Nieuwbouwhuisje gevonden: Van stad naar mini dorp?

01-03-2021 15:25 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. :D

Ik ben helemaal niet op zoek naar een huis. Ik maak toch geen kans. Nieuwbouw hier is vanaf 300.000 voor appartementen en 350.000 voor woonhuizen. Dat kan ik niet betalen. Tweedehands huizen en appartementen (ha) ook niet, tenzij ik in een flattenpark wil eindigen. Daar heb ik geen zin in, dus ik zit prima waar ik zit, in een klein vrije sector huur appartementje in het centrum van de stad waar ik ben geboren en opgegroeid, in de randstad.

Maar Ugli, waarom is er dit topic dan? Goeie vraag. Ik kwam puur toevallig een nieuwbouwproject tegen. En hij blijft maar in mijn hoofd zitten.

Huisje in kwestie:
- Half uur van mijn stad met de auto
- In het groene hart
- 70m2 woonhuis, met zolder, dus reken zo'n 55-60m2 aan niet-zolder-ruimte, dus niet extreem ruim. De woonkamer is zonder uitbouw 3.3m bij zo'n 4m, met uitbouw (die ik sowieso zou nemen) 3.3m bij 6m.
- Hele diepe tuin. Echt diep! Dieper dan een normale tuin. Er staan geen afmetingen bij, maar het totale kavel is 125m2 (dat is inclusief voortuintje van ik gok een meter diep). Wel smal, zo smal als het huis: 3.3m.
- Ruim binnen mijn budget. Als in, ik kan het kopen, de woonkamer uitbouw erbij nemen (+14.000) en dan heb ik nog zo'n 30.000-50.000 over voor muren, vloeren, etc.
- Het huisje is een beetje wat ik nu heb, maar dan in de vorm van een huisje i.p.v appartment. Er zit enkel een zolder en kamer extra bij. Ik kan dus mijn meubels gewoon meenemen waarschijnlijk, want die passen vast wel prima. Ik hoef dus alleen de afwerking te doen (muren, vloeren, keuken, badkamer, etc).
- Hypotheek maandlasten zouden zo'n 850 worden, dus echt goedkoop.

Mijn twijfels:
- Ik zou van een stad met 150.000 inwoners naar een dorpje met 1000 inwoners gaan
- Het is niet persé ruimer als wat ik nu heb, ik krijg er een tuin, extra kamer en een zolder bij in principe
- Het is een KOOP! huis. Hoe goed zou het verkopen als ik er ooit weg wil? Het is in het groene hart in de randstad maar wel echt in een niemandsland dorpje...
- Het ligt naast een antiek shop die ook spullen opknapt. Potentiële overlast?
- Ik ben dus niks anders dan de stad gewend. Dit dorpje is echt mini, er is niet eens een echte supermarkt, slechts een onbekende-naam-dorps-supermarkt. Er is ook geen drogist. Alleen een basis school, een paar restaurantjes, en verder misschien een 1/4e aan huisjes wat normaal in een woonwijk staat. 0 hoogbouw en één en al polder, dus echt heel schattig allemaal. Wel op 8 minuten met de auto aan weerszijden van het dorpje 2 aardig grote steden (100.000+) waar vast wel een Appie te vinden is en leuke winkels.

Mijn pre's:
- Het liefste woon ik in een (nieuwbouw) huis met vloerverwarming. Ik heb mijn hele leven in nieuwbouw huizen gewoond, en sinds ik in mijn huisje met vloerverwarming woon ben ik een verwend kreng geworden.
- Een tuin.
- Een VAATwasser, oh men wat mis ik die.
- Een extra kamer.
- Een leuke buurt, dus geen achterstandswijkje.

Ik ben dus niet op zoek. :D Maar heb me toch ingeschreven. En stel hè, ik krijg gespons, gewoon hypothetisch. Wat vinden jullie er dan van? Is het makkelijk overstappen van een stad naar een dorp? Zouden jullie het doen? Hij tikt al mijn pre's aan zoals je ziet, maar toch...Een dorp kan ik me zo niks bij voorstellen. Ik ga van het weekend er even heen, gewoon even kijken. Je moet toch wat leuks te doen hebben in Corona tijd.

Ben gewoon benieuwd naar input, dus laat maar horen. :)
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:04
Hm op 1 staat VVD, 2 CDA, 3 één of andere onbekende lokale partij, 3 SGP, 4 Christenunie...Dat klinkt wel erg Christelijk.
zijn de winkels open op zondag?
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
01-03-2021 16:02
Als je daar in de buurt zit, zit je inderdaad alsnog lekker centraal! Je blijft dicht bij de randstad, het is niet zo dat je naar het noorden van Groningen verhuist :)
Ik woonde hiervoor in het centrum van een stadje, daarna dus naar dit dorp verhuisd. Ik zou voor geen goud weer in een drukke stad gaan wonen.
Ja het is echt op 8 minuten van Woerden af, echt nog gewoon randstad. Dat vind ik heel fijn, want ik zie mezelf dan weer niet snel hier weg gaan, uit de randstad bedoel ik. Daarom is dit huisje zo fijn, er is heel weinig betaalbaar hier. Zeeland is betaalbaar maar dat is weer een heel stuk verder. Ik ben helemaal geen extravert persoon of zo en doe ook niet spontaan afspreken met jan alleman, dus misschien past een dorp dan juist wel goed bij me. Ik registreer deze stad niet als druk, maar heb weleens dates gehad die hun ogen uitkeken in deze "heksenketel". Maar ja ik weet ook niet anders.
Ugli schreef:
01-03-2021 16:04
Hm op 1 staat VVD, 2 CDA, 3 één of andere onbekende lokale partij, 3 SGP, 4 Christenunie...Dat klinkt wel erg Christelijk.
Dat is zo ongeveer dezelfde samenstelling als in mijn gemeente, maar wij zijn niet bepaald biblebelt hoor. Geen zondagsrust ofzo. Ken je mensen die er wonen/hebben gewoond?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-03-2021 16:07
zijn de winkels open op zondag?
Ja! Van 12 tot 5 maar, maar ze zijn open goddank.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
01-03-2021 16:08
Dat is zo ongeveer dezelfde samenstelling als in mijn gemeente, maar wij zijn niet bepaald biblebelt hoor. Geen zondagsrust ofzo. Ken je mensen die er wonen/hebben gewoond?
VVD en CDA groot is vrij normaal op platteland: VVD zijn de ondernemers en de Import (met geld), CDA de boeren :)
Pas bij hoge scores van de SGP wordt het onleefbaar
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
01-03-2021 16:02
Sociale controle: je buurvrouw die vraagt of je thuis werkt omdat ze je al een aantal dagen achter je computer heeft zien zitten.
Doen mensen dat. O_o Is een "Nee ik staar graag de hele dag naar mijn laptop voor de lol, het liefste terwijl hij uitstaat" voldoende?
Ik zou het heerlijk vinden. Als je tenminste prima buren hebt. Maar aan de andere kant: we zijn zelf van een grote stad naar een groot dorp verhuisd omdat we in de stad geen plek meer konden vinden, en vooral mijn man heeft zijn oude buurt nog enorm lang gemist. Hij kon daar wandelend naar de enorm grote bibliotheek in het centrum (meer keus; ook muziek - was voor Spotify), hij kon makkelijk naar oefenruimtes om met zijn bands te repeteren, de bakker was zo lekker, je ging nog eens naar een bioscoop etc etc.

Maar nu we hier een kind hebben, zijn we erg blij met deze plaats: genoeg keus uit leuke scholen met veeeel meer buitenruimte dan binnenstad-basisschooltjes, je legt via school makkelijk contacten, kinderen kunnen elkaar makkelijk vinden en lekker zelf naar buiten, we namen een hond omdat het bos zo dichtbij is etc. De grote stad is te fietsen in 30 min, en 15 min bus, dus soms gaan we daar met zoon naar toe. Leuk voor kindervoorstellingen enzo. Maar verder mis ik in onze directe omgeving niet zo veel.

Qua bemoeizuchtige buren kwamen wij in eerste instantie te wonen tussen 2 bejaarde vrouwen die (naar pas veel later bleek) ruzie hadden. Ze deden een soort wedstrijdje om ons te claimen: heel vermoeiend. Zat je te eten voor de tv met een bord op schoot, ging die ene pal voor je raam staan tot je naar buiten kwam "om een praatje te maken".

Nu vind ik het inmiddels wel relaxed: mensen die uit de grote stad komen, gaan enorm hun ramen afschermen met shutters, plakfolie etc. En HOGE schuttingen waar ze die maar mogen plaatsen. Terwijl deze wijk gewoon niet heel druk is: er lopen alleen maar buurtgenoten langs. Dus de hang naar privacy is nogal krampachtig: ik merk dat het veel gezelliger is als je even naar elkaar kan zwaaien als je langs loopt. Dat vinden veel oudere buren ook fijn, maar ik vind het zelf ook wel gezellig: het is wat minder anoniem zo. Dan kan je nog eens hulp vragen of iets lenen als je er om verlegen zit. Na die twee rare buurvrouwen vond ik eigenlijk niemand opdringerig meer.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 01-03-2021 16:21
35.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-03-2021 16:10
VVD en CDA groot is vrij normaal op platteland: VVD zijn de ondernemers en de Import (met geld), CDA de boeren :)
Pas bij hoge scores van de SGP wordt het onleefbaar
Oké, goed om te weten. :)

Nee ik ken niemand die er woont jammer genoeg. Ik wist niet eens dat dat dorp bestond tot ik dat nieuwbouwproject zag.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:11
Doen mensen dat. O_o Is een "Nee ik staar graag de hele dag naar mijn laptop voor de lol, het liefste terwijl hij uitstaat" voldoende?
ohja
of opmerkingen als je op zondag de was buiten hangt (een zondagse steek, houdt geen week Zondags werk is niet ster) etc
of, weten wie er bij je op visite komen. (voor wie er van houdt, is dit ook heel veilig)
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
01-03-2021 15:36
Hoe gehecht ben je aan de stad?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar klein dorp
Mijne ook. En nieuwbouw is altijd een goede investering. Dus als je niet kan aarden verkoop je het makkelijk weer denk ik.

Wij zijn 4 jaar geleden van de grote stad (160.000 inwoners) naar een klein dorp verhuisd (2.200 inwoners) en dit is de leukste plek waar ik ooit heb gewoond! Wij hebben ook maar 1 winkel (Spar) en 1 Primera. Moet wel zeggen dat op 5km in de naastgelegen stad alles is. En ik woon 500m van het strand en de duinen :hyper:
boannan wijzigde dit bericht op 01-03-2021 16:17
35.84% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-03-2021 16:13
ohja
of opmerkingen als je op zondag de was buiten hangt (een zondagse steek, houdt geen week Zondags werk is niet ster) etc
of, weten wie er bij je op visite komen. (voor wie er van houdt, is dit ook heel veilig)
Mijn moeder werd ooit eens gefeliciteerd in de supermarkt met het feit dat ze oma zou worden, maar zo sneu dat mijn man me in de steek had gelaten. We hebben geen kinderen (nooit zwanger geweest ook) en de man is er nog gewoon.

Ok, het dorpsleven heeft zo zijn nadelen.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
01-03-2021 16:12
Ik zou het heerlijk vinden. Als je tenminste prima buren hebt. Maar aan de andere kant: we zijn zelf van een grote stad naar een groot dorp verhuisd omdat we in de stad geen plek meer konden vinden, en vooral mijn man heeft zijn oude buurt nog enorm lang gemist. Hij kon daar wandelend naar de enorm grote bibliotheek in het centrum, hij kon makkelijk naar oefenruimtes om met zijn bands te repeteren, de bakker was zo lekker, je ging oh eens naar een bioscoop etc etc.

Maar nu we hier een kind hebben, zijn we erg blij met deze plaats: genoeg keus uit leuke scholen met veeeel meer buitenruimte dan binnenstad-basisschooltjes, je legt via school makkelijk contacten, kinderen kunnen elkaar makkelijk vinden en lekker zelf naar buiten, we namen een hond omdat het bos zo dichtbij is etc. De grote stad is te fietsen in 30 min, en 15 min bus, dus soms gaan we daar met zoon naar toe. Leuk voor kindervoorstellingen enzo. Maar verder mis ik in onze directe omgeving niet zo veel.
Ah ja, zo'n wild leven als je man heb ik niet. Ik hou wel in mijn achterhoofd de mogelijkheid tot kinderen. Heb net even geGoogled, het is 15 minuten fietsen naar de stad waar een middelbare school zit. In het dorp zelf zit een basisschool. En in diezelfde stad is een intercity station met 16 minuten fietsen naar Leiden en Utrecht, dus voor eventueel studeren ideaal. Niet dat ik concrete plannen heb voor kinderen, maar je kunt het maar bekeken hebben haha.
Alle reacties Link kopieren
Hier ooit vanuit Rotterdam naar Waddinxveen (toen 12.000 inwoners) gegaan..
Heerlijk...

en over je buren.... er zullen toch meer dan 1 a 2 woningen gebouwd gaan worden, dan zit je allemaal in het zelfde schuitje en dat geeft ook een band. zijn die huizen ook voor mensen van buiten af??

Neem Zevenhuizen daar bouwen ze nu 20 nieuwbouw huizen voor starters, waarvan 18 voor mensen uit Zevenhuizen en de laatste 2 voor mensen van buiten Zevenhuizen.... En het aantal mensen die aanmelden was 723.
Dus hoe groot is de kans dat je er een huis krijgen kan??
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:04
Hm op 1 staat VVD, 2 CDA, 3 één of andere onbekende lokale partij, 3 SGP, 4 Christenunie...Dat klinkt wel erg Christelijk.
Zou in bepaalde dorpen goed kunnen.

Ik heb voornamelijk in dorpen gewoond, maar niet ieniminie. Dus wel gewoon gezellig centrumpje en wat restaurantjes/cafés. Stad ook een tijdje gewond en vind ik dan weer te druk. Ik hecht aan ruimte en privacy. Voor mij heeft dorp daarom voorkeur. Echter door jou beschreven nieuwbouw lijkt weer niet te hebben wat ik de voordelen vind van wat meer achteraf wonen.

Ik denk dat je bij jezelf te rade moet gaan hoe je je leven wilt invullen. Wil je meteen iets te doen hebben als je de deur uit stapt? Vind je het wel of niet erg om voor alles wat je gaat doen (boodschappen, een drankje of hapje, supermarkt) een stuk te rijden? In principe krijg je qua ruimte alleen een tuin erbij en een kamer. Maakt een tuin jou gelukkig of zie je het vooral als extra werk?
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
01-03-2021 15:43
Zoals je het beschrijft klinkt het echt heel leuk

Lekker diepe tuin dat je inderdaad kan uitbouwen en achterin de tuin nog een tuinhuis met veranda kunt zetten

Ik zou gewoon binnenkort elke dag een naar het dorp gaan op verschillende tijden. Dat zie je wel hoe het leeft
Ja, ik heb 2 konijntjes die nu in mijn woonkamer zitten. Die zouden die tuin helemaal geweldig vinden. Zuidligging ook nog eens, dus ik zou er allerlei leuks mee kunnen doen qua plantjes. Ik ga binnenkort even rondkijken daar. :) Beetje sightseeing en zo.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou het trouwens gewoon doen. Dat huis raak je echt wel weer kwijt
Ugli schreef:
01-03-2021 16:11
Doen mensen dat. O_o Is een "Nee ik staar graag de hele dag naar mijn laptop voor de lol, het liefste terwijl hij uitstaat" voldoende?
Ja wij moeten ook even wennen haha. Van binnenstad naar biitenwijk in kleinere stad. Wel veel meer ruimte en kind kan op straat spelen. Mbt kind is die sociale controle juist wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
01-03-2021 16:18
Hier ooit vanuit Rotterdam naar Waddinxveen (toen 12.000 inwoners) gegaan..
Heerlijk...

en over je buren.... er zullen toch meer dan 1 a 2 woningen gebouwd gaan worden, dan zit je allemaal in het zelfde schuitje en dat geeft ook een band. zijn die huizen ook voor mensen van buiten af??

Neem Zevenhuizen daar bouwen ze nu 20 nieuwbouw huizen voor starters, waarvan 18 voor mensen uit Zevenhuizen en de laatste 2 voor mensen van buiten Zevenhuizen.... En het aantal mensen die aanmelden was 723.
Dus hoe groot is de kans dat je er een huis krijgen kan??
Wat dat laatste betreft, waarschijnlijk extreem klein. Echt extreem klein. Ik kom niet uit die omgeving, heb geen connecties, ook geen makelaar...Dus de kans is echt nihil. Maar ik wilde toch even brainstormen voor het geval dat. En ook wel even leuk om na te denken over wat ik wel en niet wil voor als ik weer eens iets tegen kom.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik gok dat je al te laat bent. Want deze markt: gekkenhuis...
Dus als ze er geen drie ton voor vragen willen met jou nog 1000 mensen deze starterswoning.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:22
Wat dat laatste betreft, waarschijnlijk extreem klein. Echt extreem klein. Ik kom niet uit die omgeving, heb geen connecties, ook geen makelaar...Dus de kans is echt nihil. Maar ik wilde toch even brainstormen voor het geval dat. En ook wel even leuk om na te denken over wat ik wel en niet wil voor als ik weer eens iets tegen kom.
Ah. Deze stond er net nog niet ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 16:22
Wat dat laatste betreft, waarschijnlijk extreem klein. Echt extreem klein. Ik kom niet uit die omgeving, heb geen connecties, ook geen makelaar...Dus de kans is echt nihil. Maar ik wilde toch even brainstormen voor het geval dat. En ook wel even leuk om na te denken over wat ik wel en niet wil voor als ik weer eens iets tegen kom.
:)
nou lekker dan!
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
01-03-2021 16:19
Zou in bepaalde dorpen goed kunnen.

Ik heb voornamelijk in dorpen gewoond, maar niet ieniminie. Dus wel gewoon gezellig centrumpje en wat restaurantjes/cafés. Stad ook een tijdje gewond en vind ik dan weer te druk. Ik hecht aan ruimte en privacy. Voor mij heeft dorp daarom voorkeur. Echter door jou beschreven nieuwbouw lijkt weer niet te hebben wat ik de voordelen vind van wat meer achteraf wonen.

Ik denk dat je bij jezelf te rade moet gaan hoe je je leven wilt invullen. Wil je meteen iets te doen hebben als je de deur uit stapt? Vind je het wel of niet erg om voor alles wat je gaat doen (boodschappen, een drankje of hapje, supermarkt) een stuk te rijden? In principe krijg je qua ruimte alleen een tuin erbij en een kamer. Maakt een tuin jou gelukkig of zie je het vooral als extra werk?
Klopt, het is echt geen typische vrijstaande/ruime plattelandswoning. Gewoon een klein startersrijtjeshuisje aan een doorlopende weg in een woonwijkje. Ik heb nu helemaal geen buiten en in de zomer mis ik dat soms wel. Ook heb ik 2 konijntjes die de tuin helemaal leuk zouden vinden. Ik hou erg van binnen planten, dus extrapolerend zou ik ook van buitenplanten kunnen houden. Ik denk dat ik een klein stukje rijden (10 min) niet erg vind, langer dan dat wel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in zo'n mini dorp in zeeland. Geen supermarkt/drogist/kapper/ etc. Tot nu toe is het zo dat iedereen die uit de randstad komt gillend weg gaat na een half jaar. Je hebt hier niks maar wel rust. Je kunt hier niks zonder een auto, supermarkt is 8km. Er is wel een basisschool maar middelbare school is 40 min fietsen. Dichtsbijzijnde stad is 40 min fietsen. Tieners moeten altijd een eind fietsen willen ze wat leuks gaan doen.

Ik zou niet anders willen omdat ik niet anders gewend ben. Maar het is wel omschakelen als je van stad naar dorp gaat. Je kunt niet even lopend of fietsend een biertje drinken binnen 5 min, etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in woerden dus ken de omgeving wel een beetje. Woon zelf in een dorpje met zo'n 2500 inwoners en daar zijn géén restaurant, dus dat heb jij al voor daar.
Hier zijn de winkels (buurtsuper, slager, bakker en groenteboer) dicht op zondag. Picnic komt hier inderdaad niet, maar AH enzo wel. Thuisbezorgd levert ook nog aardig wat opties.

Ik zou het doen, klinkt als een leuk huis!
Ik vraag me obv je openingspost vooral af of de afmetingen kloppen. Is het huis echt maar 3,3m breed? Zit er niet nog een gang oid naast je woonkamer? Je schrijft ook over een ontzettend diepe achtertuin terwijl het huis op een mini kaveltje komt te staan. Als het echt een klein huisje is wat helemaal voor op de kavel wordt geplaatst kan ik me dat voorstellen maar ik vraag me af er niet ergens een reken of denkfout zit.

Als je houdt van de levendigheid van de stad zou ik het niet doen maar als je van rust houdt vooral wel. Kortom het is een heel persoonlijke keuze. Misschien zit er iemand op het forum die het dorp toevallig wel kent zodat je wat meer informatie kan krijgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven