Op zoek naar een pup

21-09-2020 17:29 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mogelijk heeft iemand tips

Ik heb vroeger als kind /puber altijd honden gehad, nu zijn de kinderen op een goede leeftijd (10 en 12) en werk ik grotendeels flexibel en vanuit huis dus ik ben me aan t oriënteren en op zoek naar een hond.
Mijn voorkeur is er voor een pup of een jonge hond, zodat we deze van jongs af aan op kunnen voeden, goed kennen enz.
Ik wil bij voorkeur geen pup van een fokker. En t hoeft ook zeker geen pure rashond te zijn

Ik ben uiteraard bij asiels aan t informeren maar daar zitten redelijk weinig pups. Via Marktplaats vind ik vooral advertenties van fokkers
Ik zie bijna nergens nestjes van particulieren of zgn 'bastaard' honden; kruising, honden die niet doorgefokt zijn, fijn huiselijk opgroeien enz.

Heeft iemand een tips waar ik dat kan vinden?

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze hond via Verhuisdieren. Op de site kun je een profiel aanmaken voor het soort hond dat je zoekt, leeftijd, geslacht, grootte enz. Het zijn grotendeels honden uit het buitenland, maar er zitten ook herplaatsers bij.
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
25-09-2020 08:54
Perfect ! Niet iedereen staat daar bij stil, sommige mensen denken zelfs dat een reu zijn dochter of moeder niet eens wil dekken. Succes met het nestje 🙂
Nee klopt! Wat je bij ons ziet is dat zoon heel geïnteresseerd is, maar dat zij hem afwijst en negeert en alle aandacht op haar 'partner' focust. Maar als ze echt op haar hoogtepunt is, dan accepteert ze hem echt wel! Hij heeft haar al eens gedekt en toen zagen we dus als ze maar hitsig genoeg is, dat ze alles wil :lol: (gecastreerd, dus uiteraard niks gebeurd).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim 24 jaar fokker van 1 ras. Kom nooit bij de dierenarts behalve voor entingen, gezondheidsonderzoeken en af en toe een grasaar.
Asiels zitten vol....maar niet met zorgvuldig gefokte rashonden. Wel met de zogenaamde lookalikes....afkomstig van broodfokkers.
Je weet wel...gekocht door mensen die op zaterdagochtend besluiten een hond te nemen...en die zaterdagmiddag in huis hebben.

Zag laatst een uitzending van Radar...mensen stonden letterlijk in de rij bij zo n broodfokker...uit tig rassen konden ze kiezen, gewoon op uiterlijk....geen moederhond te bekennen. Wel achteraf klagen dat het hondje van alles mankeert en niet op de laatste plaats het karakter. Dergelijke hondjes komen in het asiel terecht, want het viel toch tegen.

Ik neem mijn gefokte pup/volwassen hond altijd terug....ik wil absiluut niet dat deze in het asiel beland of in de handel. Ga dan zelf op zoek naar een nieuw plekje.

Ik haal af en toe een teefje uit het buitenland [ duur en kost veel tijd/energie ] en haal dekkingen bij buitenlandse reuen. Kies de combinaties van ouderdieren zorgvuldig uit. Het is mijn passie.

Dus TO...bepaal welk ras je wilt en ga op zoek naar een fokker...ga daar kijken en als je een goed gevoel erbij hebt...laat je je op de wachtlijst zetten.

Of ga naar een hondenshow en kijk goed naar de rassen en praat met fokkers...

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf erbij; gewoon adopteren. In Nederland of Buitenland, zoek een goede organisatie. Ik vind het zo bizar dat er wereldwijd heel veel mensen zijn die vreselijk omgaan met hun huisdieren terwijl er elders maar door gefokt wordt.
En aandoeningen, gebreken etc daar kun je van te voren toch niet alles al over weten. Ook niet bij een adoptiehondje.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat hier oepsnest kruisingen gepromoot worden. Mensen die geen verstand hebben van honden en fokken moeten accepteren dat ze niet de juiste persoon zijn om informatie te verschaffen. Soms is het gewoon goed om te zeggen: ik weet niet genoeg over dit onderwerp om mijn mening te geven! Echt als mensen dat zouden beseffen was de wereld een stukkie beter. Onnozel dit.

En wat ik ook onbegrijpelijk vind is dat je “per ongeluk” een nestje krijgt. Dat gaat niet per ongeluk. Als je een loopse teef bij een reu laat noem ik dat moedwillig. En als het zogenaamd ongepland was betwijfel ik of de juiste testen gedaan zijn.
Doggo schreef:
25-09-2020 10:53
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat hier oepsnest kruisingen gepromoot worden. Mensen die geen verstand hebben van honden en fokken moeten accepteren dat ze niet de juiste persoon zijn om informatie te verschaffen. Soms is het gewoon goed om te zeggen: ik weet niet genoeg over dit onderwerp om mijn mening te geven! Echt als mensen dat zouden beseffen was de wereld een stukkie beter. Onnozel dit.

En wat ik ook onbegrijpelijk vind is dat je “per ongeluk” een nestje krijgt. Dat gaat niet per ongeluk. Als je een loopse teef bij een reu laat noem ik dat moedwillig. En als het zogenaamd ongepland was betwijfel ik of de juiste testen gedaan zijn.
En er dan doodgemoedereerd 750 euro voor vragen omdat de dierenarts dat 'geadviseerd' heeft :-o Er heeft hier jarenlang een intacte teef bij twee intacte reuen gelopen. Ik heb nog nooit een oeps-nest gehad.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
24-09-2020 23:55
En jouw rashond kan ik me herinneren is ook van een heel gezond ras.
Veel andere rashonden zijn helemaal niet zo gezond ben ik met je eens, met fokkers met oogkleppen op. Gelukkig komt er wel langzaam maar zeker meer aandacht voor, maar er is nog een lange weg te gaan.
Hmmmm als ik nog terug denk aan dat telefoon gesprek met de dierenarts en die stommeling met z'n broodffokpuppie hebben we nog een eeuwigheid te gaan. Mensen WILLEN het niet weten. Ze willen een pup en snel, hij mag niet te veel geld kosten, niemand kijkt naar de omstandigheden waarin de pup is opgegroeid, etc. Ondanks alle berichten uit kranten en programma's als Tros Radar. En hij moet er schattig uit zien, zoals een bulldogje of een mopsje. Ongeacht of een korte snuit ongemak oplevert of niet. Denken ze geen moment over na.

Zelf wil ik inderdaad een sterke degelijke hond, een met hoge leeftijdsverwachting.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
25-09-2020 08:13
Zelfde soort ervaring hier. Ook via marktplaats juist een erg prettige ervaring. We mochten meerdere keren kijken bij de pups. De moeder zag er erg goed verzorgd uit en was heel sociaal. Pups en moeder liepen los in huis met nog een andere hond en een kat. Zag er allemaal erg huiselijk uit en die mensen hadden het goed voor elkaar.

Familielid heeft onlangs een pup gekocht via een fokker die ze vond op een website die haar was aangeraden door de dierenarts. Ze vond het er zelf netjes uit zien maar bij mij gingen echt alle alarmbellen af. Ze hadden veel nestjes, de ouder dieren mochten ze niet zien, ze mochten de verblijven van de dieren ook niet zien. Er werd haar afgeraden met de pup naar de dierenarts te gaan. En als er iets medisch was de eerste maand moesten ze ook naar hun terug gaan en vooral niet naar de eigen dierenarts.
Hoe kon een dergelijke site door een dierenarts aangeraden worden>????????
Alle reacties Link kopieren
MobWife schreef:
21-09-2020 18:12
Als je weet welk type hond je zoekt, kun je op Facebook allerlei herplaatsgroepen vinden. Zitten vaak ook jonge en relatief jonge honden bij, in deze tijden zeker. Ik zie de corona-impulsaankopen in elk geval veelvuldig voorbij komen. Ach, en als het gaat puberen is het veel mensen ook opeens te veel...
Waar kijk jij dan? Ik ben ook zoekende maar ik kan nog niet echt iets vinden.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
25-09-2020 18:12
Hoe kon een dergelijke site door een dierenarts aangeraden worden>????????
Het was een website waarop allerlei fokkers stonden. Het was niet zo dat de dierenarts deze specifiek aanraadde. Ik vond het ook een bijzonder verhaal.
Fiorah schreef:
26-09-2020 18:54
Waar kijk jij dan? Ik ben ook zoekende maar ik kan nog niet echt iets vinden.
Je kan op Facebook bijvoorbeeld intypen “labrador herplaatsers” en dan kan je lid worden van de groep. Er komen dagelijks berichten voorbij. Zulke groepen heb je voor heel veel rassen en type honden.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
26-09-2020 19:49
Je kan op Facebook bijvoorbeeld intypen “labrador herplaatsers” en dan kan je lid worden van de groep. Er komen dagelijks berichten voorbij. Zulke groepen heb je voor heel veel rassen en type honden.
En daar komen echt veel leuke honden voorbij, maar zijn ook snel weg
Alle reacties Link kopieren
Ik wou net zeggen, die honden gaan dan als de brandweer of ik zit op de verkeerde groepen.
Alle reacties Link kopieren
Maar er zijn dagelijks enkele leuke honden die worden aangeboden.
Doggo schreef:
25-09-2020 10:53
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat hier oepsnest kruisingen gepromoot worden. Mensen die geen verstand hebben van honden en fokken moeten accepteren dat ze niet de juiste persoon zijn om informatie te verschaffen. Soms is het gewoon goed om te zeggen: ik weet niet genoeg over dit onderwerp om mijn mening te geven! Echt als mensen dat zouden beseffen was de wereld een stukkie beter. Onnozel dit.

En wat ik ook onbegrijpelijk vind is dat je “per ongeluk” een nestje krijgt. Dat gaat niet per ongeluk. Als je een loopse teef bij een reu laat noem ik dat moedwillig. En als het zogenaamd ongepland was betwijfel ik of de juiste testen gedaan zijn.
Mijn ouders hadden een Mechelse herder teefje van 8 maanden. Zij ontsnapte met de Duitse herder reu van de buren. Mijn vader kon haar niet te pakken krijgen want ze renden de landerijen in. Toen ze ze uit elkaar hadden is ze bij de dierenarts geweest voor een injectie tegen ongewenste zwangerschappen want ze was veel te jong en ook wilden ze absoluut geen pups. Na 9 weken werden er 4 prachtige puppies geboren, allen in goede gezondheid. Dus af en toe en per ongeluk zal een oeps nestje geboren worden. Maar zo vaak als gemeld wordt op MP is het ongeloofwaardig.
miekemv schreef:
26-09-2020 21:31
Mijn ouders hadden een Mechelse herder teefje van 8 maanden. Zij ontsnapte met de Duitse herder reu van de buren. Mijn vader kon haar niet te pakken krijgen want ze renden de landerijen in. Toen ze ze uit elkaar hadden is ze bij de dierenarts geweest voor een injectie tegen ongewenste zwangerschappen want ze was veel te jong en ook wilden ze absoluut geen pups. Na 9 weken werden er 4 prachtige puppies geboren, allen in goede gezondheid. Dus af en toe en per ongeluk zal een oeps nestje geboren worden. Maar zo vaak als gemeld wordt op MP is het ongeloofwaardig.
Ja echt in uitzonderlijke gevallen kan er per ongeluk een nestje komen. Maar alsnog is het meestal nalatigheid of gewoon te weinig kennis. Hoe kan de hond van jouw vader bijvoorbeeld ontsnappen? Ik kan me daar niks bij voorstellen. Als je teefje loops is neem je extra voorzorgsmaatregelen lijkt me. Dan houd je er rekening mee dat zo’n hond behoorlijk vindingrijk is als hormonen opspelen. Die van mij komen niet zonder riem naar buiten in ieder geval. En een ontsnappingspoging is niet mogelijk want dan gebruik je gewoon de tussendeur. Niet om flauw te doen hoor maar ik snap dat soort dingen gewoon niet, hoe dat dan gaat. Ik hoorde ook zo’n verhaal van een teef die langs het loopsheidsbroekje heen was gedekt. Diegene noemde dat ook een “oeps nestje”. Terwijl ik zou zeggen dat ze zichzelf niet genoeg had ingelezen over dat broekje. Maar ja maakt ook niet uit. Degene op wie ik reageerde vind ik gewoon heel ongeloofwaardig overkomen. Als je teefje loops is laat je daar toch je reu niet bij? Dan weet je toch al van tevoren hoe je daar op moet inspelen? Wat kan daar nou in misgaan. En het is dus al de tweede keer dat dit teefje gedekt is, maar over gezondheidstesten wordt mooi gezwegen. Dat zal allemaal wel. Is haar probleem dan ook niet, kopers zijn er toch wel, helaas.
Fiorah schreef:
26-09-2020 20:58
Ik wou net zeggen, die honden gaan dan als de brandweer of ik zit op de verkeerde groepen.
Wat voor type hond zoek je? En karakter? Voor mijn gevoel zijn herplaatsers echt overal te vinden :hihi: asiel, verhuisdieren.nl, buitenlandse stichtingen, Facebook, marktplaats.
Doggo schreef:
26-09-2020 22:00
Ja echt in uitzonderlijke gevallen kan er per ongeluk een nestje komen. Maar alsnog is het meestal nalatigheid of gewoon te weinig kennis. Hoe kan de hond van jouw vader bijvoorbeeld ontsnappen? Ik kan me daar niks bij voorstellen. Als je teefje loops is neem je extra voorzorgsmaatregelen lijkt me. Dan houd je er rekening mee dat zo’n hond behoorlijk vindingrijk is als hormonen opspelen. Die van mij komen niet zonder riem naar buiten in ieder geval. En een ontsnappingspoging is niet mogelijk want dan gebruik je gewoon de tussendeur. Niet om flauw te doen hoor maar ik snap dat soort dingen gewoon niet, hoe dat dan gaat. Ik hoorde ook zo’n verhaal van een teef die langs het loopsheidsbroekje heen was gedekt. Diegene noemde dat ook een “oeps nestje”. Terwijl ik zou zeggen dat ze zichzelf niet genoeg had ingelezen over dat broekje. Maar ja maakt ook niet uit. Degene op wie ik reageerde vind ik gewoon heel ongeloofwaardig overkomen. Als je teefje loops is laat je daar toch je reu niet bij? Dan weet je toch al van tevoren hoe je daar op moet inspelen? Wat kan daar nou in misgaan. En het is dus al de tweede keer dat dit teefje gedekt is, maar over gezondheidstesten wordt mooi gezwegen. Dat zal allemaal wel. Is haar probleem dan ook niet, kopers zijn er toch wel, helaas.
Shit happens. Je hebt echt niet alles in de hand, ja jij wel natuurlijk maar de gemiddelde mens, tsss.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft niet eens jouw hond te zijn die ontsnapt. Mijn tuin is prima afgezet voor twee hondjes en een katertje. Zelfs deels ingegraven vanwege de oudste (die wil ooit naar Australië ofzo). En ze spelen graag in de tuin. En toch zat daar ineens de grote hond van de buurman in de tuin. Die kon schijnbaar toch op de kist voor tuinkussens springen, vandaar op de bijkeuken en zo hoppa, op onze loungebank op het terras.

En dan heb ik een reutje en een gesteriliseerd teefje. Stel je voor waar die hond toe in staat is als hij een loopse hond zou ruiken. Uiteraard heeft de buurman inmiddels alle ‘opstapjes’ verwijderd :-). Mijn Herder kon echt over een Heras hekwerk klauteren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
26-09-2020 23:25
Het hoeft niet eens jouw hond te zijn die ontsnapt. Mijn tuin is prima afgezet voor twee hondjes en een katertje. Zelfs deels ingegraven vanwege de oudste (die wil ooit naar Australië ofzo). En ze spelen graag in de tuin. En toch zat daar ineens de grote hond van de buurman in de tuin. Die kon schijnbaar toch op de kist voor tuinkussens springen, vandaar op de bijkeuken en zo hoppa, op onze loungebank op het terras.

En dan heb ik een reutje en een gesteriliseerd teefje. Stel je voor waar die hond toe in staat is als hij een loopse hond zou ruiken. Uiteraard heeft de buurman inmiddels alle ‘opstapjes’ verwijderd :-). Mijn Herder kon echt over een Heras hekwerk klauteren.
Ze kunnen wat hoor dan. Mijn broer had een loopse teef in huis, wederom een Duitse herder kreeg daar lucht van. Deze herder woonde zeker vier kilometer verder in een andere plaats, ontsnapte daar, en heeft bij mijn broer een gedeelte van een kozijn eruit gevreten om bij de teef te komen. De dierenambu heeft hem daar weggehaald.
miekemv schreef:
26-09-2020 23:15
Shit happens. Je hebt echt niet alles in de hand, ja jij wel natuurlijk maar de gemiddelde mens, tsss.
Doe normaal. Als je de strekking van mijn post begrijpt lees je dat ik me alleen maar dooderger aan mensen die gewoon nalatig zijn of simpelweg zich niet inlezen. Lijkt me zeer terecht. De meeste dingen heb je namelijk gewoon wel in de hand. Misschien kun je je flauwe reacties beter richten op de mensen in dit topic die het prima vinden om slechte fok te steunen.
Ik denk niet dat de mensen in dit topic slechte fok steunen in de zin dat honden uit slechte omstandigheden voortkomen. Over wat slechte fok is daarover kun je van mening verschillen. We zien genoeg voorbeelden van doorgefokte honden en om me heen genoeg achtertegeltuinenfokkers hondjes groeien op in huiselijke kring. Ze hebben de mooiste kennelnamen en zijn bij de mensen " thuis". Die hele hondenwereld is verrot dus als je een bepaald ras wil zou voor mij het belangrijkste uitgangspunt zijn dat de ouderdieren het goed hebben.
miekemv schreef:
27-09-2020 11:27
Ik denk niet dat de mensen in dit topic slechte fok steunen in de zin dat honden uit slechte omstandigheden voortkomen. Over wat slechte fok is daarover kun je van mening verschillen. We zien genoeg voorbeelden van doorgefokte honden en om me heen genoeg achtertegeltuinenfokkers hondjes groeien op in huiselijke kring. Ze hebben de mooiste kennelnamen en zijn bij de mensen " thuis". Die hele hondenwereld is verrot dus als je een bepaald ras wil zou voor mij het belangrijkste uitgangspunt zijn dat de ouderdieren het goed hebben.
Ja zeker, de hondenwereld is inderdaad verrot. Dus probeer ik uit te leggen hoe belangrijk het is dat de ouders getest zijn op gezondheid, wat er allemaal bij komt kijken. Dat het niet simpelweg een hond op een andere hond zetten is. Dat je veel kennis in huis moet hebben, beseft wat de zwakke punten bij de teef zijn en daar een goede reu bij zoekt die juist sterk is op deze punten. En zelfs na mijn uitleg blijven mensen zo onnozel reageren hoe super hun kruising het doet en hoe slecht rashonden zijn. Dan promoot je slechte fok, misschien niet doelbewust, waarschijnlijk denken deze mensen daadwerkelijk dat ze goed advies geven. Maar ik vind het feit dat iemand weinig kennis heeft geen excuus om dom advies te geven betreft levende wezens. Ik vind dat diegene gewoon een verantwoordelijkheid heeft zich in te lezen namelijk.
Ik vind kruisingen niet zo ernstig.
miekemv schreef:
27-09-2020 11:56
Ik vind kruisingen niet zo ernstig.
Er is niks met een goed gefokte kruising, super zelfs. Het gaat inteelt tegen en honden worden er sterker van.

Het probleem ligt bij “goed gefokt”. Bij de meeste kruisingen die je tegen komt is er helaas gewoon een hond op een andere hond gezet. Er zijn geen gezondheidstesten gedaan. Er is niet gekeken naar de zwakke en sterke punten van de hond. Er zit geen enkele controle op. Mensen doen maar wat. En dáár heb ik iets tegen. Het gevolg van onverantwoord fokken zijn namelijk honden met ernstige ziektes, zwak temperament, gedragsproblemen etc. Het hoeft niet altijd zo te zijn, het is Russisch Roulette. Maar ik vind niet dat je Russisch Roulette moet spelen als het om hondenwelzijn gaat.

Dus als je voor een kruising gaat, zoek dan heel goed uit of de fokker wel verantwoord bezig is. (Zelfde geldt trouwens voor als je een rashond zoekt). Maar wat je ook doet, steun geen fok waarbij er helemaal niet is gekeken naar gezondheid, want dan wordt de verrotte hondenwereld alleen maar in stand gehouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven