Op jacht naar een koophuis deel2

22-05-2020 19:08 3337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het eerste topic meer dan vol zat, en er nog steeds mensen druk op huizenjacht zijn, topic nr 2.

Ben je op zoek naar een koophuis, of juist je huidige huis aan het verkopen, schrijf dan mee!
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
02-07-2020 08:27
Wij hadden een bezichtiging voor vandaag staan, maar die werd gister afgebeld. Mensen waren vandaag wezen kijken, hadden een bod geplaatst en die is meteen geaccepteerd. Ik weet niet hoeveel sneller ik moet zijn. Huis kwam zaterdag op funda, maandagochtend direct gebeld, maar door werk konden we niet eerder dan vandaag.

Wordt nog lastig dit!
1. Aankoopmakelaar in de arm nemen
2. Probeer echt zo flexibel mogelijk te zijn met werk (des noods mis je een keer een vergadering)
3. Als jullie goed weten wat jullie willen, kan ook 1 van de 2 gaan bezichtigen als jullie niet beiden kunnen.

Zo hebben wij het ruim een jaar gedaan en toen.. raak!
Alle reacties Link kopieren
Elke ochtend funda kijken en ik zag een huis wat geschikt was en meteen gebeld. Had ik een dag gewacht dan had ik al geen bezichtiging kunnen krijgen

Geld ook voor mijn huisje trouwens
Alle reacties Link kopieren
Ons huis komt morgen op funda!
Bord staat al in de tuin, we wonen aan een doorgaande weg...dus valt wel op.
Morgen gaan we ook op vakantie...
Nog nooit zoveel vakantie stress gehad....en alles inpakken en alles keurig en schoon achterlaten. Want volgende week zullen ook al de bezichtigingen zijn, terwijl we nog op vakantie zijn.

Gisteren voorlopig koopcontract getekend van ons nieuwe huis.
En gesprek gehad met de hypotheek adviseur.
Hebben een aanbieder gekozen die geen achterstand heeft. Er schijnen zelfs banken te zijn met 5 weken achterstand!!
Alle reacties Link kopieren
Spannend valisa

Wij hebben vandaag de hypotheek aanvraag gedaan. Ik hoop dat het allemaal een beetje snel geregeld is
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
02-07-2020 13:58
Elke ochtend funda kijken en ik zag een huis wat geschikt was en meteen gebeld. Had ik een dag gewacht dan had ik al geen bezichtiging kunnen krijgen

Geld ook voor mijn huisje trouwens
Bij mij was het ook na een dag al vol, de rest kwam op een wachtlijst.
Ik zou in elk geval een alert op je Funda zetten, dat je meteen een melding krijgt van een huis binnen je criteria.
Onze hypotheek inclusief bankgarantie is helemaal rond gelukkig! Grappig hoe snel het dan ineens kan gaan, maandag was er pas het taxatierapport. :O We dachten dat het dan nog wel 2 weken kon duren voor alles geregeld was, maar de hypotheekverstrekker was echt heel snel. Nu kunnen we echt gaan genieten ervan, heerlijk om nergens meer over na te hoeven denken.

@Valisa: Fijne vakantie en veel succes met de verkoop!
Alle reacties Link kopieren
Hier is ons huis gisteren op Funda gekomen. Beide bezichtigingsdagen waren vanmiddag al vol. We doen nu een derde dag erbij. Spannend!

Tip om op tijd er bij te zijn is je aanmelden voor makelaarsland en daar dagelijks nieuwe huizen te checken. Hier staat aanbod op dat ca een halve dag later op Funda komt. Je kan als je het overdag daar ziet staan, direct al bellen naar de verkopende makelaar. Sowieso bellen ipv mailen voor een bezichtiging.

De hypotheekaanvraag is bij ons ook de deur uit. De hypotheekadviseur heeft vooraf alles al doorgesproken met de hypotheekverstrekker. Als het goed is gaat het dus snel.
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
02-07-2020 13:10
1. Aankoopmakelaar in de arm nemen
2. Probeer echt zo flexibel mogelijk te zijn met werk (des noods mis je een keer een vergadering)
3. Als jullie goed weten wat jullie willen, kan ook 1 van de 2 gaan bezichtigen als jullie niet beiden kunnen.

Zo hebben wij het ruim een jaar gedaan en toen.. raak!
Ja aankoopmakelaar moet misschien wel gewoon. En flexibel met werk zit er gewoon niet in. Vriend werkt in de horeca en ik werk in een winkel. Er wordt gewoon op ons gerekend anders is de bezetting niet voldoende. Nu kan er soms nog wel geruild worden, maar zo kortdag lukt gewoon niet altijd.

En we willen het liefste wel allebei het zien, want een tweede bezichtiging is al niet meer te doen tegenwoordig en we moeten ons er beide er goed bij voelen
Alle reacties Link kopieren
Tjonge wat ben ik nerveus van bezichtigingen. Herkenbaar? Zeker nu sommige weer geannuleerd en dan weer gevuld dan weer geannuleerd en ga zo maar door. Ik ben zo bang dat niemand een bod gaat doen en dan.... bleh ik zou blij zijn als mijn huis verkocht is.
Alle reacties Link kopieren
Absor,herkenbaar! Ons huis staat nog niet te koop en ik ben er al nerveus van....

Afgelopen week een 2e bezichtiging gehad bij het huis waar we eigenlijk al voor akkoord waren. Goed gesprek gehad met de makelaar en we hebben er vertrouwen in dus wat ons betreft gaat de koop door.

Vanmorgen een makelaar hier in huis gehad voor de verkoop van ons eigen huis. We wilden dit eigenlijk zelf doen maar na het gesprek met de verkopende makelaar zijn we tot de conclusie gekomen dat we toch beter uit handen kunnen geven.
Zijn vraagprijs ligt nog 10k boven wat wij in gedachten hadden dus hij verdient zichzelf terug.
Hier is het niet echt aan de orde dat mensen overbieden aldus deze man. We zullen zien.
Mijn woning is (zo goed als) verkocht! Zo snel had ik nooit durven dromen. Op het einde waren er 4 bieders tegen elkaar aan het opbieden. In overleg met de makelaar besloten om voor een laatste ronde met biedingen in gesloten envelop te gaan. Vanmiddag alle biedingen bekeken en akkoord gegaan met de hoogste dat ver boven de vraagprijs was.
Voorlopig koopcontract wordt maandag gereed gemaakt en getekend :jump:
Alle reacties Link kopieren
Wow philae. Maar hoe kunnen die bieders dan tegen elkaar opbieden? Hier is gewoon een inschrijving en je ziet het bod van anderen niet
absor schreef:
03-07-2020 18:35
Wow philae. Maar hoe kunnen die bieders dan tegen elkaar opbieden? Hier is gewoon een inschrijving en je ziet het bod van anderen niet
De makelaars (verkoop en aankoop) hebben onderling de biedingen doorgespeeld. De andere geïnteresseerden wisten dus wat er geboden was door de andere partijen en besloten steeds hoger te bieden. Dit was de beste tactiek volgens mijn makelaar. Uiteindelijk bleek dit niet heel handig ivm met 4 serieus geïnteresseerden en zijn we dus voor inschrijving gegaan inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Aha
Hier zei mijn makelaar gewoon een inschrijving maken. Zo heb ik zelf het huis ook gekocht. (Waarbij na sluiting de verkopers twee dagen hebben nagedacht aan wie ze het huis gingen verkopen man heb geen hap door mijn keel gekregen van de spanning)

Conclusie ik verhuis nu en daarna liever nooit meer

(‘Maar ja dat zei ik vijftien jaar geleden ook en ik heb goede redenen om nu wel te verhuizen dus ach )
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
03-07-2020 18:37
De makelaars (verkoop en aankoop) hebben onderling de biedingen doorgespeeld. De andere geïnteresseerden wisten dus wat er geboden was door de andere partijen en besloten steeds hoger te bieden. Dit was de beste tactiek volgens mijn makelaar. Uiteindelijk bleek dit niet heel handig ivm met 4 serieus geïnteresseerden en zijn we dus voor inschrijving gegaan inderdaad.
Deze tactiek is niet eens toegestaan dacht ik begrepen te hebben. Het is ook een oneerlijk spel tegenover de kopers. Zelf in een soortgelijk spel gezeten maar iets minder extreem en vond het echt onnodig zuur. Inmiddels eind goed, al goed maar ons eigen woning doen we gewoon met gesloten envelop. Ik wil andere kopers niet op die manier behandelen. Zal best dat er dan een lagere verkoopprijs uit komt maar ben iig bij mezelf gebleven dat ik anderen niet wil behandelen zoals ik zelf niet behandeld wil worden 😁
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
03-07-2020 13:46
Tjonge wat ben ik nerveus van bezichtigingen. Herkenbaar? Zeker nu sommige weer geannuleerd en dan weer gevuld dan weer geannuleerd en ga zo maar door. Ik ben zo bang dat niemand een bod gaat doen en dan.... bleh ik zou blij zijn als mijn huis verkocht is.
Ik heb hier ook last van. Steeds de verkoopstatistieken op Funda volgen. Mn vriend wordt gek van mij. Bij ons geen annuleringen of wijzigingen maar zal blij zijn als het volgende week vrijdag is geweest.
anjer84 schreef:
03-07-2020 20:25
Deze tactiek is niet eens toegestaan dacht ik begrepen te hebben. Het is ook een oneerlijk spel tegenover de kopers. Zelf in een soortgelijk spel gezeten maar iets minder extreem en vond het echt onnodig zuur. Inmiddels eind goed, al goed maar ons eigen woning doen we gewoon met gesloten envelop. Ik wil andere kopers niet op die manier behandelen. Zal best dat er dan een lagere verkoopprijs uit komt maar ben iig bij mezelf gebleven dat ik anderen niet wil behandelen zoals ik zelf niet behandeld wil worden 😁
Chapeau :kneel:
Ik vind dit eenvoorbeeld van fatsoen. Dat de rest vd markt en je makelaar dat niet heeft maakt niet dat je mee moet in de gekte.
Goed dat je bij jezelf bleef.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is afgelopen vrijdag op funda gekomen.
Ben echt super benieuwd of er bezichtigingen zijn aangevraagd.
De makelaar heeft aankomende donderdag middag en vrijdagmiddag hiervoor gereserveerd.
Ben super benieuwd hoeveel mensen er komen.

Wij wonen in het noorden van het land. Hier is er sinds kort ook wat huizenmarkt gekte.
Maar nog lang niet zo erg als in de rest van het land.
Het overbieden hier is vaak bij doorstroomwoningen.
Wij hebben zelf een starterswoning. Dus vind het allemaal spannend.
Meelezer ten top hier. Vorige week voorlopig koopcontract getekend voor nieuwbouw huis. Sinds vandaag(of gisteren) huidige woning op makelaars website, morgen op zijn FB pagina en volgende week op funda...


Iemand ervaring hiermee;

Onze tussenpersoon (wb hypotheek) vroeg om de belasting aangifte van 2012, (Na 2 gesprekken en ruim 1,5 week later na laatste gesprek dus denken dat dat van de bank(en) komt)....
voor zover wij begrijpen op internet ivm deel aflossingsvrij... Lees op internet dat dit 8 weken kan duren... Maar voorlopig koopcontract staat ook in dat we 8 weken de tijd hebben (is de standaard, maar is dus vorige week getekend, maar zoals wij begrijpen is dat tussenpersoon (of bank?) gaat wachten op die belasting aangifte van 2012) voor financiering. Onze belastingman had nog nooit eerder meegemaakt dat er gevraagd werd om een aangifte uit 2012.
En hij heeft onze aangiftes maar tot 2014....
Kan dat echt 8 weken duren? Eer wij dat “in huis” hebben..
Oh en oktober krijgen we de sleutel al... Tenminste als hypotheek rond is uiteraard. Qua koopsom zitten we ruim onder “wat we mogen lenen”. Dus daar maken we ons niet zo’n zorgen om...
Alle reacties Link kopieren
Je kan vragen of ze echt 2012 nodig hebben of dat ze ook genoegen nemen met 2014 t/m nu?
Is er iets bijzonders gebeurd in 2012?
Alle reacties Link kopieren
Er staat binnen 8 weken bij de belastingdienst, kan dus ook 1 week zijn. Vandaag nog aanvragen dus.
Of een andere bank kiezen, 1 die minder voorwaarden stelt?
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... angsrecht/

Zoals we begrepen gaat het hierom. Of laat ik het zo zeggen; er is bij ons in 2012 niks bijzonders gebeurd, en dit is het enige wat we kunnen vinden.

Hebben het idd al aangevraagd. En meer dan afwachten kunnen we niet doen... Maar vroeg mij af of iemand dit herkent...
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik had het de vorige keer ook nodig inderdaad. Om aan te tonen dat ik in 2012 al een aflossingsvrije hypotheek had (dat deel mag je dan nl nu ook nog aflossingsvrij mét renteaftrek, anders heb je geen aftrek meer).

Dus nee, je hebt niks aan de aangifte van 2014. Ik bleek hem zelf nog ergens te hebben op een oude laptop, misschien hebben jullie hem ook nog ergens? En inderdaad zo snel mogelijk opvragen, meestal gaat het veel sneller dan de maximale termijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten het jaaroverzicht van onze hypotheek van 2012 opsturen.
Die kon ik online zo vinden op de website van mijn hypotheek verstrekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven