Past een hond in mijn leven?

15-01-2021 18:33 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik stel hier de vraag even, want ik hoor graag meerdere meningen langs verschillende kanten. Van huis uit ben ik niet opgegroeid met dieren. Nooit een hond of kat gehad. Ik heb het altijd wél leuk gevonden!

Nu lijkt het me opeens extra leuk en denk ik: waarom niet? Maar omdat ik nooit een hond gehad heb twijfel of ik iets over het hoofd zie.

Ik ben rond de 30 jaar, woon alleen (niet in een appartement). Ik werk fulltime, nu volledig thuis. De verwachting is dat ik na Corona tijd ook nog gedeeltelijk thuis werk. Ik vind het niet erg om m’n hond naar een dagopvang te brengen als ik een paar dagen per week naar kantoor moet. Alleen laten vind ik zielig dus zou ik niet snel doen.

‘S middags ga ik altijd een halfuurtje lopen en ‘s avonds vaak nog wel een uur. In het weekend een langere wandeling op het strand. Ik loop ook hard, misschien kan hond dan mee?

Ik hoef niet persé een puppy, een oudere hond uit het asiel is ook goed. Als het toch puppy wordt kan ik in het begin best een paar weken vrij nemen om te wennen aan elkaar.

Ik weet dat hier mensen zijn met veel meer hondenervaring. Past een hond in dit leven? Waar moet ik op letten?

Bedankt vast voor jullie input :-D
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: ga eens een paar keer naar het asiel om mee te helpen met honden. Daar kun je leren wat voor fouten mensen vaak maken met honden, en leren wat voor dieren honden eigenlijk zijn. Honden zijn ontzettend genereus, genereuzer dan welk wezen ter wereld ook. Maar het zijn roedeldieren en geen einzelgangers. Ze opereren bij voorkeur in een roedel, anders dan katten. Kattenmensen zien honden daarom als slaafs, maar die snappen het niet. Het gaat een hond er om dat je heel graag dingen met hem onderneemt. En dat hij overal graag bij wil zijn ipv altijd in zijn eentje thuis blijven of op het erf rondhangen. Verder is het ene ras drukker of actiever dan het andere. En er zijn ook rassen die wat dominanter zijn dan andere, of vinniger (dat laatste vind je vaak bij kleine hondjes zoals chihuahua's). Er zijn rassen die niet geschikt zijn voor beginners, zoals dalmaters en staffordshire bullterriers bijvoorbeeld. Maar de intelligente en flexibele poedel daarentegen weer wél.

En alles wat je een hond geeft aan aandacht en liefde, krijg je terug. Echt alles. Zelf zou ik niet zonder kunnen.
Alle reacties Link kopieren
amby schreef:
15-01-2021 19:08
Ik wacht ook zelf zeker nog even tot de zomer met een hond te adopteren. Denk ook dat de asiels weer volstromen zodra mensen weer op vakantie kunnen of weer (op het kantoor) aan het werk moeten. Wil ook graag weten hoe mijn werkdagen er straks uit zien voordat ik aan een hond begin. In de tussentijd foster ik wel, omdat ik nu toch fulltime thuiswerk en redelijk flexibel ben. Dat is niet super makkelijk natuurlijk, maar geeft je wel de mogelijkheid om een hond in huis te hebben en die op weg te helpen naar een gouden mandje.
Ja ik denk dat ik ook zeker wacht tot na Corona! Dan komt er vast meer aanbod in de asiels
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
15-01-2021 19:35
Nog een tip: ga eens een paar keer naar het asiel om mee te helpen met honden. Daar kun je leren wat voor fouten mensen vaak maken met honden, en leren wat voor dieren honden eigenlijk zijn. Honden zijn ontzettend genereus, genereuzer dan welk wezen ter wereld ook. Maar het zijn roedeldieren en geen einzelgangers. Ze opereren bij voorkeur in een roedel, anders dan katten. Kattenmensen zien honden daarom als slaafs, maar die snappen het niet. Het gaat een hond er om dat je heel graag dingen met hem onderneemt. En dat hij overal graag bij wil zijn ipv altijd in zijn eentje thuis blijven of op het erf rondhangen. Verder is het ene ras drukker of actiever dan het andere. En er zijn ook rassen die wat dominanter zijn dan andere, of vinniger (dat laatste vind je vaak bij kleine hondjes zoals chihuahua's). Er zijn rassen die niet geschikt zijn voor beginners, zoals dalmaters en staffordshire bullterriers bijvoorbeeld. Maar de intelligente en flexibele poedel daarentegen weer wél.

En alles wat je een hond geeft aan aandacht en liefde, krijg je terug. Echt alles. Zelf zou ik niet zonder kunnen.
En dat lijkt me dus ook zo leuk: hij kan gewoon mee! Dat je dan samen met je hond bent. Ik moet me verder gaan verdiepen in de rassen etc.

Hele leuke site stuurde je door, met die senioren. Wat een lieverds staan erop. Dat is ook zeker een goede tip!
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
15-01-2021 19:35
Nog een tip: ga eens een paar keer naar het asiel om mee te helpen met honden. Daar kun je leren wat voor fouten mensen vaak maken met honden, en leren wat voor dieren honden eigenlijk zijn. Honden zijn ontzettend genereus, genereuzer dan welk wezen ter wereld ook. Maar het zijn roedeldieren en geen einzelgangers. Ze opereren bij voorkeur in een roedel, anders dan katten. Kattenmensen zien honden daarom als slaafs, maar die snappen het niet. Het gaat een hond er om dat je heel graag dingen met hem onderneemt. En dat hij overal graag bij wil zijn ipv altijd in zijn eentje thuis blijven of op het erf rondhangen. Verder is het ene ras drukker of actiever dan het andere. En er zijn ook rassen die wat dominanter zijn dan andere, of vinniger (dat laatste vind je vaak bij kleine hondjes zoals chihuahua's). Er zijn rassen die niet geschikt zijn voor beginners, zoals dalmaters en staffordshire bullterriers bijvoorbeeld. Maar de intelligente en flexibele poedel daarentegen weer wél.

En alles wat je een hond geeft aan aandacht en liefde, krijg je terug. Echt alles. Zelf zou ik niet zonder kunnen.
Hier is het asiel nu bv door corona wel gesloten voor bezoekers. Je mag er niet naartoe om kennis te maken met honden /katten.
Nieuwe beesten die worden alleen voor noodopvang aangenomen en komen ook pas weer online als lockdown voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Laat ons weten als je een hond gevonden hebt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je iets aan mijn topic van laatst:

thuis/praktische-zaken-hond-hoe-doen-ju ... #p32267297
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
15-01-2021 19:50
Misschien heb je iets aan mijn topic van laatst:

thuis/praktische-zaken-hond-hoe-doen-ju ... #p32267297
Jaaa wat goed 👍🏻
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
15-01-2021 19:50
Misschien heb je iets aan mijn topic van laatst:

thuis/praktische-zaken-hond-hoe-doen-ju ... #p32267297
En, wat heb jij uiteindelijk gedaan? Zoek je nu naar een hond, heb je er een, of heb je er vanaf gezien?
Alle reacties Link kopieren
Goed van je dat je er een topic over opent, dat wil zeggen dat je er goed over nadenkt. Een hond aanschaffen is echt een gezinslid aannemen, ja, je moet er altijd rekening mee houden, maar als de klik er is dan krijg je er echt zoveel voor terug! Op viva wordt altijd hard geroepen over asiel honden en ik vind het echt top dat mensen een dier uit het asiel halen, maar zelf zou ik daar huiverig voor zijn. Ik zou het lastig vinden als ik een getraumatiseerde hond heb en niet weet waardoor de hond getraumatiseerd is.

Mijn tip: Zoek uit wat voor hond je wilt. Wil je een hond die veel beweging nodig heeft, of meer een schoothond... En koop een hond uit een goed nest en niet van een broodfokker. Die fout heb ik bij onze eerste hond uit onwetendheid gemaakt, ons hondje is altijd ziek geweest, dat is me zo aan het hart gegaan, dat was een harde les. Nu hebben we twee honden, allebei uit gelegenheidsnestjes, we hebben nog contact met de fokkers, voelt heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Nog ter aanvulling: We hebben een ruwharige hond die een paar keer per jaar getrimt moet worden. En een gladharige hond die verder weinig vachtverzorging nodig heeft, maar wel dagelijks veel haren achterlaat op kleding en vloer.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
15-01-2021 20:31
Op viva wordt altijd hard geroepen over asiel honden en ik vind het echt top dat mensen een dier uit het asiel halen, maar zelf zou ik daar huiverig voor zijn. Ik zou het lastig vinden als ik een getraumatiseerde hond heb en niet weet waardoor de hond getraumatiseerd is.
Daartegenover staat dat er veel mensen roeptoeteren dat asielhonden getraumatiseerd zijn.
Bij de hondenbescherming is echter onderzoek gedaan naar de oorzaak waardoor honden in het asiel zijn beland. 50% is daar beland als gevolg van impulsieve aanschaf, dus door inschattingsfout van de mensen. De andere 50% zit daar door overmacht, dus door mensen die in echtscheiding zijn beland, of in een verpleegtehuis of zelfs overlijden. Met die honden is niets mis. Daarnaast kan een asiel na een tijdje een goede inschatting maken naar hoe een hond is. Bovendien zal een asiel ook vragen stellen zodat ze kunnen inschatten of het een geslaagde adoptie wordt. Als ze er niet in geloven, krijg je de hond niet eens mee.
Alle reacties Link kopieren
Dat van dat ruwharig klopt trouwens. Wij hebben een gladharige jack russel, en die haart als de neten. En nu ook een ruwharige parson jack russel. Die haart nauwelijks. Alleen twee x per jaar naar de trimsalon om geplukt te worden.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
15-01-2021 20:37
Daartegenover staat dat er veel mensen roeptoeteren dat asielhonden getraumatiseerd zijn.
Bij de hondenbescherming is echter onderzoek gedaan naar de oorzaak waardoor honden in het asiel zijn beland. 50% is daar beland als gevolg van impulsieve aanschaf, dus door inschattingsfout van de mensen. De andere 50% zit daar door overmacht, dus door mensen die in echtscheiding zijn beland, of in een verpleegtehuis of zelfs overlijden. Met die honden is niets mis. Daarnaast kan een asiel na een tijdje een goede inschatting maken naar hoe een hond is. Bovendien zal een asiel ook vragen stellen zodat ze kunnen inschatten of het een geslaagde adoptie wordt. Als ze er niet in geloven, krijg je de hond niet eens mee.
Even ter verduideling: Ik vind het echt echt super als mensen een hond uit het asiel halen! Alleen als ik bv kijk naar hond zoekt baas, dan is het toch vaak dat de honden iets hebben. En omdat ik met mijn eerste hond uit het broodfokkersnest waarover ik had had zoveel ellende heb gevoeld qua zorgen, ben ik daar zelf te gevoelig voor. Vandaar mijn post.
Kijk vooral naar het soort hond. Wil je een hond die genoeg heeft aan een paar wandelingen en een spelletje en een knuffel of een hond die actief beziggehouden moet worden? En is de hond die je wilt gemaakt voor het jagen? Of voor bewaken? Is het een hond die makkelijk leert en baasgericht is of een hond die z’n eigen ding doet? Wil je veel naar losloopgebieden en moet je hond makkelijk met soortgenoten overweg kunnen? Moet hij sociaal zijn naar vreemden of juist wat terughoudend?


Alle rassen hebben zo hun voor- en nadelen. Een hond die makkelijk af te richten is en heel baasgericht kan zich sneller vervelen en kost dus meer tijd en een hond die gefokt is voor het hoeden van schapen is megaslim maar heeft hij niks te doen dan gaat hij wel jagen op fietsers en auto’s. Een hond die gefokt is voor gezelschap blijft niet graag alleen en een jachthond gaat z’n neus achterna, ook als jij soms al naar huis wilt maar hij een konijn ruikt.

En die raseigenschappen zijn veel en veel belangrijker dan opvoeding en training want dat kun je in goede banen leiden maar niet afleren.

Maar je kunt prima een hond hebben in jouw situatie. Ook zonder ervaring. Mensen krijgen ook kinderen zonder dat ze ooit opgepast hebben en níemand raadt ze aan om eerst eens te gaan helpen op een crèche.

Als je maar bereid bent te leren, je hond in de gaten houdt en meebeweegt, een cursus volgt en je gezonde verstand gebruikt kom je een heel eind. Het is ook weer geen raketwetenschap ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een jack russel die is gebroodfokt, die fokker ging dood en ze heeft als enige overgebleven hond nog daar 2 jaar in die kouwe bedompte lege stal gezeten voordat ik haar daar weghaalde. Dat verblijf heeft wel haar gezondheid aangetast, wat vooral opspeelde op leeftijd, maar ik ben heel blij dat ik haar nog een fijn leven heb kunnen geven. Ze was verder geen probleemhond, ondanks alles. Misschien omdat ik nog twee andere honden had.

En dan heb ik nog een hondje laten komen uit Spanje, iets van 7 maanden oud, getraumatiseerd. Toch een heel gemakkelijk hondje geworden. Is november 15 geworden.
Ik heb geen negatieve ervaring met herplaatsers maar kies ze wel zorgvuldig uit. Het moeten geen weglopers zijn, en ze moeten hond sociaal zijn. Dat is mijn vereiste. Andere problemen kan ik wel handelen.
Alle reacties Link kopieren
Er zullen onderhand toch wel leuke robothondjes zijn?

https://www.bol.com/nl/p/interactieve-r ... 103390873/
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Misschien een tip: je kunt jezelf aanmelden bij verhuisdieren.nl. Daar betaal je een bedragje voor en dan zoeken ze een match met je. Het zijn veelal honden die herplaatst worden of waarvan het baasje is overleden of er is een kindje in huis met een allergie. Je moet allerlei vragen beantwoorden en dan rolt er een match uit.

Goed trouwens dat je jezelf op voorhand deze vragen stelt. Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Ik denk dat er vele honden aan een boom worden gebonden zodra Corona voorbij is.
Wij hadden ook nooit eerder een hond gehad. En nu al jaren de leukste en liefste hond als huisgenoot!
Hier wordt vaak gesproken over “ beginnershonden” . Dat hebben wij gelukkig niet gedaan: een hond kan wel 15 worden en dan zouden we pas daarna dit ras hebben mogen kiezen. Onze hond is niet van een gemakkelijk ras, maar ja, wij weten niet beter, onze eerste en enige hond. Belangrijkste was consequent zijn in de opvoeding en veel beweging.

Het is een beetje als met kinderen: je “kiest ervoor” omdat het je leuk lijkt maar je ervaart pas echt wat is, als de kleine er is.....
FlexieBelle schreef:
15-01-2021 20:58
Wij hadden ook nooit eerder een hond gehad. En nu al jaren de leukste en liefste hond als huisgenoot!
Hier wordt vaak gesproken over “ beginnershonden” . Dat hebben wij gelukkig niet gedaan: een hond kan wel 15 worden en dan zouden we pas daarna dit ras hebben mogen kiezen. Onze hond is niet van een gemakkelijk ras, maar ja, wij weten niet beter, onze eerste en enige hond. Belangrijkste was consequent zijn in de opvoeding en veel beweging.

Het is een beetje als met kinderen: je “kiest ervoor” omdat het je leuk lijkt maar je ervaart pas echt wat is, als de kleine er is.....
En precies dit. Ik heb ook geen ‘beginnershond’ want idd: dan zit je 10 jaar vast aan een ras waar je niet blij van wordt omdat het ‘makkelijk’ is.
Zo vind ik eerst een hond lenen ook vreemd. Een andermans hond is altijd anders dan een eigen hond. Als het gaat om ervaren wat uitlaten is, kun je ook zelf 4x per dag een ronde gaan lopen zonder hond, wekenlang.
Vooraf weet je nooit echt hoe het is: je hebt er een idee bij, wat pas realiteit wordt als de hond er is en je ervan gaat houden. Althans, dat vind ik.
Alle reacties Link kopieren
De vraag "Pas jij in het leven van een hond?" zou ook beantwoord moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren ook geen hond gewend, ook niet van huis uit. Ik heb het ook jaren tegen gehouden. Uiteindelijk na lang wikken en wegen toch overstag gegaan.
Onze hond is nu ruim 3 jaar en zou haar voor geen goud meer willen missen.

Bedenk wel dat (zeker een pup) heel veel werk is. Ik vond het zwaarder als de eerste weken met een baby. Een baby heeft een luier aan en kan zich niet verplaatsen.....🙈
Als je er alleen voor staat is het nog veel zwaarder.

Wij hebben het zo kunnen regelen dat mijn man thuis werkt op de dagen dat ik werk en zo hebben we geen oppas nodig.
Verder lopen we best veel iedere dag, maar dat verdelen we ook.
Diegene die thuis is/werkt laat haar 's morgens en 'middags uit en lopen we tussen een half uur en een uur per keer.
De kinderen doen om de beurt een rondje om 17.00 uur

Diegene die overdag buitenshuis gewerkt heeft doet na het eten een ronde van 30 - 60 minuten.

Mijn man doet altijd om 22.00 uur nog een klein rondje buiten.

Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet alle rondjes per dag hoef te doen, al komt het meeste wel op mij neer, omdat ik het meest thuis ben.

Maar goed, anderzijds is het ook heerlijk om lekker met haar te wandelen.
Ik loop ook hard en neem haar 2 à 3 keer per week mee als ik ga.
We doen meestal een rondje tussen de 5 en 8 km en zijn dan ongeveer een uur weg. Heerlijk om samen te doen!
In het begin was het soms lastig, maar nu weet ze precies waar ze moet lopen, wanneer ze vast moet en als ze in de verte een fietser ziet aankomen, weet ze al dat ze een brokje krijgt en dat ze even vast moet. Zo leuk om die actie/reactie te zien.

Verder heerlijk knuffelen op de bank en is het erg gezellig. Ze is altijd blij als je thuiskomt.
Een echt maatje!

Onze hond kan wel goed alleen zijn, als we eens op visite gaan, lopen we voordat we weggaan een lange ronde, zodat ze lekker moe is. Via een camera zien we op onze telefoon dat ze dan heerlijk slaapt.

Verder als we een dagje weggaan of met vakantie, dan blijft ze bij familie. Dat gaat ook altijd goed. Je moet dus wel altijd wat regelen en spontaan ergens naartoe gaan is er niet echt bij.

Ik hoop dat je een beetje een goed beeld krijgt wat het hebben van een hond inhoud. Het is veel werk, maar ook zo leuk en gezellig.
Heel veel succes met het nemen van de juiste beslissing.
Het is namelijk geen "ding" wat je in een opwelling koopt en weg doet als je het zat bent.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk beslist......
Ik zou niet voor een pup gaan, maar inderdaad voor een herplaatser. Daar is het karakter van bekend en de hond is al zindelijk, dat scheelt veel.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou je je eerst aan kunnen melden bij www.huisdierenoppas.nl
Misschien dat er iemand in de buurt is die een oppas zoekt voor zijn/haar hond? Dan zou je eerst eens een tijdje kunnen voelen hoe het is om voor een hond te zorgen. Sommige mensen zoeken iemand die op vaste dagen met hun hond wandelt of iemand die tijdens een vakantie wil oppassen.
Zelf hebben wij 2 honden, een grote dame uit Griekenland en een kleine man uit Nederland, beide geadopteerd. Hiervoor 14 jaar een hond uit het asiel gehad.
Als je voor een herplaatser gaat, ga er dan eerst een aantal keer mee wandelen zodat je een beetje weet wat het karakter is. Onze eerste hond (eerste eigen hond want als kind hadden man en ik ook allebei honden in huis) was een handvol.. tomeloze energie en een lastig karakter.
De Griekse dame die we nu hebben is lief maar heel onzeker, nog steeds wat angstig voor mijn man terwijl ze al lang bij ons is en visite in huis vindt ze ook lastig.
Dat is als je een heel sociaal leven hebt niet heel makkelijk, bovendien kunnen we nooit iemand vragen om de honden voor ons uit te laten en als we op vakantie gaan nemen we de honden mee. Wij vinden het niet erg, hebben het voor onze hond over maar veel mensen zouden dit als problematisch ervaren waarschijnlijk.
Onze reu is een herplaatser uit Nederland en de meest lieve en zachtaardige hond die ik ook meegemaakt heb, daar wandelt een kindje van 4 jaar met gemak een rondje mee. Het kan dus dat je een heel gemakkelijk hondje treft maar dat zal vaker niet dan wel zo zijn.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
iones schreef:
15-01-2021 20:38
Dat van dat ruwharig klopt trouwens. Wij hebben een gladharige jack russel, en die haart als de neten. En nu ook een ruwharige parson jack russel. Die haart nauwelijks. Alleen twee x per jaar naar de trimsalon om geplukt te worden.


Wat leuk, wij hebben ook een parson jack russel. Onze gaat idd ook 2-3 keer per jaar naar de trimsalon.
Al zou ik een jack russel niet aanraden als je geen verstand van honden heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven