Nieuwbouw woning kosten inrichting, meerwerk Ed.

23-04-2021 15:26 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het oriënteren op nieuwbouw. Mij man en ik weten hoeveel hypotheek we max kunnen nemen. Ik vraag me af hoeveel geld goed is om achter de hand te houden aangezien in het hele huis vloeren, raambekleding moet komen, tuin aanleggen, evt meerwerk evt.
Alle reacties Link kopieren
Dat varieert van 5000 tot 100.000+ euro.... Oftewel: hier is niets zinnigs over te zeggen zonder meer informatie. Wat voor vloeren wil je? Gordijnen, lamellen, iets anders? Betegelde tuin of veel exotische planten?
Alle reacties Link kopieren
Dat verschilt heel erg in wat je wil. Bij de aannemer is een lijst met opties beschikbaar.
Meerwerk kan vaak wel mee in de hypotheek.
Aan jullie of je de keuken en het sanitair ook wil betalen uit je bouwdepot. Zo niet dan ben je al snel 30.000 a 40.000 verder.

Aankleding van de woning ligt er ook maar net aan wat je wil.
Ook daar ga je al gauw naar de 15.000

Tuin zit je heel basic ook al gauw aan de 5.000. Dan heb je grondwerk en stukje bestrating.
Geen plant geen boom geen overkapping.
apatura wijzigde dit bericht op 23-04-2021 15:43
4.84% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Veel te weinig info om iets nuttigs over te zeggen
-
Ben je handig en ga je veel zelf klussen of huur je overal mensen voor in? Dat scheelt ook nogal in de kosten.
Meerwerk is heel duur. Zelfs voor dingen weglaten betaal je.
Hangt ook af van wat er allemaal is meegenomen in de bouw (keuken? Badkamer?)

Afhankelijk van de waarde van je woning:
Meerwerk: 30k
Keuken: 20k
Badkamer: 15k
Stuccen: ?
Vloer: zoek op wat je mooi vind x aantal m2. Houd rekening met kosten voor het leggen, en extra m2 wegens snijverlies.
Plinten: kopen, schilderen tegenaanmaken
Schilderen: ?
Tuin: afhankelijk van de grootte en je wensen: 20k (je zit ook heel snel aan 50k)
Gordijnen: zoek op wat je mooi vindt, x aantal ramen.

25% vd aankoopprijs kom je wel aan denk ik.
Alle reacties Link kopieren
De meeste kosten kun je best makkelijk vinden al je een beetje googeld. Vaak zijn het kosten per vierkante meter of iets dergelijks.

Als je de maten van het huis weet, kun je al die kosten kun je heel gemakkelijk verwerken in een excel bestandje.
Ja, net wat je wil he?
Alle reacties Link kopieren
Ik had ooit dezelfde vraag en achteraf snap ik dat anderen niet kunnen beantwoorden.

Reken voor de tuin ongeveer 75 euro per m2 voor een zeer eenvoudige tuin. Vanaf 150 per m2 is het met wat luxere tegels en beplanting. Tussen de 10 en 15 euro per m2 om af te graven en bij te vullen.

Alles moet afgewerkt worden. Inclusief uitbouw, extra stopcontacten, deuren etc etc en wanden en vloeren afgewerkt (pvc vloer) was ik 80000 euro extra kwijt. Deze bedragen kan je relatief makkelijk meenemen in je hypotheek, omdat het nieuwbouw betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben aan t googlen qua vloeren per m2 en raambekleding kan je idd ook zo gek maken als je wil. Ik ben vooral benieuwd naar meerwerk bv indeling veranderen zoals slaapkamer op zolder maken en bv tuindeuren of schuifpui aanbrengen zodat ik iets gerichter kan zoeken en sneller kan toeslaan wanneer er iets op de markt komt. Ik heb werkelijk geen idee van dit soort kosten en of een huis dan dus te duur is wanneer je dit meteen wil laten doen.
Alle reacties Link kopieren
mijter schreef:
23-04-2021 16:11
Ja ik ben aan t googlen qua vloeren per m2 en raambekleding kan je idd ook zo gek maken als je wil. Ik ben vooral benieuwd naar meerwerk bv indeling veranderen zoals slaapkamer op zolder maken en bv tuindeuren of schuifpui aanbrengen zodat ik iets gerichter kan zoeken en sneller kan toeslaan wanneer er iets op de markt komt. Ik heb werkelijk geen idee van dit soort kosten en of een huis dan dus te duur is wanneer je dit meteen wil laten doen.
Ook dat is afhankelijk van meerwerk. Een slag om de arm? Gooi er een derde van de kale prijs bovenop. Dat is realistisch.
Alle reacties Link kopieren
Zelf een begroting maken en dat in ieder geval maal 2 (zo was het bij ons :-) )
Alle reacties Link kopieren
Ten info:

Mijn huis was 250.000 v.o.n. en daar hebben we 30.000 bijgeleend voor de afbouw, dus ruim 10%. In het geval van nieuwbouw kan dat bij de hypotheek in. Die 30.000 was toch niet genoeg, we hebben er ook nog wat spaargeld in gestoken, ik gok 10.000.

We hebben voor die bedragen hele gemiddelde keuzes gemaakt, ons huis is heel doorsnee en niet superdeluxe afgewerkt en we hebben aardig wat zelf gedaan. Daarnaast hadden we weinig meerwerk: geen uitbouw, geen grote wijzigingen in het originele plan en daardoor hadden we weinig extra meerwerkkosten vanuit de bouwer. Wel de tuindeuren a 1500 euro, en een dakraam, en nog wat extra leidingen en stopcontacten etc. Maar als je veel meerwerkopties wilt, dan gaat de teller hard oplopen (een uitbouw is zo 10.000-15.000 euro)

Hoe duurder en groter de woning (en tuin), hoe meer geld je kwijt bent aan de afbouw. Ik zou zeggen (op basis van mijn ervaring): reken 15%-20% van de v.o.n.prijs.
mijter schreef:
23-04-2021 16:11
Ja ik ben aan t googlen qua vloeren per m2 en raambekleding kan je idd ook zo gek maken als je wil. Ik ben vooral benieuwd naar meerwerk bv indeling veranderen zoals slaapkamer op zolder maken en bv tuindeuren of schuifpui aanbrengen zodat ik iets gerichter kan zoeken en sneller kan toeslaan wanneer er iets op de markt komt. Ik heb werkelijk geen idee van dit soort kosten en of een huis dan dus te duur is wanneer je dit meteen wil laten doen.
Bij veel van dat soort kosten is het zo dat het op de meerwerklijst van de aannemer duurder is dan je elders kan vinden, maar door het als meerwerk te laten meenemen wordt het wel al bij de bouw meteen gedaan en zit je later niet nog een keer in de rotzooi. Denk voor openslaande tuindeuren aan 1500 euro, een uitbouw van 2 meter aan 10000 euro (uitgaande van een tussenwoning van ca 5m breed). Bij zulke dingen is het al snel duizenden euro's voor wat aanpassingen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan er nog zoveel meer insteken als je wilt natuurlijk, wij hebben 5 jaar terug (als starters) zo’n 30k in ruw- en afbouw gestoken op een nieuwbouwhuis van 3 ton (200m2), onze achterburen 100k.

Als je bereid bent om akkoord te gaan met een nieuwbouwwoning zoals hij wordt opgeleverd, dan is het meer een kwestie van vloeren, muren en tuin, waar je grove vierkante meter prijzen voor kan gebruiken, een badkamer en keuken zitten vaak bij de v.o.n. prijs inbegrepen dacht ik (bij ons wel tenminste).

Wij waren destijds niet op zoek naar nieuwbouw, dus zijn pas aan het rekenen geslagen toen we een huis vonden, maar misschien is het voor jullie ook een idee om eens te gaan rekenen bij een huis wat jullie nu interssant vinden om te kijken of dat een beetje strookt met jullie wensen en de financiële mogelijkheden.
En verkijk je ook niet op de kosten voor raamdecoratie en verlichting. Dat gaat ook behoorlijk in de papieren lopen voor een heel huis.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zaten de badkamer en de keuken bij de prijs in, maar die waren beiden zó marginaal en goedkoop en simpel, dat iedereen die aangepast heeft. Het echt net genoeg om het een keuken te mogen noemen. Dus ook al zit het bij de prijs in, dan kun je er nog steeds kosten aan hebben.
Skippy85 schreef:
23-04-2021 16:33
Bij ons zaten de badkamer en de keuken bij de prijs in, maar die waren beiden zó marginaal en goedkoop en simpel, dat iedereen die aangepast heeft. Het echt net genoeg om het een keuken te mogen noemen. Dus ook al zit het bij de prijs in, dan kun je er nog steeds kosten aan hebben.
Ohja en dit inderdaad. De upgrade van keuken/badkamer/keuken van het minimumniveau wat er standaard in zat tot iets acceptabels kostte ons ook minstens 20k.
Bij ons kwam er 70k bij. Geen uitbouw, niks geks gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Meerwerk is ook weer per bouwer, per locatie verschillend. En het is idd net wat je wilt. Dus zoals de meeste al zeggen: hier is echt niet echt wat zinnigs over te zeggen. Maar bedenk wel wat je maximale budget is en kijk dan of je wensen erin passen. En daar kun je pas achterkomen als je een specifiek nieuwbouwhuis op het oog hebt.

In ons geval (huis op laten leveren met casco sanitair en keuken want wat je erbij krijgt is 10 x niks en via de bouwer een duurdere keuken is veel duurder dan zelf 1 kopen)

367k aankoopprijs
80k bouwdepot (meerwerk volgens optielijst, vloer, stucwerk, zonnepanelen, deel keuken en deel badkamer)
Eigen inleg: 2500 extra keuken, 9000 extra badkamer, 15000 overig extra. En dan hebben we nog geen inrichting.

Wij besteden alles uit.

Maar onze buren, hetzelfde huis, hebben weer compleet andere opties gekozen dus die zijn een stuk goedkoper uit.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren 5 jaar terug 35000 kwijt voor een huis van 225000. Keuken erin (zat er niet bij) leidingen waren wel gelegd (in ons geval gratis ze hadden een fout gemaakt. Upgrade badkamer. Trappenkast. 2 dakramen. Vloerverwarming + tegels achteraf zelf gedaan cementdekvloer weggelaten kregen hier wel geld van terug. Alles gestuckt. Tuin aangelegd incl beplanting
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je aan om alvast een begroting te maken van zaken die sowieso achteraf moeten. Dan bedoel ik stuc/behang, schilderwerk, vloer, erfafscheiding, bestrating buiten, groen, raambekleding, lampen.
Op basis van je budget heb je vast al een idee of je kijkt naar een rijtjeshuis van 100 m2 of een vrijstaand huis van 160 m2+. Van bovenstaande zaken kun je vrij makkelijk gemiddelde prijzen online vinden.

Zodra er een project voorbij komt dat je interesse heeft kun je daar de informatie van dat project naast leggen: de meerwerklijst, info of er al een keuken (of stelpost) en badkamer in zit of dat je dit zelf moet doen etc.

Wij kregen vorig jaar onze nieuwbouwwoning opgeleverd en hebben in totaal zo'n 80K uitgegeven aan meerwerk tijdens de bouw en afwerking. Dat was zo'n 20% extra bovenop de v.o.n. prijs. Dit kun je grotendeels mee financieren in de hypotheek. Kun (en wil) je bijv 400.000 lenen, dan zou ik kijken naar huizen van max 350.000 v.o.n. en dan ligt het aan je eigen wensen of je het hier makkelijk mee redt of nog spaargeld moet bijleggen.

Oh en houd rekening met dubbele woonlasten tijdens de bouw!
Ik zou toch al snel rekenen op zo'n 25% extra.
Ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wil. Maar weet dat het altijd duurder uit zal komen dan je had gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
23-04-2021 15:39
Dat verschilt heel erg in wat je wil. Bij de aannemer is een lijst met opties beschikbaar.
Meerwerk kan vaak wel mee in de hypotheek.
Aan jullie of je de keuken en het sanitair ook wil betalen uit je bouwdepot. Zo niet dan ben je al snel 30.000 a 40.000 verder.

Aankleding van de woning ligt er ook maar net aan wat je wil.
Ook daar ga je al gauw naar de 15.000

Tuin zit je heel basic ook al gauw aan de 5.000. Dan heb je grondwerk en stukje bestrating.
Geen plant geen boom geen overkapping.

Dat ligt toch echt aan de afmetingen van het huis en tuin 🤪 dat kun je echt niet zo algemeen neerzetten. Dan ga je heel erg van een bepaald type nieuwbouw huis uit.

Ons nieuwbouw huis heeft 120.000 meerwerk/keuken/vloeren gekost en we hebben een budget van 65.000 euro voor de tuin.

Dus de eerste vraag aan TO: wat voor type huis En kavel heb je op het oog? Zelfbouw of projectbouw?

In ieder geval al de eerste tip: vergeet het kistje ‘onvoorzien’. niet ruim te budgetteren ;-)
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
23-04-2021 17:26
Dat ligt toch echt aan de afmetingen van het huis en tuin 🤪 dat kun je echt niet zo algemeen neerzetten. Dan ga je heel erg van een bepaald type nieuwbouw huis uit.

Ons nieuwbouw huis heeft 120.000 meerwerk/keuken/vloeren gekost en we hebben een budget van 65.000 euro voor de tuin. Kavel 835 m2 en huis vrijstaand

Dus de eerste vraag aan TO: wat voor type huis En kavel heb je op het oog? Zelfbouw of projectbouw?

In ieder geval al de eerste tip: vergeet het kistje ‘onvoorzien’. niet ruim te budgetteren ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven