Overkapping/tuinhuis

02-03-2021 10:20 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn eind 2020 verhuisd naar een nieuwbouwwoning.

Gaan nu verder met plannen maken qua tuin.

In onze wijk heeft echt IEDEREEN een overkapping. Maar hij staat bij sommigen juist in de zon, andere in de schaduw, eettafel eronder of juist de loungebank of een lobbes/daybed.
Glazen wand tegen wind, of juist open?

Mijn man wil graag een overkapping. Ik heb er vragen over. Ik vind het vooral vaak een heel donker hoekje. Schaduw kan je ook met een goed parasol creëren.

Kortom: heb jij zoiets in je tuin, vertel me dan waarom en wat je er doet ;-)
Is het juist met eten fijn? Of drink je liever een kopje koffie in de zon uit de wind?

Nog andere must haves tips voor in de tuin?
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
02-03-2021 10:59
Wij hebben een serre/wintertuin/overkapping aan ons huis, met van die glazen wanden die je dicht kan schuiven. Daar zit je vanaf februari al buiten in de zon.

We gaan nu ook achter in onze tuin een overkapping maken. We zijn nu de meuk van de vorige eigenaar aan het afbreken. We hebben daar 9 meter te besteden. Het wordt deels overkapping en deels tuinhuis. Ik heb een ontwerp gemaakt in de stijl van ons huis en de serre die we al hebben. Het wordt meer een poolhouse dan een overkapping, qua stijl. Die houten palen en planken er tegenaan worden wij niet zo gelukkig van. Het kan een stuk stijlvoller en origineler. Wij maken er een gashaard in, dicht plafond met spotjes en achterwanden van fijn rabat.

Voor ons is dit de schaduwplek in de tuin. Er komt een lounchehoek in en misschien een bar. Geen eethoek want het is veel te ver gesjouw met spullen van de keuken naar die plek. Ik vind het ook zonde van de ruimte. Dat ik er lekker kan liggen en chillen met een paar mensen vind ik veel belangrijk dan er te kunnen eten.
Poolhouse klinkt iig al gaaf en beter dan overkapping 😇
Ik zou inderdaad eerst even de zomer afwachten om je favoriete plek te bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een overkapping. Tuin ligt pal in het zuiden. De overkapping dubbelt ook als schutting aan het achterpad. Onze fietsen staan er onder, ik kan mijn was daar ophangen en in het voorjaar/zomer/herfst staat daar een tuinset. Verder ligt er nog de houtstapel voor de houtkachel en staat er allerlei tuingereedschap. Het is nu nog een beetje een rommeltje, want heb wat moeite te bedenken hoe dit goed in te richten. Voor het hout wil ik nog een (laag) houthok laten bouwen, zodat we meer ruimte hebben, en ik wil een kast voor het tuingereedschap.
Ik vind het heerlijk zitten, vooral ook als het wel redelijk warm is, maar wel regent. Of als het hoogzomer is en je wegfikt in de tuin.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hier ook een overkapping. Heerlijk in de zomer in de schaduw zitten. Ons nieuwe huis heeft ook een overkapping. Vind ik wel fijn!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 kanten dicht en 2 kanten open.
De open zijden daarin zit een screen die naar beneden kan als het bijv koud is of tocht.
Verder hebben we een terrasverwarmer erin gemonteerd.
We hebben hem zo gemaakt dat niet de volle zon erin/eronder schijnt maar dat hij ook niet volledig in de schaduw is.
Wij zitten er heel vaak. Hebben ook een tuinset met parasol in de zon maar daar zitten we heel weinig.
Wij hadden in ons vorige huis een knikarmscherm. Dat is een wat goedkopere oplossing.

Nadeel: in de regen buiten zitten is niet handig en als het scherm ingedraaid is worden je spullen nat.
Voordeel: in de winter volop lichtinval in je huis.

In ons huidige huis hebben we een pergola met begroeiing. Is mooi, maar ik mis mijn scherm nog weleens. Overkapping vind ik niet mooi en te massief, dus die komt er vooralsnog niet.

Ik zou eerst een zomer afwachten inderdaad.
Jonesboro schreef:
02-03-2021 12:00
Poolhouse klinkt iig al gaaf en beter dan overkapping 😇
Als je op Pinterest naar inspiratie zoekt, raad ik je aan te zoeken op poolhouse. Er is veel meer mogelijk dan die standaard bouwpakketten.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
02-03-2021 14:14
Als je op Pinterest naar inspiratie zoekt, raad ik je aan te zoeken op poolhouse. Er is veel meer mogelijk dan die standaard bouwpakketten.
Dat laatste zeker. Ik lees hier in dit topic dat hout donker maakt, maar ook daar zijn heel veel mogelijkheden in. Hout met glas is mogelijk, maar dat koop je vaak niet in een standaard bouwpakket.

Wij hebben een houtbewerker/timmerman ingeschakeld, die bij ons is geweest, een aantal tekeningen heeft gemaakt en wij hebben een keuze gemaakt uit de voorstellen. Daar betaal je dan wat meer voor, maar het is wel op maat gemaakt, met onze voorkeuren en wensen erin verwerkt.
Irregular_Choice schreef:
02-03-2021 11:52
Met een tuin op het zuiden wordt het in je huis toch nog veel warmer als je er een soort kas tegenaan bouwt? Wij zijn mede verhuisd vanwege de hitte in de tuin en de achterzijde (woonkamer) van ons huis met tuin op het zuiden. In de zomer altijd het zonnescherm uit, maar dat hielp maar minimaal. Met een glazen aanbouw wordt het daar ontzettend warm, zelfs met zonwering en warmt het huis ook nog meer op.
We hebben nu een tuin op het noord/westen en dat is ideaal. Er is altijd zowel zon als schaduw in de tuin (hoekhuis met zijtuin) en alleen ‘s avonds staat de zon echt in de woonkamer. Dat is met het zonnescherm goed tegen te houden.
Een familielid van ons heeft ook de tuinkamer op het zuiden, en in de heetste weken kun je er niet zitten, het huis warmt niet veel op. Ligt er natuurlijk aan hoe goed je isolatie is... dan is de wand vd serre helemaal open en de deuren naar binnen dicht, en die hebben geen zonwering.

Maar voor die loeihete weken krijg je veel aangename maanden terug :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een overkapping van douglas hout, ongeveer 4 x 8 m. De achterkant en 1 zijkant dicht. In de ene helft (met de dichte zijkant) staat een lounge set en in de andere helft een eettafel. Echt ontzettend blij mee!
Bij het lounge gedeelte hebben we ook een houtkachel staan en de warmte daarvan blijft erg goed hangen onder de overkapping waardoor we er ook op koelere avonden heerlijk kunnen zitten.
Chantilly21_2 schreef:
02-03-2021 14:31
Wij hebben een houtbewerker/timmerman ingeschakeld, die bij ons is geweest, een aantal tekeningen heeft gemaakt en wij hebben een keuze gemaakt uit de voorstellen. Daar betaal je dan wat meer voor, maar het is wel op maat gemaakt, met onze voorkeuren en wensen erin verwerkt.
Wij laten ‘m ook helemaal maatwerk bouwen. Ik heb zelf een ontwerp en tekening gemaakt en onze klusjesman gaat ‘m met mijn vriend bouwen.
GreenLadyFern schreef:
02-03-2021 11:47
Wij hebben een tuin op het zuiden. We zijn voornemens om er een tuinkamer aan te bouwen, dus met polycarbonaat dak, glazen schuifwand voor en beide zijdes dicht (in ons geval, want rijtjeswoning). Bovenzonwering voor de zomermaanden. Voordeel is dan dat de zon het heerlijk opwarmt en je tuinseizoen verlengd wordt, en je praktisch een extra ruimte in huis hebt. Alleen als het heel koud is niet.
In de zomer is het een sauna, of dat een voordeel is of niet ligt aan je voorkeuren neem ik aan ;)
Met de bovenzonwering hopen we dat het in de zomer wel koeler blijft.
Bij een tuin op het zuiden en een overkapping aan het huis zou ik ook eens kijken naar een aluminium overkapping met een lamellendak.
Zo’n overkapping met een glazen dak wordt zo snel een broeikas, ik zou dat bij een tuin op het zuiden niet willen.
Je hebt lamellendaken die je helemaal (elektrisch) open kunt schuiven. Ideaal.
Je hebt echt meer dan prachtige overkappingen (ze zijn wel heel erg duur).
Miss-Pippilotta schreef:
03-03-2021 08:23
Bij een tuin op het zuiden en een overkapping aan het huis zou ik ook eens kijken naar een aluminium overkapping met een lamellendak.
Zo’n overkapping met een glazen dak wordt zo snel een broeikas, ik zou dat bij een tuin op het zuiden niet willen.
Je hebt lamellendaken die je helemaal (elektrisch) open kunt schuiven. Ideaal.
Je hebt echt meer dan prachtige overkappingen (ze zijn wel heel erg duur).
Die lamellen hebben onze buren ook. Ik mis wat daar zo fijn aan is. Als je licht in huis wilt, moet je ze open zetten. Daardoor kun je niets onder die overkapping laten staan dat niet nat mag worden. En als je er zit, met de lamellen open of dicht is het alles behalve sfeervol.

Ben blij dat de vorige eigenaar van ons huis niet voor lamellen maar voor een lichtstraat heeft gekozen. Wij hebben 3 meter glas in het dak, dat verduisterd kan worden en open kan. Altijd licht, altijd droog. Bij ons is het een huiskamer maar dan buiten, er ligt laminaat, de kussens van de loungebank hoeven nooit naar binnen, planten doen het er super goed. Ideale plek waar je van maart t/m november kan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden bij ons oude huis (tuin op het westen) eerst een douglas overkapping achterin de tuin, met de open zijden op het oosten en zuiden. Daar stond een eettafel en de bbq. Nadeel: als je ‘gewoon’ buiten wil eten moet je met al je spul de tuin door. En als het lekker warm is maar regent, ga je ook niet met je kopje koffie of wijntje de tuin door om er te zitten. Dus na een aantal jaar hebben we die afgebroken en een overkapping van douglas met grote te openen dakkoepels direct aan het huis laten bouwen. Die koepels erin vanwege het licht, en te openen omdat je het anders in de zomer aflegt van de hitte als je eronder zit. Na een paar maanden hebben we er nog glazen schuifdeuren in laten plaatsen. Aan de ene kant hadden we een eethoek en de bbq en aan de andere kant een loungebank, lage tafel en wat losse stoelen. Was echt een topplek waar je van maart-november kon zitten want zodra de zon scheen in lente of herfst was het lekker warm.

Inmiddels zijn we daar weg maar aan het nieuwe huis (tuin zuidwest) komt weer zo’n tuinkamer, dit keer met geïsoleerde wanden zodat we er nog langer kunnen zitten.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
kindrebel schreef:
03-03-2021 09:51
Die lamellen hebben onze buren ook. Ik mis wat daar zo fijn aan is. Als je licht in huis wilt, moet je ze open zetten. Daardoor kun je niets onder die overkapping laten staan dat niet nat mag worden. En als je er zit, met de lamellen open of dicht is het alles behalve sfeervol.

Ben blij dat de vorige eigenaar van ons huis niet voor lamellen maar voor een lichtstraat heeft gekozen. Wij hebben 3 meter glas in het dak, dat verduisterd kan worden en open kan. Altijd licht, altijd droog. Bij ons is het een huiskamer maar dan buiten, er ligt laminaat, de kussens van de loungebank hoeven nooit naar binnen, planten doen het er super goed. Ideale plek waar je van maart t/m november kan zitten.
Interessant om te lezen.
Ik heb zelf een overkapping los van het huis. Van hout, tuin op het zuiden.
Maar ik ben me aan het oriënteren op een soort tuinkamer als extra ruimte (zoals jullie het ook gebruiken dus). Bij een tuin op het zuiden lijkt iets met een dicht dak en/of veel glas me veel te heet. En ik dacht dat je met tuin op zuid/zuidwest altijd wel genoeg lichtinval zou hebben (ook met een dicht dak). Maar als je het open moet zetten en alles steeds moet verplaatsen; dat werkt niet nee...
Hebben jullie een tuin op zuid of zuidwest?
Het glas kan dus helemaal open bij jullie? En er zit zonwering in?
Wordt het niet heel warm in de zomer (waarschijnlijk niet als het dak echt open kan)?
Heb je toevallig een link naar het soort overkapping dat jullie hebben?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds vorig jaar een overkapping aan het huis met glazen schuifwanden. Ideaal, in februari al lekker genieten van het ochtend zonnetje. Maar waar we met heet weer het meest van genieten is van de boom achter het huis. Niets zo fijn als een natuurlijke parasol om onder te zitten!
tuinmuts schreef:
03-03-2021 19:34
Wij hebben sinds vorig jaar een overkapping aan het huis met glazen schuifwanden. Ideaal, in februari al lekker genieten van het ochtend zonnetje. Maar waar we met heet weer het meest van genieten is van de boom achter het huis. Niets zo fijn als een natuurlijke parasol om onder te zitten!
Dat is inderdaad zó fijn! Er gaat niets boven een boom.... dat is een groot verschil met een parasol.
Miss-Pippilotta schreef:
03-03-2021 08:23
Bij een tuin op het zuiden en een overkapping aan het huis zou ik ook eens kijken naar een aluminium overkapping met een lamellendak.
Zo’n overkapping met een glazen dak wordt zo snel een broeikas, ik zou dat bij een tuin op het zuiden niet willen.
Je hebt lamellendaken die je helemaal (elektrisch) open kunt schuiven. Ideaal.
Je hebt echt meer dan prachtige overkappingen (ze zijn wel heel erg duur).
Ik vraag me wel af of met zo'n dak het ook meetelt als extra woningwaarde? En hoeverre het echt goed waterdicht/inbraakdicht is... Wij zijn dus van plan om bovenzonwering te nemen (Eigenlijk een zonneluifel die bij warm weer over het dak heen glijdt), dan houdt het de zon en de warmte al tegen voordat het het dak raakt. We gaan overigens niet voor glas, maar opaal polycarbonaat, dat scheelt ook al een hoop.
Verder gaan inderdaad alle kanten dicht zoals iemand hieronder al schreef, zodat je er echt een extra leefruimte van kunt maken.
Hoogzomer zullen we er denk ik niet zitten, dan verhuizen we meer naar achteren...
Miss-Pippilotta schreef:
03-03-2021 16:23
Interessant om te lezen.
Ik heb zelf een overkapping los van het huis. Van hout, tuin op het zuiden.
Maar ik ben me aan het oriënteren op een soort tuinkamer als extra ruimte (zoals jullie het ook gebruiken dus). Bij een tuin op het zuiden lijkt iets met een dicht dak en/of veel glas me veel te heet. En ik dacht dat je met tuin op zuid/zuidwest altijd wel genoeg lichtinval zou hebben (ook met een dicht dak). Maar als je het open moet zetten en alles steeds moet verplaatsen; dat werkt niet nee...
Hebben jullie een tuin op zuid of zuidwest?
Het glas kan dus helemaal open bij jullie? En er zit zonwering in?
Wordt het niet heel warm in de zomer (waarschijnlijk niet als het dak echt open kan)?
Heb je toevallig een link naar het soort overkapping dat jullie hebben?
Onze aanbouw is op het zuiden. In het dak zit parallel aan het huis een lichtstraat van 1 bij 3 meter. Dat zijn veluxramen die open kunnen en verduisterd kunnen worden aan de binnenkant.

Zomers is het er warm, overdag als de zon er op staat. Dan zitten we er alleen ‘s avonds als het buiten afkoelt.

Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden.
Doreia* schreef:
02-03-2021 10:47
Ik zou er eerst een jaar gaan wonen voor je keuzes maakt. Je woont er nog maar 2 maanden, die ook nog in de winter vielen.

Wacht tot je de zomer hebt doorgemaakt. Dan hoor je vanzelf wat je hebt verzucht hoe je het graag wilt / had gewild. En daar kun je dan een keus op maken.
Dit doen wij inderdaad. Wonen er nu paar maanden. Eerst deze zomer kijken wat de zon doet in onze tuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven