nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mardjen schreef op 06 januari 2015 @ 19:00:

Vandaag ons huis op Funda en donderdag al kijkers! Ik word er zenuwachtig van!Oh, ik duim voor je! Hoop dat je het tijdig verkocht heb! :-D
Alle reacties Link kopieren
Leuk dit topic. Wij zitten ook te kijken naar een nieuwbouwhuis, lijkt ons heel leuk om alles zelf te bepalen. Vooral de keuken, want die vind ik heel belangrijk. We hebben al een leuk project gezien, maar we moeten eerst ons eigen huis verkopen. Het gaat hopelijk deze week op Funda en dan hopen op een snelle verkoop, zodat we door kunnen met het volgende!



@ Marjen: succes morgen met de kijkers, ben benieuwd!

@ Kaatje: dat is nog wel een lang traject met vergunningen enzo. Kan me voorstellen dat je dan twijfelt, omdat het nog zo lang gaat duren.

@ Amby: zaterdag dus tekenen, leuk. Hebben jullie al wel gesprekken gehad over de financiering (weten jullie al een beetje wat mogelijk is)?



Wij hebben voordat we met alles begonnen eerst gesprekken gehad met adviseurs, zodat we weten wat de mogelijkheden zijn (zowel financieel als qua regels). Is een fijn gevoel dat waar we nu naar kijken ook mogelijk is financieel. Maar ja, de verkoop van je huis heb je niet helemaal in de hand. Ik hoop dat er interesse is.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat jullie ook op zoek gaan naar een nieuwbouwhuis! Ik hoop dat jullie huis snel verkocht is! Het is zeker leuk om alles zelf te mogen bepalen. Maar aan de andere kant, alles (dat redelijk permanent is) moet wel in één keer goed, en dat kost een hoop centjes.



Ik zit nu bijv. te twijfelen over een tweede badkamer, maar die kost casco al 5000¤ in het meerwerk, en compleet ¤8500. Ben alleen bang dat als we nu niet alvast leidingen leggen en zo, dat later vrij lastig wordt, omdat alles beton is. Ugh, dilemma, voordat we überhaupt de koop hebben gesloten.



We hebben wel een oriënterend gesprek gehad met een adviseur, maar die vond ik wel erg enthousiast over wat we konden lenen. De hypotheek regels zijn inmiddels ook weer aangescherpt. Ik ga ervan uit dat we zoveel kunnen lenen dat we 55k overhouden voor meerwerk en afwerking. Als we geen hele gekke dingen doen zou dat genoeg moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
Alle reacties Link kopieren
@ amby een extra badkamer zo zo toe maar



Maar ik begrijp wel dat extra leidingen na afloop aanbrengen wel een stukje lastiger zou kunnen worden.

Wat is de reden dat je graag 2 badkamers zou willen hebben?





@sneeuwitje ik hoop dat jullie huis ook snel verkocht mag worden.
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat je lang de tijd hebt om over alles na te denken! Wij kochten het huis toen de bouw al begonnen was, en moesten binnen een paar weken alles beslissen over de plaatsing van de muren, de indeling van de keuken, de badkamer, het toilet, tegels, eventuele extra stopcontacten en vensterbanken. Achteraf zijn er wel dingen die ik liever anders had gedaan, maar we hadden toen gewoon niet genoeg tijd om daar rustig over na te denken. En dan is de deadline voor bijvoorbeeld de positie van de binnenmuren echt wel keihard, daar kun je op een bepaald moment echt niets meer aan veranderen. We hebben wel echt rekening gehouden met dingen die tijdens de bouw makkelijker zijn dan achteraf: zo hebben we een buitenstopcontact laten plaatsen, terwijl we nu denken dat we dat niet echt nodig gaan hebben. Maar als dat in de toekomst wel zo is is het een stuk lastiger om het te plaatsen, dus dan zit het er maar alvast.



We hebben er trouwens bewust voor gekozen om van bepaalde dingen niet het allerduurste te kiezen, om de meerwerkkosten nog een beetje binnen de perken te houden. Achteraf gezien hadden we het allemaal makkelijk kunnen betalen (we hebben de afgelopen tijd flink kunnen sparen, zoveel zelfs dat we niet eens het volledige bouwdepot gaan gebruiken omdat ik een paar termijnen van ons spaargeld heb betaald). Maar het zijn geen wereldschokkende dingen die we anders hadden kunnen of willen doen, en het ziet er nu ook al super uit, dus als je niet weet waarover we twijfelden (een ander, véél duurder fonteintje in het toilet bijvoorbeeld) valt het niet eens op. Wel hebben we aan de keuken een aantal keer wat laten aanpassen. Niet de indeling, want die was al vrij snel definitief in verband met de positie van alle leidingen, maar wel het blad en de kastjes. Maar dat kon ook zonder problemen, want die wordt pas later definitief besteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 08 januari 2015 @ 12:29:

Wat is de reden dat je graag 2 badkamers zou willen?We hebben het nu niet echt nodig met z'n tweeën, maar het is wel een stukje gemak. We krijgen allebei een chill/hobby ruimte op zolder, dan is het wel fijn als daar een wc is. En dan heb ik liever gelijk een badkamer, wel zo makkelijk als we gasten hebben. Bovendien kan je ook met 4-5 kinderen in dat huis wonen, dus ik hoop ook op een stukje waardevermeerdering, of dat het huis later aantrekkelijker wordt in de verkoop. Aan ruimte hebben we toch geen gebrek.
Alle reacties Link kopieren
@ Amby: wauw, twee badkamers. Lijkt me heerlijk. Hebben mijn ouders ook en is heel handig als er gasten zijn. Ik zou dan in ieder geval voor een wc gaan boven als je daar een hobby ruimte hebt. Maar het is wel een hele grote investering, ik vind 1 badkamer al duur Het is sowieso een grote investering, meerwerk is zo duur. We willen absoluut niet bezuinigen en dingen die achteraf niet meer kunnen zeker doen. Wat ik me bij jullie wel afvraag; ga je het met die tweede badkamer wel halen met 55 K als meerwerk? Wij gaan al hard die kant op met maar 1 badkamer...

@ Kaatje: dank je wel. Huren jullie nu?

@ Prik: dat lijkt me zeker lastig om zo snel te beslissen. Er zullen altijd dingen zijn waar je spijt van hebt.



Vandaag is de fotograaf geweest, hopelijk heeft de makelaar tijd om het morgen op Funda te zetten! Wie weet volgende week eerste kijkers... Stiekem heb ik ook zin om dingen uit te gaan zoeken voor het huis, bv. een keuken. Zit al met wat in mijn hoofd, zou het graag in een 3D tekening zien.
Alle reacties Link kopieren
@prik; ik ben héél blij dat wij nog ruim de tijd hebben om erover na te denken. Maar wij zullen ook ongetwijfeld spijt krijgen van bepaalde keuzes, je kan nooit helemaal vooruit kijken natuurlijk.



@sneeuwwitje; Ik mag het hopen dat we het redden met die 55k! Een tweede badkamer zou echt de uitschieter zijn, verder steken we weinig tot geen extra geld in de keuken of eerste badkamer, er komt geen dakkapel of uitbouw. Er komen wel wat kleine dingetjes bij, zoals extra stopcontacten, maar dat zou toch moeten lukken binnen budget? Of zit ik me ernstig te verkijken hierop?
Alle reacties Link kopieren
@amby ik begrijp je keuze voor 2 badkamers heel goed. Wanneer het mogelijk is zal ik het altijd doen.





Bij ons is de brochure nog niet bezorgd. Ik hoop toch echt vandaag met de post komt. Mijn geduld raakt op. hihi
Alle reacties Link kopieren
@ Kaatje: en, en, en, is de brochure er al?

@ Amby: ah, dan snap ik het. Wij gaan namelijk wel een uitbouw doen waarschijnlijk (1,2 meter) en de garage 0,5 meter breder maken, daarnaast ook de zolder aftimmeren met een dakraam. Dat zijn natuurlijk al behoorlijke kosten. En mijn vriend wil graag loze leidingen ed.

Daarnaast gaat bij ons waarschijnlijk aardig wat geld in de keuken zitten, omdat wij dat heel belangrijk vinden. En voor bijvoorbeeld het aanleggen van de vaatwasseraansluiting moet je ook al flink betalen.

Wij komen nu op 22.000 voor meerwerk, er gaat dan nog wat vanaf omdat we de badkamer niet bij deze organisatie nemen. Voor badkamer en keuken hebben we 20.000 gerekend. En dan moet je dus nog een vloer en alles op de wanden. Dan is de tuin nog niet eens meegenomen. Dus het gaat hard
Alle reacties Link kopieren
Pfieuw, dat is een opluchting (voor ons dan) Dan begrijp ik inderdaad wel dat het bij jullie oploopt. Maar krijg je serieus niet eens een vaatwasseraansluiting erbij? Ons huis is gelukkig al redelijk compleet, overal zitten sowieso al loze leidingen, en we hebben ook voldoende groepen in de meterkast en een buitenkraan.



De aankleding enzo gaat ook een flinke duit kosten natuurlijk. Beneden moeten we wel een iets prijzigere vloer vanwege de vloerverwarming, maar boven komt gewoon vinyl of zo. We hebben dat op zo'n 15k beraamd, maar dat zal nog wel wat meer worden vrees ik. De tuin van 60m2 die als zandbak wordt opgeleverd zullen we immers ook wel een beetje op redelijke termijn willen aanpakken. Het gaat zeker hard!
Alle reacties Link kopieren
@sneeuwwitje nee helaas geen brochure

Misschien morgen nog met de post. Maar het zal wel ergens volgende week worden....



Wel leuk om te lezen wat voor meerwerk jullie willen laten uitvoeren. Behoorlijke kosten. Maar wel leuk om over na te denken.



en @amby betreft de tuin, is het ook mogelijk dat je die een jaar later gaat aanpakken? Zodat je eerst je huis netjes maakt en daarna de tuin? Dan kun je nog weer even sparen.
Alle reacties Link kopieren
Het zal er een beetje aan liggen wanneer het huis wordt opgeleverd. Denk dat we de tuin gelijk willen doen als het huis in voorjaar/zomer komt, terwijl het in najaar/ winter wel even kan wachten.



Hoop dat je brochure er morgen is!
Alle reacties Link kopieren
Nou, wij hebben vandaag getekend. And so it begins! Ik ga denk ik een besloten FB groepje opzetten voor de toekomstige bewoners, lijkt me wel leuk om elkaar alvast te leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
We zijn gisteren nog benaderd door de makelaar. Gaan komende week een afspraak maken om wat dingen door te spreken en misschien een optie te nemen.

Vandaag nog weer aan het rekenen geweest, ook voor de afwerking; muren, vloeren, gordijnen en de tuin. Lang leve het internet, zo kun je al veel uitzoeken. Maar alles bij elkaar lopen de kosten wel behoorlijk op... Ons plan is dan ook om eerst noodzakelijke dingen te doen, dus bv. wel oprit en schuttingen, maar de tuin later.



@ Amby: aansluiting voor de vaatwasser, aansluiting voor het bad, allemaal extra kosten. Wat handig dat die leidingen en de buitenkraan enz. er al bij zitten. Dat kost samen ook zo 1000 euro.

@ Kaatje: jammer, je kijkt er echt zo naar uit. Hopelijk komt het z.s.m.
Alle reacties Link kopieren
Dat is jammer Sneeuwwitje, ik baal al van sommige meerwerkprijzen. Je wordt daar toch wel op gepakt door de aannemer en zal dat soort dingen waarschijnlijk gelijk aan moeten leggen ben ik bang. Hoe makkelijk gaat dat nog als dat beton er allemaal eenmaal ligt? Een bad is één ding, maar ik zou nooit m'n huis zonder vaatwasseraansluiting laten afleveren.



En als het goed voelt zou ik gelijk een optie nemen, die was voor ons gratis en vrijblijvend, maar zorgde er wel voor dat het huis niet onder ons neus verkocht werd.
Alle reacties Link kopieren
@amby leuk dat jullie getekend hebben. succes met de financiering!



@sneeuwitje ja lastig al die meerwerk opties en kosten. De noodzakelijke dingen zeker doen, de rest kan later kan ook nog wel eens. (zoals bijvoorbeeld extra dakkapel ofzo).



en hier helaas geen brochure meer gekomen met de post.
Gefeliciteerd Amby! Tekenen maakt het opeens heel definitief!



Kaartje wat bizar dat die brochure zo lang duurt! Echt jammer, het is zo leuk om een echt beeld te kunnen laten zien. Hebben jullie wel al plaatjes gezien of nog helemaal niks?



Die meerwerk opties zijn een studie op zich hè, wij twijfelen ook om een tweede badkamer aan te laten leggen op de zolder, iig de leidingen. Lijkt me heerlijk met logés en al dochter straks wat ouder is lijkt het me ook een verademing.



We hebben gisteren wel de keuken uitgezocht, met name voor het leidingwerk even belangrijk dat het zo vroeg moet. In principe houden we ons redelijk aan de standaard opstelling, alleen een wat luxere uitvoering en twee ovens waardoor er een groep bij moet. Ik verheug me er nu al op dus dat wordt nog even wachten tot zomer 2016!
Alle reacties Link kopieren
Kaartje, bereid je er op voor dat het allemaal lang kan gaan duren.. Hoe vaak wij er wel niet achter aan moesten bij de makelaar, echt onvoorstelbaar. Kregen we eindelijk de brochure, zat er een verkeerd inschrijfformulier bij. De loting werd ook een keer uitgesteld.. Op vragen kregen we geen antwoord. Maar sinds we bij de notaris zijn geweest en we een kopersbegeleider hebben via de bouwer gaat alles beter. Haar kan je 3 ochtenden per week bellen en ze regelt alles, helemaal top.



Bij ons is de eerste paal de grond in, eindelijk! Volgende maand is het 2 jaar na de eerste info-bijeenkomst, dus het mocht ook wel een keer!
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
@nil.nequit.amor jaa ik denk dat ons geduld aardig op de proef wordt gesteld.

Leuk dat bij jullie de eerste paal de grond in is. Wanneer verwachten ze dat jullie huis opgeleverd kan gaan worden?
Alle reacties Link kopieren
Tussen juli en oktober, maar ik denk dat het meer richting oktober zal gaan. Op de vloer na hebben we alles al uitgezocht, dus van mij mag het lekker snel gaan nu.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Spannend. Hopelijk gaat de tijd een beetje snel.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn ze overigens erg lang aan het doen over de tweede fase. De makelaar treuzelt niet, die wil eigenlijk snel verkopen omdat er alweer wachtenden zijn. Helaas twijfelt de aannemer bijv. of ze de prijzen voor de tweede fase willen verhogen, dus ben blij dat wij toevallig tijdig op de eerste fase zijn gestuit. Ons type huis heeft (nog altijd) niet op Funda gestaan.



@mardjen; tweede badkamer lijkt mij ook ontzettend fijn voor gasten, en onszelf. Het voelt anderzijds wel als een belachelijke luxe. Maar het is wel tijd om knopen door te hakken, we moeten er immers ook rekening mee houden voor de financiering.



@nil.nequit.amor; leuk dat jullie ook een huis onderweg hebben, alleen jammer dat het zo lang moest duren voor ze eindelijk gingen bouwen. Ik hoop dat wij ook een fijne kopersbegeleider krijgen, het zal toch wel je lijntje zijn gedurende die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis staat officieel te koop! Grappig om je huis op het internet te zien. Nu maar hopen dat er snel kijkers en dus kopers komen!

We hebben volgende week een afspraak bij de makelaar van het nieuwbouwproject om onze vragen te beantwoorden. We hebben nu een optie op een kavel en gaan dan de mogelijkheid tot verlenging bespreken, zodat we meer zaken kunnen uitzoeken.



@ Kaatje: hebben jullie inmiddels al de brochure ontvangen?

@ Marjen: leuk om de keuken uit te zoeken. Dan wordt het weer een stukje echter!

@ Nil_nequit_amor: jeetje, wat een lange periode. Huren jullie ondertussen, zodat je over kunt als het huis klaar is? Leuk dat jullie bijna alles uitgezocht hebben!

@ Amby: wat apart dat het zo lang duurt en dat ze aan het twijfelen zijn over de prijzen. Waarom is dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven