Oude BK braadpan aangebrand

25-02-2024 21:33 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn oude BK pan (zwart met een blauwe glanzende binnenkant en ik vermoed van emaille) uitgeleend en ik heb hem weer terug maar er zitten zwarte aanbrand plekken in,

Weet iemand hoe je die eruit krijgt? Ik heb het al laten weken met dreft maar geen succes en ik durf niet met een zware schuurspons aan de slag te gaan.

Ik heb deze pan al 100 jaar en is nog nooit aangebrand en het is een superfijne pan om vlees te braden of nassi in te maken
Alle reacties Link kopieren Quote
Laag water met afwasmiddel en even zachtjes laten koken voor een tijdje
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zuur, misschien hebben ze de bodem beschadigd met metalen hulpstukken.
Niet netjes om hem zo terug te brengen. Zelf leen ik zo min mogelijk uit om dit soort dingen te vermijden, slechte ervaringen mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met soda uitkoken?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Jollaheu schreef:
25-02-2024 21:51
Wat zuur, misschien hebben ze de bodem beschadigd met metalen hulpstukken.
Niet netjes om hem zo terug te brengen. Zelf leen ik zo min mogelijk uit om dit soort dingen te vermijden, slechte ervaringen mee.
Dat dus. Ik heb ooit ook mijn nieuwe bakblik uitgeleend… kreeg hem vol met messneden weer terug :nope:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Degene waaraan je m uitgeleend hebt een oplossing laten bedenken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor het meedenken

Uitgeleend aan een puber / feestbeest

Mag blij zijn dat het met deksel en al terug is

Beetje apart maar ik ben gehecht aan deze pan
Alle reacties Link kopieren Quote
Niks aparts aan, ik hecht ook aan goede pannen en die van BK zijn erg fijn.
:)
Misschien nog maar een keer weken met afwasmiddel en kokend water?
♡♡♡
Alle reacties Link kopieren Quote
Soda en dan een tijdje koken. Of schoonmaakazijn met koud water.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schoon koken met water een een theelepel biotex groen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baking soda vind ik zelf beter werken dan soda.
Klein beetje warm water. Veel baking soda zodat het een papje wordt. Even wachten, en daarna met een afwasborstel en beetje boenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Simpel. Soda in de pan, kokend water erbij en een paar uur laten weken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Insmeren met een papje van soda of biotex, na een nacht inwerken schoonwrijven met een zachte spons?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb je een PB gestuurd :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Baking soda is al genoemd, werkt goed.

Ook een doorgesneden verse citroen in een laagje water meekoken kan helpen.
Dat is eigenlijk tegen kalkaanslag maar kan soms hierbij ook werken.

Succes!

Ik snap je helemaal trouwens.
Ik hecht ook aan oude pannen maar bv. ook aan ander oud keukengerei wat mijn moeder nog heeft gebruikt zoals m'n inmiddels vintage mixer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lavi schreef:
26-02-2024 07:39
Baking soda is al genoemd, werkt goed.

Ook een doorgesneden verse citroen in een laagje water meekoken kan helpen.
Dat is eigenlijk tegen kalkaanslag maar kan soms hierbij ook werken.

Succes!

Ik snap je helemaal trouwens.
Ik hecht ook aan oude pannen maar bv. ook aan ander oud keukengerei wat mijn moeder nog heeft gebruikt zoals m'n inmiddels vintage mixer.
Daarom zou ik zoiets ook niet uitlenen. Kan me voorstellen als ik to zou zijn, ik nu gruwelijk zou balen!

To heb je dit de lener ook verteld, dat je de pan in andere staat teruggekregen hebt dan uitgeleend hebt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed nieuws! na een nachtje met water en soda (weet niet wat voor soda, maar het is in de vorm van kristallen die je ook in de douche afvoer doet om te ontstoppen) en vanmorgen met een borstel het meeste zwart eraf gekregen. Opnieuw warm water en soda en zal vanavond kijken of alles weg is maar het lijkt te lukken. Biotex was ik vergeten en dat ga ik gelijk weer kopen.

Nogmaals bedankt iedereen.

Ik heb het de lener niet verteld. Hij is nog jong en ik had in de pan een stoofpotje gemaakt voor hem en zijn oma (in de war) en ik denk dat ze het op het fornuis hebben laten staan. Oma heeft het denk ik ook niet meer door hoe je zo iets schoon krijgt.

Fijn dat ik op het forum zoveel tips kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
en bedankt Olivia voor je PB. Heb er een teruggestuurd maar dit is de eerste keer dat ik een PB heb gezien dus weet niet of het antwoord verstuurd is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven