Nieuwe kozijnen en problemen :(

17-02-2019 13:30 127 berichten
Beste leden,

Een aantal dagen geleden zijn hier kunststof kozijnen geplaatst. Het punt is het volgende:
We hebben kunststof kozijnen met houtnerf besteld voor zowel binnen- als buiten. Hier is het mis gegaan, ze hebben per ongeluk alleen houtnerf besteld aan de buitenkant…. een teleurstelling dus. We kwamen hier achter toen de oude kozijnen er al uit waren gesloopt dus de jongens hebben de nieuwe kozijnen geplaatst. Ik heb direct gebeld met het bedrijf en verteld dat ik toch écht wel kozijnen met houtnerf wil hebben. Hij gaf zijn fout toe en verdere reacties waren: ‘Dat kan niet meer’; ‘Dit wordt bijna nooit besteld’; ‘Je ziet het verschil bijna niet’. Hij heeft een compensatie aangeboden van €500,- Ik denk dat we hier in ons recht staan voor het geval ik toch echt houtnerf wil aan beide kanten…dit staat tenslotte in de offerte. Dit betekent dat alles opnieuw besteld en gemonteerd moet worden…erg pijnlijk voor het bedrijf. We moeten nog €4250,- betalen en we hebben nog niet betaald.

Het tweede punt is: De verdeling van de raampjes valt mij erg tegen. De aannemer heeft de kozijnen ingemeten en de opties samen met mijn man doorgenomen (ik was er niet bij). Mijn man had een beeld van een mooie romantische uitstraling, ramen met stylen in landelijke sfeer. De aannemer heeft hem dit min of meer afgeraden omdat het niet zou worden zoals mijn man het zou willen hebben. Ik ken mijn man een beetje, hij laat zich niet zomaar ompraten en kan eigenwijs zijn. Ik was verder niet bij dit gesprek en heb alleen de tekening gezien en daar ben ik mee akkoord gegaan. Het resultaat valt mij erg tegen (zie foto’s). Bij het raam links heeft elk ruitje een andere afmeting en dat ziet er heel anders uit dan de tekening. Het antwoord van de aannemer: ‘Een tekening is niet vergelijkbaar met de werkelijkheid’ en geeft aan dit probleem met mijn man te hebben besproken. Mij man herinnert zich niet dat er met hem is besproken dat elk ruitje een andere afmeting zou krijgen. Misschien staan we voor dit gedeelte minder sterk maar ik ben er niet blij mee. Mijn man vindt het wel mooi en zou akkoord gaan met de €500,- compensatie. Verder steunt hij mij wel en heeft besloten om het verder aan mij over te laten.. Ik heb er erg veel moeite mee om €3750,- te betalen voor iets waar ik niet blij mee ben.
Om een goed beeld te geven heb ik foto’s geplaatst. Wat vinden jullie van het resultaat? Vinden jullie de verschillende maten ook storend? Is het redelijk om nieuwe kozijnen te eisen? Ik twijfel nog erg, nijg naar nieuwe kozijnen. Ik heb denk ik behoefte aan jullie meningen.

Alvast bedankt!

Toegevoegd: Inmiddels is duidelijk dat de aannemer zijn punt duidelijk heeft gemaakt met een inmeetformulier. Mijn man heeft dit formulier ook gekregen, heeft deze niet ondertekend maar is hier wel mee akkoord gegaan. Deze tekening komt wel redelijk overeen met het uiteindelijke resultaat, al zijn hier en daar wel wat afwijkingen. Zo hebben de ruitjes in het raam op twee na allemaal dezelfde afmeting. In de werkelijkheid hebben ruitjes per twee vier verschillende afmetingen. De deur heeft op de tekening vier dezelfde afmetingen en twee afwijkende afmetingen. In de werkelijkheid zijn alle zes de ruitjes hetzelfde (gelukkig!)

De aannemer heeft een compensatie van €500,- aangeboden maar als we per se houtnerf willen kunnen ze dit realiseren door een professioneel bedrijf een folielaag te laten aanbrengen. Eigenlijk willen we dit geen van beide. Het ontbreken van de houtnerf nemen we voor lief en we zouden graag willen dat de ruit wordt vervangen voor een ruit zonder stijlen. Hoe we dit financieel gaan regelen weet ik niet. Mijn man zegt dat de folielaag juridisch gezien een redelijk voorstel is. Ik denk dat ze alle kozijnen moeten vervangen, een naderhand aangebrachte folielaag heeft veel minder kwaliteit dan een folielaag die in de fabriek is aangebracht. Ik zal morgen rechtsbijstand inschakelen om uit te vinden wat onze rechten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
anoniem_63a22f3643c55 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 19:30
49.46% gewijzigd
Waarom zitten er zulke dikke latten in het raam? Echt niet mooi dit. Ik sluit me aan bij de rest. Direct schriftelijk laten weten dat het opnieuw moet en zeker niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 13:54
Dat zou kunnen. Ik vond het volgens de tekening wel mooi. Als ik had gezien dat het ongelijke vlakken zouden worden dan had ik in ieder geval nooit getekend.
Meen je dat echt? De latten hebben verschillende diktes, de lijnen lopen niet door enz. enz.. Dat had er in de praktijk ook echt niet mooi uitgezien. Had de latten alleen in de deur gedaan, was het veel mooier geworden, of nog beter geen latten.

Het valt tegen en daar was je door de aannemer ook voor gewaarschuwd. Eigenlijk had de aannemer dit niet moeten willen verkopen. Probeer samen tot een mooie oplossing te komen, namelijk een nieuwe pui zonder kleine ruitjes.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 14:01
3.44% gewijzigd
flipje2 schreef:
17-02-2019 13:49
Ze hebben de stijlen in het raam op gelijke hoogte geplaatst als de stijlen in de deur.
Omdat de ramen niet even groot zijn komt dat dus ongelijk uit. Zouden de raampjes gelijk verdeeld worden ziet het er waarschijnlijk nog steeds gek uit, omdat dan de stijlen in het raam en de deur niet op gelijke hoogte zitten...
Hier was gewoon één groot raam misschien beter geweest? Wat was het advies van die man destijds?

Maar dit leveren op basis van die tekeningen..... dat kan gewoon echt niet! Het lijkt er niet eens op.

Als het nou alleen het ontbreken van de houtnerf was dan zou ik het erbij laten (uiteraard wel voor de prijs van het 'kale' kozijn), maar die ongelijke raampjes... daar zou ik zeker wel werk van maken.

En er staan nergens (op de offerte of tekening) afmetingen vermeld?
De aannemer heeft verteld dat hij het mijn man heeft afgeraden. Mijn man wilde het toch dus hij heeft zijn zin doorgezet. Uiteraard gaat de aannemer niet verder proberen het uit zijn hoofd te praten... dat snap ik best.
Er staan verder geen afmetingen vermeld op de offerte.

In de algemene voorwaarden staat wel dat mondelinge afspraken niet rechtsgeldig zijn.
Alle reacties Link kopieren
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 13:57
Waarom vind je dat? Ik ben echt á-technisch en vind het op de tekening best mooi. Ik begrijp nu achteraf dat de latten moeten doorlopen omdat het er anders ook niet echt uit ziet.

Eigenlijk is het ontbreken van de houtnerf een beetje onze redding anders hadden we het moeten accepteren. Ik vind het wel lullig voor het bedrijf maar ik denk dat ik hiermee niet akkoord ga.
De hele indeling is niet goed en dat komt door het bovenlicht boven de deur. Als die weggelaten was, of boven het raam was geplaatst, dan had het er veel strakker uit kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier niet mee akkoord gaan. Tekening lijkt niet op het uiteindelijke resultaat. Op de tekening is geen rekening gehouden met het muurtje naast het raam. Daar is het, volgens mij, mis gegaan. Maar: de deur en raampjes lopen wel in 1 lijn. Dit heeft de tekening niet en ik denk dat je je daar ook aan zou gaan irriteren.

Kon die hele raampartij niet in 1 stuk worden geleverd? Dan had het geheel over de deur mooi doorgelopen naar de andere ramen.

Hoe ik het zou doen: deur zo laten en de raamparartij eruit laten, nieuw kozijn erin zonder de aparte raampjes. Ik snap je idee van het landelijk gevoel, maar zo te zien heb je best een modern huis. Een groot kozijn met 1 groot stuk glas zou niet misstaan.

En die houtnerf aan de buitenkant, dat is erg mooi, maar niet praktisch. Hier gaat zich vuil ophopen. Als je van poetsen houdt, dan zou ik er een punt van maken en anders die 500 euro pakken.
Alle reacties Link kopieren
Elledriver, dat is denk ook een goede oplossing, alleen het raam vervangen. En dan dus geen ruitje toepassen. En dan een korting omdat de binnenkant geen houtnerf heeft, waar je best wel gelukkig mee mag zijn. Het is inderdaad lastig schoonhouden.
Aanvulling op Elledriver:

Als deze echtgenoot mijn man was geweest, dan zou ik hem nooit meer alleen met een aannemer laten praten. Aannemer heeft het afgeraden, echtgenoot zet toch door en het resultaat is lelijk en verre van landelijk.
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 13:57
Waarom vind je dat? Ik ben echt á-technisch en vind het op de tekening best mooi. Ik begrijp nu achteraf dat de latten moeten doorlopen omdat het er anders ook niet echt uit ziet.

Eigenlijk is het ontbreken van de houtnerf een beetje onze redding anders hadden we het moeten accepteren. Ik vind het wel lullig voor het bedrijf maar ik denk dat ik hiermee niet akkoord ga.
Wie probeert je dat wijs te maken?

Je hebt een heel ander product geleverd gekregen.
De ramen zijn ook nog eens scheef. Ga hier niet mee akkoord.
flipje2 schreef:
17-02-2019 13:58
Ja precies. En dat is wel waar je je recht kunt proberen te halen.
Het geleverde komt niet overeen met dat waarvoor je getekend hebt. (Al is het alleen al het aantal raampjes!!)

Rechtsbijstand?
Ja, we hebben rechtsbijstand.
*Toos* schreef:
17-02-2019 14:05
Aanvulling op Elledriver:

Als deze echtgenoot mijn man was geweest, dan zou ik hem nooit meer alleen met een aannemer laten praten. Aannemer heeft het afgeraden, echtgenoot zet toch door en het resultaat is lelijk en verre van landelijk.
Dit is ook wel mijn les voor de volgende keer . Ik heb echt een geweldige echtgenoot en zou hem voor geen goud kwijt willen maar hierin vertrouw ik hem niet meer :biggrin:
whitewolves schreef:
17-02-2019 14:05
Wie probeert je dat wijs te maken?

Je hebt een heel ander product geleverd gekregen.
De ramen zijn ook nog eens scheef. Ga hier niet mee akkoord.
Volgens mij zijn ze niet scheef hoor, op de tweede foto zijn de ramen niet niet afgewerkt.

Maar je hebt gelijk... het is totaal anders dan de tekening.
Nou, het is me duidelijk. Bedankt voor jullie antwoorden. We hebben vijf dagen om alles op papier te zetten anders vervalt ons recht. Ik ga meteen een mail opstellen.

Bedankt voor jullie antwoorden!!
Dit is niet jullie overeengekomen zijn. Dit zijn niet de kozijnen en de tekening en werkelijkheid komen niet overeen. De leverancier hoort dit te herstellen en te leveren wat jullie overeen gekomen zijn. Niet akkoord gaan met de magere compensatie van 500 euro. Schakel zo nodig een jurist in.
Alle reacties Link kopieren
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 14:11
Nou, het is me duidelijk. Bedankt voor jullie antwoorden. We hebben vijf dagen om alles op papier te zetten anders vervalt ons recht. Ik ga meteen een mail opstellen.

Bedankt voor jullie antwoorden!!
Ervan uitgaande dat jullie er op aan sturen dat eea opnieuw wordt gemaakt, laat dan de ruitjes vervallen, dat wordt gewoon echt nooit mooi. Je hebt nu geluk dat eea niet conform tekening is en je dus nog kunt wijzigen.
Dikke amateurs,
trekt op gene zak,
hoe durven die zo'n werk afleveren,
schande
niet aanvaarden,
niet betalen
vakken kunnen nog relatief makkelijk verzet worden

Dat zijn maar enkele uitspraken die mijn man liet horen toen ik hem deze post liet zien. Mijn man heeft héééél veel jaren in ramen en deuren gezeten en kent er echt wel wat van. Volgens hem zijn het Chucco-profielen waarvan hij zegt dat ze niet goedkoop maar wel heel goed zijn. Profielen zijn de randen van de raam. Hij zegt ook dat dit T-stijlen wordt genoemd en dat die eigenlijk niet smaller kunnen. Omdat (als het profiel smaller is) het glas dan niet voldoende gesteund is. Volgens hem moet het glas er terug uit en moet er een gelijkmatige verdeling over de ganse afstand komen. En dan nog een vraagje: het raam (links dus) heeft 8 raampjes. Als we rechts onder beginnen en we kijken naar het raampje daar net boven, heeft dat wel een glaslat? Vergelijk met het raampje ernaast, dat heeft onderaan een bredere afboording dan het raampje aan de rechterkant. Maar misschien is dat gezichtsbedrog.


In ieder geval, niets betalen en plaatser laten terugkomen om uit te voeren wat hij beloofd heeft: fatsoenlijk werk regelen. Dit is anti-reclame.
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 13:57
Waarom vind je dat? Ik ben echt á-technisch en vind het op de tekening best mooi. Ik begrijp nu achteraf dat de latten moeten doorlopen omdat het er anders ook niet echt uit ziet.

Eigenlijk is het ontbreken van de houtnerf een beetje onze redding anders hadden we het moeten accepteren. Ik vind het wel lullig voor het bedrijf maar ik denk dat ik hiermee niet akkoord ga.
Dat weet ik niet hoor. Want de tekening is anders dan het resultaat.
Maar de vraag blijft of het er beter op wordt als het wel wordt zoals op de tekening. Ongelijke lijnen, dikke latten op de deur, smalle op het raam.
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 14:08
Dit is ook wel mijn les voor de volgende keer . Ik heb echt een geweldige echtgenoot en zou hem voor geen goud kwijt willen maar hierin vertrouw ik hem niet meer :biggrin:

Herkenbaar hoor. Ik heb hier ook een lieverd zitten, maar sommige dingen doe ik. Anders gaat het mis. :D
Rosalind schreef:
17-02-2019 14:14
Dat weet ik niet hoor. Want de tekening is anders dan het resultaat.
Maar de vraag blijft of het er beter op wordt als het wel wordt zoals op de tekening. Ongelijke lijnen, dikke latten op de deur, smalle op het raam.
Ik denk dat we juridisch een stuk minder sterk hadden gestaan. Ik denk dat het ontbreken van de houtnerf een beetje onze redding is.
Nummer*Zoveel schreef:
17-02-2019 14:01
De hele indeling is niet goed en dat komt door het bovenlicht boven de deur. Als die weggelaten was, of boven het raam was geplaatst, dan had het er veel strakker uit kunnen zien.
Dit denk ik ook.
Er is niet goed genoeg over het ontwerp nagedacht. Maar wie daar de verantwoordelijkheid voor draagt?
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 14:16
Ik denk dat we juridisch een stuk minder sterk hadden gestaan. Ik denk dat het ontbreken van de houtnerf een beetje onze redding is.

Nee hoor, de tekening en het eindresultaat komen absoluut niet overeen. Dus stond je net zo sterk.
Dahlia74 schreef:
17-02-2019 14:13
Ervan uitgaande dat jullie er op aan sturen dat eea opnieuw wordt gemaakt, laat dan de ruitjes vervallen, dat wordt gewoon echt nooit mooi. Je hebt nu geluk dat eea niet conform tekening is en je dus nog kunt wijzigen.
We hebben voor die stijlen €500,- extra betaald. Zou jij het dan ook redelijk vinden om die €500,- niet meer te betalen? Op de offerte staan twee
bedragen vermeld, met stijlen en zonder stijlen. Daar zit ik ook wel een beetje mee. Ik vind het al erg lullig dat ik dit zo wil dus zou ze daarin wel tegemoet willen komen als ze het dan wel netjes afleveren.
Pak de getekende overeenkomst er in ieder geval vast even bij, want daar zal toch niet in staan dat er een ander aantal raampjes in kan komen, en dat de afwerking zonder bericht kan afwijken van het bestelde.

De tekening is sowieso verwarrend, want het raamgedeelte rechts is op een andere schaal weergegeven dan de deur met ramen links. Zo op het eerste gezicht lijkt het of de raampjes van boven tot onder even hoog zijn als de deur, terwijl er een stuk muur onder zit. Maar dat zal wel in de maatvoering te lezen zijn.

Al dat soort kleine raampjes zijn sowieso mijn smaak niet en het lijkt me ook een crime om schoon te maken, maar dat raampje boven de deur is meer kozijn dan raam!
Alle reacties Link kopieren
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 14:16
Ik denk dat we juridisch een stuk minder sterk hadden gestaan. Ik denk dat het ontbreken van de houtnerf een beetje onze redding is.
Er zit echt teveel aan ruitjes in. Daardoor heb je ook meer latten.
Persoonlijk zou ik eisen dat je én de houtnerf wil hebben én het aantal ruitjes zoals op de tekening.
De latten lopen dan niet meer gelijk, maar dat is misschien minder storend dan al die ongelijke ruitjes.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 09:56
0.00% gewijzigd
Nitflex schreef:
17-02-2019 14:21
Pak de getekende overeenkomst er in ieder geval vast even bij, want daar zal toch niet in staan dat er een ander aantal raampjes in kan komen, en dat de afwerking zonder bericht kan afwijken van het bestelde.

De tekening is sowieso verwarrend, want het raamgedeelte rechts is op een andere schaal weergegeven dan de deur met ramen links. Zo op het eerste gezicht lijkt het of de raampjes van boven tot onder even hoog zijn als de deur, terwijl er een stuk muur onder zit. Maar dat zal wel in de maatvoering te lezen zijn.

Al dat soort kleine raampjes zijn sowieso mijn smaak niet en het lijkt me ook een crime om schoon te maken, maar dat raampje boven de deur is meer kozijn dan raam!

De schaalverdeling is wel anders maar zes raampjes (tekening) of acht raampjes (irl) is wel een groot en duidelijk verschil hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven