Nieuwe keuken vakantiehuis

12-09-2019 11:45 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit topic niet echt bij reizen passen, dus dan maar hier.

Wij zijn op dit moment druk bezig met het plannen van een nieuwe keuken voor in ons vakantiehuis van 8 personen. Bij het plannen ga je toch automatisch wat van de huidige indeling uit. Het is een hele investering, dus we willen geen fouten maken.

Dus ik vroeg me af: wat wordt er zoal gemist in een keuken in een vakantiehuis? Dan kunnen we nog dingen aanpassen. Vaatwasser zit er bijvoorbeeld al wel in.

En worden er ook dingen gemist qua keukengerei? Dan kunnen we dat ook meteen aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
Haha je hebt wel wat gelijk. Het houdt een keer op met spullen er neer zetten. 8-) Maar toevallig hebben we naast 12 porseleinen kommen ook nog 12 glazen schaaltjes te staan.

Wat ik me nog afvroeg: ik heb maar 1 reactie gezien over een 5 pits kookplaat. De planning is nu om er een 4 pitter in te doen. Ook ivm ruimte. Maar dat is dus voldoende?
Wat mij betreft wel. Ik heb thuis ook maar 4 pitten en die gebruik ik zelden allemaal tegelijkertijd.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
13-09-2019 12:43
Ja jeetje, misschien moet TO er 50 schaaltjes neerzetten?
Soep eet je normaal gesproken toch uit een diep bord?
Ja jeetje? 50?
TO vraagt tips, dit is mijn tip. Ik vraag niet om 50 kommen. 20 lijkt me prima.
Ik eet soep liever uit een kom dan uit een bord. In een bord wordt het zo snel koud.
Maar jij vindt het dus kennelijk heel lastig om 20 kommen neer te zetten, maar 12 kommen plus 10 diepe borden is wel logisch?
Prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
:HA:
Helemaal eens trouwens
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
gewoonomdathetkan schreef:
13-09-2019 13:58
Haha je hebt wel wat gelijk. Het houdt een keer op met spullen er neer zetten. 8-) Maar toevallig hebben we naast 12 porseleinen kommen ook nog 12 glazen schaaltjes te staan.

Wat ik me nog afvroeg: ik heb maar 1 reactie gezien over een 5 pits kookplaat. De planning is nu om er een 4 pitter in te doen. Ook ivm ruimte. Maar dat is dus voldoende?
Ik zou gewoon voor vier gaan. Sowieso kun je op de meeste inductieplaten twee zones koppelen als je dan toch zonodig een wokpan mee wil zeulen op vakantie :-D (En een grote wokpan zou ik echt niet verwachten in een vakantiehuis). Bij veel inductiekookplaten kun je nog als accessoire zo’n grillrek erbij kopen. Ik kan bijvoorbeeld twee zones koppelen, dat rek erop en voilà, een grote grill (en geen fancy merk, gewoon AEG).

Als je het te fancy gaat maken moet je straks ook nog standaard een iPad meeleveren met toegesneden instructiefilmpjes in 28 talen :-D.

Sowieso denk ik dat echte luxepaardjes toch eerder een of ander boutiquehotel boeken in de buurt van een toprestaurant. Mensen die een vakantiehuisje boeken willen overwegend hun eigen tijd indelen en lekker op een rustig tempo hun ding doen. Als de boel netjes is en niet al te afwijkend is van een doorsnee keuken kom je al een heel eind. Denk dat veel mensen een fijn Nespresso apparaat met wat cupjes erbij al heel fijn vinden. En dat is een stuk goedkoper dan zo’n Quooker flex kraan of een of ander semi-professionele kookplaat (waar je vervolgens geen vijf pannen op kwijt kunt ondanks vijf kookzones).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
gewoonomdathetkan schreef:
13-09-2019 13:58
Haha je hebt wel wat gelijk. Het houdt een keer op met spullen er neer zetten. 8-) Maar toevallig hebben we naast 12 porseleinen kommen ook nog 12 glazen schaaltjes te staan.

Wat ik me nog afvroeg: ik heb maar 1 reactie gezien over een 5 pits kookplaat. De planning is nu om er een 4 pitter in te doen. Ook ivm ruimte. Maar dat is dus voldoende?
Het is fijn als je pannen passen op je kookplaat zodat alle pitten tegelijk gebruikt kunnen worden..
Wij hadden een standaard gaskookplaat, maar er konden amper 2 pannen tegelijk gebruikt worden. Het ding was eigenlijk een miskoop.
Alle reacties Link kopieren
Opnieuw bedankt voor de reacties! We hebben hier echt heel veel aan.

De planning is nu inderdaad inductie, waarbij je 2 zones kunt koppelen. We hebben nu nog geen grillpan/plaat maar die gaat er zeker komen.

We moeten sowieso nieuwe pannen kopen, dus we gaan er rekening mee houden dat ze op de kookplaat passen.

@lemoos: goed idee zo’n iPad O_o
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je trouwens een pb gestuurd. Heb 1 x per jaar een vakantiehuis nodig voor minimaal 8 personen dus ben wel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen bericht van je gekregen, vivapimpelmees. Raar! Ik heb zelf ook een bericht gestuurd, maar die staat niet bij mijn verzonden berichten. Ga het nog een keer proberen en anders zet ik hier wel een e-mail adres neer. Dat is volgens mij gewoon toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb opnieuw jullie hulp nodig. Inmiddels zijn we weer bij de keukenzaak geweest en de meeste van jullie adviezen hebben we wat mee gedaan!

We zitten echter nog met 1 ding: de combimagnetron. We hebben in de keuken geen plek voor een losse oven en losse magnetron, dus het wordt een combimagnetron. Er werd door een aantal hier gezegd kies voor een zo groot mogelijke. Nu blijkt dat er eigenlijk vooral combimagnetrons zijn van 45 cm hoog. Er zijn wel een aantal van 60 cm maar die zijn ontzettend duur. Nu is dus de vraag: moeten we toch voor een kleinere combimagnetron gaan, of toch voor 2 losse apparaten. Dan komt de oven van 60 cm hoog in de keuken en we gaan dan voor een losse magnetron in het washok. Dit washok is een aangebouwd stukje aan het huis, waar straks ook een extra koelkast komt te staan. Het is dus niet echt een bijkeuken die direct naast de keuken zit. Ik hoor graag weer van jullie wat jullie zouden doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever een oven hebben dan een magnetron. En een combi ding is voor veel mensen verwarrend.
Team oven dus :)
Alle reacties Link kopieren
Het is al genoemd maar mijn grootste gemis/ergernis zijn de botte messen in een vakantie huisje.

Ik zou geen voorraadpotten neerzetten, maar bv van die klemmetjes waarmee je verpakkingen goed dicht kan doen.

In de herfstvakantie gaan we weer naar een huisje, ik zal kijken of er iets is wat ik mis :)
Alle reacties Link kopieren
gewoonomdathetkan schreef:
14-09-2019 16:44


De planning is nu inderdaad inductie, waarbij je 2 zones kunt koppelen. We hebben nu nog geen grillpan/plaat maar die gaat er zeker komen.


@lemoos: goed idee zo’n iPad O_o
Ik zal hier nog eens over nadenken. Hartstikke leuk als er een grilpan/plaat aanwezig is, maar alleen als deze schoon is. En juist zo'n grilplaat wordt niet door iedere gebruiker goed schoongemaakt. En daardoor dus ook niet gebruikt.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 12:08
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het nadeel van Nespresso vind ik de verkrijgbaarheid van die cupjes. Als je de originele wil hebben kan je niet even naar de appie om de hoek.
Alle reacties Link kopieren
Die klemmetjes zijn ook een goed idee. Misschien wel een product wat sneller door gasten meegenomen wordt naar huis, maar zo duur zijn ze ook weer niet. Zelf gebruiken we vaak de knijpers die er liggen ;)

Botte messen wordt inderdaad vaak genoemd. Er komen nieuwe messen te liggen met een aanzetstaal.

@_Aphia_: mocht je wat missen in dat huisje, ik hoor het graag van je!!!

Schoonmaak van de grillplaat is inderdaad wel een dingetje. Ga daar nog even over nadeken. Als er 1 komt, zoeken we sowieso 1 uit die in de vaatwasser kan.

AliM: je hebt daar een goed punt inderdaad over de verkrijgbaarheid. Maar het blijft natuurlijk een vakantiehuis. Misschien ook wel de charme dat het niet allemaal zo is als thuis.
Alle reacties Link kopieren
1x team oven dus. Nog meer hier een mening over?
Alle reacties Link kopieren
Als je vaak gasten hebt met een baby: magnetron!
...
Alle reacties Link kopieren
Is het huis geschikt voor families met jonge kinderen? Dan zou ik sowieso een magnetron willen voor flesjes, kliekjes, etc. Er komen nu vast een hoop forummers die stuk voor stuk 12 kinderen hebben grootgebracht zonder zo'n verfoeilijk apparaat, maar ik gebruik hem veel en vele ouders met mij.
Wel handig om er een duidelijke gebruiksaanwijzing op vast te plakken die uitlegt hoe je het aantal watt en het aantal minuten instelt.
Prima als het apparaat in een andere ruimte staat. Niet zo handig, maar ook niet heel erg.

Over de oven: om daarmee voor acht mensen te kunnen koken, moet het eigenlijk wel een flinke zijn. Dus zo'n 60 cm ding, of juist niet hoger maar breder als je dat kwijt kunt. Anders is er niet genoeg ruimte voor ovenschotel, of broodjes of pizza etc.

Maar al met al zou ik vooral goed opletten of je niet te veel investeert. Ik vind een fijne oven een mooie plus, maar zou een huisje niet verschrikkelijk vinden omdat de oven klein is. Dus denk na over of het de investering waard is.
Alle reacties Link kopieren
Ook team oven en losse magnetron.

Toevallig recent in een huisje geweest. Afbakbroodjes mee voor het ontbijt, combi was voor ons prima maar wij waren gezellig met twee. Met meer personen is het handiger als je bijvoorbeeld gewoon die vier pitten hebt, eventueel nog wat in de oven kunt mikken en intussen nog babyvoeding kunt opwarmen. Of de wraps.

Wat ik miste:
Een schaar
Een snijplank
Ovenwanten
Er stond een broodmandje en er was een broodmes, maar ik moest het stokbrood met een handdoek uit de oven halen en op het aanrecht snijden.
En inderdaad een simpel leeg kastje. Wij hadden een fatsoenlijke koelkast met redelijk vriesvak (top), een kast met ruim voldoende serviesgoed, een kast vol pannen in diverse afmetingen, maar geen kast voor de hagelslag. Die wij niet mee hadden, maar als je met 8 personen gaat wil je wel graag een kastje extra. Of in elk geval wat planken.

Overigens hadden wij gewoon een gasfornuis. Inductie is leuk en aardig, maar een behoorlijke investering en niet alle pannen zijn bruikbaar, dus duurder en minder makkelijk vervangbaar. In ons huisje lag een servicepakket, met daarin de lucifers (en een dweil, afvalzak, vaatdoekje, afwasborsteltje en mini afwasmiddel en allesreiniger).

Het is fijn als je in zo'n huisje zelf voor je eten kunt zorgen, maar vaak ga je toch ook een keer patat halen, of chinees, of je bent een dagje uit en eet ergens wat. Het is wel nog altijd een vakantiehuisje he. Ik vind schoon belangrijker dan het feit dat ik mijn thee uit een koffiemok moet drinken.
ceylon wijzigde dit bericht op 05-10-2019 12:41
27.68% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Magnetron is wel een must hoor.
Wat ik altijd mis, ook als ik bij vrienden kook, is een sla centrifuge.
Heb je trouwens ergens een waslijntje? En wat knijpers?

Vier kookpitten vind ik echt wel genoeg trouwens. En de qooker onzin.
impala wijzigde dit bericht op 05-10-2019 12:39
38.14% gewijzigd
.
Een inbouwoven en een losse magnetron in de bijkeuken/washok.
Alle reacties Link kopieren
Tostiapparaat al genoemd?
En de citruspers zou ook standaard moeten zijn vind ik. Al is het maar zo'n klein hand-dingetje.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie iedereen Nespresso roepen maar realiseer je dan wel dat je daar dus met grote regelmaat een nieuwe voor zal moeten kopen want leuk voor thuis...
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van inductie is ook wel dat het makkelijker schoon te maken is t.o.v. een gastoestel.
Alle reacties Link kopieren
Oven hoog en magnetron in bijkeuken: iedereen met kids is je dankbaar! Doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven