Nieuwe inloopdouche

19-08-2018 08:33 33 berichten
Onze kleine badkamer is aan vervanging toe. Het bad gaat eruit en ik wil graag een mooie inloop douche.
Ik vraag me alleen af wat praktischer is; een muurtje of een glazen wand?
Bij glas ben ik bang dat het snel vies wordt en dat ik veel tijd kwijt ben met kalk vrij maken.
Met een kleine badkamer zou ik geen muurtje maken omdat het je badkamer optisch kleiner maakt (hoewel het wel praktischer is). Een glazen wand is wel meer werk, maar als je dat goed bijhoud moet het te doen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een muurtje gaan, een glazen wand is niet bij te houden, hoe dan ook krijg je kalkaanslag. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd van al dat glas. Ik heb gisteren weer kalk staan afbikken.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Een muurtje wordt net zo vies als een glazen wand alleen zie je het niet direct. Maar als het dan zichtbaar wordt na een tijdje kost het veel meer tijd om het weer netjes te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan kalkresten in de voegen. Ik denk dat uiteindelijk een glaswand makkelijker is om schoon te houden.
Alle reacties Link kopieren
Maken jullie na het douchen de glaswand niet droog dan?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon droogtrekken na douchen.
Ik trek de glaswand droog na het douchen. Werkt uitstekend.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
19-08-2018 08:44
Ik zou voor een muurtje gaan, een glazen wand is niet bij te houden, hoe dan ook krijg je kalkaanslag. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd van al dat glas. Ik heb gisteren weer kalk staan afbikken.
Afbikken? Hoe vaak maak je de boel schoon?
Alle reacties Link kopieren
Ik trek de glaswand droog na het douchen (en de tegels ook) en 1 maal per week houdt de schoonmaakster het bij. Blijft netjes genoeg, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Het leuke van een muurtje is dat je er ook een nisje in kan maken voor je shampoo e.d., ook geeft het misschien een fijn idee van privacy, maar het maakt de ruimte wel optisch kleiner.
Ik zou een muurtje doen. Wij hebben een glaswand en vind het vreselijk. Kalk gaat er niet meer af (was al zo toen we er kwamen wonen). Maar ik zou sowieso ook geen inloopdouche doen. In ons oude huis hadden we een gewone, vierkante douche. 1 Kant de gewone muur, andere kant een gemetseld muurtje tot 2 meter (dus ruimte voor de flessen bovenop) en een glazen deur ertussen. Veel fijner vond ik dat. Water blijft gewoon in de douche, dat spettert nu over de hele vloer aan de open kant van de inloopdouche. Continu dus dweilen na het douchen, kastje met losse spulletjes dat in het hoekje staat is ook telkens nat. Verder vind ik het ook koud. In de dichte douche bleef de warmte van het water in die kleine ruimte. Nu moet eerst de hele badkamer opwarmen voordat het een beetje lekker is. De vorige bewoners hebben hier de wc opgeofferd voor de inloopdouche. Als wij de badkamer gaan doen, gaat dat dus meteen weer terug! Geen inloopdouche voor ons meer.
Alle reacties Link kopieren
Asjeblieft iets wat kalk- en kalkreinigingsmiddelbestendig is.

Ikzelf zeg: hoe kleiner de douche; hoe minder schoon te maken. En een plastic douchegordijn vervang je elke paar maanden door een nieuw hip exemplaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Glazen deuren blijven mooi als je ze goed droogmaakt na douchen.

Verder zou ik dus voor deuren gaan die je helemaal kan wegkappen als je niet doucht, houd je dus meer beweegruimte. Dus geen douchebak maar een aflopend gootje.
essychan schreef:
19-08-2018 09:05
Het leuke van een muurtje is dat je er ook een nisje in kan maken voor je shampoo e.d., ook geeft het misschien een fijn idee van privacy, maar het maakt de ruimte wel optisch kleiner.
Dit! Hier glazen wand met helaas nu ook glascorrosie. Zeker nu met kinderen (pubers) had ik veel liever een muurtje gehad. Achter glas sta je toch een beetje 'in de etalage' te douchen.
essychan schreef:
19-08-2018 09:05
Het leuke van een muurtje is dat je er ook een nisje in kan maken voor je shampoo e.d., ook geeft het misschien een fijn idee van privacy, maar het maakt de ruimte wel optisch kleiner.
Dit! Hier glazen wand met helaas nu ook glascorrosie. Zeker nu met kinderen (pubers) had ik veel liever een muurtje gehad. Achter glas sta je toch een beetje 'in de etalage' te douchen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben glas dat een antikalk behandeling heeft gehad. Na het douchen droog maken met wisser of handdoek werkt prima.
De wand staat er nu 6 jaar en kalk is nog nooit een probleem geweest.
Dolfine schreef:
19-08-2018 09:42
Wij hebben glas dat een antikalk behandeling heeft gehad. Na het douchen droog maken met wisser of handdoek werkt prima.
De wand staat er nu 6 jaar en kalk is nog nooit een probleem geweest.

Die van ons inmiddels 13 jaar zonder kalk of corrisie
Wij stonden ook voor die keuze en hebben een muurtje gedaan. Puur omdat het makkelijker schoon te houden is. Wij hebben die die discipline van het elke keer alles netjes en droog achterlaten wel maar de kinderen niet.
In ons vorige huis hadden we een muurtje met glazen deurtjes. Ondanks altijd alles wissen na het douchen, kwam er toch kalk op de deurtjes wat haast niet meer weg te krijgen was. Ook liet het wissen strepen achter, dus eigenlijk zou je dan nog dagelijks moeten nadrogen als je het echt netjes zou willen hebben.

In ons nieuwe huis dus een inloopdouche met een muurtje en ik vind het top! Hier geen last van kou of water over de hele vloer. Het water komt bij ons tot het muurtje en de rest van de vloer blijft meestal wel droog. Trouwens als je wel last van kou zou hebben, zou je er altijd later alsnog deuren in kunnen maken.

Ik zou zelf dus zeker geen glas meer nemen in de badkamer.
retrostar schreef:
19-08-2018 09:39
En een plastic douchegordijn vervang je elke paar maanden door een nieuw hip exemplaar.
Hoezo, douchegordijn kun je toch gewoon wassen?
Als je voor glas kiest, kies dan voor het duurdere glas met een speciale anti-kalk coating. Hang een trekkertje in de douche en trek hem even na na het douchen, dan heb je echt niet zo snel last van aanslag, zelfs als je het een keertje vergeet. Mocht er wel wat ontstaan, een antikalkspray doet wonderen ;)
Bij de goedkopere, ongecoate glaswanden wel.

Muurtje maakt de douchecabine donker en de badkamer klein, zou dus alleen mijn keuze zijn als je een grotere badkamer hebt én een spot boven de douche kan hangen. Toch handig om wat te zien als je je bikinilijn scheert ;)

Wij hebben ook een kleinere badkamer, waar we geen inloopdouche gaan doen, dan is zo de hele badkamer vloer nat. Voor ons dus een glazen wand én deur. Maar zelfs mét inloopdouche zou ik voor glas kiezen voor het ruimtelijke gevoel.
iets_perzik schreef:
19-08-2018 09:55
In ons vorige huis hadden we een muurtje met glazen deurtjes. Ondanks altijd alles wissen na het douchen, kwam er toch kalk op de deurtjes wat haast niet meer weg te krijgen was. Ook liet het wissen strepen achter, dus eigenlijk zou je dan nog dagelijks moeten nadrogen als je het echt netjes zou willen hebben.

In ons nieuwe huis dus een inloopdouche met een muurtje en ik vind het top! Hier geen last van kou of water over de hele vloer. Het water komt bij ons tot het muurtje en de rest van de vloer blijft meestal wel droog. Trouwens als je wel last van kou zou hebben, zou je er altijd later alsnog deuren in kunnen maken.

Ik zou zelf dus zeker geen glas meer nemen in de badkamer.
Bij ons kan dat niet, omdat er in de muur tegenover de glaswand een raam zit. Deur zou dus voor het raam komen dan.
Ik vind een muurtje donker maken, en ik heb een grotere hekel aan het schoonmaken van voegen.

Wij trekken het glas altijd droog na het douchen, ook onze pubers doen dat.
Wij hebben op de 1ste verdieping (naast onze slaapkamer) vorige week een nieuwe badkamer geplaatst. Nu hebben we dus beneden en boven douchegelegenheid in de inloopdouche. Bad is voor ons geen optie, hou niet van liggen 'weken'.

Beneden (reeds 10 jaar) hebben we de vloer van de badkamer die doorloopt in de inloopdouche, zonder balkje waarachter het water blijft staan. Dit vraagt natuurlijk twee dingen: één een voldoende lange douche waar (twee) het water naar achter kan afwateren in het wegloopgootje onder de douchekraan. Maar als vloer doorloopt is heel gemakkelijk ivm poetsen.

Boven hebben we grote douchebak om te voorkomen dat vocht loopt waar het niet mag lopen.

Boven en beneden zelfde glas: master carré. Niet goedkoop (bijna 1000 euro voor 1,90 x 1,70 maar wel waterafstotend, krasbestendig, breukbestendig veiligheidsglas van 8 mm dik), zijn prijs waard. Het is glas met allemaal kleine vierkantjes in reliëf aan de buitenkant, de binnenkant is glad. Je ziet er een figuur achterstaan maar niet de details.

Alhoewel wij een grote badkamer hebben, vind ik het nog leuk de doucheruimte optisch mee te integreren in de totale kamer. Voor een kleine badkamer zou ik dit helemaal verlangen.

Wij trekken het water ALTIJD van vloer en glas = weinig tot geen kalk.

Succes en neem de goede beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goedkope douchecabine met helder glas. na elke douchebeurt met de wisser droogtrekken en met een oude theedoek doe ik dan ook de kraan en de randjes even. Ziet er nog keurig uit.
Eens paar maand ofzo met antikal, voor bij de randjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven