Nieuwe keuken handigheidjes en kosten.

13-02-2020 17:01 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zag een topic voorbij komen over de kosten voor een nieuwe badkamer. Binnenkort wil ik de keuken laten vernieuwen. Er zit nu een keuken in van 40 jaar oud en is echt toe aan vernieuwing.
De keuken is L-vormig met een deel van 380cm het stukje wat uitsteekt is 190cm.
Ik wil graag een qooker en een (dun) granieten aanrechtblad (wat dus niet de volledige 380/190cm is want daar moeten nog de wasbak, gasstel en koelkast vanaf).
Heeft iemand enig idee hoeveel budget ik hier ongeveer voor uit moet trekken? Inclusief apparatuur (koelkast/vriezer, vaatwasser, combi magnetron/of los van elkaar, afzuigkap, gasstel en dus qooker). En plaatsen van de keuken :).
Ook vroeg ik mij af of er nog tips/handige elementen zijn om toe te voegen.
Ik heb er nu ook een soort 'gat' zitten omdat daar vroeger de boiler hing. Echter zit dat precies voor het raam, dus dat moet ook nog leuk weggewerkt worden.
Ik hoorde al een tip van iemand over het nemen van lades inplaats van gewone keukenkastjes.

Ben benieuwd, thanks!
Ik heb zelf geen ervaring met een IKEA keuken trouwens, maar mijn zus heeft er een gehad in haar vorige huis die na 6 jaar (bij de verhuizing) nog prima was. Inmiddels heeft ze er al 8 jaar eentje in haar huidige huis en die ziet er echt nog heel goed uit. Volgens mij hebben ze wel wat duurdere apparatuur genomen, maar kastjes, aanrechtblad, alles nog pico bello.

Grootste voordeel van een IKEA keuken in mijn ogen is, dat je erg veel kunt besparen op installatiekosten als je handig bent of iemand in de omgeving die handig is.
Nadeel van ikea is dat ze alleen standaard maten hebben. Eventuele nisjes of hoekjes kan je daar alleen met een stukje blad wegwerken maar niet een aangepast kastje plaatsen of zo.
Alle reacties Link kopieren
Kijk of je meest gebruikte pannen goed op je kookplaat passen.
In onze vorige keuken hadden we een 4 pits gaskookplaat, maar de pannen pasten er niet achter elkaar op. Effectief konden we er maar 2 gebruiken.
Best onhandig, al leer je er wel mee omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor inductie gaat, check of je stoppenkast up to date is. Wij moesten gelijk onze stoppenkast vervangen, was een flinke hap geld.
Alle reacties Link kopieren
- er zijn ook andere kokend water kranen dan quooker, wij hebben nu een Grohe (scheelt weer 500 euro (die bij ons opging aan een oven en combi-magnetron).
- dieper blad
- ik ben fan van IKEA, maar dan wel het blad elders halen en kritisch zijn op de apparatuur. (Overigens met de standaard maten in veelvoud van 20 heb je max 19 cm 'verlies' (maar daar kan je zelf een mini kastje van bouwen)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onder de kraan een kleine geiser/boiler zodat je direct warm water hebt en dit niet helemaal van (bij ons) zolder hoeft te komen. (Alhoewel met een cooker is dat probleem misschien ook opgelost.)
Genoeg stopcontacten inderdaad.
Ruimte voor afval scheiden of een afvalbak.
Een draaikast in de hoek daar kan nog heel veel staan.
Je hebt tegenwoordig ook afzuiging in de kookplaat dus geen afzuigkap meer.
Ruimte voor je koffiezetapparaat.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Supersas09 schreef:
13-02-2020 18:57
Als je voor inductie gaat, check of je stoppenkast up to date is. Wij moesten gelijk onze stoppenkast vervangen, was een flinke hap geld.
En als je dan inderdaad een 3-fase groepenkast nodig hebt, check dan ook even of je energiemaatschappij een 3-fase aansluiting aanbiedt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Groepenkast is vorig jaar vervangen en is zeer ruim in de groepen. Dat scheelt heel erg!
Qua pannen zal ik in de gaten houden en geen afzuigkap hebben klinkt wel echt geweldig. Dat rotding steekt nu uit en stoot mijn hoofd er telkens aan.
Weer wat nieuwe tips, echt top!!! Heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de Smeg outlet voor apparatuur. Scheelde ons bijna 2000 euro voor een fornuis en koel/vriescombi.
Poesenmuis schreef:
13-02-2020 19:27
Groepenkast is vorig jaar vervangen en is zeer ruim in de groepen. Dat scheelt heel erg!
Voldoende stopcontacten inderdaad een must.
Ik heb standaard mijn waterkoker in één bepaald stopcontact zitten. Onhandig om de stekker er steeds in- en uit te halen, vanwege het gebruik van senseo, staafmixer en keukenmachine.

Ik vind het fijn als onderaan de kasten ook lampjes zitten, zodat je veel licht op je handen hebt tijdens het koken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de afzuiging in het plafond zitten. Erg handig!

De quooker is bij ons weggewerkt in de hoek waardoor er geen draaicaroussel in de hoekkast hoefde.

Bedenk wat je met je afval wilt. Wij hebben een kast opgeofferd aan afvalbakken, die we nooit blijken te gebruiken. Er staan nu schoonmaakmiddelen in.
Wij lopen 1x per dag met een kleine afvalemmer naar buiten en gooien alles gelijk uitgesorteerd in de kliko's.

Stap je over op inductie, test dan eerst je pannen voor je nieuwe koopt.
Onze pannen doen het prima op inductie terwijl ze ook een paar jaar op gas gebruikt zijn. We hadden een nieuwe pannen ingecalculeerd, maar we bleken alleen een nieuwe hapjespan nodig te hebben als vervanging voor de wok.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad lades lades lades en denk na over afval en doeken. Hoe/waar ga je die ophangen?

Ga in je hoofd na wat je doet in de keuken (of zou willen doen) en wat jij prettig vindt.
Ons werd vaak een kook/spoeleiland geadviseerd maar ik vind de gootsteen vaak een rommeltje en ik wilde dat echt niet prominent op het eiland hebben. Er moesten leidingen verlegd worden, maar ben nu heel blij dat kraan tegen de muur staat. 1,5 spoelbak vind ik zelf ook erg handig - maar met beperkte ruimte moet je keuzes maken, meer werk- of spoelruimte?

Verder als je de ruimte hebt: oven + losse magnetron (of combi). Ik gebruik die apparaten echt heel vaak tegelijk vond het zo irritant om alleen een combi te hebben. Wil je iets opwarmen, is het ding of in gebruik als oven, of nog loeiheet omdat hij in gebruik is geweest. Nu 1 oven en 1 combi - ideaal, met feestjes komt de 2e ovenfunctie ook nog van pas, en combi was nauwelijks duurder dan gewone magnetron.

Koffie drinken we zelf nauwelijks dus koffieautomaat staat in een lade met stopcontact. Als iemand koffie wil gaat lade open, en na gebruik weer dicht, zo staat dat ding verder geen stof te vangen. Voor iemand die wel dagelijks koffie drinkt, zou dit bv niet handig zijn maar voor ons is het ideaal. Je kunt dit bv ook doen met broodrooster of andere dingen die je weinig gebruikt.
nootboek wijzigde dit bericht op 13-02-2020 23:25
6.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
5pits kookplaat met de 5e in het midden ipv 4 bij elkaar en 1 ernaast. Grote pannen passen er bij mij allemaal op, zonder gehannes met handvatten.

Grote wasbak is handig, met afgeronde hoeken. Wij hebben rechte hoeken, altijd extra lang schrobben om vuil eruit te krijgen.

Neem een glad aanrechtblad, makkelijker schoonmaken.

Laat de wasbak verzonken wegwerken. Ik heb een wasbak die erin gelegd is, met als gevolg een opstaand randje. Heel onhandig.

Neem vooral veel lades!

En ga naar een lokale keukenboer ipv een zaak van de mandemakersgroep.
Kastanjez schreef:
13-02-2020 18:01
Ik heb in mijn keuken het werkblad op twee hoogtes. Het lage deel is het deel waar het fornuis in zit met een stuk ernaast dat dezelfde hoogte heeft: heerlijk voor roeren in pannen maar ook voor deeg kneden bijvoorbeeld (en de kinderen hebben er tot ze 5 waren altijd op gezeten om mee te helpen koken ;-) ).
Het hoge deel zitten de wasbakken in en is ideaal om groente te snijden of brood te smeren. Echt een aanrader!!

Als je lades neemt, kijk dan hoe de zijkanten zijn. Bij ons (keuken zat er al in toen we dit huis kochten) zijn deze heel open, wat in sommige lades (met veel zakjes en pakjes en doosjes) onhandig is, omdat die er vaak uit dreigen te vallen.
Wij hadden dat in onze oude keuken en ik heb mij altijd afgevraagd wat de reden er van was. Wij vonden het dus niet handig ☺️, want ik stond altijd voorover gebogen te koken en even iets naast de kookpit snijden was ook niet fijn. Nu gelukkig weer alles op normale hoogte.
Hier net de keuken helemaal vervangen, nieuwe oven/magnetron, elektrisch kookding, qooker, kastjes, koelkast, vriezer, afzuigkap de hele mikmak. Inderdaad veel lades, ook diepe echt heel handig. We hebben alles nu weggewerkt achter kastjes, scheidbaar afval bijvoorbeeld maar ook ons jura koffiemaker etc.
in totaal zo/n 12.000 euro.
En oh ja, een 5pits kookplaat. Echt heel handig. Met een wokbrander. En test je pannen voordat je alles wegdoet. Onze oude, wat duurdere pannen doen het prima op de nieuwe inductie.
Alle reacties Link kopieren
Poesenmuis schreef:
13-02-2020 17:47
Wat een supertips tot dusver! Echt fijn om andere ervaringen te hebben.
Keukenkastjes tot het plafond gaan helaas niet. De badkamer afvoerleiding zit namelijk boven de keukenkastjes en vormt dus een soort koof.
Ik ben klein van stuk dus een verhoogd aanrecht is ook niet nodig.
Wel een heel tof idee om het aanrecht wat dieper te maken, maar de achterdeur zit gelijk met het aanrecht dus dat gaat dan denk ik niet?
En zal idd eens googlen op een inductie kookplaat.
Nogmaals heel fijn al die tips! Zal er een boel van gebruiken denk ik zo :)
Je kunt kijken of een deel dieper kan. Maar als ze een tekening maken dan zie je of en wat er mooi kan staan. En het ligt er ook aan welke kasten er naast de deur komen. Wat is zelf heel fijn vind is de spullen die je op de aanrecht kan zetten zonder de helft van je blad kwijt te zijn. Heb zelf maar een blad van 3.15 lang.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Poesenmuis schreef:
13-02-2020 19:27
Groepenkast is vorig jaar vervangen en is zeer ruim in de groepen. Dat scheelt heel erg!
Qua pannen zal ik in de gaten houden en geen afzuigkap hebben klinkt wel echt geweldig. Dat rotding steekt nu uit en stoot mijn hoofd er telkens aan.
Weer wat nieuwe tips, echt top!!! Heel blij mee.
Ik heb zelf deze hangen op 75 cm hoogte van blad, heb een kookplaat van 90 cm breed. Heb echt nog nooit mijn hoofd gestoten omdat de afzuigkap wat meer naar achter hangt tov van de kookplaat.

Afbeelding

Ik merk bij de kant en klare kookplaten dat de ruimte erg beperkt is met grote pannen.

Dan zou ik voor losse elementen gaan
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
- lades
- Lemans heet het denk ik, zo'n uitschuifding voor een hoekkast
- 2 ovens, 1 met magnetron
- elektrisch koken
- we hebben als achterplaat waar we koken en bij een hoek waar de afwasmachine en de vuilnisbak staat een soort platen laten zetten, van een heel dun staal wat je in allerlei kleuren kunt spuiten. Dat is echt goud waard, want dat kun je zo afnemen en blijft heel mooi.


Spijt:
- we hebben een heel leuk uitziende grote wasbak maar dat is niet handig, ziet er snel viezig uit
- de kraan is ook heel leuk design maar die draait niet echt weg zodat je er niet handig iets onder kunt doen, een bak ofzo
Alle reacties Link kopieren
Stopcontacten inderdaad. In mijn eerste huurhuis 1 dubbel stopcontact dat half achter de koelkast zat.

In een hoekkastje zo'n draaiplateau, handig voor pannen en kommen.

En voorraadlades. Daar past veel in.

Geen hoogglans kastjes. Ik vind het niet mooi (dat is smaak natuurlijk), je ziet er vingerafdrukken enzo op.
Alle reacties Link kopieren
ModuleX schreef:
13-02-2020 19:34
Kijk eens op de Smeg outlet voor apparatuur. Scheelde ons bijna 2000 euro voor een fornuis en koel/vriescombi.
Dat zou ik dus nooit meer willen zo'n los fornuis. Als je ziet hoe vet en vuil het werd achter het fornuis en tussen het fornuis en de kastjes in dan schrik je je rot.

Doe mij maar een Inductie kookplaat en dan op een andere plek in de keuken bij voorkeur op heup of borsthoogte de oven.

Geen onderkastjes maar lades.

Een quooker is ook handig. Nooit meer eerst water koken maar gelijk een kopje thee maken.

Nooit meer wachten tot het water voor de pasta kookt maar pan onder de quooker kraan en dan hup gelijk de pasta erin.

Lades zijn echt veel gemakkelijker dan onderkastjes.

Wij hebben geen bovenkastjrs vanwege niet mooi. Achteraf mis ik die dus wel.
Alecta schreef:
13-02-2020 20:50
Wij hadden dat in onze oude keuken en ik heb mij altijd afgevraagd wat de reden er van was. Wij vonden het dus niet handig ☺️, want ik stond altijd voorover gebogen te koken en even iets naast de kookpit snijden was ook niet fijn. Nu gelukkig weer alles op normale hoogte.
haha, dan moet ik morgen toch de hoogtes eens opmeten, want gebogen roeren heb ik echt nog nooit gedaan! En het lage stuk naast de kookpit is nog geen halve meter, dus het is niet erg dat ik daar niet kan snijden. Hoe lang ben jij? (ik 174cm)
Alle reacties Link kopieren
Onze keuken heeft ook alleen maar lades, ideaal. We hebben een koelkast met 0 gradenzones, ook ideaal. Verder ook blij met een dieper blad en 2 ovens.
Nog een tip: neem foto’s van je huidige keuken mee naar de keukenboer, dan kunnen ze gericht meedenken. Wij zijn wel 6 zaken afgeweest om een goed idee te krijgen wat het mag kosten en een aantal zaken had weer leuke ideeën, die we uiteindelijk gecombineerd hebben.
Find people who will make you better (M. Obama)
Kastanjez schreef:
13-02-2020 22:34
haha, dan moet ik morgen toch de hoogtes eens opmeten, want gebogen roeren heb ik echt nog nooit gedaan! En het lage stuk naast de kookpit is nog geen halve meter, dus het is niet erg dat ik daar niet kan snijden. Hoe lang ben jij? (ik 174cm)
Ik kan het niet meer opmeten, want we wonen er niet meer. Maar ik heb dus echt 13 jaar lang gedacht: die kookplaat zou net een paar cm hoger moeten. Man had hetzelfde. Maar het zal voor iedereen wel anders zijn denk ik.

Zo heb ik nu een gasfornuis (vind ik al irritant na 13 jaar keramisch koken) en de knoppen zitten naar mijn gevoel ook onlogisch. Ik dacht dat went wel, maar ik kook er nu al een jaar dagelijks en ik zet nog steeds elke keer de verkeerde gaspit uit.
Ik heb nu 5 pitten en dat is fijn, maar zelf zou ik nooit meer voor gas gaan (de keuken in ons gekochte huis was pas een jaar oud, dus vervangen is ook zonde).
Ik heb van die megalades en die vind ik niet fijn. Lastig ook dat de besteklade in de grote lade zit, altijd twee lades open trekken. In mijn vorige keuken had ik veel kleine lades en dat vind ik veel fijner. En ik mis mijn apothekersladenkast.
Ik heb nu een rechthoekige wasbak en dat ziet er strak uit, maar het spettert en is lastig schoon te maken. Quooker zat er in en ik is handig, maar ik denk niet dat ik het het geld waard vind, zelf had ik er niet voor gekozen (waterkoker was ook razendsnel en een stuk goedkoper).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven