Nieuwbouwhuisje gevonden: Van stad naar mini dorp?

01-03-2021 15:25 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. :D

Ik ben helemaal niet op zoek naar een huis. Ik maak toch geen kans. Nieuwbouw hier is vanaf 300.000 voor appartementen en 350.000 voor woonhuizen. Dat kan ik niet betalen. Tweedehands huizen en appartementen (ha) ook niet, tenzij ik in een flattenpark wil eindigen. Daar heb ik geen zin in, dus ik zit prima waar ik zit, in een klein vrije sector huur appartementje in het centrum van de stad waar ik ben geboren en opgegroeid, in de randstad.

Maar Ugli, waarom is er dit topic dan? Goeie vraag. Ik kwam puur toevallig een nieuwbouwproject tegen. En hij blijft maar in mijn hoofd zitten.

Huisje in kwestie:
- Half uur van mijn stad met de auto
- In het groene hart
- 70m2 woonhuis, met zolder, dus reken zo'n 55-60m2 aan niet-zolder-ruimte, dus niet extreem ruim. De woonkamer is zonder uitbouw 3.3m bij zo'n 4m, met uitbouw (die ik sowieso zou nemen) 3.3m bij 6m.
- Hele diepe tuin. Echt diep! Dieper dan een normale tuin. Er staan geen afmetingen bij, maar het totale kavel is 125m2 (dat is inclusief voortuintje van ik gok een meter diep). Wel smal, zo smal als het huis: 3.3m.
- Ruim binnen mijn budget. Als in, ik kan het kopen, de woonkamer uitbouw erbij nemen (+14.000) en dan heb ik nog zo'n 30.000-50.000 over voor muren, vloeren, etc.
- Het huisje is een beetje wat ik nu heb, maar dan in de vorm van een huisje i.p.v appartment. Er zit enkel een zolder en kamer extra bij. Ik kan dus mijn meubels gewoon meenemen waarschijnlijk, want die passen vast wel prima. Ik hoef dus alleen de afwerking te doen (muren, vloeren, keuken, badkamer, etc).
- Hypotheek maandlasten zouden zo'n 850 worden, dus echt goedkoop.

Mijn twijfels:
- Ik zou van een stad met 150.000 inwoners naar een dorpje met 1000 inwoners gaan
- Het is niet persé ruimer als wat ik nu heb, ik krijg er een tuin, extra kamer en een zolder bij in principe
- Het is een KOOP! huis. Hoe goed zou het verkopen als ik er ooit weg wil? Het is in het groene hart in de randstad maar wel echt in een niemandsland dorpje...
- Het ligt naast een antiek shop die ook spullen opknapt. Potentiële overlast?
- Ik ben dus niks anders dan de stad gewend. Dit dorpje is echt mini, er is niet eens een echte supermarkt, slechts een onbekende-naam-dorps-supermarkt. Er is ook geen drogist. Alleen een basis school, een paar restaurantjes, en verder misschien een 1/4e aan huisjes wat normaal in een woonwijk staat. 0 hoogbouw en één en al polder, dus echt heel schattig allemaal. Wel op 8 minuten met de auto aan weerszijden van het dorpje 2 aardig grote steden (100.000+) waar vast wel een Appie te vinden is en leuke winkels.

Mijn pre's:
- Het liefste woon ik in een (nieuwbouw) huis met vloerverwarming. Ik heb mijn hele leven in nieuwbouw huizen gewoond, en sinds ik in mijn huisje met vloerverwarming woon ben ik een verwend kreng geworden.
- Een tuin.
- Een VAATwasser, oh men wat mis ik die.
- Een extra kamer.
- Een leuke buurt, dus geen achterstandswijkje.

Ik ben dus niet op zoek. :D Maar heb me toch ingeschreven. En stel hè, ik krijg gespons, gewoon hypothetisch. Wat vinden jullie er dan van? Is het makkelijk overstappen van een stad naar een dorp? Zouden jullie het doen? Hij tikt al mijn pre's aan zoals je ziet, maar toch...Een dorp kan ik me zo niks bij voorstellen. Ik ga van het weekend er even heen, gewoon even kijken. Je moet toch wat leuks te doen hebben in Corona tijd.

Ben gewoon benieuwd naar input, dus laat maar horen. :)
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
13-04-2021 09:54
Huh? Dat is wel interessant om te weten. Waarom zouden ze dat zo doen? Ik heb alle bouwnummers opgegeven en gewoon gesorteerd van 1e voorkeur naar 20e voorkeur. Ik heb niet de ilusie dat iets na je 3e voorkeur nog uitmaakt, maar toch, ik wilde voor alles meedoen.

Heb je geen grote kans dat er een grote groep mensen is die maar 1 bouwnummer hebben opgegeven als 1e voorkeur en dat je enige kans dus in een grote pool valt? Ik mocht voor de huurwoning waar ik nu woon (nieuwbouw) 3 voorkeuren opgeven en heb alle 3 de voorkeuren ingevuld. Ik kreeg mijn 3e keus, die had ik dan niet gehad als ik maar 1 nummer had opgegeven, toch?
Deze toewijzing is ontstaan toen er nog minder kopers dan woningen waren. Dan wil je zoveel mogelijk mensen aan boord houden. Dit doe je door de “meest moeilijke” groep als eerste een woning toe te wijzen, anders verlies je die koper. Ondertussen is de markt er allang niet meer naar, maar we weten ook niet echt hoe we het anders moeten aanpakken. Daarnaast is het fijner om te werken met kopers die hun eerste voorkeur toegewezen hebben gekregen (want die zijn op voorhand al heel tevreden over de bouwer) dan met mensen die woning nummer 13 toegewezen hebben gekregen.

Bijna niemand durft op 1 woning in te zetten, maar ik denk dat je dat ook wel terug kunt vinden in die spreadsheet ;-).

En nee, dan had je nummer 3 niet gehad, maar dan had je nummer 1 gekregen. En dan hadden ze nummer 3 misschien wel toegewezen aan die buurman die nu nummer 2 heeft gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en aanvullend, we durfden toen ook nog wel eens iemand te bellen die ook nummer 20 niet toegewezen had gekregen als we nog een andere woning beschikbaar hadden, want eerlijk, als je 20 voorkeuren kan opgeven maakt het je geen reet uit welke woning het gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja! Ik zie 1 persoon die het gedaan heeft, maar voldeet aan geen van de 3 voorwaarden. Dus dan komen zelfs de mensen die aan 1, 2, of 3 voorwaarden voldoen mét alle bouwnummers gekozen als eerste.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
13-04-2021 10:03
Ja! Ik zie 1 persoon die het gedaan heeft, maar voldeet aan geen van de 3 voorwaarden. Dus dan komen zelfs de mensen die aan 1, 2, of 3 voorwaarden voldoen mét alle bouwnummers gekozen als eerste.
Ja en dan val je ineens in een hele grote groep mensen en gaat er geloot worden.
Alle reacties Link kopieren
Maar dit is natuurlijk wel bij projecten waar je óf voldoet aan eventuele voorrangsregels óf waarbij er geen voorrangsregels zijn. Want als er 40 woningen zijn en 50 mensen die voldoen met een voorrangspositie dan gaat de vlieger helaas niet op.
Als het jou niet uitmaakt welk huis, dan kun je het eens uitproberen met maar 1 voorkeur opgeven, en dan niet de populairste kavel kiezen maar 1 waar mensen die maar 1 voorkeur hebben niet snel voor kiezen. Een huis naast een hoekhuis dus, met de tuin niet op het zuiden.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat was mijn plan. Dat is mijn plan steeds al: Minst populaire huis als nummer 1. Maar ik ga voor de volgende maar 1 voorkeur doen.
Alle reacties Link kopieren
De pers heeft er lucht van gekregen!

https://www.ad.nl/gouda/1100-woningzoek ... 2PKb49581o
Nou to je hoeft her niet meer te melden.
To denk je om je privacy?
Alle reacties Link kopieren
Lostit schreef:
13-04-2021 19:37
De pers heeft er lucht van gekregen!

https://www.ad.nl/gouda/1100-woningzoek ... 2PKb49581o
Oei, het is dus niet alleen per ongeluk naar 1 iemand gestuurd, maar naar iedereen. Dat maakt het wel nog een stapje erger. En omdat lokale binding belangrijk was, zullen er relatief veel mensen elkaar kennen.
Alle reacties Link kopieren
Lostit schreef:
13-04-2021 19:37
De pers heeft er lucht van gekregen!

https://www.ad.nl/gouda/1100-woningzoek ... 2PKb49581o
Ik las het net ook. Wat een blunder zeg! Leuk ook als je collega’s weten wat je inkomen is.
Alle reacties Link kopieren
Heb het nieuwsbericht gezien ja. We hadden gister al een sorry mail gehad waarin stond dat het nara 1100 man was gegaan en ze naar AP zouden gaan, dus dat wist ik al.
Led-lampje schreef:
13-04-2021 19:46
To denk je om je privacy?
Ja...Maar kan er bar weinig mee nu denk ik. Zou er hier een mede gedupeerde zitten, haha (zo ja: Hoi! Hopelijk heb je wat aan mijn tips). :biggrin: Ik heb niks gedeeld hier verder behalve dat ik niet aan de voorwaarden voldeet, dus succes met zoeken. :P Heb geen bekenden gezien in de lijst, lijkt me wel awkward als je er wel een tegen komt zeg. Helemaal die met die prestatiebonus uit het artikel.
Alle reacties Link kopieren
Lostit schreef:
13-04-2021 09:46
Ik heb wel eens te maken met het selecteren van kopers voor een project, in het verleden voor huur en nu voor koop. En mijn ervaring is dat er eerst gefilterd wordt op speciale voorrangsregels vanuit de gemeente, die kandidaten worden onder de loep genomen of ze financieel in aanmerking komen. Vervolgens wordt deze groep mensen naast elkaar gezet en kijken ze naar de voorkeuren voor het bouwnummer, heb je maar 1 bouwnummer opgegeven, dan krijg je die toegewezen als niemand anders dat ene bouwnummer als enige optie heeft opgegeven. Daarna kijken ze naar de kopers die 2 bouwnummers hebben opgegeven, dan naar 3 etc etc. Wat overblijft is een aantal bouwnummers (soms ook niks) waar niemand zich heeft ingeschreven vanuit die voorrangsgroep of er zijn inschrijvingen maar het is financieel niet haalbaar. Voor die bouwnummers wordt de groep tevoorschijn getoverd die geen voorrangspositie hebben. Hier filteren ze natuurlijk de mensen uit die financieel niet voldoen, en vervolgens kijken ze naar wie er zich heeft ingeschreven op 1 overgebleven bouwnummer. Hierna volgen de kopers die zich hebben ingeschreven op 2 bouwnummers etc etc.

Het is in mijn ogen altijd het verstandigst om je op 1 bouwnummer in te schrijven. Ik heb deze ervaring bij 2 verhuurders en bij 1 grote, landelijke opererende bouwer en 1 middelgrote bouwer in de randstad.
Hier werd ten dringendste geadviseerd je op alle bouwnummers in te schrijven omdat voor ieder bouwnummer apart werd geloot.
Dus:
- eerst kijken wie er de financiering rond gaat krijgen en aan de voorwaarde voldoet
- dan per woning wie heeft opgegeven en kan meeloten

En dan is het een mysterie.

De meeste mensen hebben hier niet hun eerste voorkeur gekregen.

Er waren mensen die pas later, omdat er 2 keer iets met de andere kopers niet door was gegaan toch een woning keuze nummer 12 aangeboden hebben gekregen.

Dus dit verhaal klopt hier niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/gouda/1100-woningzoek ... cebook.com


Andijvie ?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wisten we al. Toch nog een hele ervaring aan overgehouden haha. :P
Lostit schreef:
13-04-2021 09:59

Bijna niemand durft op 1 woning in te zetten, maar ik denk dat je dat ook wel terug kunt vinden in die spreadsheet ;-).
Ik kreeg de top van de makelaar om max 2 bouwnummers op te geven ( er waren er 28 in het project).

Alles is binnen was direct onder optie en 4 weken verkocht.

We hebben het bouwnummer van onze eerste voorkeur gekregen.

We hadden wel de financiering redelijk rond en een eigen huis met overwaarde te verkopen.
anoniem_64821e2aca83c wijzigde dit bericht op 15-04-2021 22:50
11.56% gewijzigd
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Andijvie is een topic openen over een huishoudelijke vraag.
Ik denk dat ze mosterd bedoelde ipv andijvie :proud:
Alle reacties Link kopieren
Morgen is de start van de verkoop, eindelijk!

Ik moet nog even bedenken hoeveel ik kan overbieden. Denk dat ik niet verder kan dan maar 30k helaas, want er moet ook nog een vloer en zo in, maar goed iets is beter dan niets.
Alle reacties Link kopieren
Wow spannend Ugli...
Succes.
Alle reacties Link kopieren
Dank je!

Ik baal een beetje. Natuurlijk is de kans dat ik het krijg klein, maar ik had verwacht dat ik een eerlijke kans zou hebben. Ik heb net zitten rekenen en kan echt maar 20.000 overbieden. Dat is helemaal niks natuurlijk. :( Ik sta al 1-0 achter omdat ik met financiële voorbehoud moet bieden, dus nu maak ik natuurlijk helemaal 0 kans.

Maar goed. Maakt niet uit ook, wie heeft er een huis nodig, Ugli niet hoor. :P Ik leef vrolijk verder.
Alle reacties Link kopieren
Nou, na lang wikken en wegen staat het bod er, 20.000 en een beetje overboden om mijn mede 20.000 met voorbehoud van financieringbieders te overtreffen. Jammer genoeg moet ik daarmee mijn uitbouw skippen, maar goed beter een klein huis dan een uitbouw zonder huis. Maak ik alsnog waarschijnlijk geen kans tegen de 20k+ overbieders zonder voorbehoud van financiering, maar who cares. Kan ik overbieden ook weer van mijn bucketlist schrijven. JIJ een 20k, JIJ een 20k, IEDEREEN een 20k. Voel me net een pimp zo. :P

Heb trouwens de gok gewaagd en op 2 bouwnummers geboden in plaats van 5. 1 vond ik toch te tricky, helemaal door de biedingen.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zou uiterlijk de 21 horen of ik het geworden ben. Het is nu de 22e, heb nog niks gehoord en alle woningen staan inmiddels onder optie. Dus ik ben het niet geworden, jammer genoeg was mijn bod te laag. Of ik maakte al geen kans door de voorbehoud financiering. Of beiden. Ik gok beiden.

Anyway, was een leuk topic, maar ik geef het voorlopig weer op. Misschien dat ik ooit rijk genoeg en voor een eigen huis. En zo niet, dan niet. Jammer de bammer, maar ik heb een heleboel dingen wel en een boel daarvan zijn belangrijker dan een eigen huis. :D Bedankt voor alle inzichten, ik heb er echt wat aan gehad. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven