Op jacht naar een koophuis deel2

22-05-2020 19:08 3337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het eerste topic meer dan vol zat, en er nog steeds mensen druk op huizenjacht zijn, topic nr 2.

Ben je op zoek naar een koophuis, of juist je huidige huis aan het verkopen, schrijf dan mee!
Moeilijk allemaal he.. het huis van vorige week was het écht niet. Veel te mooie foto's en daardoor echt een anti-climax toen we binnenkwamen. Arrogante makelaar die ook nog eens echt vervelend deed, en dan ook nog eens een veel te hoge prijs voor het huis, nee we waren er heel snel uit dat dit het niet ging worden.

Maar dan, naar huis.. en weer het gevoel van een steen in je maag want "gaat het dan nooit lukken?!"
Staat gisterochtend opeens een huis online, hetzelfde als een huis dat we eerder bezichtigd hebben. Toen kwam dat huis te vroeg, aangezien zelf nog geen idee wat ons huis zou kunnen opleveren etc.
Is wel een stuk kleiner (geen uitbouw), maar wel nieuwbouw. Dus veel minder (toekomstige) kosten uiteindelijk dan in mijn jaren 70 woning nu. Moeilijk.. maar aan de ene kant denk ik: misschien worden we in een kleiner, moderner huis wel gelukkiger en voelen we ons daar eindelijk wél thuis.

In hoeverre zijn jullie bereid jullie woonwensen bij te stellen? Je kunt toch bijna niet anders tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt een beetje van je woonwensen af. Ik heb niet heel veel bij hoeven stellen, maar ik had ook niet bepaald extravagante wensen. Ik wilde heel graag in een bepaalde woonplaats wonen, en iets van een buiten hebben. Die woonplaats is nogal duur en populair, dus ik wist dat ik niet hoefde te gaan zoeken naar een groot huis. Uiteindelijk is de voornaamste concessie geweest dat ik van ‘niet hoeven klussen’ naar ‘volledige renovatie van 4 maanden’ ben gegaan. Maar dat betekende nog steeds niet zelf klussen, daar had ik mensen voor ingehuurd.

Als wat je eigenlijk wilt gewoon buiten je budget ligt, ja, dan moet je bijstellen. Wat is de voornaamste reden om te willen verhuizen? Als dat gebrek aan ruimte is, zou ik niet gaan voor ‘kleiner maar minder onderhoud’. Maar als je vooral wilt verhuizen omdat het onderhoud je te veel is, of omdat je zoals ik graag een tuin wilt, is iets kleiner niet per se een probleem.

(Oh, en leuk hè, die makelaars. Ik had de mijne echt uitgezocht op een beetje aardige gozer, geen arrogant gedoe alsof kijkers blij mochten zijn dat ze überhaupt mochten komen kijken. Maar dat ligt niet aan de markt hoor, mijn vorige huis kocht ik in 2014 toen de markt volledig op zijn gat lag, en toen had je die er ook al bij. ‘Ja, ik zal kijken of we over twee weken een gaatje hebben’. Gast, dat huis staat al drie maanden te koop, doe niet zo raar.
Alle reacties Link kopieren
Lykke- schreef:
19-01-2021 09:16
Moeilijk allemaal he.. het huis van vorige week was het écht niet. Veel te mooie foto's en daardoor echt een anti-climax toen we binnenkwamen. Arrogante makelaar die ook nog eens echt vervelend deed, en dan ook nog eens een veel te hoge prijs voor het huis, nee we waren er heel snel uit dat dit het niet ging worden.

Maar dan, naar huis.. en weer het gevoel van een steen in je maag want "gaat het dan nooit lukken?!"
Staat gisterochtend opeens een huis online, hetzelfde als een huis dat we eerder bezichtigd hebben. Toen kwam dat huis te vroeg, aangezien zelf nog geen idee wat ons huis zou kunnen opleveren etc.
Is wel een stuk kleiner (geen uitbouw), maar wel nieuwbouw. Dus veel minder (toekomstige) kosten uiteindelijk dan in mijn jaren 70 woning nu. Moeilijk.. maar aan de ene kant denk ik: misschien worden we in een kleiner, moderner huis wel gelukkiger en voelen we ons daar eindelijk wél thuis.

In hoeverre zijn jullie bereid jullie woonwensen bij te stellen? Je kunt toch bijna niet anders tegenwoordig?
Het ligt een beetje aan de wensen. Waar wij zochten was de markt onwijs overspannen (en nu nog meer). Makkelijk 50 mensen per bezichtiging en de huizenprijzen zijn hier in een jaar tijd (sinds wij gekocht hebben) met € 50.000 gestegen, dat is zo'n 15%. Wij hebben qua locatie niet ingebonden maar waren daar wel reëel in, als ik echt voor mijn droomlocatie had willen gaan dan had ik eerst de loterij moeten winnen. De tuin is kleiner dan ik zou willen maar we hebben wel een uitbouw wat ook een eis was qua woonruimte. We wilde 3 slaapkamers en daar betaal je hier in de regio al snel een ton extra voor. Onze derde slaapkamer is dus op zolder (waar je net kan staan, dakkapel is niet mogelijk). Niet ideaal maar prima voor een kinderkamer. Het was of hierin concessies doen of de stad uit (of in een slechte buurt en dat wilde we niet ivm kind). Keuken is niet mijn smaal maar wel verder prima (en we kunnen deze altijd nog vervangen).

Helaas kan je niet alles hebben in deze overspannen markt.
Nee dat is ook zo!
Voornaamste reden om te verhuizen is nu jaren 70 woning, wij kunnen niet wennen aan de gehorigheid (en type buren, maargoed daar ga ik geen energie meer aan verspillen), en er komen onderhoudskosten aan in de toekomst (denk aan nieuw dak etc). Dat vind het niet waard voor ons, omdat het huis niet 100% bevalt.
Wat we wel hebben nu: veel ruimte, veel geklusd/opgeknapt, maar het voelt nog steeds niet als "ons" huis. Niet energiezuinig is ook wel een struikelblok.

Wat ik graag wil: nieuwbouw/modern huis, energiezuinig, duurzaam, liefst 2-onder-1-kap of vrijstaand. En omdat we nu een garage gewend zijn en wel écht een must is voor mijn klussende man, moeten we wel uitwijken naar wat kleinere dorpjes ipv grotere stad. Maar dat vind ik jusit wel lekker!

Huis waar we nu gaan kijken heeft meer voorzieningen in de buurt, is wel een stuk kleiner (met name boven), máár heeft daarentegen wel weer een vaste trap naar een geïsoleerde zolder waar we dus ook nog een slaapkamer zouden kunnen realiseren. Kleinere tuin, maar grotere garage.

Dus al met al veel voor én nadelen tegelijk! Moeilijk allemaal haha. Ik wil gewoon ergens lekker rustig wonen en een woning van 2012 zal toch wel wat beter geïsoleerd zijn dan een huis van de jaren 70 *hoop ik* haha.
Lykke- schreef:
19-01-2021 09:16
Moeilijk allemaal he.. het huis van vorige week was het écht niet. Veel te mooie foto's en daardoor echt een anti-climax toen we binnenkwamen. Arrogante makelaar die ook nog eens echt vervelend deed, en dan ook nog eens een veel te hoge prijs voor het huis, nee we waren er heel snel uit dat dit het niet ging worden.

Maar dan, naar huis.. en weer het gevoel van een steen in je maag want "gaat het dan nooit lukken?!"
Staat gisterochtend opeens een huis online, hetzelfde als een huis dat we eerder bezichtigd hebben. Toen kwam dat huis te vroeg, aangezien zelf nog geen idee wat ons huis zou kunnen opleveren etc.
Is wel een stuk kleiner (geen uitbouw), maar wel nieuwbouw. Dus veel minder (toekomstige) kosten uiteindelijk dan in mijn jaren 70 woning nu. Moeilijk.. maar aan de ene kant denk ik: misschien worden we in een kleiner, moderner huis wel gelukkiger en voelen we ons daar eindelijk wél thuis.

In hoeverre zijn jullie bereid jullie woonwensen bij te stellen? Je kunt toch bijna niet anders tegenwoordig?
We wilden niet teveel klussen, maar werden verliefd op een jaren 70 woning met veel ruimte en waar het een en ander aan gedaan moet worden. Eerst moderniseren en over een aantal jaar beter isoleren.
Alle reacties Link kopieren
Lykke- schreef:
19-01-2021 10:41
Nee dat is ook zo!
Voornaamste reden om te verhuizen is nu jaren 70 woning, wij kunnen niet wennen aan de gehorigheid (en type buren, maargoed daar ga ik geen energie meer aan verspillen), en er komen onderhoudskosten aan in de toekomst (denk aan nieuw dak etc). Dat vind het niet waard voor ons, omdat het huis niet 100% bevalt.
Wat we wel hebben nu: veel ruimte, veel geklusd/opgeknapt, maar het voelt nog steeds niet als "ons" huis. Niet energiezuinig is ook wel een struikelblok.

Wat ik graag wil: nieuwbouw/modern huis, energiezuinig, duurzaam, liefst 2-onder-1-kap of vrijstaand. En omdat we nu een garage gewend zijn en wel écht een must is voor mijn klussende man, moeten we wel uitwijken naar wat kleinere dorpjes ipv grotere stad. Maar dat vind ik jusit wel lekker!

Huis waar we nu gaan kijken heeft meer voorzieningen in de buurt, is wel een stuk kleiner (met name boven), máár heeft daarentegen wel weer een vaste trap naar een geïsoleerde zolder waar we dus ook nog een slaapkamer zouden kunnen realiseren. Kleinere tuin, maar grotere garage.

Dus al met al veel voor én nadelen tegelijk! Moeilijk allemaal haha. Ik wil gewoon ergens lekker rustig wonen en een woning van 2012 zal toch wel wat beter geïsoleerd zijn dan een huis van de jaren 70 *hoop ik* haha.
Hoe erg is het als het boven wat kleiner is? Wij vonden bijvoorbeeld een ruime woonkamer belangrijker omdat we, normaal gesproken, regelmatig mensen over de vloer hebben en etentjes geven. We leven ook voornamelijk beneden. Boven slapen we toch alleen maar.
Nee je hebt gelijk, nu hebben we zowel beneden als boven grote ruimtes, behalve de badkamer. Die is mini.
Dus het is ook maar wat je gewend bent.

Beneden is wel een stuk kleiner dan hier, maar wel nog steeds gewoon een normale ruimte hoor. Het zal wennen zijn, maar aan de andere kant vind ik onze woonkamer nu soms ook wel erg groot en denk ik wel eens "liever wat kleiner en knusser". Al met al zul je altijd voor- en nadelen hebben denk ik.

GROOOOOT pluspunt voor mij is dat dat nieuwe huis ook een fatsoenlijke badkamer mét bad heeft :cheer:
Lykke- schreef:
19-01-2021 11:31
Nee je hebt gelijk, nu hebben we zowel beneden als boven grote ruimtes, behalve de badkamer. Die is mini.
Dus het is ook maar wat je gewend bent.

Beneden is wel een stuk kleiner dan hier, maar wel nog steeds gewoon een normale ruimte hoor. Het zal wennen zijn, maar aan de andere kant vind ik onze woonkamer nu soms ook wel erg groot en denk ik wel eens "liever wat kleiner en knusser". Al met al zul je altijd voor- en nadelen hebben denk ik.

GROOOOOT pluspunt voor mij is dat dat nieuwe huis ook een fatsoenlijke badkamer mét bad heeft :cheer:
Ja Voor- en nadelen heb je altijd. Bad vind ik ook zo heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Lykke- schreef:
19-01-2021 11:31
Nee je hebt gelijk, nu hebben we zowel beneden als boven grote ruimtes, behalve de badkamer. Die is mini.
Dus het is ook maar wat je gewend bent.

Beneden is wel een stuk kleiner dan hier, maar wel nog steeds gewoon een normale ruimte hoor. Het zal wennen zijn, maar aan de andere kant vind ik onze woonkamer nu soms ook wel erg groot en denk ik wel eens "liever wat kleiner en knusser". Al met al zul je altijd voor- en nadelen hebben denk ik.

GROOOOOT pluspunt voor mij is dat dat nieuwe huis ook een fatsoenlijke badkamer mét bad heeft :cheer:
Een bad is heerlijk! Zeker nu ik zwanger ben zit ik er minstens 4x per week in. Muziekje aan, boekje erbij :)
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
18-01-2021 21:46
Maar vriend wil het ab-so-luut niet . Vindt het een zware inbreuk op de privacy van die mensen. Dus maar weer afwachten tot zo'n huis op Funda enzo komt... Ik wil gewoon daar wonen en vriend ook maar hij wil afwachten.

Ik vind het ook niet gek. Stel nou dat iemand plannen heeft en het kan gewoon onderling gergegeld worden, zonder tussenkomst van dure makelaars en andere opbieders?

OhDeer schreef:
19-01-2021 09:11
Hier begint de moed toch wel een beetje te zakken. In onze gemeente hebben we 'last' van mensen uit de randstad die hierheen komen voor de ruimte en rust en met een flinke overwaarde... Daar kunnen wij nooit tegenop bieden en willen toch echt in de buurt blijven aangezien onze levens hier zijn en dan vooral dat van de kinderen.
Er staat hier weinig te koop (momenteel maar 1 huis in ons dorp van 1.6 miljoen) en de huizen die op de markt komen zijn zo weg. Wellicht dat we toch aan een aankoop makelaar raken...

Heel herkenbaar. We hebben datzelfde ook binnen de randstad. Onze stad is een gewild alternatief voor de hoofdstad, die komen met hun overwaarde hier de prijs opdrijven. Degenen die hier geboren en getogen zijn moeten uitwijken... en trekken naar het oosten of noorden. Dan wordt het daar ook weer moeilijker voor de oorspronkelijke bewoners... en zo verplaatst het probleem zich.
Het is dat wij zo'n stap niet durven nemen, anders had ik ook wel naar een rustiger stuk gewild... meer huis voor minder. Maar ik ben gewoon bang dat ik daar dan niet pas. Ik heb er ook niets. En ik snap ook wel dat je als westerling niet enthousiast ontvangen wordt. Dus maar weer hier rondkijken... Overigens is het hier helemaal kansloos als je geen aankoopmakelaar hebt. Misschien dat daar de arrogantie vandaan komt. Ze houden hun netwerk gesloten en gunnen elkaar inside-information onder het mom van: dan kan de ander hen misschien een volgende keer een dienst bewijzen...

Lykke- schreef:
19-01-2021 10:41
Voornaamste reden om te verhuizen is nu jaren 70 woning, wij kunnen niet wennen aan de gehorigheid (en type buren, maargoed daar ga ik geen energie meer aan verspillen), en er komen onderhoudskosten aan in de toekomst (denk aan nieuw dak etc). Dat vind het niet waard voor ons, omdat het huis niet 100% bevalt.
Wat we wel hebben nu: veel ruimte, veel geklusd/opgeknapt, maar het voelt nog steeds niet als "ons" huis. Niet energiezuinig is ook wel een struikelblok.

Wat ik graag wil: nieuwbouw/modern huis, energiezuinig, duurzaam, liefst 2-onder-1-kap of vrijstaand. En omdat we nu een garage gewend zijn en wel écht een must is voor mijn klussende man, moeten we wel uitwijken naar wat kleinere dorpjes ipv grotere stad. Maar dat vind ik jusit wel lekker!

Oei.. Ik dacht eigenlijk dat jaren 70 best wel degelijke bouw is (vergeleken met jaren 60). Dus op mijn lijstje staat dat wel... jonger mag ook. Maar onze huidige woning is o zo karakteristiek, maar wel uit 1904... dat is dweilen met de kraan open (qua onderhoud) en de gehorigheid is ook best ernstig. Juist dat is de reden dat we weg willen maar natuurlijk niet van de regen in de drup. Omdat we hier een 2 onder 1 kapper of vrijstaand echt niet kunnen betalen, kijken we vooral naar hoekwoningen, liefst met de woonkamer aan de zijkant gesitueerd...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaren 60 huis, en dat is dus echt totaal niet gehorig. Ik kwam er pas na twee maanden (en een lockdown) achter dag de buurvrouw piano speelde. En ik ken wel jaren 90 huizen die vreselijk gehorig zijn, en andere juist weer niet. Ik denk dat je dat niet zo makkelijk kunt stellen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben inderdaad ook gekeken naar een woning meer in het oosten van het land. We zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning in Zutphen en hebben er lang over getwijfeld maar gaan het toch niet doen. De kinderen moeten dan van school wisselen en zelf moeten we natuurlijk ook opnieuw beginnen, we hebben onze hele leven en netwerk nu in de stad waar we wonen. Maar je krijgt inderdaad veel meer huis voor je geld.

We hebben een, uitgebreid onderbouwd, bod gedaan vandaag op de veel te dure woning. Maar wel een bod ver onder de vraagprijs. We gaan er niet vanuit dat de verkopers zoveel zullen zakken maar dan hebben we het in ieder geval geprobeerd.
Lykke- schreef:
19-01-2021 09:16
Moeilijk allemaal he.

In hoeverre zijn jullie bereid jullie woonwensen bij te stellen? Je kunt toch bijna niet anders tegenwoordig?
Ik wilde perse een nieuwbouwwoning, 2 onder een kap met garage.

We wonen nu op een steenworp afstand van het centrum en de kinderen gaan natuurlijk ook hier naar school.

We wilden graag in deze buurt blijven wonen. Nu wisten we dat bepaalde stukken hier nog bebouwd zouden geworden dus daar ruim 2,5 jaar op gewacht.

Helaas bleken die 2 projecten niets voor ons te zijn. Het ene project was onder architectuur gebouwd en dus veel te duur. Het andere project was een combi van koop en sociale huur, waarbij de 2 kappers een rij van 8 sociale huurwoningen achter zich hadden.

Wel een optie gehad op dat project trouwens.

Kort daarna attendeerde de makelaar mij op een project aan de rand van de stad. Prachtige woningen, sluitstuk van de wijk en aan de rand van de weilanden.

Ik heb altijd gezegd dat ik never nooit zover van het centrum zou verhuizen maar inmiddels hebben we de woning gekocht. Het word volgend jaar opgeleverd!

Hoewel ik soms nog wel twijfel of ik daar wel kan aarden zie ik er ontzettend naar uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten een bod te doen op een appartement. Ik ben wel uit de hoogte die ik bied maar twijfel even over de voorwaarden. De minimale hypotheek die ik nodig zou hebben ligt met het bedrag dat ik wil bieden ligt ong. 20k onder wat ik volgens de adviseurs zou kunnen krijgen (liever meer natuurlijk dan hou ik meer eigen geld achter de hand). Maar dit is gedeeltelijk op variabel inkomen gebaseerd. Zouden jullie zonder voorbehoud van financiering bieden in dit geval?

Ik ga trouwens op basis van het feit dat er iets vervangen moet worden iets onder de vraagprijs, ook omdat ze sowieso met de gemiddelde prijs best fors boven het gemiddelde in de wijk/dorp zitten (25% er boven op) en ik dat niet direct kan rechtvaardigen. Ik verwacht dat concurrentie bestaat uit alleenstaande starters en/of (alleenstaande) ouderen. Ik had bedacht dat ik zonder voorbehoud de starters 'uitschakel' en tov ouderen het voordeel dat ik er direct in kan en niet hoef te wachten tot iets anders verkocht is. Hij staat al leeg dus in dit geval een voordeel voor de verkoper.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het iets minder als een spelletje dat je wilt winnen beschouwen, en iets meer bedenken of jij het risico wilt nemen. Als je de financiering niet rond krijgt, moet je meestal 10% van de koopsom als boete betalen (als je dus geen voorbehoud hebt). Dat is een hoop geld. En waarom zou je andere starters daarmee uitschakelen? Die hebben wellicht ook geen voorbehoud nodig, want twee inkomens. Of ook een zak geld ergens. Weet jij veel.
Ik zou vooral proberen het gunstigste bod te doen, waar jij je nog goed bij voelt. Hoe zeker was de adviseur dat je het rond zou krijgen? Wat zei die over een eventueel voorbehoud? Hoe groot is het risico als je het toch niet rond krijgt (als het je alleen je spaargeld zou kosten zou dat wel heel erg jammer zijn, maar meer niet, als het je in diepe financiële ellende en schulden stort is het een ander verhaal natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
21-01-2021 08:55
Ik heb besloten een bod te doen op een appartement. Ik ben wel uit de hoogte die ik bied maar twijfel even over de voorwaarden. De minimale hypotheek die ik nodig zou hebben ligt met het bedrag dat ik wil bieden ligt ong. 20k onder wat ik volgens de adviseurs zou kunnen krijgen (liever meer natuurlijk dan hou ik meer eigen geld achter de hand). Maar dit is gedeeltelijk op variabel inkomen gebaseerd. Zouden jullie zonder voorbehoud van financiering bieden in dit geval?

Ik ga trouwens op basis van het feit dat er iets vervangen moet worden iets onder de vraagprijs, ook omdat ze sowieso met de gemiddelde prijs best fors boven het gemiddelde in de wijk/dorp zitten (25% er boven op) en ik dat niet direct kan rechtvaardigen. Ik verwacht dat concurrentie bestaat uit alleenstaande starters en/of (alleenstaande) ouderen. Ik had bedacht dat ik zonder voorbehoud de starters 'uitschakel' en tov ouderen het voordeel dat ik er direct in kan en niet hoef te wachten tot iets anders verkocht is. Hij staat al leeg dus in dit geval een voordeel voor de verkoper.
Nee ik vind de marge daarvoor veel te laag. 20k is natuurlijk helemaal niets op zo'n groot bedrag. Het verschil wat ik kan lenen en mijn hypotheek is bijvoorbeeld 120k (anderhalf jaar terug). Met zo'n verschil zou ik het nog aandurven (maar heb het uiteindelijk toch met voorbehoud geboden) maar met 20k en een variabel inkomen zou ik het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Met zo’n kleine marge zou ik het denk ik ook niet durven. We willen wellicht een bod van 470.000 doen op een woning, waarvan we voor zo’n 370.000 hypotheek aanvragen en de rest betalen we van de overwaarde. We doen dan waarschijnlijk een bod van 470.000 onder voorbehoud van financiering van 370.000. Iets minder risico maar de makelaar weet wel dat de financiering waarschijnlijk geen problemen zal opleveren voor de verkoper.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden/spiegel! Ik heb er nog een gesprek over gehad met een andere adviseur. (Niet perse over deze woning maar over het gehele plaatje).

Die was ook kritisch waar ik heel blij mee was. Schetste een goed beeld en bracht goede punten in en nam veel tips mee. Hij was heel berekenend om geen te rooskleurig beeld te schetsen. Ik denk dat ik nu wel een vrij aardig beeld heb van wat kan en wat ik moet doen. Dat variabele deel van mijn salaris zou voor mij 3 mogelijkheden geven volgens de adviseurs die ik gesproken heb ,grof gezegd: of we nemen niets mee of een gemiddelde van de afgelopen 3 jaar of de afgelopen 12 maanden.

Niets zou niet realistisch zijn (en daar rekende ook niemand mee), de andere 2 opties komen vrijwel gelijk uit met max. hoogte van de hypotheek. Ik kan op basis van afgelopen jaren en met een werkgeversverklaring volgens de adviseur voldoende onderbouwen om voor een van die laatste 2 opties te gaan. Ik ben eigenlijk wel vrij zeker dat ik daarmee de woning waar ik gisteren geweest ben kan betalen en daarvoor niet mijn maximale eigen middelen hoef te gebruiken. Ik zou met het bod dat ik wil doen ongeveer 35% zelf kunnen betalen maar liever dan een iets hogere hypotheek uiteraard, eerder aflossen kan dan altijd nog maar dan hou ik meer buffer om in huis nog wat te doen. Maar ik ben nu wel tot de overtuiging gekomen dat voorbehoud toch te doen (stelde de vraag niet voor niets natuurlijk ;-) ). Ik heb iig wel een bedrag in mijn hoofd waarbij ik mezelf goed voel voor deze woning, dat word dan met voorbehoud en dan gaan we zien of dat genoeg is.

Ik ga straks nog bij een andere kijken, waarbij ik eventueel wel gebruik van een starterslening kan maken. (Andere gemeente waar koopsom om in aanmerking te komen hoger ligt). Vraagprijs is daar wel 20.000 euro hoger, maar zit volgens de adviseur van vanmorgen in de juiste categorie voor mij.
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
21-01-2021 14:13
Met zo’n kleine marge zou ik het denk ik ook niet durven. We willen wellicht een bod van 470.000 doen op een woning, waarvan we voor zo’n 370.000 hypotheek aanvragen en de rest betalen we van de overwaarde. We doen dan waarschijnlijk een bod van 470.000 onder voorbehoud van financiering van 370.000. Iets minder risico maar de makelaar weet wel dat de financiering waarschijnlijk geen problemen zal opleveren voor de verkoper.
Ik zou dan dus eventueel wel nog kunnen zeggen voorbehoud van een deel van de koopsom.. Want ik kan ongeveer 35% van mijn bod zelf financieren, dus dan zou ik bijv kunnen zeggen: onder voorbehoud van financiering van 70% van de koopsom? Of zou ik dan teveel weggeven over een onderhandelingspositie? Ook met oog op de toekomst, stel dat dit niet lukt (waar ik voor het gemak vanuit ga) en ik kom die verkoopmakelaar nogmaals tegen.
We hebben een bod gedaan!!
Zo spannend. Waarschijnlijk kansloos, maargoed. We hebben een poging gedaan, meer kunnen we niet.
Voelt echt als idioot veel over de vraagprijs, maar je zult zien dat er een gek is die nog veel meer bied.

Als het geaccepteerd wordt hopen we ons eigen huis natuurlijk ook heel gunstig te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
21-01-2021 15:27
Ik zou dan dus eventueel wel nog kunnen zeggen voorbehoud van een deel van de koopsom.. Want ik kan ongeveer 35% van mijn bod zelf financieren, dus dan zou ik bijv kunnen zeggen: onder voorbehoud van financiering van 70% van de koopsom? Of zou ik dan teveel weggeven over een onderhandelingspositie? Ook met oog op de toekomst, stel dat dit niet lukt (waar ik voor het gemak vanuit ga) en ik kom die verkoopmakelaar nogmaals tegen.
Voor mij zou het als verkoper niet veel uitmaken of je het hele bedrag of 70% als koopsom als voorbehoud opneemt (tenzij het hele bedrag zo onwaarschijnlijk veel hoger is dan taxatie dat de kans heel groot is dat je die hypotheek sowieso niet krijgt). In beide gevallen moet ik namelijk een aantal weken wachten op zekerheid, en dat is waar het de verkopers meestal om gaat.
Hier werd ons vanuit meerdere partijen ontraden om voorwaarden te stellen bij de aankoop van een huis in deze tijd. Mensen met een goed bod en geen voorwaarden gaan veelal voor de mensen met een hoger bod, maar wel met voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
22-01-2021 14:06
Hier werd ons vanuit meerdere partijen ontraden om voorwaarden te stellen bij de aankoop van een huis in deze tijd. Mensen met een goed bod en geen voorwaarden gaan veelal voor de mensen met een hoger bod, maar wel met voorwaarden.
Maar ja, als je dan een huis hebt, maar het toch niet kunt betalen en vervolgens 30.000 boete moet betalen, schiet je daar ook weinig mee op. Alleen doen dus als je echt zeker bent van je financiering (of geen financiering nodig hebt).
Overigens heb ik mijn huis in Amsterdam een half jaar geleden verkocht. Veel belangstelling, meerdere biedingen, maar wel allemaal met financieringsvoorbehoud. Mijn makelaar zag dat juist weer heel vaak. Voor Corona inderdaad niet, maar nu willen mensen toch blijkbaar net iets meer zekerheid inbouwen.
Dus laat je ook niet gek maken. Als iemand evenveel biedt, of 1000 euro minder of zo, maar zonder voorwaarden, ja dan heeft die een streepje voor. Maar als een ander 10.000 meer biedt, dan wacht ik die paar weken wel. Dan gaat dat voorbehoud niet meer het verschil maken.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat Nausicaa zegt zei onze makelaar ook. Zonder voorwaarden bieden is eigenlijk gekkenwerk en ja het komt voor dat mensen de hypotheek niet rond krijgen en 10% moeten betalen. Gaat je spaargeld en je hoop binnen enige tijd een huis te kopen.
Of dat er een gebrek is waar veel geld in gestoken moet worden.Tenzij je zoveel geld hebt dat je het risico kunt nemen maar dat zijn er niet veel.
Daarnaast maken mensen elkaar ook gek. Wij hebben dit jaar nog een (populair soort) huis gekocht mét voorbehoud financiering en keuring.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hem met voorbehoud bieden, ik heb 7 'concurrenten' die ook aangegeven hebben te bieden. Volgens die site die hier genoemd werd (walter living) staat die goed geprijsd en zijn 4 appartementen die eerder verkocht zijn heel wisselend verkocht: 2 voor vraagprijs, 1 20k er boven en 1 30k erboven.

Ik merk dat ik zelf eigenlijk wel teleurgesteld ben als het hem niet word dus toch besloten wat hoger te bieden dan mijn eerste gevoel aangaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven