Nieuwe keuken handigheidjes en kosten.

13-02-2020 17:01 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zag een topic voorbij komen over de kosten voor een nieuwe badkamer. Binnenkort wil ik de keuken laten vernieuwen. Er zit nu een keuken in van 40 jaar oud en is echt toe aan vernieuwing.
De keuken is L-vormig met een deel van 380cm het stukje wat uitsteekt is 190cm.
Ik wil graag een qooker en een (dun) granieten aanrechtblad (wat dus niet de volledige 380/190cm is want daar moeten nog de wasbak, gasstel en koelkast vanaf).
Heeft iemand enig idee hoeveel budget ik hier ongeveer voor uit moet trekken? Inclusief apparatuur (koelkast/vriezer, vaatwasser, combi magnetron/of los van elkaar, afzuigkap, gasstel en dus qooker). En plaatsen van de keuken :).
Ook vroeg ik mij af of er nog tips/handige elementen zijn om toe te voegen.
Ik heb er nu ook een soort 'gat' zitten omdat daar vroeger de boiler hing. Echter zit dat precies voor het raam, dus dat moet ook nog leuk weggewerkt worden.
Ik hoorde al een tip van iemand over het nemen van lades inplaats van gewone keukenkastjes.

Ben benieuwd, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
13-02-2020 17:23
Ik zou een oven op ooghoogte willen.
Die had ik in mijn vorige huis, zo’n combiding. Nu een oven “la” onder de kookplaat en dat werkt fijner. Had daar zelf nooit aan gedacht, maar zat er in dit huis toevallig in.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Wij hebben sinds 2019 een nieuwe keuken. Ik wilde heel graag een granieten blad, maar dacht dat dat veel te duur zou zijn. Onze keuken is 3,3m bij 2,8 (l-vorm) en het is uiteindelijk toch gelukt. Na heel goed onderhandelen (ik schaamde me er eerlijk gezegd voor, maar nu hebben we wel de keuken voor 8500! Incl plaatsen, want dat zagen we niet zitten met zo'n zwaar blad) Verder hebben wij oa gekozen voor 4 lades van 80cm. Heel fijn! In 2 van deze lades zit een binnenlade, 1 voor het bestek en 1 voor onze kruidenverzameling. Ook hebben we een lekker diepe gootsteen en een heel breed gasfornuis, zodat we echt makkelijk met 5 pannen kunnen koken zonder dat ze elkaar in de weg staan. Verder hebben we de oven ter hoogte van het werkblad, en dat vind ik ideaal!
Oh, en alles van AEG. In onze oude keuken hadden we alles van een goedkoper merk. Qua koelkast/afzuigkap en vaatwasser merk je echt verschil. Stiller en werkt beter.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren 10.000 kwijt, mijn man wilde niet meer uitgeven, maar er zijn best veel dingen die ik liever anders gezien zou hebben:

- Meer laden ipv kastjes
- Langer aanrechtblad aan één stuk. Het wordt nu onderbroken door de spoelbak en een best breed fornuis, waardoor we 3 kleine stukjes aanrechtblad hebben die ik persoonlijk te smal vind. Ik had heel graag een kookeiland gehad (weet niet of dat bij jou kan) voor meer werk(aanrecht)ruimte en natuurlijk ook kastruimte
- Ik heb nu gekozen voor een dun kunststof blad. Op zich mooi, maar is nu na 6 jaar al behoorlijk lelijk geworden.
- In een hoekkast altijd kiezen voor iets uitschuifbaars in de kast, ik kan nu echt nergens bij.

Wij hebben trouwens ook een kokend water kraan van een ander merk, is net zo goed.

En de afzuigkap zit bij ons in een koof (dus heel hoog, geen hoofd stoten) waar ook meteen de spotjes in zijn gemaakt, daar ben ik wel blij mee!
Wij hebben een A merk keuken en A merk apperatuur, 5 meter aanrecht van keramiek, quooker, inductie kookplaat, plafond unit afzuiger, grote vriezer, grote koelkast een goede oven met megnetron functie, 4 hoge kasten, 3 laden van 1,20 breed, in alle kastjes laden, hoge kastenwand hebben wij in laten bouwen dmv een koof net zoals de afzuiger.
Inclusief de bezorging en montage waren wij 22000 euro kwijt. Wel een wat duurdere keuken maar zo verschrikkelijk blij mee.
Over 6 weken krijgen wij onze nieuwe keuken en wat kijk ik er naar uit!!!

Wij hebben een hele grote keuken (wand van 4 m, 3 m en 1,80 m) en we gaan alle ruimte optimaal benutten.
Hebben geprobeerd het zo laag mogelijk te houden voor ruimtelijkheid. Hebben 2 hoge kasten. De een heeft koelkast/oven/klein kastje en de ander vriezer/combi magnetron / klein kastje. Aan een andere wand 2 smalle maar brede bovenkasten. De rest is allemaal laag.
Hebben oa een afvalsysteem, hoekkast met 2 halve draaiplateau's en zowel lades als kastjes.

We zijn bij 3 verschillende keukenzaken geweest. 1 vd mandemakers en 2 zelfstandige zaken. Bij de eerste begon de prijs op 23000 maar "konden" ze al snel zakken naar 19000 en zelfs nog naar 16000. Dan kun je iemand al niet meer serieus nemen. Andere zaken zaten beide rond de 15000 incl plaatsen.
We doen zelf alle leidingen en elektra. Maken nog een extra groep in de meterkast zodat we altijd nog een cooker kunnen plaatsen. Die hebben we nu niet genomen, want die dingen vreten stroom.

Laat je goed voorlichten. Wij kregen bij beide zaken goede tips voor aanpassingen bouwkundig gezien. Die hebben we gecombineerd.
Alle reacties Link kopieren
In onze nieuwe keuken komen twee hoge kasten: de ene met een grote koelvriescombinatie en een bovenkastje, in de andere komen onder andere een vaatwasser op hoogte en een combi-oven. Verder hebben we alleen maar onderkasten met brede lades. In plaats van een hoekkast met een caroussel (ondingen!) of een Le Manssysteem (ook niet ideaal) hebben we ervoor gekozen de hoeken niet te gebruiken. Al die speciale hoekkast en leveren maar een beperkte hoeveelheid ruimte op. We krijgen nu gewoon overal lades en in de hoek niets, en als je uitrekent hoe weinig ruimte je daarmee verliest valt dat heel erg mee (terwijl je er wel veel gemak mee wint!).
Verder komt er een Quooker in (hebben we nu ook) en een inductiekookplaat met ingebouwde afzuiging, zodat we helemaal geen bovenkastje nodig hebben. Ook onder de spoelbak komen lades (dat kon niet bij alle keukenzaken), waar we de afvalbakken kwijt kunnen. Net als in onze huidige keuken hebben we weer voor een keramisch werkblad gekozen. Dat is krasvast en kan tegen hete pannen, bijtende stoffen, zuren, alles.
Wat al gezegd is: zorg voor genoeg stopcontacten. Het is niet handig als je elke keer de stekker van je koffiezetapparaat eruit moet trekken als je je staafmixer gebruikt (bijvoorbeeld).

In onze huidige keuken hebben we een ingebouwd koffieapparaat. Dat hebben we ooit gekozen omdat we nu een keukeneiland hebben dat ik zo leeg mogelijk wilde houden, maar ik ben blij als we in het volgende huis weer gewoon een Nespresso kunnen neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
Onze keuken is ongeveer dezelfde grootte als die van TO. We hebben ook een granieten werkblad. Achterwand is ook in graniet en we hebben ook nog een tafel in graniet. Keuken kostte 18.000 euro.
Wij hebben geen quooker. Qua apparaten wel een magnetron, inductiekookplaat, (stoom)oven, koelkast, diepvriezer en afwasmachine.
*Hier ook allemaal laden.
*Wij hebben de magnetron op ooghoogte, oven net daar onder en da's perfect.
*Ik wou eerst een hele strakke spoelbak met rechte hoeken, maar dat werd mij afgeraden want die hoeken krijg je dus nooit meer schoon.
*Doe inductie. Doe echt inductie. Mijn man wou eerst liever gas, maar is nu zo ontzettend blij met inductie dat hij het aan iedereen aanraadt. Het is gewoon sneller en handiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven