Nieuwe keuken vakantiehuis

12-09-2019 11:45 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit topic niet echt bij reizen passen, dus dan maar hier.

Wij zijn op dit moment druk bezig met het plannen van een nieuwe keuken voor in ons vakantiehuis van 8 personen. Bij het plannen ga je toch automatisch wat van de huidige indeling uit. Het is een hele investering, dus we willen geen fouten maken.

Dus ik vroeg me af: wat wordt er zoal gemist in een keuken in een vakantiehuis? Dan kunnen we nog dingen aanpassen. Vaatwasser zit er bijvoorbeeld al wel in.

En worden er ook dingen gemist qua keukengerei? Dan kunnen we dat ook meteen aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik helemaal met je eens hoor. We hebben nu ook al veel meer legplanken dan roedes.

Gasten moeten wel de mogelijkheid hebben om iets op te hangen (strijkplank en strijkijzer zijn aanwezig) maar verreweg worden de planken gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
We hebben al twee weken allerlei klusjesmannen over de vloer voor de voorbereidingen van de keuken. Inmiddels is hij ook al geleverd! Nog een paar dagen en de nieuwe keuken staat erin! Spannend!

We moeten nog een nieuwe pan aanschaffen en nu twijfelen we over een hapjespan of wok. Zelf gebruiken we een wok, maar wij hebben dan ook een gasfornuis. Er stond altijd een hapjespan in het huis.

We krijgen nu een inductieplaat en daar hebben we zelf nog nooit op gekookt. Welke van de twee pannen heeft dan de voorkeur? Graag opnieuw jullie advies!

Jullie hebben ons erg geholpen met alle andere adviezen. Eigenlijk hebben we alle adviezen van jullie doorgevoerd! Alleen de glazen theekoppen moeten nog gekocht worden
Alle reacties Link kopieren
gewoonomdathetkan schreef:
30-01-2020 13:00
We hebben al twee weken allerlei klusjesmannen over de vloer voor de voorbereidingen van de keuken. Inmiddels is hij ook al geleverd! Nog een paar dagen en de nieuwe keuken staat erin! Spannend!

We moeten nog een nieuwe pan aanschaffen en nu twijfelen we over een hapjespan of wok. Zelf gebruiken we een wok, maar wij hebben dan ook een gasfornuis. Er stond altijd een hapjespan in het huis.

We krijgen nu een inductieplaat en daar hebben we zelf nog nooit op gekookt. Welke van de twee pannen heeft dan de voorkeur? Graag opnieuw jullie advies!

Jullie hebben ons erg geholpen met alle andere adviezen. Eigenlijk hebben we alle adviezen van jullie doorgevoerd! Alleen de glazen theekoppen moeten nog gekocht worden
Een wok, omdat die vaak net iets meer inhoud hebben als een hapjespan. Als je de ruimte hebt kun je beide neerzetten. Let er wel op dat de pan geschikt is voor inductie. Mijn moeder kocht een wok van Tefal bij de Action en ze had niet goed gekeken, was niet geschikt voor inductie.
Ik stem voor de hapjespan, omdat die ook gebruikt kan worden voor andere dingen dan wokken.
Alle reacties Link kopieren
We gaan er sowieso opletten dat de pan geschikt is voor inductie. En ook dat hij in de vaatwasser kan.

Hopelijk nog wat meer reacties, de stand is nu 1-1 ;)
Ik zou altijd beiden willen. Zeker als ik voor een grote groep moet koken. In de wok doe ik de groenten, in de hapjes pan het vlees, in de koekenpan een eitje en dan graag nog een sauspan, een pan voor noodles/rijst o.i.d. en een héle grote soeppan.

Maar goed, ik ben ook vrij veeleisend als het om koken gaat :proud: .

Oh en ik zou even in de beschrijving zetten dat er NIET met schuursponsjes op je inductieplaat gewerkt mag worden. En vervolgens dus wel een goede inductieplaatreiniger in het aanrechtkastje stoppen.

Heb je trouwens ook gedacht aan een zeef of vergiet?
Alle reacties Link kopieren
gewoonomdathetkan schreef:
30-01-2020 15:03
We gaan er sowieso opletten dat de pan geschikt is voor inductie. En ook dat hij in de vaatwasser kan.

Hopelijk nog wat meer reacties, de stand is nu 1-1 ;)
Wat mij betreft maakt het niet veel uit. Voordeel van hapjespan is dat de bodem breder is en je er dus grotere hoeveelheden tegelijk in kan bakken en je kan hem ook nog als koekenpan gebruiken. Echt wokken is er toch niet bij op inductie, hoe heet je plaat ook wordt, tenzij je hele speciale pannen en wokringen gaat aanschaffen. Voordeel van wokvormige pan is dat je wat makkelijker kan omscheppen. Maar joh, ik zou al blij zijn als er gewoon genoeg pannen zijn en ze er een beetje nieuw uitzien.
Schuursponsjes zou ik helemaal niet neerleggen.
.
Alle reacties Link kopieren
gewoonomdathetkan schreef:
30-01-2020 13:00
We hebben al twee weken allerlei klusjesmannen over de vloer voor de voorbereidingen van de keuken. Inmiddels is hij ook al geleverd! Nog een paar dagen en de nieuwe keuken staat erin! Spannend!

We moeten nog een nieuwe pan aanschaffen en nu twijfelen we over een hapjespan of wok. Zelf gebruiken we een wok, maar wij hebben dan ook een gasfornuis. Er stond altijd een hapjespan in het huis.

We krijgen nu een inductieplaat en daar hebben we zelf nog nooit op gekookt. Welke van de twee pannen heeft dan de voorkeur? Graag opnieuw jullie advies!

Jullie hebben ons erg geholpen met alle andere adviezen. Eigenlijk hebben we alle adviezen van jullie doorgevoerd! Alleen de glazen theekoppen moeten nog gekocht worden
Beiden! Bij de Lidl heel betaalbaar en fijne pannen. Voor 50 euro ben je klaar.

https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Wokpan ... p100267101
https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Servee ... p100274458

Theeglazen bij Action, 6 voor 3 euro

https://www.action.com/nl-nl/p/pasabahc ... -56ba332c/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Kokoro schreef:
30-01-2020 15:08
Ik zou altijd beiden willen. Zeker als ik voor een grote groep moet koken. In de wok doe ik de groenten, in de hapjes pan het vlees, in de koekenpan een eitje en dan graag nog een sauspan, een pan voor noodles/rijst o.i.d. en een héle grote soeppan.

Maar goed, ik ben ook vrij veeleisend als het om koken gaat :proud: .

Oh en ik zou even in de beschrijving zetten dat er NIET met schuursponsjes op je inductieplaat gewerkt mag worden. En vervolgens dus wel een goede inductieplaatreiniger in het aanrechtkastje stoppen.

Heb je trouwens ook gedacht aan een zeef of vergiet?


Wij hadden geen schuursponsjes in de keuken liggen. Er is nooit iemand die iets dergelijks op de inductieplaat heeft gebruikt. Vind het best opvallend dat je dat speciaal zou moeten vermelden, zijn er echt mensen die dat gaan doen?


Ik ben ook voor een hapjespan én een wok TO. Zeker omdat er een behoorlijk aantal mensen in het huis kan verblijven. Wok voor de groente en hapjespan voor het vlees inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
30-01-2020 16:59
Wij hadden geen schuursponsjes in de keuken liggen. Er is nooit iemand die iets dergelijks op de inductieplaat heeft gebruikt. Vind het best opvallend dat je dat speciaal zou moeten vermelden, zijn er echt mensen die dat gaan doen?


Ik ben ook voor een hapjespan én een wok TO. Zeker omdat er een behoorlijk aantal mensen in het huis kan verblijven. Wok voor de groente en hapjespan voor het vlees inderdaad.
Je hoor. Je wilt niet weten hoeveel mensen hun kookplaat (gas) met een schuursponsje doen en geen idee hebben hoe je inductie schoonmaakt. En die kopen op vakantie gewoon een pak. Dus een fles met het juiste spul neerzetten en het bij het boeken doorsturen en instructies in de map doen.
Ik doe het met een katoenen doek, het aluminium hier kan ook niet zo tegen een schuursponsje, krijg ik nieuwe geborstelde afwerking van, alleen dan minder mooi. Maar iedereen die een keer helpt wil een schuursponsje..
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
30-01-2020 16:59
Wij hadden geen schuursponsjes in de keuken liggen. Er is nooit iemand die iets dergelijks op de inductieplaat heeft gebruikt. Vind het best opvallend dat je dat speciaal zou moeten vermelden, zijn er echt mensen die dat gaan doen?


Ik ben ook voor een hapjespan én een wok TO. Zeker omdat er een behoorlijk aantal mensen in het huis kan verblijven. Wok voor de groente en hapjespan voor het vlees inderdaad.
Je hoor. Je wilt niet weten hoeveel mensen hun kookplaat (gas) met een schuursponsje doen en geen idee hebben hoe je inductie schoonmaakt. En die kopen op vakantie gewoon een pak sponsjes. Dus een fles met het juiste spul neerzetten met de juiste doek erbij en op de fles een sticker met geen schuurspons en het bij het boeken doorsturen en instructies in de map doen.
Ik doe het met een katoenen doek, het aluminium hier kan ook niet zo tegen een schuursponsje, krijg ik nieuwe geborstelde afwerking van, alleen dan minder mooi. Maar iedereen die een keer helpt wil een schuursponsje..
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat er weer reacties komen. Toch ook velen die denken dat beide nodig zijn. Dat is natuurlijk ook een optie, maar dan zouden we moeten kijken of daar genoeg ruimte voor is in de keukenkastjes! En een hapjespan kan ook gebruikt als koekenpan inderdaad. Wel handig naast de 2 koekenpannen die aanwezig zijn.

@Kokoro: een grote soeppan (10 L) is aanwezig. Daarnaast een pannenzet van verschillende formaten. Zeef en een vergiet is aanwezig.

Schuursponjes halen we ook altijd weg, maar zoals al eerder gezegd zijn wij er niet altijd en ook afhankelijk van een beheerder. Het lijkt me ook niet dat gasten schuursponsjes gaan gebruiken. Maar ik had ooit een buurvrouw die haar auto ging wassen met een schuursponsjes :rofl:

Ik las op internet dat een allesreiniger met citroen ook niet goed is. Die staat er nu wel, dus die gaat ook weg. Iemand misschien een idee voor een goede reiniger voor de kookplaat?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
30-01-2020 14:27
Ik stem voor de hapjespan, omdat die ook gebruikt kan worden voor andere dingen dan wokken.
Ik maak ook pastasaus ed in de wok. Alleen vlees braden pak ik een andere pan voor. Eerder een hapjespan, nu heb ik een andere (zo'n ouderwetse zwarte juspan).

Maar zoals ik al zei, als het kan beiden. En voor de inductieplaat leg je zo'n glaskrabbertje in de kast + idd zo'n flesje inductieplaatreiniger.
Alle reacties Link kopieren
gewoonomdathetkan schreef:
30-01-2020 17:46
Wat fijn dat er weer reacties komen. Toch ook velen die denken dat beide nodig zijn. Dat is natuurlijk ook een optie, maar dan zouden we moeten kijken of daar genoeg ruimte voor is in de keukenkastjes! En een hapjespan kan ook gebruikt als koekenpan inderdaad. Wel handig naast de 2 koekenpannen die aanwezig zijn.

@Kokoro: een grote soeppan (10 L) is aanwezig. Daarnaast een pannenzet van verschillende formaten. Zeef en een vergiet is aanwezig.

Schuursponjes halen we ook altijd weg, maar zoals al eerder gezegd zijn wij er niet altijd en ook afhankelijk van een beheerder. Het lijkt me ook niet dat gasten schuursponsjes gaan gebruiken. Maar ik had ooit een buurvrouw die haar auto ging wassen met een schuursponsjes :rofl:

Ik las op internet dat een allesreiniger met citroen ook niet goed is. Die staat er nu wel, dus die gaat ook weg. Iemand misschien een idee voor een goede reiniger voor de kookplaat?
Ik heb die van de action, zwart flesje met een rode dop.
https://www.action.com/nl-nl/p/castell- ... reiniger-/
Doe je lang mee, bijna 1 jaar over het eerste flesje gedaan met in principe dagelijkse schoonmaak. Al kan ik me voorstellen dat iemand die geen inductie gewend is meer gebruikt dan nodig.
Dit krabbertje erbij om het dikste vuil weg te halen:
https://www.action.com/nl-nl/p/krabber-/
Met een wokpan wil ik echt kunnen wokken en dat gaat niet op inductie. Voor mij dus de hapjespan.
Wokken doe je vooral aan de zijkant en niet de bodem. :)
Alle reacties Link kopieren
gewoonomdathetkan schreef:
30-01-2020 17:46
Wat fijn dat er weer reacties komen. Toch ook velen die denken dat beide nodig zijn. Dat is natuurlijk ook een optie, maar dan zouden we moeten kijken of daar genoeg ruimte voor is in de keukenkastjes! En een hapjespan kan ook gebruikt als koekenpan inderdaad. Wel handig naast de 2 koekenpannen die aanwezig zijn.

@Kokoro: een grote soeppan (10 L) is aanwezig. Daarnaast een pannenzet van verschillende formaten. Zeef en een vergiet is aanwezig.

Schuursponjes halen we ook altijd weg, maar zoals al eerder gezegd zijn wij er niet altijd en ook afhankelijk van een beheerder. Het lijkt me ook niet dat gasten schuursponsjes gaan gebruiken. Maar ik had ooit een buurvrouw die haar auto ging wassen met een schuursponsjes :rofl:

Ik las op internet dat een allesreiniger met citroen ook niet goed is. Die staat er nu wel, dus die gaat ook weg. Iemand misschien een idee voor een goede reiniger voor de kookplaat?
Je kunt de pannen toch stapelen? Doe ik ook met die van mij. Ik heb bij, wederom, Action een paar van die vilten gekocht die tussen de pannen zitten.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Zo'n krabbertje is ook een goed idee, zelf niet aan gedacht.

@Wilma: wij hebben ook zo'n ouderwetse zware pan in het huis staan.

@ Tickel: natuurlijk gaan we de pannen stapelen, de vilten zijn inmiddels ook al aangeschaft. Maar op een gegeven moment houdt het stapelen natuurlijk ook op. Is nu nog lastig inschatten zolang de keuken er nog niet staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook nu een half jaar op inductie, maar ik heb de plaat echt nog nooit met een speciaal schoonmaakmiddel schoon gemaakt. Ik veeg hem schoon met een vaatdoekje en moet het echt streeploos, dan maak ik de plaat droog met een theedoek.
Moet wel zeggen dat ik geknoeid eten er bijna altijd gelijk afveeg en niet vast laat koeken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn inductieplaat kan ook best tegen een schuursponsje, net nog gebruikt . Jif zou een stap te ver zijn denk ik. Maar hij gaat wel mooi egaal glimmen van speciaal inductieplaatspul. Met alleen een theedoek hou ik strepen.
.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen weer bedankt voor de hulp! Inmiddels hebben we een wok en hapjespan besteld. Ook hebben we speciaal schoonmaakmiddel voor de kookplaat gekocht. Het kan nooit kwaad als dat er staat.
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
01-02-2020 19:38
Ik kook nu een half jaar op inductie, maar ik heb de plaat echt nog nooit met een speciaal schoonmaakmiddel schoon gemaakt. Ik veeg hem schoon met een vaatdoekje en moet het echt streeploos, dan maak ik de plaat droog met een theedoek.
Moet wel zeggen dat ik geknoeid eten er bijna altijd gelijk afveeg en niet vast laat koeken.
Ik krijg hem echt niet mooi zonder speciaal schoonmaakmiddel en een theedoek. Ik heb bijna een jaar met dat flesje gedaan, je bent maar een klein beetje nodig (al zal dat in een vakantiehuis misschien anders gaan omdat niet iedereen weet dat je maar een klein beetje nodig bent)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven