Nieuwe kozijnen en problemen :(

17-02-2019 13:30 127 berichten
Beste leden,

Een aantal dagen geleden zijn hier kunststof kozijnen geplaatst. Het punt is het volgende:
We hebben kunststof kozijnen met houtnerf besteld voor zowel binnen- als buiten. Hier is het mis gegaan, ze hebben per ongeluk alleen houtnerf besteld aan de buitenkant…. een teleurstelling dus. We kwamen hier achter toen de oude kozijnen er al uit waren gesloopt dus de jongens hebben de nieuwe kozijnen geplaatst. Ik heb direct gebeld met het bedrijf en verteld dat ik toch écht wel kozijnen met houtnerf wil hebben. Hij gaf zijn fout toe en verdere reacties waren: ‘Dat kan niet meer’; ‘Dit wordt bijna nooit besteld’; ‘Je ziet het verschil bijna niet’. Hij heeft een compensatie aangeboden van €500,- Ik denk dat we hier in ons recht staan voor het geval ik toch echt houtnerf wil aan beide kanten…dit staat tenslotte in de offerte. Dit betekent dat alles opnieuw besteld en gemonteerd moet worden…erg pijnlijk voor het bedrijf. We moeten nog €4250,- betalen en we hebben nog niet betaald.

Het tweede punt is: De verdeling van de raampjes valt mij erg tegen. De aannemer heeft de kozijnen ingemeten en de opties samen met mijn man doorgenomen (ik was er niet bij). Mijn man had een beeld van een mooie romantische uitstraling, ramen met stylen in landelijke sfeer. De aannemer heeft hem dit min of meer afgeraden omdat het niet zou worden zoals mijn man het zou willen hebben. Ik ken mijn man een beetje, hij laat zich niet zomaar ompraten en kan eigenwijs zijn. Ik was verder niet bij dit gesprek en heb alleen de tekening gezien en daar ben ik mee akkoord gegaan. Het resultaat valt mij erg tegen (zie foto’s). Bij het raam links heeft elk ruitje een andere afmeting en dat ziet er heel anders uit dan de tekening. Het antwoord van de aannemer: ‘Een tekening is niet vergelijkbaar met de werkelijkheid’ en geeft aan dit probleem met mijn man te hebben besproken. Mij man herinnert zich niet dat er met hem is besproken dat elk ruitje een andere afmeting zou krijgen. Misschien staan we voor dit gedeelte minder sterk maar ik ben er niet blij mee. Mijn man vindt het wel mooi en zou akkoord gaan met de €500,- compensatie. Verder steunt hij mij wel en heeft besloten om het verder aan mij over te laten.. Ik heb er erg veel moeite mee om €3750,- te betalen voor iets waar ik niet blij mee ben.
Om een goed beeld te geven heb ik foto’s geplaatst. Wat vinden jullie van het resultaat? Vinden jullie de verschillende maten ook storend? Is het redelijk om nieuwe kozijnen te eisen? Ik twijfel nog erg, nijg naar nieuwe kozijnen. Ik heb denk ik behoefte aan jullie meningen.

Alvast bedankt!

Toegevoegd: Inmiddels is duidelijk dat de aannemer zijn punt duidelijk heeft gemaakt met een inmeetformulier. Mijn man heeft dit formulier ook gekregen, heeft deze niet ondertekend maar is hier wel mee akkoord gegaan. Deze tekening komt wel redelijk overeen met het uiteindelijke resultaat, al zijn hier en daar wel wat afwijkingen. Zo hebben de ruitjes in het raam op twee na allemaal dezelfde afmeting. In de werkelijkheid hebben ruitjes per twee vier verschillende afmetingen. De deur heeft op de tekening vier dezelfde afmetingen en twee afwijkende afmetingen. In de werkelijkheid zijn alle zes de ruitjes hetzelfde (gelukkig!)

De aannemer heeft een compensatie van €500,- aangeboden maar als we per se houtnerf willen kunnen ze dit realiseren door een professioneel bedrijf een folielaag te laten aanbrengen. Eigenlijk willen we dit geen van beide. Het ontbreken van de houtnerf nemen we voor lief en we zouden graag willen dat de ruit wordt vervangen voor een ruit zonder stijlen. Hoe we dit financieel gaan regelen weet ik niet. Mijn man zegt dat de folielaag juridisch gezien een redelijk voorstel is. Ik denk dat ze alle kozijnen moeten vervangen, een naderhand aangebrachte folielaag heeft veel minder kwaliteit dan een folielaag die in de fabriek is aangebracht. Ik zal morgen rechtsbijstand inschakelen om uit te vinden wat onze rechten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
anoniem_63a22f3643c55 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 19:30
49.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De tekening zegt 4 ruiten in de deur en er zitten er 6 in.
In de ruit moeten 6 gelijke raampjes, het zijn nu 4x2 ongelijke.

Ik zou alvast mn rechtsbijstand inschakelen, het ziet er niet uit, no way dat ik dit ging betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou nieuwe willen. Van binnenuit ziet het er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, dat ziet er echt niet uit.

Verder is het niet opgeleverd volgens afspraak, dus geen cent betalen totdat alles is zoals het hoort.
nosceteipsum wijzigde dit bericht op 17-02-2019 13:39
23.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De tekening komt zeker niet overeen met wat er geplaatst is. Hoe verklaart die man dat dan?

Mijn God, wat lelijk...

Die 500 euro voor het ontbreken van de houtnerf zou ik gewoon ‘nemen’.

Maar die ruitjes? Zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de verdelers tussen de ramen wel erg breed. De latten zijn op de rechterzijde van de tekening smaller. Daar vind ik het persoonlijk wel mooi.
Nu heb je mi erg kleine raampjes en waarom zou de afmeting verschillend zïjn tussen de raampjes? Dat is toch een kwestie van goed verdelen?

Mbt de houtnerf: dit is niet wat je besteld hebt. Kan je ermee leven of ga je jezelf kapot ergeren eraan. Beetje geld gaat dat niet goedmaken.

Mocht je kiezen dat het zo goed is, zou ik opvragen wat het zo in 1e instantie gekost zou hebben en dat dan betalen minus die 500 euro compensatie.
Mezelf kennende: ik zou nieuwe ramen eisen.
Sterkte...
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Dit ziet er toch totaal niet uit zoals op de tekening? Oerlelijk, zou er niet voor betalen...
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt het nadeel van die ruitjes, daar had de aannemer je ook al voor gewaarschuwd begrijp ik. Als de stijlen van de deur en het raam niet doorlopen is het ook niet mooi. Het blijft dus schipperen en man is daarvoor gewaarschuwd. Dus ook als het opnieuw besteld wordt houd je dit probleem.

Zoals de tekening had er in de praktijk ook niet uitgezien, de latten van deur en raam lopen niet door.

Als houtnerf aan de binnenkant is afgesproken en je wilt dit perse, dan ga je niet akkoord met deze compensatie. Ga je voor opnieuw laten maken kies er dan voor om geen ruitjes te doen.

Ik vind deze ruitjes geen romantische landelijke sfeer uitstralen, daarvoor zijn de latten veel te dik en te strak.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 13:45
8.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat ongelofelijk lelijk! En dat komt bepaald niet alleen doordat de uitvoering verkeerd is. Als ze het wel goed gedaan hadden, was het nog steeds spuuglelijk geweest!
Een duidelijker voorbeeld, waarom plastic kozijnen altijd lelijk zijn, zie je zelden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die brede randen tussen de ramen monsterlijk, zo staat het ook niet op tekening. Ik begrijp waarom ze het zo opgelost hebben maar dit had minimaal bespoken moeten worden met jullie toen de uitvoering anders werd dan de tekening.

Die nerfje binnen zou ik niet zo missen, glad is makkelijker schoon te houden.
Ik doe mijn best
jo12345 schreef:
17-02-2019 13:43
Jeetje wat ongelofelijk lelijk! En dat komt bepaald niet alleen doordat de uitvoering verkeerd is. Als ze het wel goed gedaan hadden, was het nog steeds spuuglelijk geweest!
Een duidelijker voorbeeld, waarom plastic kozijnen altijd lelijk zijn, zie je zelden.
Ik vind de deur best mooi. De buitenkant met houtnerf vind ik ook best mooi maar inderdaad, de latten zijn veel te dik.
In de deur zouden 4 ruiten moeten zitten en het zijn er 6.
In het raam 6 en het zijn er 8. Van verschillend formaat, wat echt heel lelijk is.
Dit klopt dus voor geen meter. Ik snap waarom het zo gedaan is, nl om de horizontale lijnen van de raam en deur gelijk te laten lopen. Maar het ziet er niet uit (dit is vast wat hij bedoelde toen hij het je man probeerde af te raden) maar ook komt het gewoon niet overeen met de tekening.
Ik zou het dus zeker anders willen. De vraag is natuurlijk of het er wel enigszins uit ziet als het gedaan wordt zoals op de tekeningen. Ik vrees dat het er niet veel beter op wordt eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de tekening nog eens kritisch bekeken, begrijp niet dat jullie daarmee akkoord zijn gegaan. Op de tekening ziet het er al niet uit en jullie hadden de waarschuwing dat het in de praktijk niet mooi werd. Aannemer is dus wel duidelijk geweest.
Dit is niet mooi.

Heb je rechtsbijstand? Zo ja, dan zou ik ze inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben de stijlen in het raam op gelijke hoogte geplaatst als de stijlen in de deur.
Omdat de ramen niet even groot zijn komt dat dus ongelijk uit. Zouden de raampjes gelijk verdeeld worden ziet het er waarschijnlijk nog steeds gek uit, omdat dan de stijlen in het raam en de deur niet op gelijke hoogte zitten...
Hier was gewoon één groot raam misschien beter geweest? Wat was het advies van die man destijds?

Maar dit leveren op basis van die tekeningen..... dat kan gewoon echt niet! Het lijkt er niet eens op.

Als het nou alleen het ontbreken van de houtnerf was dan zou ik het erbij laten (uiteraard wel voor de prijs van het 'kale' kozijn), maar die ongelijke raampjes... daar zou ik zeker wel werk van maken.

En er staan nergens (op de offerte of tekening) afmetingen vermeld?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 13:47
Ik vind de deur best mooi. De buitenkant met houtnerf vind ik ook best mooi maar inderdaad, de latten zijn veel te dik.
De latten zijn op de tekening van de deur ook zo dik.
Ik vrees toch echt dat jullie hier zelf ook niet helemaal goed over nagedacht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk komt alles wat die man zegt, tekent en offreert niet overeen met de werkelijkheid. Is de aanbieder lid van een geschillencommissie?

Ik snap al die latjes sowieso niet maar dat is een ander verhaal. In zo een kleine ruimte kijk je het liefst zonder obstructie naar buiten tenzij je seks hebt op de afwasmachine.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-02-2019 13:53
38.96% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Die kozijnen verkoper had jullie gewoon tekeningen moeten geven van de gehele gevel met de nieuwe kozijnen erin.
Niet alleen deze twee losse elementen!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-02-2019 13:50
De latten zijn op de tekening van de deur ook zo dik.
Ik vrees toch echt dat jullie hier zelf ook niet helemaal goed over nagedacht hebben.
Hier ben ik ook wel een beetje bang voor...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
17-02-2019 13:53
Hier ben ik ook wel een beetje bang voor...
Dat zou kunnen. Ik vond het volgens de tekening wel mooi. Als ik had gezien dat het ongelijke vlakken zouden worden dan had ik in ieder geval nooit getekend.
flipje2 schreef:
17-02-2019 13:52
Die kozijnen verkoper had jullie gewoon tekeningen moeten geven van de gehele gevel met de nieuwe kozijnen erin.
Niet alleen deze twee losse elementen!

Klopt. Aan de andere kant zijn ze wel met deze tekeningen akkoord gegaan. Dat neemt echter niet weg dat de daadwerkelijke Reningelst en de uitvoering niet met elkaar overeenkomen.

TO, was het niet gewoon onhaalbaar wat jullie wilden? Wij hebben ook ruiten in de ramen, maar die zaten er al in tjdens de bouw. (Rond 1880)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen jaar ramen en deuren met roedes (in aluminium) laten plaatsen, en ik ben echt heel erg blij dat het er niet uitziet zoals bij jullie!

Er is echt geen enkele reden waarom die roedes zo breed zouden moeten zijn, en daarmee al je daglicht weghalen.

Ook is duidelijk niet geleverd wat er wat afgesproken; namelijk wat op de tekening en in de offerte staat. Die tekeningen en offertes zijn er juist om eventuele misverstanden over wat er wel of niet is besproken achteraf te voorkomen. Ik zou dus niet akkoord gaan, en vervanging eisen op basis van wat er op papier is gezet.

En een goede les voor de volgende keer: dit soort dingen moet je niet door man laten regelen als je zelf duidelijke ideeen hebt over hoe het moet worden.
Dahlia74 schreef:
17-02-2019 13:48
Ik heb de tekening nog eens kritisch bekeken, begrijp niet dat jullie daarmee akkoord zijn gegaan. Op de tekening ziet het er al niet uit en jullie hadden de waarschuwing dat het in de praktijk niet mooi werd. Aannemer is dus wel duidelijk geweest.
Waarom vind je dat? Ik ben echt á-technisch en vind het op de tekening best mooi. Ik begrijp nu achteraf dat de latten moeten doorlopen omdat het er anders ook niet echt uit ziet.

Eigenlijk is het ontbreken van de houtnerf een beetje onze redding anders hadden we het moeten accepteren. Ik vind het wel lullig voor het bedrijf maar ik denk dat ik hiermee niet akkoord ga.
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 13:54
Dat zou kunnen. Ik vond het volgens de tekening wel mooi. Als ik had gezien dat het ongelijke vlakken zouden worden dan had ik in ieder geval nooit getekend.

Snap ik. Wat ik niet snap is dat je de tekeningen niet zelf naast elkaar hebt gelegd en dat je die rare dikke latten in de deur niet direct lelijk vond. Een ‘romantische’ deur heeft nooit van die brede latten.
Alle reacties Link kopieren
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 13:54
Dat zou kunnen. Ik vond het volgens de tekening wel mooi. Als ik had gezien dat het ongelijke vlakken zouden worden dan had ik in ieder geval nooit getekend.
Ja precies. En dat is wel waar je je recht kunt proberen te halen.
Het geleverde komt niet overeen met dat waarvoor je getekend hebt. (Al is het alleen al het aantal raampjes!!)

Rechtsbijstand?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven