Persoonlijke noot bij bod op woning

28-10-2019 19:51 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een nare ex ben ik alles wat me zo lief was (relatie, toekomstdromen en droomhuis) kwijt.

Ik ben daarom al een tijdje op zoek naar een nieuwe woning. En wat een k*t woningmarkt is het nu! Ja, ik heb een leuke overwaarde op mijn huidige woning, maar er komt zo enorm weinig te koop wat binnen mijn wensen/budget valt en heb je eindelijk dat perfecte huis gevonden dan moet je opbieden tegen 30 anderen. Als single vrouw is het gewoon niet te doen als je moet opboksen tegen stelletjes die meer kunnen (over)bieden dan jij.

Ik heb vanmorgen een woning (met een vanaf prijs) bezichtigd die mij heel erg in de smaak is gevallen. En ik wil dan ook graag opvallen tussen alle biedingen (ook al kan ik niet de hoofdprijs bieden). Nu is er helaas ook voor dit huis een verkoopprocedure. Voor volgende week maandag moet ik mijn bod inleveren.

In de afgelopen 5 maanden heb ik dit al vaker meegemaakt en iedere keer achter het net gevist. Bij dit bod vraagt de verkopende partij/makelaar ook om een persoonlijke noot.

Persoonlijk zou ik hier als verkopende partij niet om malen (ik zou toch gaan voor het hoogste bod & beste voorwaarden), maar nu wordt er dus specifiek om gevraagd... Iemand tips wat ik daarvoor kan opschrijven? Niemand zit toch te wachten op een zielig verhaal?
Alle reacties Link kopieren
ondernemer schreef:
28-10-2019 21:06
Dus eigenlijk heb je er duizenden euro’s voor over gehad om de tuin in min of meer dezelfde staat te houden..?
Wij gunden het mensen bij wie wij een goed gevoel hadden. En ja, dat scheelde ons geld. Soms is dat niet het belangrijkste.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
mij zou het al verkoper echt niet boeien.. Als de prijs en voorwaarden in orde zijn dan kan je het huis kopen van me.. Jouw persoonlijke verhaal zal mij een zorg zijn heel eerlijk.

Ik vind het ook raar eigenlijk dat er een gun factor bij komt kijken.. Het is een zakelijk proces..
poldervrouw schreef:
28-10-2019 23:17
mij zou het al verkoper echt niet boeien.. Als de prijs en voorwaarden in orde zijn dan kan je het huis kopen van me.. Jouw persoonlijke verhaal zal mij een zorg zijn heel eerlijk.

Ik vind het ook raar eigenlijk dat er een gun factor bij komt kijken.. Het is een zakelijk proces..
Dat vind jij ja. Maar niet iedereen vindt dat. Ligt ook aan het soort huis denk ik. Ik zou ook mijn voorkeur hebben wie er in ons oude huis zou komen hoor.
En die vrouw waarvan we dit hadden gekocht had dat ook. Want er was een man voor ons ook al bezig met dit huis, maar die vrouw vond het zo fijn dat wij al een tijd helemaal gek op dit huis waren dat ze met ons verder ging. Die man twijfelde ook nog.
Ze was ook gewoon thuis toen we gingen kijken dat was in die tijd nog normaal.
Als iemand veel tijd en liefde in zijn huis heeft gestoken vinden ze het leuk als een nieuwe bewoner dat waardeert. Schrijf over waar je als eerste verliefd op werd toen je het huis zag, wat je van plan bent om te houden en dat je bijvoorbeeld wil doorborduren wat ze met de tuin hebben gedaan en dat het je heerlijk lijkt om er je eigen veilige plek van te maken.
Aangezien je flinke overwaarde hebt zou ik als persoonlijke noot schrijven dat je biedt zonder voorbehoud van financiering. Dan is er eerder zekerheid voor de verkoper en kan het best eens zijn dat ze daarvoor gaan in plaats van voor een paar duizend euro meer, maar langer wachten en een kans dat het afketst op de financiering.

Wel alleen doen als je zeker weet dat dat goed zit natuurlijk.
pipootje schreef:
29-10-2019 06:13
Dat vind jij ja. Maar niet iedereen vindt dat. Ligt ook aan het soort huis denk ik. Ik zou ook mijn voorkeur hebben wie er in ons oude huis zou komen hoor.
En die vrouw waarvan we dit hadden gekocht had dat ook. Want er was een man voor ons ook al bezig met dit huis, maar die vrouw vond het zo fijn dat wij al een tijd helemaal gek op dit huis waren dat ze met ons verder ging. Die man twijfelde ook nog.
Ze was ook gewoon thuis toen we gingen kijken dat was in die tijd nog normaal.
En dat is gewoon raar. In een andere woningmarkt ( nog niet heel lang geleden) hadden ze dit ook niet gevraagd hoor. Waren ze allang blij dat iemand de vraagprijs zou kunnen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee dat je het benadert als een sollicitatiebrief? Dan schrijf je ook niet dat je weg wil bij je werkgever omdat de koffie vies is of je te weinig salaris krijgt, maar benoem je ook wat je aanspreekt aan de functie en wat jou de ideale kandidaat maakt. Dat zou ik hier ook doen.
Zoiets zou een voorbeeld kunnen zijn;

Beste bewoners van de Takkenstraat
Al sinds ik jullie huis op Funda zag, ben ik weg van de locatie en de afmetingen. Nu ik het huis bezichtigd heb spreekt het me nog meer aan en ben ik ervan overtuigd dat dit huis alles heeft om voor mij een prettig en warm thuis te zijn.

De indeling van het huis, met een grote studeerkamer en de ruime keuken past bij deze fase van mijn leven. Als zelfstandige vrouw van 35 heb ik behoefte aan een plek waar ik rustig thuis kan werken en op andere momenten met familie, vrienden of buren kan borrelen en eten koken. De slaapkamer en badkamer spreken me aan door de inrichting en ik vind het vooruitzicht van hier bijkomen na een paar uur wielrennen erg aanlokkelijk.

Omdat ik het prettig vind om me thuis te ontladen van mijn drukke baan als putjesschepper kijk ik er naar uit om in de tuin van dit huis bij te komen van een dag hard werken. Vooral onder de kersenbomen die er zo mooi bij staan en van wiens vruchten ik in de zomer graag jam en kersenvlaai wil maken.

Vanzelfsprekend doe ik bij deze een bod van €xxxx. Voorbehoud van financiering is voor mij niet nodig, omdat ik mijn vorige huis al verkocht heb. Ik kijk er erg naar uit om in jullie huis te wonen, dus de overdrachtsdatum kan wat mij betreft snel zijn - al wil ik eventueel ook wat langer wachten als het nodig is.

Ik hoop op een positieve reactie van jullie,
In afwachting, blabla


Jaja, ik vul wat in en heb wat verzonnen - maar zou zoiets wat zijn?
Wat een vreselijk belachelijk idee trouwens. Het zou mij echt geen reet uitmaken wie mijn huis koopt. Het zijn maar stenen en wat grond. Mijn herinneringen zitten in mijn hoofd, niet in een stuk gras, grindpad of een paar gemetselde stenen. En vooral als het ten koste ging van de prijs.

Geen tips dus helaas. Ik denk dat inderdaad een soort sollicitatiebrief het beste is.
Wat een idioterie zeg. Echt waarom zou je als verkoper dat allemaal gaan lezen en dan bepalen wie er een paar ton mag komen betalen. Waarom zou je er tijd insteken. Alsof zo’n ‘persoonlijke noot’ daadwerkelijk iets zegt over de bieders. De arrogantie.

Als koper zou ik ook echt niet meegaan in deze grootheidswaanzin. Wat hebben de verkopers te maken met een persoonlijke verhaal. Gaat ze geen moer aan. Dan maar op een kamertje wachten tot het weer slecht gaat op de woningmarkt.
Alle reacties Link kopieren
plumplum schreef:
28-10-2019 20:08
Iets enthousiast over de woning en de plek, waarom je er graag wil wonen en hoe je jezelf er al ziet wonen? En dan met een persoonlijke, positieve noot.

Misschien hebben de huidige eigenaren er met heel veel plezier gewoond of zelf met zorg de woning opgeknapt en zijn ze gehecht aan hun woning. Ik heb zoiets een keer gehoord van een vriendin die een woning had bezichtigd. De eigenaresse verkocht haar fijne woning door veranderende leefomstandigheden en wilde graag weten dat er een leuk iemand ging wonen die er net als zijzelf met veel plezier zou wonen.
Dit. Ik snap het wel hoor, wij zijn ons oude huis met onze eigen 4 handen van onder tot boven aan het opknappen, tuin stukje bij beetje aan het aanleggen. Dit huis is best een flink deel van ons leven. Als het ooit in de verkoop gaat verkoop ik het liever aan iemand die het in de huidige staat echt mooi vindt dan aan iemand die het meteen weer helemaal dicht gaat timmeren boven en de tuin vol tegels legt. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet hoeveel geld ik daarvoor zou laten lopen ;-D Maar wellicht toch wel wat.

Wat ik in elk geval niet zou doen is een epistel van meer dan 3 alinea’s schrijven. Je persoonlijke verhaal zou ik er ook buiten laten, de woningmarkt is voor iedereen lastig. Bondig en heel enthousiast over het huis, lijkt me het meest kansrijk. Met een goed bod erbij natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
28-10-2019 19:53
Je kan je verhaal omschrijven en waarom je biedt op het huis zonder zielig over te komen.
En dat vind ik dus lastig... Wat zet je erin?
Mijn verhaal is dus nogal zielig... en zo wil ik niet mijn persoonlijke noot insteken.

Inspiratie is welkom! :-)
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
29-10-2019 08:05
Wat een vreselijk belachelijk idee trouwens. Het zou mij echt geen reet uitmaken wie mijn huis koopt. Het zijn maar stenen en wat grond. Mijn herinneringen zitten in mijn hoofd, niet in een stuk gras, grindpad of een paar gemetselde stenen. En vooral als het ten koste ging van de prijs.

Geen tips dus helaas. Ik denk dat inderdaad een soort sollicitatiebrief het beste is.
Mij dus ook niet, maar ik wil wel graag een goeie kans maken op dit huis.
En mijn bod zal niet hoger kunnen dan de vraagprijs. ik zal het dus al afleggen tegen stelletjes die wel net even die 2000,- of 3000,- extra kunnen bieden
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
29-10-2019 08:07
Wat een idioterie zeg. Echt waarom zou je als verkoper dat allemaal gaan lezen en dan bepalen wie er een paar ton mag komen betalen. Waarom zou je er tijd insteken. Alsof zo’n ‘persoonlijke noot’ daadwerkelijk iets zegt over de bieders. De arrogantie.

Als koper zou ik ook echt niet meegaan in deze grootheidswaanzin. Wat hebben de verkopers te maken met een persoonlijke verhaal. Gaat ze geen moer aan. Dan maar op een kamertje wachten tot het weer slecht gaat op de woningmarkt.
Inderdaad, de waanzin.

Kijk, als dat als koper zelf wil doen, omdat je denkt dat het helpt, doe het. Maar dat een verkoper dit van al z'n potentiële kopers vraagt, daar zou ik dus echt voor passen. Wat een gek, zeg.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn verloving stuk liep, huis verkocht moest worden was ik doodsbang dat ik geen huurwoning zou kunnen vinden. Ik had mijn verhaal er neergezet dat helaas mijn relatie stuk was gegaan en ik graag een nieuwe start wou (etc etc)

Ik ben het hierdoor uiteindelijk wel geworden zei de verhuurster,
ze waardeerde het dat ik de tijd had genomen iets over mezelf als persoon te vertellen (werk/hobby's/situatie) en daarom had ik het gekregen
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van mij hebben dit ook eens gehad. Er werd niet om gevraagd maar na twee jaar achter het net te vissen hebben ze bij een aantal biedingen op eigen initiatief hun verhaal uitgelegd (totaal geen zielig verhaal). Ze kregen hier altijd leuke reacties op en ineens was het raak terwijl ze niet eens het hoogste bod hadden!
Alle reacties Link kopieren
Zeg gewoon dat het huis zo goed en rustig voelt, dat er een fijne sfeer hangt en dat dat je erg aantrok in hun huis omdat je drukke jaren hebt gehad en je daar meteen op je gemak voelde.
naatb schreef:
29-10-2019 10:32
Mij dus ook niet, maar ik wil wel graag een goeie kans maken op dit huis.
En mijn bod zal niet hoger kunnen dan de vraagprijs. ik zal het dus al afleggen tegen stelletjes die wel net even die 2000,- of 3000,- extra kunnen bieden
Of een andere single met net wat meer bestedingsruimte. Je doet alsof het oneerlijk is dat een ander meer te besteden heeft.
Kijk je niet naar te dure huizen?
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook niet de hoogste bieder maar voor de verkoopster was mijn verhaal wel de reden om mij het huis te gunnen. Ze wilde niet ‘de zoveelste bieder die een ander huis wil’ maar iemand die graag in deze straat wilde wonen, ook bekend was met de wijk, van het huis een fijn gezinshuis zou maken nadat haar man was overleden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet vooral de buurt niet. Veel bewoners zien hoe hun buurt 'achteruit gaat'. Dat kan op allerlei manieren, maar komt er in elk geval op neer dat er meer bewoners komen die minder passen in de directe groep buren, minder voor hun huis zorgen en/of minder in de buurt in zijn geheel horen (winkelen verderop waardoor de lokale winkel failliet gaat, niet deelnemen aan buurtactiviteiten).

Het verschilt enorm per buurt wat er speelt (in de grote steden klagen mensen over airbnb en tijdelijke verhuur aan expats, in middelgrote steden over studenten en vertrek van gezinnen, in kleine steden over allochtonen en in dorpen over 'mensen van buiten', om maar wat vooroordelen te noemen :) )

Maar als iemand dan vertrekt en om een persoonlijke noot vraagt, dan zou ik proberen daarop in te spelen. Het huis heeft geen gevoel, of je daar goed voor zorgt of niet is maar een klein aspect. Maar de huidige eigenaar laat buren achter, en die gun je een goede nieuwe buur.

Dat maakt het schrijven van zo'n stukje ook een stukje makkelijker: In plaats van dat het over jou gaat, over hoe leuk jij het gaat hebben, hoe leuk jij het huis vindt (en het dus een soort bedelbrief wordt over wat zij jou kunnen bieden), gaat het ineens over wat de buren aan jou gaan hebben (en heb je ineens iets te bieden).
suzyqfive schreef:
29-10-2019 10:43
Ik was ook niet de hoogste bieder maar voor de verkoopster was mijn verhaal wel de reden om mij het huis te gunnen. Ze wilde niet ‘de zoveelste bieder die een ander huis wil’ maar iemand die graag in deze straat wilde wonen, ook bekend was met de wijk, van het huis een fijn gezinshuis zou maken nadat haar man was overleden.
Ja, exact dit dus!
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
28-10-2019 20:45
Je bent toch tekstschrijver van beroep?
Nee, dat ben ik zeker niet. Hoe kom je daarbij?
Daarom vraag ik ook jullie hulp/tips/inspiratie op dit forum.
Alle reacties Link kopieren
Bij een bod van ongeveer gelijke hoogte (het moet natuurlijk geen duizenden euro's schelen) zou ik de volgende punten wel mee laten wegen:
- flexibiliteit qua overnamedatum
- zekerheid dat de hypotheek rond gaat komen
- bereidheid om bepaalde zaken over te nemen (indien van toepassing)
- aardig, rustig persoon die alles netjes bijhoudt (zodat je de buren niet met een stel tokkies / lawaaierige pubers / slecht afgerichte honden / loslopende katten / vervallen tuin opzadelt) -> dus indien van toepassing zou ik zeker noemen dat je rustig en netjes bent, niet rookt in de tuin, geen huisdieren hebt, etc. Maar dan wel zonder dat het lijkt of je een zeurende pietlut bent die geen enkel geluidje van de buren verdraagt natuurlijk.

Of iemand het hele huis wil verbouwen, zou mij persoonlijk niets uitmaken, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om aan te geven hoe mooi je het allemaal vindt en hoe fijn het is dat je er zo in kunt trekken.
ijstaart wijzigde dit bericht op 29-10-2019 12:22
Reden: aanvulling
7.11% gewijzigd
SweetFirefly schreef:
28-10-2019 20:07
Het hoeft geen zielig verhaal te zijn. Wij hebben bij een ouderlijk huis meegemaakt dat er diverse gegadigden waren. Er werd overboden. Nou had dit huis een bijzondere tuin, maar wel een waar je van moet houden. Wij hebben de diverse mensen die negatief op de tuin reageerden het huis niet geggund. Er was echter ook een stel waarbij de dame zag met hoeveel liefde en aandacht de tuin aangelegd en verzorgd was. Zij zei de tuin zo te willen houden. Aan hen hebben we het huis gegund. En nu, jaren later, is de tuin nog redelijk qua opzet van destijds.
Dan heb je geluk gehad want het had zo maar kunnen zijn dat je geld hebt mis gelopen om niks. Mijn neef en zijn vrouw hadden een huis op het oog met grote tuin en via via wisten ze dat die mensen heel erg trots waren op de tuin. Mijn neef en zijn vrouw vonden het maar een zooitje maar hebben de tuin helemaal de hemel ingeprezen. Toen werd het huis ook gegund aan hun. Een jaar later waren alle grote bomen eruit en was de tuin voor het grootste deel betegeld met een ingegraven zwembad, een overkapping met buitenkeuken en een bar.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
28-10-2019 20:19
Wat een achterlijke wens van de verkoper.
Ik vind het wel sympathiek.

Toen we ons appartement verkochten, nu een jaar geleden, had ik daar best veel moeite mee. Ik had het met zo veel liefde ingericht en mis het soms nog steeds. De enige koper was een hork die spelletjes heeft gespeeld (hij verklaarde destijds dat hij het huis wilde toevoegen aan zijn portfolio voor de verhuur en kreeg de hypotheek niet rond waardoor wij hem, bij gebrek aan een andere serieuze koper, uiteindelijk korting hebben gegeven - omdat hij aangaf het niet rond te krijgen). Uiteindelijk woont hij er zelf, kwam hij aanrijden in zijn dikke Porsche en vertelde hij vol trots aan mijn man dat hij een kroonluchter van £3K had besteld voor in de huiskamer (we hadden hoge plafonds). Zo iemand gun(de) ik ons mooie huis eigenlijk niet...

Als er een andere koper was geweest had ik het wellicht voor minder van de hand willen doen (zonder een complete dief van mijn eigen portemonnee te zijn). Iemand die het huis net zo kon waarderen als ik destijds, voor wie ik een gunfactor heb bijvoorbeeld. Dus ergens snap ik die persoonlijke noot wel. Zeker als je als verkopende partij de keuze hebt uit meerdere potentiele kopers...

En TO: Schrijf een motivatie brief waarom je er zo graag wil wonen en wat je nou precies zo aanspreekt aan dat huis. Natuurlijk kun je kort aangeven dat je uit elkaar bent gegaan, maar woorden als 'nare ex' zou ik achterwege laten. Succes!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Dubbel is ook overdreven ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 29-10-2019 13:18
97.52% gewijzigd
Baggal schreef:
29-10-2019 13:12
Ik vind het wel sympathiek.
.........

........

En TO: Schrijf een motivatie brief waarom je er zo graag wil wonen en wat je nou precies zo aanspreekt aan dat huis. Natuurlijk kun je kort aangeven dat je uit elkaar bent gegaan, maar woorden als 'nare ex' zou ik achterwege laten. Succes!
Niks sympathieks aan, sorry.
Ik had lekker bedankt.

Vind het echt echt echt een belachelijke wens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven