Nieuwbouwhuisje gevonden: Van stad naar mini dorp?

01-03-2021 15:25 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. :D

Ik ben helemaal niet op zoek naar een huis. Ik maak toch geen kans. Nieuwbouw hier is vanaf 300.000 voor appartementen en 350.000 voor woonhuizen. Dat kan ik niet betalen. Tweedehands huizen en appartementen (ha) ook niet, tenzij ik in een flattenpark wil eindigen. Daar heb ik geen zin in, dus ik zit prima waar ik zit, in een klein vrije sector huur appartementje in het centrum van de stad waar ik ben geboren en opgegroeid, in de randstad.

Maar Ugli, waarom is er dit topic dan? Goeie vraag. Ik kwam puur toevallig een nieuwbouwproject tegen. En hij blijft maar in mijn hoofd zitten.

Huisje in kwestie:
- Half uur van mijn stad met de auto
- In het groene hart
- 70m2 woonhuis, met zolder, dus reken zo'n 55-60m2 aan niet-zolder-ruimte, dus niet extreem ruim. De woonkamer is zonder uitbouw 3.3m bij zo'n 4m, met uitbouw (die ik sowieso zou nemen) 3.3m bij 6m.
- Hele diepe tuin. Echt diep! Dieper dan een normale tuin. Er staan geen afmetingen bij, maar het totale kavel is 125m2 (dat is inclusief voortuintje van ik gok een meter diep). Wel smal, zo smal als het huis: 3.3m.
- Ruim binnen mijn budget. Als in, ik kan het kopen, de woonkamer uitbouw erbij nemen (+14.000) en dan heb ik nog zo'n 30.000-50.000 over voor muren, vloeren, etc.
- Het huisje is een beetje wat ik nu heb, maar dan in de vorm van een huisje i.p.v appartment. Er zit enkel een zolder en kamer extra bij. Ik kan dus mijn meubels gewoon meenemen waarschijnlijk, want die passen vast wel prima. Ik hoef dus alleen de afwerking te doen (muren, vloeren, keuken, badkamer, etc).
- Hypotheek maandlasten zouden zo'n 850 worden, dus echt goedkoop.

Mijn twijfels:
- Ik zou van een stad met 150.000 inwoners naar een dorpje met 1000 inwoners gaan
- Het is niet persé ruimer als wat ik nu heb, ik krijg er een tuin, extra kamer en een zolder bij in principe
- Het is een KOOP! huis. Hoe goed zou het verkopen als ik er ooit weg wil? Het is in het groene hart in de randstad maar wel echt in een niemandsland dorpje...
- Het ligt naast een antiek shop die ook spullen opknapt. Potentiële overlast?
- Ik ben dus niks anders dan de stad gewend. Dit dorpje is echt mini, er is niet eens een echte supermarkt, slechts een onbekende-naam-dorps-supermarkt. Er is ook geen drogist. Alleen een basis school, een paar restaurantjes, en verder misschien een 1/4e aan huisjes wat normaal in een woonwijk staat. 0 hoogbouw en één en al polder, dus echt heel schattig allemaal. Wel op 8 minuten met de auto aan weerszijden van het dorpje 2 aardig grote steden (100.000+) waar vast wel een Appie te vinden is en leuke winkels.

Mijn pre's:
- Het liefste woon ik in een (nieuwbouw) huis met vloerverwarming. Ik heb mijn hele leven in nieuwbouw huizen gewoond, en sinds ik in mijn huisje met vloerverwarming woon ben ik een verwend kreng geworden.
- Een tuin.
- Een VAATwasser, oh men wat mis ik die.
- Een extra kamer.
- Een leuke buurt, dus geen achterstandswijkje.

Ik ben dus niet op zoek. :D Maar heb me toch ingeschreven. En stel hè, ik krijg gespons, gewoon hypothetisch. Wat vinden jullie er dan van? Is het makkelijk overstappen van een stad naar een dorp? Zouden jullie het doen? Hij tikt al mijn pre's aan zoals je ziet, maar toch...Een dorp kan ik me zo niks bij voorstellen. Ik ga van het weekend er even heen, gewoon even kijken. Je moet toch wat leuks te doen hebben in Corona tijd.

Ben gewoon benieuwd naar input, dus laat maar horen. :)
Ugli schreef:
01-03-2021 16:46
Nog een hersenspinsel:

Ik heb ook een nieuwbouw appartment gevonden van zo'n 80.000 meer dan dit schattige kleine huisje in mijn stad. 60m2 en 2 kamers voor 3 ton. Wel hele mooie grote ramen en echt ruim balkon, 14m2. In de woonwijk waar ik ben opgegroeid pal naast het winkelcentrum en vlakbij een park en een "bos" (aangelegde bomen op een rij...Ik vind dat tellen als bos haha) en waar ik makkelijk mijn leven lang kan wonen zonder ook maar iets te missen (in deze woonwijk, bedoel ik). De kans dat ik dit kan betalen is nihil want ik pomp mijn volledige hypotheek + al mijn spaargeld voor het enkel krijgen van het huis v.o.n en dan ben ik volledig potje los. Ik kan nog wel even in conclaaf met de bank over extra leningen voor de afwerking.

Ik heb me een tijdje geleden al opgegeven en was het vergeten, maar toevallig krijg ik NU net bericht dat het komende week in de verkoop gaat. Dus voor de liefhebber nog een extra hersenspinsel, yay or nay?

Je klinkt veel enthousiaster nu! Zodra alle praktische bezwaren (geld) in een seconde worden genegeerd of geromantiseerd is het een juiste beslissing!
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
01-03-2021 17:00
Een tuin van 25m diep en 3m breed?
Eerlijk gezegd lijkt me dat niet heel veel toegevoegde waarde hebben, behalve twee hele lange schuttingen met een pad er tussen...
Ja het is echt smal en lang. Een lange strook. Dus leuk om in te zitten, wat plantjes, mijn huisdieren, dat soort dingen. Voor de prijs is het leuk zeg maar. Want normaal heb je voor deze prijs een balkon of niks. Ik heb nu niks.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
01-03-2021 17:02
Je klinkt veel enthousiaster nu! Zodra alle praktische bezwaren (geld) in een seconde worden genegeerd of geromantiseerd is het een juiste beslissing!
Maar het is ook echt mooi, en die wijk is mooi. En ik ken er alles. Ik weet zeker dat ik daar fijn zal zitten. Alleen die prijs. 3 ton voor 60m2 vind ik echt veel. Dan krijg ik wat ik nu heb met 1 extra kamer een ruim (echt mooi ruim, het loopt om je huis heen in een hoekje en het huis is ook een hoekhuis, zoals ik nu heb) balkon. En dan ga ik dus naast mijn hypotheek + al mijn spaargeld + een extra lening (als dat uberhaupt mag) aan om de afwerking te kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 17:02
Ja het is echt smal en lang. Een lange strook. Dus leuk om in te zitten, wat plantjes, mijn huisdieren, dat soort dingen. Voor de prijs is het leuk zeg maar. Want normaal heb je voor deze prijs een balkon of niks. Ik heb nu niks.
Ah ja, als je nu geen tuin hebt dan snap ik het wel.
Maar ik zou me niet verkijken op de 'bruikbare' ruimte als ik jou was.
3.3m breed is echt heel erg smal, zeker als je nog een beetje een heg of beplanting op je schutting wil.
Ugli schreef:
01-03-2021 17:02
Ja het is echt smal en lang. Een lange strook. Dus leuk om in te zitten, wat plantjes, mijn huisdieren, dat soort dingen. Voor de prijs is het leuk zeg maar. Want normaal heb je voor deze prijs een balkon of niks. Ik heb nu niks.
Hangt er erg van af hoe de zon draait of het leuk is. Als je de hele tijd in de schaduw van een schutting zit ofzo, dan is het wel jammer...

Zeg, weet je zeker dat dat kavel niet INCLUSIEF bebouwing is? Zo wordt het namelijk meestal benoemd. Ik. Dat geval heb je niet veel tuin hoor...
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
01-03-2021 17:07
Hangt er erg van af hoe de zon draait of het leuk is. Als je de hele tijd in de schaduw van een schutting zit ofzo, dan is het wel jammer...

Zeg, weet je zeker dat dat kavel niet INCLUSIEF bebouwing is? Zo wordt het namelijk meestal benoemd. Ik. Dat geval heb je niet veel tuin hoor...
Ja het gehele kavel is zo groot. Dus inclusief huisje. De achtertuin is op de tekening langer dan het huisje zelf. Ik weet wel de breedte maar niet de lengte irritant genoeg. Het is in elk geval geen mini patio tuintje maar echt een strook. Je hebt wel een punt met de schutting...Het is zuid ligging dus er zou tenminste 's middags zon moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
De lengte kan je berekenen obv je plattegrond.

De breedte van het kavel is 3.3m (over de hele lengte gelijk toch?)
Dan is de totale kavel-lengte dus 125/3.3=38 meter.
Op je plattegrond zag ik een lengte van 11m voor je huis en dan nog 1 a 2 meter voor voortuin + muren etc. kom je uit op 25 a 26 meter achtertuin.
Nou dat is echt super hoor: zo'n lange tuin op het zuiden. Ik vind 3,3 m niet te smal. Je hoeft geen heel pad aan te leggen: kennissen hebben zowel het terras als het gras in een soort ruitvorm gelegd, dus een vierkant gedraaid tov de lange vorm om die wat te doorbreken en dat staat heel leuk: paar kleine stapstenen op het gras zijn prima om geen paadje te slijten. Borders langs de rand, verder naar achteren verspringende struiken voor wat verrassende hoekjes na elkaar.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
01-03-2021 17:13
De lengte kan je berekenen obv je plattegrond.

De breedte van het kavel is 3.3m (over de hele lengte gelijk toch?)
Dan is de totale kavel-lengte dus 125/3.3=38 meter.
Op je plattegrond zag ik een lengte van 11m voor je huis en dan nog 1 a 2 meter voor voortuin + muren etc. kom je uit op 25 a 26 meter achtertuin.
Oh slim! Die ga ik onthouden. Ja 25-26 meter, dat is wel diep vind ik. Normale tuinen zijn vaak 7 tot 10 dacht ik. Het corrigeert voor het gebrek aan breedte dat je toch nog een beetje leuk tuintje hebt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
01-03-2021 17:13
De lengte kan je berekenen obv je plattegrond.

De breedte van het kavel is 3.3m (over de hele lengte gelijk toch?)
Dan is de totale kavel-lengte dus 125/3.3=38 meter.
Op je plattegrond zag ik een lengte van 11m voor je huis en dan nog 1 a 2 meter voor voortuin + muren etc. kom je uit op 25 a 26 meter achtertuin.
Ik denk iets korter wat de binnenmuren zijn 3,3. Het zal dus eerder iets van 3,5 breed zijn. Wat niet super breed is maar met die lengte kan je er echt wel iets leuks van maken!
Alle reacties Link kopieren
Ugli, ik zou er voor het dorp rekening mee houden dat vrienden etc misschien minder zin hebben om bij jou langs te komen als het lastiger te bereiken is. Ofwel omdat ze geen auto hebben en het een lange ov-reis is, ofwel omdat ze onbewust vinden dat jij weg bent gegaan en dus jij maar moeite moet doen. Of omdat ze vinden dat het voor jou een kortere weg is dan voor hen (is onzin, maar soms voelen mensen dat zo). Dus dat je voor je sociale contacten vaker moet reizen. Hoeft voor jou geen belemmering te zijn, maar ik zou het wel meenemen.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
01-03-2021 17:20
Nou dat is echt super hoor: zo'n lange tuin op het zuiden. Ik vind 3,3 m niet te smal. Je hoeft geen heel pad aan te leggen: kennissen hebben zowel het terras als het gras in een soort ruitvorm gelegd, dus een vierkant gedraaid tov de lange vorm om die wat te doorbreken en dat staat heel leuk: paar kleine stapstenen op het gras zijn prima om geen paadje te slijten. Borders langs de rand, verder naar achteren verspringende struiken voor wat verrassende hoekjes na elkaar.
Ja ik dacht inderdaad ook gewoon aan wat stapstenen en dan vooral lekker gras en veel groen spul, her en der verspreid of zo. :) En dan achterin een stuk voor mijn konijnen. Ik ben al blij als ik kan zitten in de zon en wat bloemetjes kan planten zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
01-03-2021 17:22
Ik denk iets korter wat de binnenmuren zijn 3,3. Het zal dus eerder iets van 3,5 breed zijn. Wat niet super breed is maar met die lengte kan je er echt wel iets leuks van maken!
Oja dat is waar, dan kom je op 22-23 meter uit.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
01-03-2021 17:22
Ugli, ik zou er voor het dorp rekening mee houden dat vrienden etc misschien minder zin hebben om bij jou langs te komen als het lastiger te bereiken is. Ofwel omdat ze geen auto hebben en het een lange ov-reis is, ofwel omdat ze onbewust vinden dat jij weg bent gegaan en dus jij maar moeite moet doen. Of omdat ze vinden dat het voor jou een kortere weg is dan voor hen (is onzin, maar soms voelen mensen dat zo). Dus dat je voor je sociale contacten vaker moet reizen. Hoeft voor jou geen belemmering te zijn, maar ik zou het wel meenemen.
Ja je hebt gelijk. Het toeval wil dat vriendin van mij naar een soortgelijk dorp verhuisd waardoor we ineens dichter bij elkaar komen te wonen. De andere vriendin en familie blijft dan achter in mijn oude plaats maar die hebben allemaal een auto (met OV is dit echt niet te doen), maar ikzelf heb 0 problemen met die kant op rijden, een half uur vind ik echt geen probleem.
ugli wijzigde dit bericht op 01-03-2021 17:55
1.01% gewijzigd
GreenLadyFern schreef:
01-03-2021 15:50
O, dat is trouwens wel iets nu ik lees over Picnic bijvoorbeeld. Die komt dus nog niet in ons dorp. Thuisbezorgd heeft ook een zeer beperkt aanbod. Voor glasvezel zijn ze nu aan het peilen wat de interesse is van een hoop vergelijkbare minidorpjes hier; er moeten veel mensen meedoen, want de huizen liggen ver uit elkaar en dat is duur. Dat soort zaken dus wel.
Picnic komt wel in mijn grote stad. Ik heb alleen al maanden nog 3000 mensen voor me.
Ugli schreef:
01-03-2021 17:24
Ja je hebt gelijk. Het toeval wil dat vriendin van mij naar een soortgelijk dorp verhuisd waardoor we ineens dichter bij elkaar komen te wonen. De andere vriendin en familie blijft dan achter in Zoetermeer maar die hebben allemaal een auto (met OV is dit echt niet te doen), maar ikzelf heb 0 problemen met die kant op rijden, een half uur vind ik echt geen probleem.
Lijkt mij heerlijk.
Haha: was het je bedoeling om toch je woonplaats te noemen of ontglipte je dat?

Ik vroeg me al af of het die plaats was. Vond er echt geen reet aan (woonde daar tot ver in mijn puberteit).
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
01-03-2021 17:24
Ja je hebt gelijk. Het toeval wil dat vriendin van mij naar een soortgelijk dorp verhuisd waardoor we ineens dichter bij elkaar komen te wonen. De andere vriendin en familie blijft dan achter in Zoetermeer maar die hebben allemaal een auto (met OV is dit echt niet te doen), maar ikzelf heb 0 problemen met die kant op rijden, een half uur vind ik echt geen probleem.
Het gekke is dat mensen het een veel grotere drempel vinden om ‘helemaal naar dorp X te rijden’ dan naar een andere wijk in dezelfde stad. Zelfs als de afstand eigenlijk kleiner is. Is iets vreemds in de hersenen van veel mensen blijkbaar, maar een half uur met de auto naar jou, voelt als een onderneming, terwijl een 45 minuten fietsen naar een theater ‘gewoon in de stad is’.
Ik ben net naar een dorpje naast een grote stad verhuisd. Mijn werk zit helemaal aan die kant van de stad, dus ongeveer drie kwart van de mensen ín de stad woont echt heel veel verder dan ik. En toch krijg ik regelmatig de vraag of ik niet moet wennen aan de reistijd. (Eh nee, kijk eens uit het raam, zie je die kerktoren daar? Daarnaast woon ik. Kun je jouw huis zien vanaf hier?)

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar realiseer je wel dat een half uurtje met de auto voor veel mensen echt ver weg is, en je simpelweg veel minder mensen op bezoek krijgt.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
01-03-2021 17:44
Haha: was het je bedoeling om toch je woonplaats te noemen of ontglipte je dat?

Ik vroeg me al af of het die plaats was. Vond er echt geen reet aan (woonde daar tot ver in mijn puberteit).
Oh kak, dat was niet de bedoeling. Ik weet dat mijn woonplaats erom bekend staat niet persé aantrekkelijk te zijn zeg maar haha. Ik snap het helemaal hoor, ik zou er als buitenstaander ook niet naartoe getrokken worden. Maar het is mijn thuis, dus ik zit hier echt prima.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
01-03-2021 17:49
Het gekke is dat mensen het een veel grotere drempel vinden om ‘helemaal naar dorp X te rijden’ dan naar een andere wijk in dezelfde stad. Zelfs als de afstand eigenlijk kleiner is. Is iets vreemds in de hersenen van veel mensen blijkbaar, maar een half uur met de auto naar jou, voelt als een onderneming, terwijl een 45 minuten fietsen naar een theater ‘gewoon in de stad is’.
Ik ben net naar een dorpje naast een grote stad verhuisd. Mijn werk zit helemaal aan die kant van de stad, dus ongeveer drie kwart van de mensen ín de stad woont echt heel veel verder dan ik. En toch krijg ik regelmatig de vraag of ik niet moet wennen aan de reistijd. (Eh nee, kijk eens uit het raam, zie je die kerktoren daar? Daarnaast woon ik. Kun je jouw huis zien vanaf hier?)

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar realiseer je wel dat een half uurtje met de auto voor veel mensen echt ver weg is, en je simpelweg veel minder mensen op bezoek krijgt.
Ja ik ken dat. Mijn ene kennis woont he-le-maal in het dorp verderop, op 20 minuten rijden...Terwijl als je pech hebt je al 20 minuten binnen de stad zelf onderweg bent naar iemand die wel binnen de stad woont.

Maar ik krijg nu al niemand op bezoek tenzij we specifiek afspreken (en dat is weinig), dus ik zit er niet mee.
Op je vraag: Het is aan een doorgaande weg weliswaar 30 km per uur, maar wordt vaak harder gereden. Ik geloof dat de gemeente hier nu mee bezig is. Ik ben er ooit als buitenstaander komen wonen en voel me er thuis! Dit ook omdat er veel 'buitenstaanders' zijn komen wonen en mensen staan open voor contact. Je zit vlakbij de snelweg dus in principe ben je overal zo.
Alle reacties Link kopieren
Maartjetartaartje schreef:
01-03-2021 18:05
Op je vraag: Het is aan een doorgaande weg weliswaar 30 km per uur, maar wordt vaak harder gereden. Ik geloof dat de gemeente hier nu mee bezig is. Ik ben er ooit als buitenstaander komen wonen en voel me er thuis! Dit ook omdat er veel 'buitenstaanders' zijn komen wonen en mensen staan open voor contact. Je zit vlakbij de snelweg dus in principe ben je overal zo.
Dacht al zoiets. Ik woon nu ook aan een doorgaande weg en tegen de tramrails aan, maar wel 3 hoog. Dus dat zal wel oké zijn, lijkt me geen drukke file weg in elk geval.

Leuk dat er zoveel buitenstaanders zijn. :D Dat maakt het wat vrijer dan zo'n kliekje. Inderdaad, je bent zo op de A12. Dat vind ik ook een grote pre. Die vriendin die in een ander dorp gaat wonen zit echt ver van alles, dat lijkt me niet fijn.
Ik vind zelf 3 ton voor een appartement van 60m2 wel erg veel geld, zeker als het geen populaire stad is. Nu verkopen dat soort appartementen prima met de huidige krappe markt, zeker als nieuwbouw, maar het is wel een type woning waarvan er nu flink veel gebouwd worden, maar waar veel mensen niet op zitten te wachten. Nederlanders willen toch liever een eengezinswoning met een tuintje; het blijft een hardnekkig ideaal. En tja, ik heb ervaring met een klein appartement met kinderen, en het is inderdaad bewerkelijk, dus ik weet niet hoe lang je er gelukkig mee zal zijn, ook al past het nu beter bij je. Ik zou dus wel goed overwegen of het de investering waard is.
Adelaide schreef:
01-03-2021 18:24
Ik vind zelf 3 ton voor een appartement van 60m2 wel erg veel geld, zeker als het geen populaire stad is. Nu verkopen dat soort appartementen prima met de huidige krappe markt, zeker als nieuwbouw, maar het is wel een type woning waarvan er nu flink veel gebouwd worden, maar waar veel mensen niet op zitten te wachten. Nederlanders willen toch liever een eengezinswoning met een tuintje; het blijft een hardnekkig ideaal. En tja, ik heb ervaring met een klein appartement met kinderen, en het is inderdaad bewerkelijk, dus ik weet niet hoe lang je er gelukkig mee zal zijn, ook al past het nu beter bij je. Ik zou dus wel goed overwegen of het de investering waard is.
O, waar dan? Er word namelijk nergens 'flink' gebouwd. Deden ze dat maar eens. Ja ook zulke woningen zijn meer dan welkom in die flinke aantallen.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
01-03-2021 15:42
Ik woon liever kleiner in de stad dan groter in een dorp waar niks te doen is, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Idem. Maar nu nieuwbouw linen kopen is zoiets als de loterij winnen.lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven