Planten van de markt

11-09-2019 16:18 55 berichten
Hallo allen,

Wil een paar nieuwe grote planten kopen en vraag me af wat de kwaliteit is van planten van de markt. Zijn ze vers? Zijn ze gezond? Hoe zit het met beessies? Laten ze niet na een paar dagen hun blad vallen? Ze staan lang buiten, zijn ze dan nog te acclimatiseren?

Wie het weet mag het zeggen. :-D
Ik koop af en toe wel wat kamerplanten op de markt, nooit problemen gehad.
Je kan natuurlijk zelf een heleboel zien, beestjes en bladkwaliteit. Gewoon de plant even kritisch bekijken.
Ja Gizzmo, dat snap ik, maar ik heb een Ficus Benjamina gehad daarbij bleek de aarde ziek en langzamerhand bleef er geen aarde meer over en werd de plant aangetast. Daar was bij aankoop niets aan te zien.
Ik kocht 2 stokrozen op de markt. Prachtige lichtroze dubbelbloemige waarvoor ik de perfecte plek had in mijn border.
In werkelijkheid zijn ze wit en donkerpaars.

Geen ervaring met binnenplanten. Maar kijk hoe ze erbij staan. Genoeg water gehad of zijn de wortels al uitgedroogd? Gezonde groene bladeren. Dan zou ik de gok wel wagen.
Ben zelf gek op een duinplant. Kan goed tegen de zon in mijn vensterbank. Weinig water nodig en de poezen vinden deze plant niet interessant genoeg om aan te knabbelen.

https://static.webshopapp.com/shops/029 ... -small.jpg

Laatst ook op de markt gekocht, staan er mooi bij! En een hele sterke plant.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 16:29
13.14% gewijzigd
Cateautje schreef:
11-09-2019 16:25
Ja Gizzmo, dat snap ik, maar ik heb een Ficus Benjamina gehad daarbij bleek de aarde ziek en langzamerhand bleef er geen aarde meer over en werd de plant aangetast. Daar was bij aankoop niets aan te zien.
Dat heb ik ook wel eens bij het tuincentrum gehad. Ik geloof niet dat de kwaliteit op de markt minder is.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Cateautje! Het hangt erg af van het soort plant en wat voor weer het is. De ene plant is gevoeliger voor kou/temperatuurswisselingen dan de ander.
Bij de winterdag vind ik het voor bloeiende planten best een risico, maar nu is het nog niet zo koud.

Voor beessies hoef je op de markt niet banger te zijn dan uit een winkel. De plantenhanger op de markt koopt zijn planten namelijk bij dezelfde veiling of groothandel dan de bloemist of het tuincentrum.

Weet je al een beetje wat je zoekt? Ik weet er best wat van, en er loopt hier ook een kamerplantentopic waar je veel info kunt vinden.
Maar in topic: in dit seizoen kun je best planten op de markt kopen!
Een Duinplant is niet echt wat ik zoek. :)
Alle reacties Link kopieren
Plantenhanger is uiteraard plantenkraam... :-P
Denk dat er juist weinig kwaaltjes in zitten omdat ze lekker buiten staan. Beestjes gedijen niet goed met koude en regen, mits je kamerplanten bedoelt. Heb er een paar buiten moeten zetten om van beestjes af te komen. En die kwamen bij een tuincentrum vandaan. :|
Tuingravin schreef:
11-09-2019 16:28
Hoi Cateautje! Het hangt erg af van het soort plant en wat voor weer het is. De ene plant is gevoeliger voor kou/temperatuurswisselingen dan de ander.
Bij de winterdag vind ik het voor bloeiende planten best een risico, maar nu is het nog niet zo koud.

Voor beessies hoef je op de markt niet banger te zijn dan uit een winkel. De plantenhanger op de markt koopt zijn planten namelijk bij dezelfde veiling of groothandel dan de bloemist of het tuincentrum.

Weet je al een beetje wat je zoekt? Ik weet er best wat van, en er loopt hier ook een kamerplantentopic waar je veel info kunt vinden.
Maar in topic: in dit seizoen kun je best planten op de markt kopen!
Dankje Gravin!

Ik zoek planten die weelderige bladeren hebben, veel kleintjes of weelderige grote bladeren, mooi getekend hou ik ook van. Kortom, planten met een grote decoratieve waarde.
Alle reacties Link kopieren
Ficus Benjamina is nog niet de gemakkelijkste kostganger. Dramaqueen die haar blad makkelijk laat vallen. Een Monstera deliciosa is heel makkelijk en kan erg groot worden, Ficus Elastica is niet moeilijk, philodendron xanadu ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Schefflera is ook terug van weggeweest, niet lastig. Wil alleen niet de hele dag in de zon.
Tuingravin schreef:
11-09-2019 16:32
Ficus Benjamina is nog niet de gemakkelijkste kostganger. Dramaqueen die haar blad makkelijk laat vallen. Een Monstera deliciosa is heel makkelijk en kan erg groot worden, Ficus Elastica is niet moeilijk, philodendron xanadu ook niet.
Bij mij doet de benjamina het verder altijd goed.
Ik hoef ook niet echt gemakkelijke planten, want groene vingers.

Ik koop mijn planten altijd op zicht, niet op hoe te verzorgen, dat komt toch altijd wel goed. Waar het mij om gaat/ging is of het een goed plan is om op de markt te kopen. :)
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar: Zamioculcas, lepelplant, pothos op een mosstok, (of laten hangen vanaf een kast)
Tuingravin schreef:
11-09-2019 16:33
Schefflera is ook terug van weggeweest, niet lastig. Wil alleen niet de hele dag in de zon.
Oh, die werd vroeger altijd de koffieplant genoemd. :)
Alle reacties Link kopieren
Je kan dus best planten op de markt kopen, het risico op beestjes of ziektes is er niet groter dan in een winkel. Ik heb regelmatig planten op de markt gekocht, meegenomen op de fiets, door weer en wind. Natuurlijk is er wel eens iets dood gegaan, maar het gaat bij mij in de regel ook altijd goed. Als je er thuis maar een goed plekje voor hebt met de juiste hoeveelheid licht.
Dit vind ik mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tuingravin schreef:
11-09-2019 16:40
Je kan dus best planten op de markt kopen, het risico op beestjes of ziektes is er niet groter dan in een winkel. Ik heb regelmatig planten op de markt gekocht, meegenomen op de fiets, door weer en wind. Natuurlijk is er wel eens iets dood gegaan, maar het gaat bij mij in de regel ook altijd goed. Als je er thuis maar een goed plekje voor hebt met de juiste hoeveelheid licht.
Dat wilde ik weten. Dankjewel!

Ik heb van drie kanten licht, dus daar kunnen ze zich aan laven. :D
Alle reacties Link kopieren
De laatste is binnen best lastig, die staat bij mij buiten in de tuin, in de volle grond. Zou je niet denken, maar winterhard. Binnen vindt ie het in de winter niet fijn, te droog en te warm. In de tuin kan hij drie meter hoog worden, echt prachtig!
Tuingravin schreef:
11-09-2019 16:44
De laatste is binnen best lastig, die staat bij mij buiten in de tuin, in de volle grond. Zou je niet denken, maar winterhard. Binnen vindt ie het in de winter niet fijn, te droog en te warm. In de tuin kan hij drie meter hoog worden, echt prachtig!
Die Fatsia bedoel je? Zo ja, dan laat ik die links liggen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw eerste foto is een monstera, die kan sowieso bij jou. De tweede is een pachira, kan ook heel goed. Heeft in de zon/warmte wel wat meer water nodig dan de monstera.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Ik ben gek op deze lepelplanten. Heb absoluut geen groene vingers, maar deze blijven bij mij mooi, waar ik ze ook vandaan haal. Misschien is dat wat?
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Ja, Fatsia vindt het binnen niet zo gezellig. Krijg je beestjes in en geel/uitvallend blad.
Ik heb wel eens planten gekocht op de markt en die hielden het langer uit dan die van de bouwmarkt of supermarkt. Inmiddels heb ik geen planten meer want bij mij gaat alles toch na een tijdje dood. Heb gewoon geen grone vingers.

Bij het tuincentrum heb ik nooit planten gekocht trouwens omdat die elders goedkoper waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven