Paprikazaadjes komen niet op

01-04-2009 20:49 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dag of 10 geleden de zaadjes uit een tomaat bewaard, afgespoeld en in een klein kastje uitgezaaid, die komen erg leuk op, dus misschien dit jaar in de tuin mijn eigen tomaten!

Maar, ik heb afgelopen vrijdag ook paprikazaadjes ingezaaid (had de smaak te pakken), na bijna 6 dagen zie ik nog helemaal niets. De tomatenzaadjes begonnen al te ontkiemen na een dag of 4. Weet iemand of het gewoon langer duurt met paprika of kan je uberhaubt niet zaaien met paprika's uit de supermarkt?
"Het bakje zit nu vol met piepkleine groene blaadjes, beetje te veel zaad in 1 bakje grepropt denk ik, en dan van de zomer lekker verse muntthee uit eigen tuin!"

deeeenk eraan dat muntsoorten erg woekeren, dus dat ze verder willen dan het plekje dat jij bedacht had.

eventueel een grote bloempot ingraven om de boel binnen de perken te houden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hmm inmiddels is het de vierde dag en ik zie nog niets, kan dat nog gebeuren of zal ik het met nieuwe tomatenzaadjes opnieuw proberen?

Olijfboom doet ook nog niets, maar dat kan geloof ik wel 2 weken duren voor daar iets uit komt.

Basilicum doet het gelukkig prima!
Gewoon rustig afwachten! En die olijfboom, dat kan echt helemaal lang duren. Die groeit sowieso erg langzaam.

Ik heb hier ook van alles gezaaid: blauwe klimwinde, zonnebloemen, tomaten, courgette, ridderspoor en stokroos. Het staat er nu sinds vrijdag in en alleen van de tomaten en de ridderspoor is nog niets te zien. En dan heb ik buiten nog allerlei kruiden in potten gezaaid: basilicum, kruizemunt, koriander, venkel en citroengras.

Overigens dat munt woekert... daar ben ik inmiddels achter ja! Het staat echt overal! Dat wordt uitgraven en ook maar eens in een pot zetten want drie vierkante meter munt vind ik wat overdreven.
Sja, munt uitgraven is nog niet zo gemakkelijk. Ik geloof dat die wortels onder de grond je hele tuin door kunnen groeien

Hoe begin je eigenlijk met munt? Ook met zaadjes?

Ik heb helaas geen tuin dus ik kweek nu gewoon op de vensterbank. Is het echt nodig dat een tomatenplant naar buiten gaat om vruchten te geven?

Ik probeer intussen geduldig te zijn, valt niet mee
Nah, die munt, dat komt wel goed. Ik heb het al eens eerder gedaan en het is een stuk minder ingewikkeld dan het bestrijden van zevenblad en zelfs dat is gelukt.

Tomatenplanten worden best groot en hebben in ieder geval veel zon nodig. Maar hou er rekening mee dat het geen klein vensterbankplantje is.
Tomaten (oranje en minitrostomaten) staan al enkele weken boven de grond. Bij de paprika's is het bij mij nogal afhankelijk van de kleur (wit, paars en oranje doen het prima, de gele en groene iets minder, lees nog niet te zien)

Rode en oranje peper en mm Jeanette ook te zien, maar gaan niet hard. ( ik heb de rozenbogen in gebruik om de komkommer en pompoen omhoog te leiden, scheelt weer plek)

Verder straks nog komkommer, pompoen en courgette zetten, binnen in stekbak, daarna naar buiten en dan heb ik mijn groentes wel weer compleet. (tuin te klein haha anders zou ik alles proberen) Oh nee, de andijvie en de sperciebonen zet ik rechtstreeks buiten.

Aan fruit; bramen, frambozen, aalbesjes en kruisbessen in de tuin)

Munt; gewoon een plantje kopen en buiten zetten, dan heb je meteen resultaat, zelf zaaien kan ook maar duurt veel langer. En ja het woekert enorm (Inmiddels, koreander, kervel, basilicum, bieslook, thijm, dille, rosemarijn, laurier, peterselie, 3 muntsoorten, rosemarijn, oregano en volgens mij nog wat in de tuin staan, altijd handig)

Ben aan het proberen of de avocadopitten en de pitjes van kum quats (? vast niet goed geschreven) het willen gaan doen. Jullie horen het dus nog

Ik heb geen echte kas in de tuin staan, maar een metalen frame met plastic erover (van een of andere bouwmarkt) en helemaal niet groot, 160 bij 70 of zo in gebruik om daar de tomaten en pepers in groot te brengen. Mijn vensterbank trekt dat nl niet. Verder werkt het ook prima om bv een emmer te gebruiken en een soort van tentje te bouwen van doorzichtig plastic en stokjes voor naast de planten.
mijn tomaatjes doen het!

olijfboom doet nog niets, ik wacht geduldig (nouja) af.

heb zojuist parikazaadjes in de potgrond gedaan, maar vraag me af of dat iets gaat doen, ze lagen al vanaf gisteren op het aanrecht dus een beetje uitgedroogd

oh en sugersnaps heb ik gezaaid, dat zijn wel lekkere boontjes.

Nog geen idee wat ik met al die groenigheid aan moet aangezien ik geen tuin heb haha maar het is een leuk project!
Oh, ja heerlijk al die kruiden in de tuin, we komen van een flat af en hebben sinds vorig jaar een tuintje en heb helemaal de smaak te pakken. Op ons balkon stonden ook wel wat plantjes en kruiden maar lang niet zoveel als nu. Moet wel uitkijken dat ik niet zoveel probeer neer te zetten als jij Glitterzzz, ik denk dat jou tuin toch wat groter is.

En MiskeOO, zelfs al krijg ik er maar 1 rijpe tomaat aan dan heb ik toch wel lol gehad, . Ben benieuwd naar je olijfboompje.

Heb vandaag de tomaten buiten gezet en de paprika uit de kweekbak gehaald en in grotere potten gezet in de vensterbank, ben zeer nieuwsgierig.
Nou, ik geloof dat mijn olijfbomen eindelijk iets gaan doen.

Ik heb ze zo´n 3 weken geleden gezaaid en nu zie ik iets boven komen, iets bruins en bobbeligs. Niet groen in ieder geval.

Ik hou het in de gaten, zou leuk zijn als het echt iets wordt!
Na het lezen van dit topic ben ik ook maar aan de gang gegaan, samen met dochterlief heb ik een pakketje gekocht bij de bouwmarkt. Plant je eigen salade ( oid) Er zitten drie potjes in, potgrond en de zaadjes: tomaat, kropsla, en rucola. Dochterlief vind het helemaal spannend, al lust ze nog niets ( ze is bijna 8) Maar heb haar beloofd dat als dit lukt we dan iets gaan proberen wat ze wel lust!

Ze staan nu heerlijk in het zonnetje in de vensterbank. Nu lees ik van jullie dat je beter er folie over heen kan doen?
@ justme, ja met folie maak je er een soort kasje van en zal het wat sneller gaan. Wel gaatjes in het folie maken tegen schimmel. (eerder gelezen hier)

Ik heb thijm, bassilicum en bieslook gezaaid. Het groeit best hard, leuk! Behalve de thijm, dat kwam goed op maar nu is al de helft verdord. terwijl ik niets anders doe dan met de andere twee?

De bassilicum doet het erg goed. Maar ik vraag me af of dat uitgedund moet worden? Of is dat niet nodig?
Dankje AnneRoos74 dat zal ik straks meteen doen.!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven