Op jacht naar een koophuis deel2

22-05-2020 19:08 3337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het eerste topic meer dan vol zat, en er nog steeds mensen druk op huizenjacht zijn, topic nr 2.

Ben je op zoek naar een koophuis, of juist je huidige huis aan het verkopen, schrijf dan mee!
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
24-05-2020 20:11
Misschien dat jullie ons kunnen helpen! Wij hebben een huis gevonden dat we allebei leuk vinden. Dichtbij het station, in de randstad, redelijk grote tuin en een groot huis. Nu het volgende het staat voor € 500.000, echt alles moet aan de woning gedaan worden (er zit zelfs nog een soort van wastobbe in de badkamer), het staat al 4 maanden te koop, wel een populaire buurt. In deze wijk staan nog 2 van zulke huizen al 4 maanden te koop. Wat zouden jullie als eerste bod doen?
Ik kan er echt totaal niks over zeggen, goed vergelijken en kijken wat reëel is in deze plaats en bepalen hoeveel je er zelf voor over hebt. Als het al 4 maanden te koop staat hoef je geen snelle keuzes te maken, dat scheelt!
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
25-05-2020 07:51
Ik kan er echt totaal niks over zeggen, goed vergelijken en kijken wat reëel is in deze plaats en bepalen hoeveel je er zelf voor over hebt. Als het al 4 maanden te koop staat hoef je geen snelle keuzes te maken, dat scheelt!
Het is dus echt heel lastig omdat alle 3 de huizen die in die wijk te koop staan in dezelfde slechte staat verkeren. Staat ook in alle bouwkundige rapporten op onvoldoende of matig. Geen gekke gebreken zoals fundering of het dak maar voor de rest moet echt alles eruit. De andere huizen die in de wijk te koop hebben gestaan stonden ook lang te koop en waren ook in een slechte staat. Deze zijn verkocht tussen 14% - 18% onder de vraagprijs. Wij gaan deze week zelf nog een keer kijken en dan beslissen wat we willen bieden.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
25-05-2020 07:42
Ik zou eerst bepalen wat je er max voor over hebt en dan als openingsbod daar eerst onder. 450k? Je moet sowieso meer inzicht hebben ook. Wat is de gemiddelde prijs per m2 daar bijvoorbeeld? Wat is de staat van het huis?
Mijn gevoel neigt naar max €450.000 omdat er ook nog zoveel moet gebeuren. We gaan deze week nog een keer kijken dus we zullen zien!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het vast ergens vandaan, maar weet je zeker dat die 125k een goede inschatting is? Ik heb net een huis gekocht waar ook alles moet gebeuren op niet-structureel gebied (geen dak/fundering) maar wel elektra/muren/plafonds /keuken/sanitair/vloeren /verwarming enz enz. En dat wordt ook op 125 geschat, terwijl mijn huis echt heel veel kleiner is. Ik moet wel zeggen dat ik dan bijna alles laat doen, maar wilde het toch even zeggen. Zou vervelend zijn als je er na aankoop achter komt dat dat bedrag helemaal niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
24-05-2020 21:02
Wat wordt er in de bouwkundige keuring over fundering gezegd? Ik las nl dat je een funderingsonderzoek moet laten doen bij huizen tot 1970. 1000 euro... Lijkt me wat veel haha. Denk er nu over om alle oude huizen maar uit te sluiten.
Wauw, dan sluit je veel huizen uit. Lijkt mij niet een slimme zet.

Bij de bouwkundige keuring kijken ze er wel deels naar hoor. Als daar echt aanwijzingen uit komen dat het een probleem kan zijn, dan verder onderzoek laten doen.

Overigens is Noord-Holland een breed begrip, dat is alles van Texel tot het Gooi. Ik weet wel dat er in Zaanstad echt wijken met grote problemen zijn en dat het in bepaalde delen van A’dam lastig kan zijn ivm gebouwd met houten palen in het water.

Aankoopmakelaar is ook typisch iemand die je hierbij kan helpen en documenten kan opvragen bij gemeente.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
25-05-2020 10:17
Je hebt het vast ergens vandaan, maar weet je zeker dat die 125k een goede inschatting is? Ik heb net een huis gekocht waar ook alles moet gebeuren op niet-structureel gebied (geen dak/fundering) maar wel elektra/muren/plafonds /keuken/sanitair/vloeren /verwarming enz enz. En dat wordt ook op 125 geschat, terwijl mijn huis echt heel veel kleiner is. Ik moet wel zeggen dat ik dan bijna alles laat doen, maar wilde het toch even zeggen. Zou vervelend zijn als je er na aankoop achter komt dat dat bedrag helemaal niet klopt.
Goed advies. Bij ons zelfde soort renovatie en komt het neer op zo’n 85k en we doen veeeeel zelf (zoals elektra, wat anders 10/15k had gekost).

Als 450 goed voelt als openingsbod, zou ik dat doen. Het ligt enorm aan de verkopende partij hoe graag ze er vanaf willen etc.

Wij zijn bij een enorme opknapper die al langer te koop stond als lokaas gebruikt: toen wij een 2e keer kwamen kijken alvorens ons bod neer te leggen, was er ook een ouder stel (als in: 60+). Zij hebben uiteindelijk een heel hoog (te hoog) bod zonder voorbehoud neergelegd. Wat voelden wij ons genaaid zeg. En die mensen hebben veel te duur gekocht, maar goed, niet ons probleem. Wel kut dat wij deze gezinswoning van 140m2 echt nodig hadden, en zo’n ouder stel Toch niet, voelde heel oneerlijk (terwijl ik niks weet van die mensen, dus slaat nergens op haha). Enfin, beetje oud zeer hier, haha
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
25-05-2020 11:24
Wauw, dan sluit je veel huizen uit. Lijkt mij niet een slimme zet.

Bij de bouwkundige keuring kijken ze er wel deels naar hoor. Als daar echt aanwijzingen uit komen dat het een probleem kan zijn, dan verder onderzoek laten doen.

Overigens is Noord-Holland een breed begrip, dat is alles van Texel tot het Gooi. Ik weet wel dat er in Zaanstad echt wijken met grote problemen zijn en dat het in bepaalde delen van A’dam lastig kan zijn ivm gebouwd met houten palen in het water.

Aankoopmakelaar is ook typisch iemand die je hierbij kan helpen en documenten kan opvragen bij gemeente.
Snap ik en wil ik ook eigenlijk niet. Het is al moeilijk zat haha. Idd de streken die jij noemt maar ook Rotterdam, Groningen en Friesland. Sinds 2018 heeft ook de achterhoek er mee te maken. Zie deze website: https://www.kcaf.nl/. Je hebt van die kaartjes en als je die bekijkt is rond 2050 heel Nederland bijna verzakt.... het is zeg maar de combinatie van veel meer droogte en de daarmee gepaard gaande daling van het grondwaterpeil. Hierdoor komen de houten palen boven water te staan en verrot het. Betonnen palen hebben dit probleem niet. Vanaf 1960 werd vaker beton gebruikt.

Ik heb me er nu een beetje veel in verdiept en wordt er huiverig van. Persoonlijk denk ik dat vanaf 1960 de risico's beduidend minder zijn. Wij willen vanwege gehorigheid ook geen huis uit de jaren 20/30. Zijn wel hele sfeervolle huizen vaak.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben na een half jaar zelf zoeken toch besloten om een aankoopmakelaar te nemen.
Omdat wij ook in de randstad zochten waar superveel overgeboden werd heeft dit ons wel enorm geholpen! En ik zou het ook zeker aanraden!

Ook bij ons liep de bank erg achter met de verwerkingen van hypotheek aanvragen. Gelukkig konden wij van ons adviseur alvast op de mail krijgen dat de financiering rond was en dit was voorlopig genoeg voor de notaris :)

Het is nu aftellen tot we de sleutel krijgen, nog 2.5e maand :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Ik was meelezer in het vorige topic. Wij zijn ook sinds een paar maanden op zoek naar een nieuwe woning. We hebben een aantal bezichtigingen gehad en nog geen bod gedaan.
De huizenmarkt in deze regio is behoorlijk oververhit, laatst was er op een huis wat wij leuk vonden al een halve ton overboden door iemand die het nog niet eens gezien had. Pffff.. Ik ga er in ieder geval vanuit dat het nog wel even duurt en in de tussentijd kijken we gewoon op veel plekken en gaan we alvast een rondje fietsen/wandelen in plekken die ons leuk lijken om te kijken of het wat is.
ladida1981 wijzigde dit bericht op 22-03-2021 17:40
9.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
25-05-2020 13:44
Snap ik en wil ik ook eigenlijk niet. Het is al moeilijk zat haha. Idd de streken die jij noemt maar ook Rotterdam, Groningen en Friesland. Sinds 2018 heeft ook de achterhoek er mee te maken. Zie deze website: https://www.kcaf.nl/. Je hebt van die kaartjes en als je die bekijkt is rond 2050 heel Nederland bijna verzakt.... het is zeg maar de combinatie van veel meer droogte en de daarmee gepaard gaande daling van het grondwaterpeil. Hierdoor komen de houten palen boven water te staan en verrot het. Betonnen palen hebben dit probleem niet. Vanaf 1960 werd vaker beton gebruikt.

Ik heb me er nu een beetje veel in verdiept en wordt er huiverig van. Persoonlijk denk ik dat vanaf 1960 de risico's beduidend minder zijn. Wij willen vanwege gehorigheid ook geen huis uit de jaren 20/30. Zijn wel hele sfeervolle huizen vaak.
Pas op dat je niet te veel zekerheid gaat zoeken. Er kan altijd iets mis zijn met een huis, hoe oud of nieuw het ook is.
Ik heb nu in een jaren 30 en een jaren 20 huis gewoond, en dat was niet gehoriger dan de jaren 70-80 huizen van mijn vrienden. Daar hoor ik ook de buren de trap op lopen, dat heb ik in mijn eigen huis nog nooit gehoord.
En er zijn uiteraard huizen waar je wel ieder zuchtje van de buren goed hoort. Het is uiteraard jullie eigen keuze om bepaalde dingen niet te willen (en dan ook niet te doen, anders blijf je spijt houden). Maar het voelt wel een beetje alsof je elk mogelijk probleem voor wilt zijn, en dan maar een heel groot deel van de woningmarkt meteen af schrijft.

Als je echt bang bent voor die funderingsproblematiek, dan kun je altijd een bod doen onder voorbehoud van een onderzoek of zo. Of zorgen dat je dat in je bedenktijd kunt doen. Ja, dat kost je dan 1000 euro, maar als dat voorkomt dat je tig geschikte huizen laat lopen omdat je bang bent voor wat er eventueel mis zou kunnen zijn/gaan, is dat het misschien wel waard.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
25-05-2020 16:43
Pas op dat je niet te veel zekerheid gaat zoeken. Er kan altijd iets mis zijn met een huis, hoe oud of nieuw het ook is.
Ik heb nu in een jaren 30 en een jaren 20 huis gewoond, en dat was niet gehoriger dan de jaren 70-80 huizen van mijn vrienden. Daar hoor ik ook de buren de trap op lopen, dat heb ik in mijn eigen huis nog nooit gehoord.
En er zijn uiteraard huizen waar je wel ieder zuchtje van de buren goed hoort. Het is uiteraard jullie eigen keuze om bepaalde dingen niet te willen (en dan ook niet te doen, anders blijf je spijt houden). Maar het voelt wel een beetje alsof je elk mogelijk probleem voor wilt zijn, en dan maar een heel groot deel van de woningmarkt meteen af schrijft.

Als je echt bang bent voor die funderingsproblematiek, dan kun je altijd een bod doen onder voorbehoud van een onderzoek of zo. Of zorgen dat je dat in je bedenktijd kunt doen. Ja, dat kost je dan 1000 euro, maar als dat voorkomt dat je tig geschikte huizen laat lopen omdat je bang bent voor wat er eventueel mis zou kunnen zijn/gaan, is dat het misschien wel waard.
Ik heb geen goede ervaring met een jaren 30 woning. De wijken waar we graag naar toe willen kennen dergelijke woningen eigenlijk ook niet. Dat scheelt qua wat er wegvalt.

Het klopt wat je zegt met gebreken. Vind het ook niet erg als ik een keer 10/15k aan kosten heb.

Woensdag heb ik een bezichting en dan gaat er een bouwkundige mee. Ik wil het liefst met zo weinig mogelijk voorbehouden bieden gezien de markt hier. Inmiddels ook een afspraak om de bouwtekening in te zien en de bouwkundige kijkt mee vwb de fundering. Wie weet staat het gewoon op beton.

Een funderingsonderzoek wil ik iig nu nog niet aan beginnen. Ben net 2 weken op de markt weer. Wij wonen alleen wel in risicogebied en gezien de hoge kosten bij funderingsproblemen, vind ik dit een goede middenweg. Kost me 150 euro en hoef niet meer met voorbehoud bouwkundige keuring te bieden (enkel als dat zijn advies is).
Alle reacties Link kopieren
Dierenvriend97 schreef:
25-05-2020 14:34
Wij hebben na een half jaar zelf zoeken toch besloten om een aankoopmakelaar te nemen.
Omdat wij ook in de randstad zochten waar superveel overgeboden werd heeft dit ons wel enorm geholpen! En ik zou het ook zeker aanraden!

Ook bij ons liep de bank erg achter met de verwerkingen van hypotheek aanvragen. Gelukkig konden wij van ons adviseur alvast op de mail krijgen dat de financiering rond was en dit was voorlopig genoeg voor de notaris :)

Het is nu aftellen tot we de sleutel krijgen, nog 2.5e maand :hyper:
Wat fijn! 2,5 maand gaat hopelijk snel voorbij 😄 Heb je nu ook moeten overbieden?
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
25-05-2020 15:31
Ik was meelezer in het vorige topic. Wij zijn ook sinds een paar maanden op zoek naar een nieuwe woning. We hebben een aantal bezichtigingen gehad en nog geen bod gedaan. Probleempje is dat vriend en ik niet precies hetzelfde willen voor wat betreft locatie, dus dat maakt het wel lastig.
De huizenmarkt in deze regio is behoorlijk oververhit, laatst was er op een huis wat wij leuk vonden al een halve ton overboden door iemand die het nog niet eens gezien had. Pffff.. Ik ga er in ieder geval vanuit dat het nog wel even duurt en in de tussentijd kijken we gewoon op veel plekken en gaan we alvast een rondje fietsen/wandelen in plekken die ons leuk lijken om te kijken of het wat is.
Dit is idd lastig. Jullie moeten maar meedoen aan kopen zonder kijken 😄 krijg je altijd een mooi huis.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
25-05-2020 10:17
Je hebt het vast ergens vandaan, maar weet je zeker dat die 125k een goede inschatting is? Ik heb net een huis gekocht waar ook alles moet gebeuren op niet-structureel gebied (geen dak/fundering) maar wel elektra/muren/plafonds /keuken/sanitair/vloeren /verwarming enz enz. En dat wordt ook op 125 geschat, terwijl mijn huis echt heel veel kleiner is. Ik moet wel zeggen dat ik dan bijna alles laat doen, maar wilde het toch even zeggen. Zou vervelend zijn als je er na aankoop achter komt dat dat bedrag helemaal niet klopt.
Wij zouden ook echt niks zelf doen maar mijn vader heeft een eigen bouwbedrijf. Dus hij wil een heleboel voor ons doen. Hij heeft een berekening gemaakt en die komt op ongeveer €125.000,00.
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
25-05-2020 17:58
Wij zouden ook echt niks zelf doen maar mijn vader heeft een eigen bouwbedrijf. Dus hij wil een heleboel voor ons doen. Hij heeft een berekening gemaakt en die komt op ongeveer €125.000,00.
Ah ok, dan laat je het wel doen, maar krijg je vast wel personeels en vriendenkorting :lol: , dat scheelt enorm natuurlijk. Was gewoon voor de zekerheid, mensen blijken nogal vaak de kosten echt flink te onderschatten, en dat is met dit soort dingen wel heel vervelend. Maar je vader zal het ongetwijfeld goed in kunnen schatten.
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
25-05-2020 17:58
Wij zouden ook echt niks zelf doen maar mijn vader heeft een eigen bouwbedrijf. Dus hij wil een heleboel voor ons doen. Hij heeft een berekening gemaakt en die komt op ongeveer €125.000,00.
O ja dat is ideaal. Ik heb ook vader die zelfstandige aannemer is. Ook heel handig met een huis kopen :biggrin:
Maar ook handig toen ons huis te koop ging, of hij nog aandachtspunten zag (zoals zijn de balken van de vloer niet verrot) zodat je zeker weet dat je je huis verkoopt met alle informatie die je weet met eventuele gebreken (geen bij ons verder) juist doorgeeft.
En uiteraard hadden de kopers keuring kunnen laten doen, maar hebben ze niet gedaan.

Vind jouw vader het een goede investering? En voelt het huis echt goed, dan bieden wat jullie het waard vinden.
Ik kom me ook melden in dit topic! Ik was al een stille meelezer, maar eind deze week mogen wij ook eindelijk een huis bezichtigen. Hiervoor hebben we 5 afwijzingen gehad op huizen vanwege te veel aanvragen al.. Dit keer was ik er op tijd bij. :-) Ik vind het wel spannend eigenlijk, we hebben beide totaal geen ervaring met een huis kopen, echt starters zeg maar. Wel veel ingelezen en de dag voor de bezichtiging nog een extra hypotheek adviesgesprek.

Het huis wat we gaan bezichtigen lijkt eigenlijk perfect voor ons en ook de vraagprijs wel waard. We zouden dan nog ruimte hebben om €7000,- meer dan de vraagprijs te bieden (is ook echt het maximum wat we er meer voor over zouden hebben) maar ik vraag me af wat slim is.. Eerst de vraagprijs bieden of meteen een eindbod neerleggen? Er zijn slechts 2 kijkers voor ons, dus dat valt gelukkig mee.
Alle reacties Link kopieren
Zeker spannend brownietaart! Jullie zijn in ieder geval goed voorbereid en je weet wat je kan. Eerst maar kijken zeg ik altijd en dan beslissen of en hoeveel je wil bieden. Als het echt gewild is en overbieden standaard is zou hoger dan vraagprijs gaan zitten.
In mijn regio hoeft dat zeker niet, maar niet zo overspannen.

Wel is het zo dat wij donderdag en vrijdag kijkers hadden, kijkers van donderdag deden meteen goed bod en met accepteren van ons tegenbod hadden de kijkers van vrijdag pech..soms moet je wel snel handelen.
Alle reacties Link kopieren
Brownietaart: als je in een markt zit waar zo veel aanvragen zijn, is de kans heel groot dat het een inschrijving wordt. Dan mag je dus gewoon 1x een bod doen. Het kán natuurlijk dat je daarvoor al zo’n goed bod doet, dat ze de rest allemaal laten zitten, maar dat is met 7000 boven de vraagprijs niet heel waarschijnlijk. Wees daar dus op voorbereid, dat het best kan dat er weinig te onderhandelen valt.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
25-05-2020 17:35
Wat fijn! 2,5 maand gaat hopelijk snel voorbij 😄 Heb je nu ook moeten overbieden?
We hebben inderdaad flink moeten overbieden...
Daarom was ik heel blij met de aankoop makelaar, hij kan goed aangeven of een huis zoveel overbieden echt waard is en of je direct een eindbod neer moet leggen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik praat ook graag mee!
Ik heb ook nog nooit een huis gekocht dus heel het kooptraject is net brownietaart allemaal nieuw voor mij. Ik woon nu met mijn vriend in een huurwoning in de randstad. Ik ben zelf 3 jaar geleden chronisch ziek geworden en voor 1 verdieners is het hier gewoon onmogelijk om een leuk huis te kopen. Daarom besloten om naar noord-limburg te verhuizen. Super spannend. We hebben al 2 huizen bezichtigd.

@brownietaart ligt denk heel erg aan welke regio je zit, hier in de randstad is je eerste bod vaak ook je laatste en word er echt veel overgeboden. En ligt er ook aan of de verkoper er snel uit wil.

Ik vind het zelf ook heel lastig in te schatten wat ik nu kan bieden. Wij hebben nu 1000 overboden op een huis dat voor ons gevoel helemaal af is en weinig verbouwing nodig. Vergeleken met andere huizen in de buurt met dezelfde vraagprijs was dit huis toch net wat meer af. Maar dat is dus noord-limburg. Duimen maar.
Alle reacties Link kopieren
Annenas, hebben jullie ook een aankoopmakelaar?
Je vriend is neem ik aan de 1-verdiener? Kan hij een baan in Limburg krijgen?
(elke dag van Noord-Limburg naar Randstad zal het vast niet gaan worden ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Ons huis staat te koop, vorige week kijkdag gehad met 13 bezichtigingen. Er waren nog meer aanmeldingen maar die staan op de reservelijst. Tot morgenmiddag mag er geboden worden. Dan bekijken we de biedingen en voorwaarden. In principe is er dan geen ruimte voor een tegenbod maar gaat het naar de hoogste bieder.
Ik zou goed vragen aan de makelaar hoe de verdere procedure is.
Oeh spannend Wintertime.
Al wel wat gehoord of er biedingen binnen zijn gekomen?

Nou eindelijk weer contact gehad met de verkoopmakelaar van het pand wat we op het oog hebben (lees: hadden). Want een raar figuur is dat. Heel verhaal, duurde letterlijk 9 minuten, waar de vraag uitkwam, of we niet wat hoger wilde bieden. Daar antwoorde ik heel duidelijk nee op. (Want vind dat het aan hun is te komen met een tegenbod, of te zeggen dit wordt het niet). Toen weer een heel verhaal, en wilden de verkopers bij godsgratie dan wel 5000 euro van de prijs afdoen. Toen heb ik aangegeven dat ik geen vertrouwen erin heb dat we eruit gaan komen, en dat ik ze succes wens me de verdere verkoop.

Als je zn makelaar aan de haak slaat, dan snap ik wel dat de verkoop een half jaar duurt...

(Trouwens Nausica, ik heb contact gehad met jou PB'tje. En dat was een klik, en yes. We gaan, mochten we wat vinden, het huis bij hem in de verkoop zetten. Hij was naar mijn mening heel realistisch.)
Alle reacties Link kopieren
poppie0022 schreef:
26-05-2020 12:38
Annenas, hebben jullie ook een aankoopmakelaar?
Je vriend is neem ik aan de 1-verdiener? Kan hij een baan in Limburg krijgen?
(elke dag van Noord-Limburg naar Randstad zal het vast niet gaan worden ;-) )
Nee we hebben geen aankoopmakelaar. Lees verschillende verhalen of het wel of niet het geld waard is om er een te nemen. Dus we willen het eerst zelf proberen. Mijn vriend kan veel thuis werken en zal dan waarschijnlijk wel 1 of 2 dagen naar kantoor moeten. Maar er is ook een vestiging van zn bedrijf in de buurt, dus misschien zou hij ook daar op kantoor kunnen werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven