Past een hond in mijn leven?

15-01-2021 18:33 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik stel hier de vraag even, want ik hoor graag meerdere meningen langs verschillende kanten. Van huis uit ben ik niet opgegroeid met dieren. Nooit een hond of kat gehad. Ik heb het altijd wél leuk gevonden!

Nu lijkt het me opeens extra leuk en denk ik: waarom niet? Maar omdat ik nooit een hond gehad heb twijfel of ik iets over het hoofd zie.

Ik ben rond de 30 jaar, woon alleen (niet in een appartement). Ik werk fulltime, nu volledig thuis. De verwachting is dat ik na Corona tijd ook nog gedeeltelijk thuis werk. Ik vind het niet erg om m’n hond naar een dagopvang te brengen als ik een paar dagen per week naar kantoor moet. Alleen laten vind ik zielig dus zou ik niet snel doen.

‘S middags ga ik altijd een halfuurtje lopen en ‘s avonds vaak nog wel een uur. In het weekend een langere wandeling op het strand. Ik loop ook hard, misschien kan hond dan mee?

Ik hoef niet persé een puppy, een oudere hond uit het asiel is ook goed. Als het toch puppy wordt kan ik in het begin best een paar weken vrij nemen om te wennen aan elkaar.

Ik weet dat hier mensen zijn met veel meer hondenervaring. Past een hond in dit leven? Waar moet ik op letten?

Bedankt vast voor jullie input :-D
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
15-01-2021 21:17
De vraag "Pas jij in het leven van een hond?" zou ook beantwoord moeten worden.
Dat zou zelfs de primaire vraag moeten zijn. Ik denk dat TO geen hond moet nemen. Ze gaat niet in op alle genoemde realistische bezwaren, maar alleen (kort) op de oppervlakkiger reacties. Ze heeft een filmplaatje in haar hoofd van "gezellig samen met de hond op pad" en beseft niet dat een hond haar leven ingrijpend zal bepalen de rest van dat hondenleven. Dat bepalen zal voor een groot deel bestaan uit praktische beperkingen in vrijheid, activiteiten, relaties en (wat veel mensen niet beseffen) forse kosten. Wat je ervoor terugkrijgt kan geweldig zijn, maar met pech (ook) een hoop gedoe en stress. En sowieso krijg je er grote verantwoordelijkheden bij. Ik heb vrijwel mijn hele leven lang een of meerdere honden gehad en kan me geen leven zonder hond(en) voorstellen. Ze bepalen voor een groot deel mijn daginvulling en zijn voor mij de grootste levensgeluksfactor. Maar de beperkingen en nadelen zijn niet te onderschatten. Voor een alleenstaande zoals TO geldt dat helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Denk goed na wat voor hond je wilt.
Een kleine die je overal makkelijk mee naar toe kan nemen, zoals vakantie, uiteten, winkels.
Bij een grote hond, gaat dat minder makkelijk.

Een actieve of een wat luiere hond.

Hond met een rugzakje, dat hebben de meeste wel uit het asiel of een puppy die je van kleinst af aan zelf kan opvoeden en aan kan passen jouw leven.
Met honden uit het asiel moet je veel geduld en tijd hebben.

Ik heb zelf een jack Russell, met stamboom, dus geen broodfok.
Een heerlijk actief stoer klein hondje. Ik laat hem 4x per dag uit, waarvan vaak 1x een boswandeling. Hij gaat altijd mee naar mijn werk, nu werk ik ook deels thuis.
1x per week wordt hij opgehaald door de uitlaatservice, dat vind hij geweldig! Dan is hij ongeveer 2 uurtjes weg en kan ik even iets anders doen in mijn pauze.
Als je een hele dag weg bent zou ik alleen een uitlaatservice met 5 kwartier spelen te weinig vinden.
Een hondencreche is een goed alternatief, helaas bij mij in de buurt geen goede/leuke. En je hond moet het natuurlijk ook leuk vinden.

Zorg dat je een alternatief heb als je een dagje weg moet of opvakantie gaat. Iemand in je omgeving die op je hond kan en wilt oppassen is wel soort van noodzakelijk.
loesiepoesie wijzigde dit bericht op 15-01-2021 22:34
99.35% gewijzigd
#doeslief
Klinkt goed. Ik had dezelfde twijfels en sinds komst hond mijn hele leven en zelfs hobbies op haar aangepast. Ze is mijn beste vriend en een van de grootste zingevers van mijn leven. Go for it en neem je tijd met uitzoeken.
Als TO tijd en liefde te geven heeft en haar gezond verstand gebruikt en niet impulsief een hond koopt, komt ze al een heel eind. Ik vind je wel bijna veroordelend en vooral alle nadelen benoemen Knuddestudder, realistisch zijn is goed maar dit is bijna negatief.

Dat TO niet op bezwaren ingaat, is haar goed recht. Dat zegt niets over haar gedachten erbij of handelen later.
Ik zou even wachten met een hond totdat corona onder controle is en we weer uit lockdown zijn.

Als je 40 uur werkt en veel van huis bent dan is een hond geen goed idee. Die heeft echt wel meer aandacht nodig dan 3 a 4x per dag uitlaten.

Een puppy zou ik niet doen als je nog geen ervaring hebt met honden. Er komt veel kijken bij de opvoeding van een pup. Niet alleen uitlaten en spelen maar je moet de pup ook nog opvoeden. Puppy cursus en gehoorzaamheidscursus vaak op de zaterdag of zondagochtend. En dan de rest van de week oefenen en consequent blijven.
semmy1986 schreef:
15-01-2021 21:59
Wat leuk, wij hebben ook een parson jack russel. Onze gaat idd ook 2-3 keer per jaar naar de trimsalon.
Al zou ik een jack russel niet aanraden als je geen verstand van honden heb.
Nee die zijn wel erg pittig, ik vond de Parson’s eerlijk gezegd nog pittiger dan de Jacks.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
15-01-2021 22:00
Dat zou zelfs de primaire vraag moeten zijn. Ik denk dat TO geen hond moet nemen. Ze gaat niet in op alle genoemde realistische bezwaren, maar alleen (kort) op de oppervlakkiger reacties. Ze heeft een filmplaatje in haar hoofd van "gezellig samen met de hond op pad" en beseft niet dat een hond haar leven ingrijpend zal bepalen de rest van dat hondenleven. Dat bepalen zal voor een groot deel bestaan uit praktische beperkingen in vrijheid, activiteiten, relaties en (wat veel mensen niet beseffen) forse kosten. Wat je ervoor terugkrijgt kan geweldig zijn, maar met pech (ook) een hoop gedoe en stress. En sowieso krijg je er grote verantwoordelijkheden bij. Ik heb vrijwel mijn hele leven lang een of meerdere honden gehad en kan me geen leven zonder hond(en) voorstellen. Ze bepalen voor een groot deel mijn daginvulling en zijn voor mij de grootste levensgeluksfactor. Maar de beperkingen en nadelen zijn niet te onderschatten. Voor een alleenstaande zoals TO geldt dat helemaal.
Nou meid jij weet het allemaal goed te vertellen.

Ik lees alle reacties en daar zitten zeker punten tussen waar ik nog niet over had nagedacht. Beperkingen ben ik me zeker van bewust en dat is ook de reden dat ik twijfel. Ik kan het leuk vinden dat er een hond is maar hond moet het ook leuk bij mij vinden.

Ik ga niet op elk kritisch punt wat genoemd wordt, reageren met ‘oh ja goed punt, ga ik over nadenken’. Dan wordt het een eentonig verhaal, daarom heb ik ook dit topic geopend, om dingen in overweging te nemen.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
15-01-2021 20:07
En, wat heb jij uiteindelijk gedaan? Zoek je nu naar een hond, heb je er een, of heb je er vanaf gezien?
Op dit moment komt er voorlopig geen hond.
Bedenk ook dat er geen puppy cursussen enzo zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral het stukje “de verwachting is dat ik na coronatijd ook nog gedeeltelijk thuis werk” een ding. Want wat als die verwachting niet klopt en je fulltime naar je werk moet? En hoeveel is gedeeltelijk? Is dat 1 dag, 2 dagen, 4 dagen? Ik zou dat dus eerst afwachten om te zien hoeveel tijd je daadwerkelijk thuis gaat zijn dan. Al vraag ik me ook af hoeveel aandacht je aan een hond kan geven als je thuis moet werken. Met uitlaten tussendoor is het makkelijk. Maar een hond heeft natuurlijk meer aandacht nodig dan even uitlaten in je pauze en tussendoor een aai over de bol. Ik vind zelf fulltime werken en een hond in je eentje best veel. Met een gezin kan je de aandacht afwisselen. Is er iemand anders thuis die met de hond kan spelen enz. Maar jij moet alles doen en ook nog fulltime werken. Ik zou dan zeker voor een hond gaan die niet zoveel aandacht nodig heeft en goed zichzelf kan vermaken. Afweging is dan wel weer, is dat leuk voor de hond?
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
16-01-2021 00:30
Bedenk ook dat er geen puppy cursussen enzo zijn.
:lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb een hond gehad en zij was echt mijn grote liefde. :heart:
Ze was de eerste hond die ik zelf opvoedde en ik ben alleenstaand. Het is een pittig ras waarvan een hoop mensen zeiden dat ik dat niet moest doen want het was mijn eerste hond en ik moest een makkelijk ras nemen. Ik heb me helemaal ingelezen voor ik deze keus maakte, paste het ras bij me, wat kan ik verwachten, hoe moet ik het opvoeden enzenzenz....
Gelukkig ben ik eigenwijs en heb dat toch gedaan.

Het was loodzwaar die eerste maanden. Het was een drukke, energieke en stoute pup die slecht zindelijk te krijgen was. Waarschijnlijk ook omdat ik het dus niet gewend was en continue te laat was. :hyper:
Maar het is goed gekomen met een goede hondenschool en veel geduld en creativiteit. En ik heb ook mazzel gehad hoor, want ze kon vanaf dag 1 goed alleen zijn en ik heb direct een bench aangeleerd voor als ik even de deur uit moest.

Ze was fantastisch en ik mis haar nog elke minuut. En de opvoeding is me goed gelukt, daar kreeg ik regelmatig complimenten over, ondanks een eerste hond en een pittig ras. Je weet niet hoe je leven er over 15jr uitziet, je kunt daar over nadenken maar de vraag is of je het ervoor over hebt dat je een levend wezen in huis hebt die van jou afhankelijk is en waar je dus altijd rekening mee moet houden. Je kunt niet ff ergens blijven slapen, of ergens een afspraak hebben en daarna nog ad hoc besluiten om met iemand mee te gaan of nog iets te gaan doen. Je zult eerst even de hond uit moeten laten. En natuurlijk kun je zonder je hond uit eten, naar de film, een nacht doorhalen, een middag weg. Maar uiteindelijk moet de hond wel ff eruit. En ondanks dat ik een hond had waarmee ik elke dag minimaal 15km liep, hadden we ook wel eens een dag waarbij we niks deden behalve de standaard rondjes. Dat kon prima.
Ik ben niet toe aan een nieuwe hond en nu past het ook niet in mijn leven, maar zodra het weer klopt wil ik graag weer een pup.
Heel veel hangt ook van de hond af maar dat weet je natuurlijk van te voren niet. Ik heb de mazzel dat ik 2 makkelijke luie donders heb (terwijl er 1 bekend staat als jachthond) Die van mij kunnen gerust 8 uur alleen blijven en gedijen prima op hun uit laat ronde in de tuin (ok, wel 1000 vierkante meter)
Maar ben je bereid, ook als je niet thuis meer werkt je leven aan te passen aan dat van de hond in eerste instantie?
Een herplaatser kan nog zo'n mooie omschrijving hebben maar het wil niet zeggen dat hij zich bij jou ook zo gedraagt. Wil je daar of in een pup veel tijd, geduld en liefde insteken? Ook als je weer op locatie moet werken
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
16-01-2021 07:07
Ik vind vooral het stukje “de verwachting is dat ik na coronatijd ook nog gedeeltelijk thuis werk” een ding. Want wat als die verwachting niet klopt en je fulltime naar je werk moet? En hoeveel is gedeeltelijk? Is dat 1 dag, 2 dagen, 4 dagen? Ik zou dat dus eerst afwachten om te zien hoeveel tijd je daadwerkelijk thuis gaat zijn dan. Al vraag ik me ook af hoeveel aandacht je aan een hond kan geven als je thuis moet werken. Met uitlaten tussendoor is het makkelijk. Maar een hond heeft natuurlijk meer aandacht nodig dan even uitlaten in je pauze en tussendoor een aai over de bol. Ik vind zelf fulltime werken en een hond in je eentje best veel. Met een gezin kan je de aandacht afwisselen. Is er iemand anders thuis die met de hond kan spelen enz. Maar jij moet alles doen en ook nog fulltime werken. Ik zou dan zeker voor een hond gaan die niet zoveel aandacht nodig heeft en goed zichzelf kan vermaken. Afweging is dan wel weer, is dat leuk voor de hond?
Ja jij hebt gelijk, beter om eerst af te wachten wat er na Corona gebeurt. Fulltime werken is gewoon veel en ik dacht iets te makkelijk dagopvang = meerdere honden dus gezellig voor hond. Moet daar meer over nadenken
Kamiere schreef:
16-01-2021 08:58
Ja jij hebt gelijk, beter om eerst af te wachten wat er na Corona gebeurt. Fulltime werken is gewoon veel en ik dacht iets te makkelijk dagopvang = meerdere honden dus gezellig voor hond. Moet daar meer over nadenken
Heel verstandig, misschien vindt je hond dat helemaal niet prettig. Ik zou inderdaad wachten tot alles stabiel is, ook qua werk en het dan nog eens overwegen. Kan je mooi in de tussentijd je verdiepen in welk ras je zou willen
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me goed voorstellen dat een oudere hond heel goed gezelschap is........ Maar nu aan een pup beginnen zou ik niet doen.... Heb zelf weer ontdekt hoeveel werk het is, en dat ook al heb je hetzelfde ras, ieder een ander karakter heeft...

We. Hebben voor Corona een labrador pup gekocht. Ik werk 3 dagen, man werkt in een praktijk aan huis....Hi is dus niet lang alleen, en hij is met andere honden samen.... maar dit lieverdje is wel de sensibelste, en kleeft aan me vast als ik thuis ben....
Alle reacties Link kopieren
Fulltime werken en een hond zou ik niet doen. Niet alle honden vinden een dagopvang fijn. Maar ik heb een collega die wel fulltime werkt en de hond door een kattenluikje in de tuin kan. Of ze er voor of na het werk nog mee wandelt weet ik niet.
Ik werk zelf halve dagen en heb een Maltezer en een Boomer. Over 3 of 4 keer uitlaten denk ik anders. Er wordt zeker met hen gewandeld, dat doe ik ook graag. Maar hier mogen ze hun behoefte ook in de tuin en binnen in een kattenbak doen. Als zij het nodig vinden. Ik vind dat het op meer manieren kan.
Alle reacties Link kopieren
Kamiere schreef:
16-01-2021 08:58
Ja jij hebt gelijk, beter om eerst af te wachten wat er na Corona gebeurt. Fulltime werken is gewoon veel en ik dacht iets te makkelijk dagopvang = meerdere honden dus gezellig voor hond. Moet daar meer over nadenken
Heb je mijn tip over huisdierenoppas.nl gezien? Lijkt mij voor jou voor nu echt een uitkomst!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
semmy1986 schreef:
15-01-2021 21:59
Wat leuk, wij hebben ook een parson jack russel. Onze gaat idd ook 2-3 keer per jaar naar de trimsalon.
Al zou ik een jack russel niet aanraden als je geen verstand van honden heb.
Tot voor de corona zat er in elk asiel wel tenminste één jack russel. Nu kun je er niet meer aan komen. Ja, aan broodfokkerspups. Maar niet aan herplaatsers.
hondenmens schreef:
16-01-2021 11:23
Fulltime werken en een hond zou ik niet doen. Niet alle honden vinden een dagopvang fijn. Maar ik heb een collega die wel fulltime werkt en de hond door een kattenluikje in de tuin kan. Of ze er voor of na het werk nog mee wandelt weet ik niet.
Mijn zus ook, die doet ook met een kattenluikje, maar haar hond is overleden. Ze zoekt nu een nieuwe hond, ook weer een jack russel en ze onderschat het allemaal een beetje. Ze overwoog zelfs een pup omdat ze een volwassen herplaatser tot de vier jaar niet kan vinden. Ik heb dat afgeraden want bij een pup mag je wel een lange vakantie nemen voor de opvoeding, ook vooral het alleen zijn is niet eenvoudig. Dus dat doet ze niet meer. Maar ook bij een volwassen hond moet ze een aantal weken vrij nemen. Maar of ze goed doordrongen daarvan is, dat weet ik niet. Ze onderschat de jack russel ook. Het zijn levendige en intelligente hondjes, die wel wat prikkels kunnen gebruiken. Die krijgen ze bij haar niet. Ze wandelt er wel veel maar, maar altijd aan de riem, en overal wordt de hond mee of weggetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Kamiere schreef:
16-01-2021 08:58
Ja jij hebt gelijk, beter om eerst af te wachten wat er na Corona gebeurt. Fulltime werken is gewoon veel en ik dacht iets te makkelijk dagopvang = meerdere honden dus gezellig voor hond. Moet daar meer over nadenken

Plus: heb je al eens uitgerekend wat het je per maand kost als je de hond 5 dagen per week naar dagopvang moet doen?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
16-01-2021 20:03
Tot voor de corona zat er in elk asiel wel tenminste één jack russel. Nu kun je er niet meer aan komen. Ja, aan broodfokkerspups. Maar niet aan herplaatsers.



Mijn zus ook, die doet ook met een kattenluikje, maar haar hond is overleden. Ze zoekt nu een nieuwe hond, ook weer een jack russel en ze onderschat het allemaal een beetje. Ze overwoog zelfs een pup omdat ze een volwassen herplaatser tot de vier jaar niet kan vinden. Ik heb dat afgeraden want bij een pup mag je wel een lange vakantie nemen voor de opvoeding, ook vooral het alleen zijn is niet eenvoudig. Dus dat doet ze niet meer. Maar ook bij een volwassen hond moet ze een aantal weken vrij nemen. Maar of ze goed doordrongen daarvan is, dat weet ik niet. Ze onderschat de jack russel ook. Het zijn levendige en intelligente hondjes, die wel wat prikkels kunnen gebruiken. Die krijgen ze bij haar niet. Ze wandelt er wel veel maar, maar altijd aan de riem, en overal wordt de hond mee of weggetrokken.

Jack Russels zijn erg energiek inderdaad. Een kennis van me heeft een pup die nu een half jaar is. En ze ziet er best mee af. Ze heeft haar vanaf dat ze 8 weken is. Het is haar 3e Jack Russel.
Gaat je zus het met een volgende hond weer met een kattenluikje doen? Ik vind het wel handig klinken ook. Dan is de hond minder afhankelijk wat uitlaten betreft.

Mijn Maltezer is niet makkelijk, heeft verlatingsangst. Ze is erg wisselvallig in haar gedrag. Terwijl ze nooit alleen is, ik heb nog een Boomer. Die heeft een gelijkmatig karakter. Als ik na deze honden nog besluit een hond te nemen, zou ik eerder een Boomer nemen dan een Maltezer.
Alle reacties Link kopieren
TO niet doen.
Het lijkt je extra leuk maar aan een hond zit je minstens 10 a 14 jaar vast misschien is dat niet leuk.
Je neemt geen hond kat of kind als dat leuk is.
Als je straks wie weet fulltime gaat werken wil je hem/haar in de opvang doen,waarom neem je hem/haar dan?
Mijn antwoord is dus nee.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Hendrikje106 schreef:
16-01-2021 14:00
Heb je mijn tip over huisdierenoppas.nl gezien? Lijkt mij voor jou voor nu echt een uitkomst!
Ja ik ga me daar aanmelden!
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
17-01-2021 11:13
Jack Russels zijn erg energiek inderdaad. Een kennis van me heeft een pup die nu een half jaar is. En ze ziet er best mee af. Ze heeft haar vanaf dat ze 8 weken is. Het is haar 3e Jack Russel.
Gaat je zus het met een volgende hond weer met een kattenluikje doen? Ik vind het wel handig klinken ook. Dan is de hond minder afhankelijk wat uitlaten betreft.

Mijn Maltezer is niet makkelijk, heeft verlatingsangst. Ze is erg wisselvallig in haar gedrag. Terwijl ze nooit alleen is, ik heb nog een Boomer. Die heeft een gelijkmatig karakter. Als ik na deze honden nog besluit een hond te nemen, zou ik eerder een Boomer nemen dan een Maltezer.
Het is juist om dat energieke dat ik weer een jack freggel heb. Daar hou ik van. Het zijn speelhondjes waarmee ik lekker kan klieren.
Omdat mijn zus het kattenluikje wil blijven hanteren, zoekt ze inderdaad naar een jack russel of iets van dat formaat. Anders past de hond er niet doorheen. Het is wel fijner voor de hond om niet te hoeven wachten totdat hij kan. Maar ik vind dat een hond verder bij haar weinig gelegenheid krijgt om echt hond te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven