Nieuwe (kleine) badkamer: waar op letten?
maandag 19 januari 2026 om 19:57
We willen onze badkamer geheel vernieuwen. We willen opnieuw in bad waar we dan ook in douchen. Allebei los kan helaas niet en een inloopdouche is niet perse een voordeel omdat het krap wordt vanwege een hele schuine wand.
Waar moet ik absoluut op letten?
We willen goudkleurige kranen. En wel iets van leuke kleur tegeltjes denken we!
maandag 19 januari 2026 om 20:17
maandag 19 januari 2026 om 20:31
Je kunt toch op zich vaker in bad als je je badkamer hebt laten vernieuwen?Laura schreef: ↑19-01-2026 19:57We willen onze badkamer geheel vernieuwen. We willen opnieuw in bad waar we dan ook in douchen. Allebei los kan helaas niet en een inloopdouche is niet perse een voordeel omdat het krap wordt vanwege een hele schuine wand.
Graftak!
maandag 19 januari 2026 om 20:55
Gouden kranen hebben een coating. Zo’n coating blijft vaak niet lang mooi. Als je gouden kranen wil zou ik voor een goed merk gaan. Maar ik zou eerder voor chroom of gunmetal gaan.
Denk ook na over opbergruimte zodat je bijvoorbeeld je handdoeken goed op kan bergen. Sla ook de afzuiging niet over en de verlichting.
Denk ook na over opbergruimte zodat je bijvoorbeeld je handdoeken goed op kan bergen. Sla ook de afzuiging niet over en de verlichting.
maandag 19 januari 2026 om 21:28
Zet een waterontharder op je douchekraan! Dat scheelt zoveel schoonmaakwerk en gedoe, irritatie. Ik heb dat laten plaatsen toen ik een nieuwe badkamer kreeg, beste aankoop!
Verder, denk aan de randen en 'verloren' ruimtes, bad 5cm van de muur af zijn 5cm waar je niet makkelijk tussen kan schoonmaken en waar alles tussen gaat zitten, vieze voegen, stof etc.
Verwarmde spiegel voor zo min mogelijk condens, föhn aan de muur vast, goede afzuiging. Ik zou wat doffere tegels kiezen ipv dat glanzende, de laatste geven vaak strepen met schoonmaken of moet je nogmaals extra droog afnemen.
Verder, denk aan de randen en 'verloren' ruimtes, bad 5cm van de muur af zijn 5cm waar je niet makkelijk tussen kan schoonmaken en waar alles tussen gaat zitten, vieze voegen, stof etc.
Verwarmde spiegel voor zo min mogelijk condens, föhn aan de muur vast, goede afzuiging. Ik zou wat doffere tegels kiezen ipv dat glanzende, de laatste geven vaak strepen met schoonmaken of moet je nogmaals extra droog afnemen.
maandag 19 januari 2026 om 21:58
Wij hebben nu waar ik heel blij mee ben:
-Verwarmde spiegel met verlichting.
-Mechanische ventilatie die niet gelijk met het licht schakelt. Dus als je alleen wil tandenpoetsen hoeft het niet te draaien.
-Ledstrip langs plafond waarvan één stukje 's nachts kan blijven branden op heel lage stand. Licht genoeg om je te oriënteren voor toiletbezoek, Donker genoeg om niet gelijk klaar wakker te zijn.
-Dimbare maar ook enorm felle centrale verlichting. Handig met epileren, scheren etc.
-Gemetselde wand langs de douche en een matglazen deur. Privacy voor degene die doucht. (Pubers)
-Dubbele wasbak met ieder eigen kraan en eigen laden. Links en rechts kunnen onafhankelijk van elkaar open.
-Meer dan één stopcontact bij de wasbak. Iedereen kant van de wasbak één
Nog steeds heel blij mee.
-Verwarmde spiegel met verlichting.
-Mechanische ventilatie die niet gelijk met het licht schakelt. Dus als je alleen wil tandenpoetsen hoeft het niet te draaien.
-Ledstrip langs plafond waarvan één stukje 's nachts kan blijven branden op heel lage stand. Licht genoeg om je te oriënteren voor toiletbezoek, Donker genoeg om niet gelijk klaar wakker te zijn.
-Dimbare maar ook enorm felle centrale verlichting. Handig met epileren, scheren etc.
-Gemetselde wand langs de douche en een matglazen deur. Privacy voor degene die doucht. (Pubers)
-Dubbele wasbak met ieder eigen kraan en eigen laden. Links en rechts kunnen onafhankelijk van elkaar open.
-Meer dan één stopcontact bij de wasbak. Iedereen kant van de wasbak één
Nog steeds heel blij mee.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 19 januari 2026 om 22:41
Als je een bad met douche erin wilt met een schuine wand: let op het bad wat je neemt. Neem een bad met in ieder geval aan 1 kant rechte wanden strak naar beneden, op de kant met het hoogste plafond. En daar de douche plaatsen.
Hier in huis ook een schuine wand onder het dak, en zit de schuine kant van het bad onder het hoogste deel van het plafond. Dus moet de douche in het midden. Zo stom geplaatst.
Hier in huis ook een schuine wand onder het dak, en zit de schuine kant van het bad onder het hoogste deel van het plafond. Dus moet de douche in het midden. Zo stom geplaatst.
maandag 19 januari 2026 om 22:54
Dit doe je vast wel, maar ik heb het nu niet en vind het echt onaangenaam: aan tenminste drie kanten van de douche een ruime (glas)wand. Onze douche zit niet middenin de badkamer, niet in een hokje of nisje of wat dan ook (don't ask, oude badkamer, creatieve vorige bewoners) en dat is dus heel koud omdat je met je douchewater de hele badkamer verwarmt.
dinsdag 20 januari 2026 om 00:59
Ik ben van de praktische team: hoe makkelijk houd ik dit schoon, en blijft het dan mooi?
Tegels die je gewoon goed kan schrobben en waar je de kalk met azijn af kan halen.
Kranen die je kan schrobben zonder dat de coating eraf gaat.
Een zwarte wasbak of vloertegel waarop je de kalk snel ziet.
In dit kader: kies een vloertegel waar je niet snel haren of kalk op ziet.
Kies een toilet met een goede coating, de goedkopere zijn lastig schoon te houden doordat ze snel aanslag hebben.
Kies een wasbak zonder hoekjes en die afloopt naar het putje toe.
Glazen wanden zijn kalk gevoelig. Laat je informeren naar de coatings mogelijkheden, vermijd ze, of maak ze na elk gebruik droog.
In onze kleine badkamer zijn we blij met de spiegelkast, want extra opbergruimte, extra stop contacten erin, en extra licht erin.
We hebben een nis laten afsluiten met een deur op maat, omdat open planken in een kleine badkamer snel rommelig oogt. (En ik nu niet steeds al die planken hoef te stoffen en poetsen. Achter een deur blijft het toch schoner)
Tegels die je gewoon goed kan schrobben en waar je de kalk met azijn af kan halen.
Kranen die je kan schrobben zonder dat de coating eraf gaat.
Een zwarte wasbak of vloertegel waarop je de kalk snel ziet.
In dit kader: kies een vloertegel waar je niet snel haren of kalk op ziet.
Kies een toilet met een goede coating, de goedkopere zijn lastig schoon te houden doordat ze snel aanslag hebben.
Kies een wasbak zonder hoekjes en die afloopt naar het putje toe.
Glazen wanden zijn kalk gevoelig. Laat je informeren naar de coatings mogelijkheden, vermijd ze, of maak ze na elk gebruik droog.
In onze kleine badkamer zijn we blij met de spiegelkast, want extra opbergruimte, extra stop contacten erin, en extra licht erin.
We hebben een nis laten afsluiten met een deur op maat, omdat open planken in een kleine badkamer snel rommelig oogt. (En ik nu niet steeds al die planken hoef te stoffen en poetsen. Achter een deur blijft het toch schoner)
dinsdag 20 januari 2026 om 01:11
Let op de gladheid van de vloer / bad waar je doucht. Je wil met al dat water gewoon stabiel staan. Wij hebben in onze badkamer daarom in de inloopdouche tegels van type R11 antislip. Meeste tegels die we zagen waren R9 of R10. En zorg dat je warmwaterketel voldoende capaciteit heeft als je een grotere douche neemt.
dinsdag 20 januari 2026 om 06:44
dinsdag 20 januari 2026 om 07:11
Wat fijn deze tips!!
- We hebben nu een spiegelkast, mega praktisch en eigenlijk onmisbaaar maar esthetisch niet mooi. Of hebben jullie een tip voor een mooie? We hebben nu onze vuile was manden onder de wastafel staan bij gebrek aan ruimte.. vrees dat we eigenlijk geen plek hebben voor een lade..
- inloopdouche zou ik wel willen maar er kan maar een glazen wandje van 60 cm en dat is te kort heb ik mij laten vertellen dus dan toch maar douchen in bad met ook een glazen wandje maar spetttwrt minder door de badrand
- ik wil geen regendouche maar eer verstelbare omdat ik niet dagelijks mijn haren was..
- qua kleur tegels etc. Ik vind het zó lastig. Ik dacht eerst aan mint maar kom er toch weer van terug. Misschien toch wel iets neutralere. Waar kan ik online inspiratie opdoen? Op Pinterest vind ik het ook niet..
- we hebben inbouwkastjes. Die willen we behouden, alleen nieuwe deurtjes laten maken. Nog geen idee waar..?
- We hebben nu een spiegelkast, mega praktisch en eigenlijk onmisbaaar maar esthetisch niet mooi. Of hebben jullie een tip voor een mooie? We hebben nu onze vuile was manden onder de wastafel staan bij gebrek aan ruimte.. vrees dat we eigenlijk geen plek hebben voor een lade..
- inloopdouche zou ik wel willen maar er kan maar een glazen wandje van 60 cm en dat is te kort heb ik mij laten vertellen dus dan toch maar douchen in bad met ook een glazen wandje maar spetttwrt minder door de badrand
- ik wil geen regendouche maar eer verstelbare omdat ik niet dagelijks mijn haren was..
- qua kleur tegels etc. Ik vind het zó lastig. Ik dacht eerst aan mint maar kom er toch weer van terug. Misschien toch wel iets neutralere. Waar kan ik online inspiratie opdoen? Op Pinterest vind ik het ook niet..
- we hebben inbouwkastjes. Die willen we behouden, alleen nieuwe deurtjes laten maken. Nog geen idee waar..?
dinsdag 20 januari 2026 om 08:40
Ik moest er behoorlijk naar zoeken maar ik heb nu een douche met 3 opties:
- regendouche
- handdouche
- kraan (vind ik handig om bijvoorbeeld een emmer onder te vullen
Wasmanden: denk creatief, kunnen ze ergens anders dan in de badkamer? Bijvoorbeeld op de gang of in de slaapkamers of (bij)keuken?
Verwarmde spiegel met verlichting vind ik fijner dan ik had gedacht.
Gouden kranen zou ik niet doen, is nu heel erg een trend ding dus wellicht ben je er over 2 jaar op uitgekeken.
Als je dit zelf al 10 jaar prachtig vindt: vooral wel doen.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:34
Hier een first world problem
- Ruimte spullen en diepte kast
Ik had gewoon gedacht hoppa mooie kast, voldoende vakken, is voldoende ruimte voor handdoeken.
Maar voor mijn grote handdoeken is de kast eigenlijk net niet diep genoeg, waardoor ik ze net anders moet opvouwen en de kast zo vol is. Op 1 plank kunnen nu vier grote handdoeken, met proppen vijf, haha!
M.a.w. kijk naar de afmetingen, hierbij ook de diepte, van de kasten, zodat je weet of je spullen er lekker in passen.
- Hetzelfde met de wastafel. Ons vorige huis had een wastafel met een dunne rand, waardoor spullen steeds van de rand vielen en dan in de gootsteen of op de grond. Nu een grotere rand aan de achterzijde.
- Heb je de ruimte ervoor en meerdere personen in huis, dan een dubbele wastafel, zodat je met 2 mensen tegelijk kunt tandenpoetsen/make uppen. Kan op 1 kast gezet worden.
- Qua kleur tegels zou ik in de winkel inspiratie opdoen en stalen meenemen, bouwtekeningen meenemen, zodat je kunt vergelijken met kleuren. Pak de tegels en leg ze bij elkaar. Op internet inspi doen is heel leuk maar in het echt kan een kleur net alles vallen.
Wij hebben de vloer zand, muur wit en de douchemuur in aqua tegeltjes als knallende kleur. Ik heb ook andere mooie combinaties gezien zoals mosgroen, mintgroen en dergelijke.
- Ruimte spullen en diepte kast
Ik had gewoon gedacht hoppa mooie kast, voldoende vakken, is voldoende ruimte voor handdoeken.
Maar voor mijn grote handdoeken is de kast eigenlijk net niet diep genoeg, waardoor ik ze net anders moet opvouwen en de kast zo vol is. Op 1 plank kunnen nu vier grote handdoeken, met proppen vijf, haha!
M.a.w. kijk naar de afmetingen, hierbij ook de diepte, van de kasten, zodat je weet of je spullen er lekker in passen.
- Hetzelfde met de wastafel. Ons vorige huis had een wastafel met een dunne rand, waardoor spullen steeds van de rand vielen en dan in de gootsteen of op de grond. Nu een grotere rand aan de achterzijde.
- Heb je de ruimte ervoor en meerdere personen in huis, dan een dubbele wastafel, zodat je met 2 mensen tegelijk kunt tandenpoetsen/make uppen. Kan op 1 kast gezet worden.
- Qua kleur tegels zou ik in de winkel inspiratie opdoen en stalen meenemen, bouwtekeningen meenemen, zodat je kunt vergelijken met kleuren. Pak de tegels en leg ze bij elkaar. Op internet inspi doen is heel leuk maar in het echt kan een kleur net alles vallen.
Wij hebben de vloer zand, muur wit en de douchemuur in aqua tegeltjes als knallende kleur. Ik heb ook andere mooie combinaties gezien zoals mosgroen, mintgroen en dergelijke.
dinsdag 20 januari 2026 om 10:37
Ik heb mijn kleine badkamer een elektrische radiator waar ik de handdoeken op kan drogen, maar die ik ook als verwarming gebruik. Als ik de douche instap zet ik de verwarming aan en die blaast de ruimte dan even lekker warm. We hebben ook ventilatie, die op een timer staat en dus op gezette tijden aan- en uitspringt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 20 januari 2026 om 12:58
Oh die lijkt me ook ideaal. Heb het gelijk genoteerd. Wij zijn in orienterende fase voor nieuwe badkamer. Weet je het type/merk ? Of heb je een foto? Want ik kon met google alleen hele lelijke modellen vindenBelle73 schreef: ↑20-01-2026 10:37Ik heb mijn kleine badkamer een elektrische radiator waar ik de handdoeken op kan drogen, maar die ik ook als verwarming gebruik. Als ik de douche instap zet ik de verwarming aan en die blaast de ruimte dan even lekker warm. We hebben ook ventilatie, die op een timer staat en dus op gezette tijden aan- en uitspringt.
Ik zag de tip voor dubbele wastafel maar wij hebben die juist weer verwijderd omdat we in de praktijk in onze kleine badkamer alsnog nooit met zijn 2-en in badkamer naast elkaar konden staan. Dus dan was een wastafel net zo handig en minder schoonmaakwerk.
Verder veel handige tips hier die ik ook kan gebruiken dus thanks Laura voor openen van dit topic.
Wat ik zelf idd handig vind is onze regendouche met extra handdouche. Maar als je bad wil is regendouche niet handig denk ik
Verder een aanrader .. de waterontharder.Dat scheelt zo veel schoonmaakwerk en schoonmaakmiddel. ( en beter voor mijn huid) niet perse noodzakelijk tegelijk plaatsen met nieuwe badkamer dit kan altijd nog maar wel fijn als je nieuwe tegels/douchewand gelijk geen kalk meer te verwerken krijgen.
dinsdag 20 januari 2026 om 13:05
Wij hebben ook sinds kort een nieuwe badkamer.
Ik ben gruwelijk blij met de op maat gemaakte kast (30 cm diep dus handdoeken passen er goed in), vloerverwarming en verwarmde handdoekenrek.
Veeeeel minder blij met de wastafel die schuin afloopt (man wilde deze graag).
Ik ben erg blij dat het bad eruit is en we nu een ruime inloopdouche hebben met 3 nisjes.
Ik ben gruwelijk blij met de op maat gemaakte kast (30 cm diep dus handdoeken passen er goed in), vloerverwarming en verwarmde handdoekenrek.
Veeeeel minder blij met de wastafel die schuin afloopt (man wilde deze graag).
Ik ben erg blij dat het bad eruit is en we nu een ruime inloopdouche hebben met 3 nisjes.
dinsdag 20 januari 2026 om 13:49
love2dance schreef: ↑20-01-2026 12:58Oh die lijkt me ook ideaal. Heb het gelijk genoteerd. Wij zijn in orienterende fase voor nieuwe badkamer. Weet je het type/merk ? Of heb je een foto? Want ik kon met google alleen hele lelijke modellen vinden![]()
Ik heb even de factuur opgezocht. Het merk is RIVA (https://www.thermor.com/our-solutions/b ... ers/riva-4) en hij ziet eruit zoals de witte op de foto op de website.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in