Nieuwe kozijnen en problemen :(

17-02-2019 13:30 127 berichten
Beste leden,

Een aantal dagen geleden zijn hier kunststof kozijnen geplaatst. Het punt is het volgende:
We hebben kunststof kozijnen met houtnerf besteld voor zowel binnen- als buiten. Hier is het mis gegaan, ze hebben per ongeluk alleen houtnerf besteld aan de buitenkant…. een teleurstelling dus. We kwamen hier achter toen de oude kozijnen er al uit waren gesloopt dus de jongens hebben de nieuwe kozijnen geplaatst. Ik heb direct gebeld met het bedrijf en verteld dat ik toch écht wel kozijnen met houtnerf wil hebben. Hij gaf zijn fout toe en verdere reacties waren: ‘Dat kan niet meer’; ‘Dit wordt bijna nooit besteld’; ‘Je ziet het verschil bijna niet’. Hij heeft een compensatie aangeboden van €500,- Ik denk dat we hier in ons recht staan voor het geval ik toch echt houtnerf wil aan beide kanten…dit staat tenslotte in de offerte. Dit betekent dat alles opnieuw besteld en gemonteerd moet worden…erg pijnlijk voor het bedrijf. We moeten nog €4250,- betalen en we hebben nog niet betaald.

Het tweede punt is: De verdeling van de raampjes valt mij erg tegen. De aannemer heeft de kozijnen ingemeten en de opties samen met mijn man doorgenomen (ik was er niet bij). Mijn man had een beeld van een mooie romantische uitstraling, ramen met stylen in landelijke sfeer. De aannemer heeft hem dit min of meer afgeraden omdat het niet zou worden zoals mijn man het zou willen hebben. Ik ken mijn man een beetje, hij laat zich niet zomaar ompraten en kan eigenwijs zijn. Ik was verder niet bij dit gesprek en heb alleen de tekening gezien en daar ben ik mee akkoord gegaan. Het resultaat valt mij erg tegen (zie foto’s). Bij het raam links heeft elk ruitje een andere afmeting en dat ziet er heel anders uit dan de tekening. Het antwoord van de aannemer: ‘Een tekening is niet vergelijkbaar met de werkelijkheid’ en geeft aan dit probleem met mijn man te hebben besproken. Mij man herinnert zich niet dat er met hem is besproken dat elk ruitje een andere afmeting zou krijgen. Misschien staan we voor dit gedeelte minder sterk maar ik ben er niet blij mee. Mijn man vindt het wel mooi en zou akkoord gaan met de €500,- compensatie. Verder steunt hij mij wel en heeft besloten om het verder aan mij over te laten.. Ik heb er erg veel moeite mee om €3750,- te betalen voor iets waar ik niet blij mee ben.
Om een goed beeld te geven heb ik foto’s geplaatst. Wat vinden jullie van het resultaat? Vinden jullie de verschillende maten ook storend? Is het redelijk om nieuwe kozijnen te eisen? Ik twijfel nog erg, nijg naar nieuwe kozijnen. Ik heb denk ik behoefte aan jullie meningen.

Alvast bedankt!

Toegevoegd: Inmiddels is duidelijk dat de aannemer zijn punt duidelijk heeft gemaakt met een inmeetformulier. Mijn man heeft dit formulier ook gekregen, heeft deze niet ondertekend maar is hier wel mee akkoord gegaan. Deze tekening komt wel redelijk overeen met het uiteindelijke resultaat, al zijn hier en daar wel wat afwijkingen. Zo hebben de ruitjes in het raam op twee na allemaal dezelfde afmeting. In de werkelijkheid hebben ruitjes per twee vier verschillende afmetingen. De deur heeft op de tekening vier dezelfde afmetingen en twee afwijkende afmetingen. In de werkelijkheid zijn alle zes de ruitjes hetzelfde (gelukkig!)

De aannemer heeft een compensatie van €500,- aangeboden maar als we per se houtnerf willen kunnen ze dit realiseren door een professioneel bedrijf een folielaag te laten aanbrengen. Eigenlijk willen we dit geen van beide. Het ontbreken van de houtnerf nemen we voor lief en we zouden graag willen dat de ruit wordt vervangen voor een ruit zonder stijlen. Hoe we dit financieel gaan regelen weet ik niet. Mijn man zegt dat de folielaag juridisch gezien een redelijk voorstel is. Ik denk dat ze alle kozijnen moeten vervangen, een naderhand aangebrachte folielaag heeft veel minder kwaliteit dan een folielaag die in de fabriek is aangebracht. Ik zal morgen rechtsbijstand inschakelen om uit te vinden wat onze rechten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
anoniem_63a22f3643c55 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 19:30
49.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
17-02-2019 15:26
Ik zie ze ook niet, alleen een verboden toegang tekentje.

Ben wel nieuwsgierig eigenlijk
Ik ook, zie geen foto’s :-(
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
17-02-2019 15:31
Volgens mij zijn die met dunne latjes vaak gewoon één groot raam met de latjes er als het ware opgepakt. Ook niet erg mooi.
Kan, maar hoeft niet.
Het betreft hier dus effectief aparte ruitjes, die allemaal omkaderd zijn.
Op de plaats waar de (veel te zware) latten zitten, is er GEEN glas.

Daarnaast heb je nog twee andere mogelijkheden. Die kunnen hier niet meer toegepast worden, tenzij er ook voor een nieuw glas wordt gekozen.

1) Je hebt latten die tussen het glas zitten, dit noemt men kruishouten: die kunnen zo slank gemaakt worden als iemand wil omdat ze enkel een esthetisch aspect hebben en geen 'dragende functie'. Als je dan over het glas gaat met je hand, kan je in één vloeiende beweging van boven naar onder. Ook bij het ramen wassen is dit een groot pluspunt. Als je natuurlijk dichter bij het raam komt, zie je dat de latjes niet het glas omkaderen, maar tussen het glas zijn bevestigd.

2) Is opgekleefde kleinhouten, daarbij is ook volledig te kiezen hoe breed of hoe smal de latten zijn. Ze zijn zoals het woord zegt, opgekleefd op het glas en geven ook de indruk dat het allemaal kleine raampjes zijn, maar het is dus één groot raam met verdelingen opgekleefd.

De verkoper die jouw man heeft uitgelegd wat hij kwam plaatsen is zwaar tekort geschoten, zeker in zijn manier van uitleggen. Als mijn man vroeger mensen bezocht die ramen wilden plaatsen, dan had hij een bananendoos bij met voorbeelden van elke mogelijkheid. Want niet iedereen kan zich even makkelijk voor ogen halen wat een verkoper uitlegt en als de voorbeelden aanwezig zijn is het makkelijker om de juiste keuze te maken van wat men wil of juist niet wil.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
17-02-2019 17:02
Het betreft hier dus effectief aparte ruitjes, die allemaal omkaderd zijn.
Op de plaats waar de (veel te zware) latten zitten, is er GEEN glas.

Daarnaast heb je nog twee andere mogelijkheden. Die kunnen hier niet meer toegepast worden, tenzij er ook voor een nieuw glas wordt gekozen.

1) Je hebt latten die tussen het glas zitten, dit noemt men kruishouten: die kunnen zo slank gemaakt worden als iemand wil omdat ze enkel een esthetisch aspect hebben en geen 'dragende functie'. Als je dan over het glas gaat met je hand, kan je in één vloeiende beweging van boven naar onder. Ook bij het ramen wassen is dit een groot pluspunt. Als je natuurlijk dichter bij het raam komt, zie je dat de latjes niet het glas omkaderen, maar tussen het glas zijn bevestigd.

2) Is opgekleefde kleinhouten, daarbij is ook volledig te kiezen hoe breed of hoe smal de latten zijn. Ze zijn zoals het woord zegt, opgekleefd op het glas en geven ook de indruk dat het allemaal kleine raampjes zijn, maar het is dus één groot raam met verdelingen opgekleefd.

De verkoper die jouw man heeft uitgelegd wat hij kwam plaatsen is zwaar tekort geschoten, zeker in zijn manier van uitleggen. Als mijn man vroeger mensen bezocht die ramen wilden plaatsen, dan had hij een bananendoos bij met voorbeelden van elke mogelijkheid. Want niet iedereen kan zich even makkelijk voor ogen halen wat een verkoper uitlegt en als de voorbeelden aanwezig zijn is het makkelijker om de juiste keuze te maken van wat men wil of juist niet wil.
En dan heb je tegenwoordig ook nog een vierde mogelijkheid waarbij de verdeling zowel tussen als op het glas zit, waardoor het er als “echt” uitziet.
Mijn nieuwsgierigheid vind het lastig dat de foto's niet (meer) te zien zijn :sherlock:
Alle reacties Link kopieren
drakenvlieg schreef:
17-02-2019 17:33
Mijn nieuwsgierigheid vind het lastig dat de foto's niet (meer) te zien zijn :sherlock:
De foto’s zijn gewoon nog te zien, maar ik heb het ook wel eens dat ik foto’s in bepaalde topics niet kan zien. Is echt een forumbug.
Alle reacties Link kopieren
drakenvlieg schreef:
17-02-2019 17:33
Mijn nieuwsgierigheid vind het lastig dat de foto's niet (meer) te zien zijn :sherlock:
De mijne ook. Ik hoop dat TO of iemand anders die ze wel ziet, ze nogmaals kan plaatsen :lol:
Alle reacties Link kopieren
drakenvlieg schreef:
17-02-2019 17:33
Mijn nieuwsgierigheid vind het lastig dat de foto's niet (meer) te zien zijn :sherlock:
Dubbel
Ik kan de foto's wel zien op mijn laptop maar niet op mijn telefoon.
Ik lees dit artikel in de voorwaarden:
Artikel 13: Opschorting van de betaling
- Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst,
heeft de opdrachtgever het recht de betaling op te schorten, met
dien verstande dat het op te schorten bedrag in redelijke verhouding
dient te staan tot het geconstateerde gebrek.
- Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot
het geconstateerde gebrek, heeft ..... het recht de
wettelijke rente in rekening te brengen over het teveel opgeschorte
bedrag.

Dus het bedrijf mag een deel van het bedrag opeisen en over de rest van het bedrag rente bereken? Ik word toch een beetje nerveus.. :( Ik wil er ook geen juridisch conflict van maken en zou het graag opgelost willen hebben.

Ik heb een mail gestuurd en ze uitgenodigd om te praten zodat we met elkaar tot een oplossing kunnen komen.
anoniem_63a22f3643c55 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 19:03
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
drakenvlieg schreef:
17-02-2019 17:33
Mijn nieuwsgierigheid vind het lastig dat de foto's niet (meer) te zien zijn :sherlock:
Same. :)
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 18:32
Ik lees dit artikel in de voorwaarden:
Artikel 13: Opschorting van de betaling
- Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst,
heeft de opdrachtgever het recht de betaling op te schorten, met
dien verstande dat het op te schorten bedrag in redelijke verhouding
dient te staan tot het geconstateerde gebrek.
- Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot
het geconstateerde gebrek, heeft ..... het recht de
wettelijke rente in rekening te brengen over het teveel opgeschorte
bedrag.

Dus het bedrijf mag een deel van het bedrag opeisen en over de rest van het bedrag rente bereken? Ik word toch een beetje nerveus.. :( Ik wil er ook geen juridisch conflict van maken en zou het graag opgelost willen hebben.

Ik heb een mail gestuurd en ze uitgenodigd om te praten zodat we met elkaar tot een oplossing kunnen komen.
Je hebt echt een lelijk raam gekregen en het is ook niet wat op de tekening staat. Neem contact op met je rechtsbijstand. Mi sta je in je recht om niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
17-02-2019 18:45
Same. :)
Ik kan alle foto's nog steeds zien..?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 18:32
Ik lees dit artikel in de voorwaarden:
Artikel 13: Opschorting van de betaling
- Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst,
heeft de opdrachtgever het recht de betaling op te schorten, met
dien verstande dat het op te schorten bedrag in redelijke verhouding
dient te staan tot het geconstateerde gebrek.
- Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot
het geconstateerde gebrek, heeft ..... het recht de
wettelijke rente in rekening te brengen over het teveel opgeschorte
bedrag.

Dus het bedrijf mag een deel van het bedrag opeisen en over de rest van het bedrag rente bereken? Ik word toch een beetje nerveus.. :( Ik wil er ook geen juridisch conflict van maken en zou het graag opgelost willen hebben.

Ik heb een mail gestuurd en ze uitgenodigd om te praten zodat we met elkaar tot een oplossing kunnen komen.
Dit is gewoon een standaard clausule en betekent dat als uiteindelijk blijkt de zíj gelijk hebben, dat ze het bedrag alsnog met rente van jou ontvangen. Maar dat geldt natuurlijk niet als jíj gelijk hebt. Anders zou iedereen te pas en te onpas later kunnen betalen onder het mom van een klacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op meerdere apparaten/ met meerdere browsers gekeken, maar zie helaas geen foto's .
Ozo.
hallekie schreef:
18-02-2019 09:10
Ik heb op meerdere apparaten/ met meerdere browsers gekeken, maar zie helaas geen foto's .
Nou ja, het ziet er dus niet uit, en het wijkt vooral op heel veel punten af van de tekening.

TO, maak voor jezelf vast een lijstje met alle punten. Als ze dan zeggen dat het altijd iets af kan wijken, dan kun je meteen aanvoeren dat het in niets lijkt op wat besproken is. Houtnerf, dikte van de tussenstijlen, het aantal raampjes in deur en raam, etc.
Je zei toch dat je rechtsbijstand hebt? Heb je die al gebeld voor meer info?
Hoi allemaal.

Ik zou de foto's graag nogmaals posten maar ik heb nu alleen mijn mobiel bij de hand en ik heb geen idee hoe ik een foto moet plaatsen vanaf de mobiel.

We hebben antwoord gekregen van het bedrijf. Mijn man kan zich niet meer zoveel van het gesprek herinneren wat nu blijkt is dat er destijds een inmeetekening is gemaakt die wel redelijk overeenkomt met de realiteit. Hierin is goed te zien wat de aannemer heeft geprobeerd duidelijk te maken. De kopie tekening heeft de aannemer per mail gestuurd, is niet door mijn man ondertekend en ik zie deze nu voor het eerst.

Op de tekening staan bij het raamgedeelte zes ruitjes van 30 cm hoog en twee van 40cm
De deur heeft vier ruitjes van 30cm hoog en twee ruitjes van 40cm.

In de werkelijkheid hebben de ruitjes in het raam per twee vier verschillende afmetingen en in de deur zijn ze allemaal gelijk. Het lijkt dus nog steeds af maar een stuk minder dan de andere tekening. Plus deze tekening is niet ondertekend.

Ik zou er graag met ze uit willen komen en ben best bereid om een compromis met ze te sluiten maar er is nog een kans dat ze erg moeilijk gaan doen.

Mijn man is ernstig ziek .... gelukkig gaat het momenteel gaat nu erg goed maar toen de aannemer kwam intekenen ging hij gebukt onder chemokuren. Ik heb het destijds aan hem overgelaten omdat ik het hem graag op zijn manier wilde laten doen maar ik had niet gedacht dat het zo lelijk zou uitpakken. Het is echt een goede les voor de volgende keer!
anoniem_63a22f3643c55 wijzigde dit bericht op 18-02-2019 12:47
0.51% gewijzigd
Ik zal vanavond probeer het nogmaals foto's te posten en een van de tekening
jo12345 schreef:
17-02-2019 13:43
Jeetje wat ongelofelijk lelijk! En dat komt bepaald niet alleen doordat de uitvoering verkeerd is. Als ze het wel goed gedaan hadden, was het nog steeds spuuglelijk geweest!
Een duidelijker voorbeeld, waarom plastic kozijnen altijd lelijk zijn, zie je zelden.
Dat is een mening Jo, geen feit.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk mag de OP niet gequote worden, maar ik zal onderstaand proberen alleen de foto’s te quoten, misschien worden ze dan wel zichtbaar? (TinPanAlley, als je de quote niet op prijs stelt, laat het dan even weten, dan haal ik het weer weg).
TinPanAlley schreef:
17-02-2019 13:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ga in goed gesprek met de aannemer, jullie hebben ook steken laten vallen. Het uiteindelijk resultaat lijkt mij mooier dan de tekeningen gemaakt na het inmeten. Na inmeten volgt normaal gesproken een definitieve tekening, die je dus ook hebt ontvangen. Waarschijnlijk heeft je man die mail gewoon beantwoord.
Hè, wat sneu dat het nu helemaal in de soep is gelopen.

Maar de kwestie van de houtnerf staat in principe nog, hoewel ze daar wel compensatie voor aan hebben geboden. Ten opzichte van het totaalbedrag stelt het weinig voor natuurlijk.

Misschien toch nog even vragen waarom de definitieve tekening niet voor akkoord is ondertekend? Dat is wel opvallend, want aannemers die iets doen dat tegen hun eigen adviezen in gaat, alleen omdat de klant het perse wil, zetten dat vaak nog even extra duidelijk op papier om gedoe achteraf te voorkomen.

Aan de andere kant; misschien is dat de reden dat je man er niet zo fel in staat en het wel oké vindt. Misschien weet hij deep down dat het inderdaad zo besproken was.
Dahlia74 schreef:
18-02-2019 12:05
Ga in goed gesprek met de aannemer, jullie hebben ook steken laten vallen. Het uiteindelijk resultaat lijkt mij mooier dan de tekeningen gemaakt na het inmeten. Na inmeten volgt normaal gesproken een definitieve tekening, die je dus ook hebt ontvangen. Waarschijnlijk heeft je man die mail gewoon beantwoord.
De tekening is in ons bezit maar is niet gemaild of ondertekend. Wel zijn ze destijds vergeten in de offerte houtnerf op te nemen. Mijn ik heb heeft deze mail beantwoord en gewezen naar de het niet ondergetekende inmeetformulier. Dit formulier is verder niet meer met een mail meegekomen.

Ik weet dat we steken hebben laten vallen...ik heb blijkbaar dit in meetformulier ook gezien, maar dit was me gewoon niet opgevallen.

Ik heb nog geen rechtsbijstand ingeschakeld omdat ik het graag zonder juridisch getouwtrek zou willen oplossen.
TinPanAlley schreef:
18-02-2019 13:18
De tekening is in ons bezit maar is niet gemaild of ondertekend. Wel zijn ze destijds vergeten in de offerte houtnerf op te nemen. Mijn ik heb heeft deze mail beantwoord en gewezen naar de het niet ondergetekende inmeetformulier. Dit formulier is verder niet meer met een mail meegekomen.

Ik weet dat we steken hebben laten vallen...ik heb blijkbaar dit in meetformulier ook gezien, maar dit was me gewoon niet opgevallen.

Ik heb nog geen rechtsbijstand ingeschakeld omdat ik het graag zonder juridisch getouwtrek zou willen oplossen.
Je kunt altijd beter informeren naar je kansen in deze, beter dit te weten voor je in gesprek gaat!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven