Nieuwbouwhuis: kiezen voor de standaardkeuken en badkamer

11-06-2019 12:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Graag maak ik van jullie ervaring gebruik om mijn licht op te steken. Wij gaan een nieuwbouwwoning kopen. Door de koopsom plus aanbouw is de prijs al best hoog: wij willen liever niet nog hogere maandlasten. Keuken en badkamer wil ik daarom netjes en goed, maar wel zo goedkoop mogelijk.

Blijkbaar kiezen veel mensen voor een andere keuken en badkamer (je krijgt dan wat geld terug op de koopsom, maar niet genoeg om zelf iets voor uit te zoeken). Ik ben benieuwd of er mensen zijn die wel voor de standaard keuken en badkamer hebben gekozen, eventueel met wat uitbreidingen (zoals een bad of een extra aanrechtblok). Hoeveel waren jullie uiteindelijk kwijt? Was het goedkoper geweest om het casco te doen en zelf iets uit te zoeken? Ben je tevreden? De keuken zal van Bruyneel zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Een keukenboer komt alleen met een plan voor de leidingen om door te geven aan de bouwer, wanneer je er ook daadwerkelijk een keuken afneemt.

Het lijkt mij wel het fijnst dit direct te doen. Het is zeker niet handiger achteraf, en goedkoper denk ik ook niet eens. Daarnaast zijn dit van die zaken wat je gelijk goed wil hebben.

Voor mij was het bad ook iets van €2500, en dan gaat het niet om een bad wat maar €400 kost, maar ook dat daar dus de vloerverwarming niet gelegd moet worden. Het is absurd duur, maar niet dat je later makkelijk even een bad plaatst, daarom heb ik het wel laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze keuken zijn de leidingen wel op de standaard plaats geplaatst en deze staan daar goed, maar we moesten de stopcontacten wel na de oplevering laten verplaatsen door een elektricien. Toen ik nog eens het meerwerkboekje doornam was dit achteraf doen niet eens duurder dan via de bouwer, maar geeft wel weer extra gedoe en kost uiteraard meer tijd. Nou moest die elektricien toch komen, want ik besloot last minute toch maar wel voor inductie te gaan en daar moet je ook weer aparte groepen en een apart contactpunt voor hebben... Mocht ik ooit nog een nieuwbouw woning kopen (wat ik hopelijk niet meer ga doen ;) ), zou ik dit toch wel vooraf beter uitdenken en regelen.
You snooze, you lose
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de badkamer via de bouw gedaan en met een kleine meerprijs een iets bredere tegel gekozen, waardoor het iets luxer oogt dan de gewone witte vierkante tegeltjes.

Keuken was bij ons een klein blokje met enkele kastjes, kleine koelkast en klein gasfornuis, ook van Bruynzeel. Was naar onze smaak veel te klein dus die hebben we laten vervallen en zelf een andere gekocht. Je kan flink afdingen bij keukenboeren overigens.
Alle reacties Link kopieren
Maak ook een afweging in hoeverre de extra investering ooit terug komt. In het geval van een keuken en badkamer: van een duurdere variant zie je bij een toekomstige verkoop zo goed als niets terug. Andere factoren (grootte van het huis, de buurt, etc) hebben veel meer impact.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips weer, heel fijn!

@Sara9876: idd, dat hadden wij ook bedacht. Wat wij uitgeven aan badkamer en keuken en puur voor onszelf, maar geen investering.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
12-06-2019 23:03
Maak ook een afweging in hoeverre de extra investering ooit terug komt. In het geval van een keuken en badkamer: van een duurdere variant zie je bij een toekomstige verkoop zo goed als niets terug. Andere factoren (grootte van het huis, de buurt, etc) hebben veel meer impact.
Ik vraag me af of dit principe nu nogsteeds geldt. Mooi luxe afgewerkte woningen wordt flink op overgeboden. En mensen krijgen geen extra hypotheek meer voor verbouwingen, dus als er een mooie keuken en badkamer inzit geeft dat denk ik echt wel meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
13-06-2019 08:01
Ik vraag me af of dit principe nu nogsteeds geldt. Mooi luxe afgewerkte woningen wordt flink op overgeboden. En mensen krijgen geen extra hypotheek meer voor verbouwingen, dus als er een mooie keuken en badkamer inzit geeft dat denk ik echt wel meerwaarde.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een huis waar we keuken, wc en badkamer niet van hoefde te vervangen en het staat ook nog op een betere locatie (en dat was vooral belangrijk, de rest was leuk meegenomen). Het huis was wat duurder, maar het scheelde heel veel werk (zowel in de planning als in de uitvoering) en uiteindelijk ook kosten dat die verbouwing niet hoefde.
We konden nu ook binnen een maand verhuizen, anders hadden we minimaal 2 maar waarschijnlijk 3 maanden later moeten verhuizen (en dat zijn ook kosten).
Je krijgt nog steeds wel geld voor een verbouwing, maar dat geldt vooral voor zaken als een uitbouw. De koper van ons vorige huis heeft de keuken en de uitbouw gefinancieerd d.m.v. een hogere hypotheek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven