geval tekenen!!! :hyper:

Nu ben ik goed met budgetteren en vriend niet. Onze bruiloft viel ook 20% duurder uit. Maar deze keer ga ik wel echt streng zijn :sherlock: . Ik geloof dat je ook best een prima keuken voor 10.000 euro kan hebben ipv 20.000 euro..
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
20-08-2019 12:55
Ik geloof dat je ook best een prima keuken voor 10.000 euro kan hebben ipv 20.000 euro..
Gefeliciteerd!! Spannende tijd breek er aan!

Kijk ook eens bij ikea voor een keuken. Wij zijn heeeel lang op zoek geweest en bij al die keukenboeren hetzelfde gezeur: we moesten allemaal concessies doen op wat we wilden, maar wel steeds 'toevallig' rond de 20.000 aftikken.

We hebben er nu 1 van ikea: 25 jaar garantie op de deurtjes, de apparatuur is tegenwoordig bij ikea ook gewoon allemaal van prima merken: nu betalen we 6500 ex montage.

De apparatuur die ze bij ikea niet hebben zoals een inductieplaat met ingebouwde afzuiging en een quooker die kopen we gewoon zelf en worden ingebouwd door degene die het plaatst.

En wat ik superfijn vond: niet het gevoel dat je genaaid wordt, wat ik bij die keukenboeren wel altijd had.
O spannend tijden!!

Onze bank (Rabo) wist bij nieuwbouw huis dat het bepaalde termijn geldig moest zijn dus daar houden ze rekening mee. Vond dat de bank daar heel fijn in meedacht ook met hypotheek de opties etc.

Keuken, wij hebben gekozen voor keuken bij de keukenboer die aan ons project verbonden zit. Wij hebben onze huidige keuken daar 3,5 jaar terug ook vandaag en bevalt ons prima. Voor 14k hebben we de nieuwe keuken. Als je niet met project keuken te maken hebt dan zeker verschillende zaken af. Wij hebben vooraf gezegd, ons budget is 15k zit het daar ruim boven dan shoppen we verder.

En het is gewoon een feit hoe meer je wil/anders wil/luxer je wil, alles kost geld. Bedenk voor jezelf goed wat je echt belangrijk vind waar je gelijk extra voor wil betalen.
Zolder bv die laten we express kaal, dat regelen we zelf wel als we er zitten.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips allemaal, ik ga zeker eens kijken naar de Ikea keukens.
Mijn vader is echt een hele "handige Harrie" en heeft ervaring met keukens zetten.

We hebben vandaag verschillende hypotheek opties doorgekregen zowel lineair als annuïteit en voor 20 of 30 jaar vast (10 jaar vinden wij niet zo handig).

Best lastige keuze nog wel.. 20 of 30 jaar scheelt niet veel in de kosten (40 euro in de maand). Maar lineair is wel ineens 130 euro per maand duurder. Maar aan het eind van de 20 jaar heb je wel weer 12.000 euro meer afgelost.

Aan de andere kant vind ik die 130 euro extra in de maand als bestedingsruimte nu ook wel een fijn idee. De woonlasten stijgen toch al met zo'n 200 euro en dan is 330 euro ipv 200 euro ineens wel echt veel!

Nog meer mensen met goede/slechte hypotheek/badkamer/keuken - verhalen of tips?
Alle reacties Link kopieren
Met mijn nieuwbouwwoning ben ik voor een annuïtaire hypotheek gegaan, dit voornamelijk vanwege de dubbele lasten tijdens de bouw. Verder ben ik pro vroegtijdig aflossen, dus maak ik de hypotheek voor mezelf linneair door extra aflossingen te doen.
Mijn hypotheekadviseur had ook speciaal gekeken naar een hypotheekverstrekker waarbij de offerte langer geldig is vanwege de start bouw. Kijk ook naar het % wat je terugkrijgt in je nieuwbouwdepot. Bij sommige hypotheekverstrekkers is dit hetzelfde als je betaalde rente, bij andere is dit 1% minder. Hier kan ook zeker een paar duizend euro verschil in zitten tijdens de bouw.

De keuken heb ik bij de keukenboer genomen die aangesloten was bij het project. Maar hiervoor moet je gewoon veel keukenzaken langs gaan. Vervelend klusje maar wel doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven