Poes 6,5 jr met FIP?

21-12-2019 01:58 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Vorige week vrijdag heeft mijn poes mogelijk een epileptische aanval gehad. Ze liep langs me heen en viel toen voorover op haar hoofd. Ze probeerde op te staan en viel vervolgens op haar zij en begon schokachtige bewegingen te maken. Na enkele minuten kwam ze uit haar aanval. Ze heeft toen een poos onder de tafel gezeten waar ze ook wat urine heeft losgelaten. Ze oogde verward en reageerde ook niet echt op me. Daarna was ze wat wankel. Alsof ze duizelig/misselijk was.

Direct naar de DA gebracht waar ze een nachtje is gebleven. Ze hebben bloed afgenomen en opgestuurd naar het lab. Die nacht en de afgelopen week heeft ze geen aanvallen meer gehad.
Opvallend is wel dat ze de afgelopen week meer dan normaal is gaan drinken. Ook is ze wat aanhankelijker.

Vanmiddag een telefoontje gekregen van de DA. Haar eiwit waardes zitten rond de 18. Het hoort normaliter rond de 8 of iets lager te zitten. De DA sprak haar vermoedens uit over kattenaids en FIP. (Mijn poes is een binnenkat en gesteriliseerd). Ik heb alleen haar en verder nog 1 vogel.
DA wilde dus een echo maken om te kijken of ze ergens vocht had zitten. (De natte variant)
Dit was godzijdank niet het geval.
Ook was haar urine goed geconcentreerd en waren haar lymfeknopen niet verdikt. Ze hebben nu weer bloed afgenomen om op te sturen naar het lab. Maar nu lees ik dus dat FIP helemaal niet te diagnostiseren valt als ze leven. En ik heb tot vandaag nog nooit van FIP gehoord.

Ik maak me nu dus ontzettend zorgen ! Deze poes heb ik gevonden en zelf met de fles opgevoed. Ik zou er kapot van zijn als ze vroegtijdig komt te overlijden.
Maar ik wil haar ook niet onnodig laten lijden als ze straks wel ernstig ziek blijkt te zijn!

Mijn vraag is dus of er mensen zijn die katten hebben gehad met FIP? Enige tips misschien?

Alvast bedankt..

Een verdrietig kattenvrouwtje.
Geen ervaring met katten die FIP hadden, dus ik kan je geen advies geven.
Veel sterkte en een warme knuffel :hug:
Ja hier. Helaas geen verhaal met een goede afloop.
Heeft je dierenarts ook uitgelegd waarom hij/zij aan kattenaids en FIP denkt?

Bij hoge eiwitten zou ik aan nierproblemen denken (maar ik ben geen dierenarts)

https://www.mcvoordieren.nl/eiwit-creatinine-ratio
Alle reacties Link kopieren
Ja, de natte variant. Ook helaas een slechte afloop.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Wat een schrik en kan me voorstellen dat je verdrietig bent. Zelf grootgebracht lees ik, dan gaan het extra aan je hart.

In het grote kattentopic werd een tijd bij een poes gedacht aan FIP maar dat was het toch niet.

Ik heb zelf een poes verloren aan FIP de droge variant. Geen vermagering en geen dikke buik. Maar ook geen epileptie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een fijne site voor informatie.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... P/fip.html
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
FIP komt niet zo heel vaak voor, daarom is het nog best onbekend..
Het is een virus, dus als die het heeft is die zeer waarschijnlijk besmet door een andere kat. Dit kan heel makkelijk ookal is de kat een binnenkat.

Het vele drinken + te hoog eiwit kan te maken hebben met de nieren (wat overgins een symptoom kan zijn van de droge variant). Weet de DA af van het vele drinken? Dit kan een identificatie zijn voor ook bijvoorbeeld nierfalen.

Vooralsnog heel veel sterkte TO en beterschap aan de katje!
alice2706 wijzigde dit bericht op 21-12-2019 11:06
13.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
21-12-2019 09:47
Heeft je dierenarts ook uitgelegd waarom hij/zij aan kattenaids en FIP denkt?

Bij hoge eiwitten zou ik aan nierproblemen denken (maar ik ben geen dierenarts)

https://www.mcvoordieren.nl/eiwit-creatinine-ratio
Ik denk dat het te maken kan hebben met het soort eiwit. In zo'n test kun je heel veel verschillende soorten eiwitten testen. Elke waarde geeft weer aanwijzingen voor een bepaalde aandoening. Bijvoorbeeld bij een te hoge aantal gammaglobulinen wordt er gedacht aan FIP.
Alle reacties Link kopieren
Alice2706 schreef:
21-12-2019 11:05
Ik denk dat het te maken kan hebben met het soort eiwit. In zo'n test kun je heel veel verschillende soorten eiwitten testen. Elke waarde geeft weer aanwijzingen voor een bepaalde aandoening. Bijvoorbeeld bij een te hoge aantal gammaglobulinen wordt er gedacht aan FIP.
Dat klopt inderdaad. Haar gammaglobulinen zijn te hoog. Daarom denkt de DA nu aan FIP. Ze is een paar jaar geleden wel ong voor 38 dagen spoorloos geweest. Ze was toen wel gesteriliseerd maar ze is toen dus wel buiten geweest en daardoor zeker wel in aanraking met andere katten/dieren geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het LICG geeft betrouwbare informatie.
FIP: https://www.licg.nl/katten/feline-infec ... nitis-fip/
FIV: https://www.licg.nl/katten/kattenaids-fiv/

FIP heeft geen goed vooruitzicht, kattenaids (FIV) is vaak mee te leven.
Sterkte TO hopelijk weet je het snel :cat:
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat kreeg epileptische aanvallen door ernstig nierfalen. Maar epilepsie kan ook worden veroorzaakt door de droge vorm van FIP, dan zijn er ontstekingshaarden in de hersenen. Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt TO, kan me je verdriet en zorgen heel goed voorstellen. Veel sterkte :hug:
...
Alle reacties Link kopieren
Alice2706 schreef:
21-12-2019 11:01
FIP komt niet zo heel vaak voor, daarom is het nog best onbekend..
Het is een virus, dus als die het heeft is die zeer waarschijnlijk besmet door een andere kat. Dit kan heel makkelijk ookal is de kat een binnenkat.

Het vele drinken + te hoog eiwit kan te maken hebben met de nieren (wat overgins een symptoom kan zijn van de droge variant). Weet de DA af van het vele drinken? Dit kan een identificatie zijn voor ook bijvoorbeeld nierfalen.

Vooralsnog heel veel sterkte TO en beterschap aan de katje!
Ik ben idd sinds gisteren aan het googlen geslagen maar ik word er niet vrolijker van. Gadver wat een naar virus is FIP zeg!

Ik heb idd alles waarvan ik zag dat anders dan anders was bij haar verteld aan de DA.
Ik heb nu gelukkig een week vakantie waardoor ik veel tijd met dr kan doorbrengen. Vooralsnog zitten we even op het wachtbankje en wacht ik het telefoontje van de DA af.

Dankjewel voor je berichtje. Fijn om te lezen dat er zulke meegaande mensen zijn.

Liefs!
Alle reacties Link kopieren
MeTamm schreef:
21-12-2019 12:10
Ik ben idd sinds gisteren aan het googlen geslagen maar ik word er niet vrolijker van. Gadver wat een naar virus is FIP zeg!

Ik heb idd alles waarvan ik zag dat anders dan anders was bij haar verteld aan de DA.
Ik heb nu gelukkig een week vakantie waardoor ik veel tijd met dr kan doorbrengen. Vooralsnog zitten we even op het wachtbankje en wacht ik het telefoontje van de DA af.

Dankjewel voor je berichtje. Fijn om te lezen dat er zulke meegaande mensen zijn.

Liefs!
FIP is echt naar. Vooral omdat het zo ineens naar voren komt. Die nare ziektes ook altijd..
Nog even afwachten voor de DA dus, maar jij doet er alles aan wat je kan, dat is erg lief.
Een knuffel voor je TO :hug:
Geniet van de tijd samen met jou katje.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
21-12-2019 10:52
Wat een schrik en kan me voorstellen dat je verdrietig bent. Zelf grootgebracht lees ik, dan gaan het extra aan je hart.

In het grote kattentopic werd een tijd bij een poes gedacht aan FIP maar dat was het toch niet.

Ik heb zelf een poes verloren aan FIP de droge variant. Geen vermagering en geen dikke buik. Maar ook geen epileptie.
Ja deze poes gaat me echt aan het hart. Alhoewel ik een algemene dierenliefhebber ben gaat zij me echt aan het hart. Ik heb al zoveel met dr meegemaakt !

Ik heb ook al veel proberen te zoeken op internet naar mogelijke symptomen van de droge variant. Valt me op dat het bij katten echt op verschillende manieren tot uiting kan komen.

En wat sneu van jouw poes. Vind ik echt naar om te horen. Ik hoop dat ze dan zo vredig mogelijk is heen gegaan.

Vooralsnog bedankt voor je berichtje. Ik waardeer het erg.
Alle reacties Link kopieren
Echt dank allemaal voor jullie berichtjes, meedenken, sites etc. Merk dat ik het fijn vind om er even over te schrijven, omdat veel mensen toch denken ' het is maar een kat ' nou niet voor mij !!

Niet leuk om te lezen dat sommige van jullie kattenschatjes het niet gehaald hebben :(

Inmiddels liggen wij samen even op de bank samen te kroelen. Heb bijna geen oog dichtgedaan vannacht hier door.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is 't niet maar een kat.
Ik heb de ogen uit mijn kop gejankt toen ze overleed.

Er is gewoon nog zo weinig bekend over FIP en zoveel verschillende uitwerkingen.

Sterkte!
gatti wijzigde dit bericht op 22-12-2019 23:10
Reden: Verkeerde letter
0.55% gewijzigd
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Allebei mijn katten hadden fiv op heel jonge leeftijd. 1 had natte fiv en is heel snel overleden. Ander is probleemloos 22 jaar geworden .

Heel veel sterkte ermee
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte en geniet van je katten, hier ook veel verhalen. En veel tranen, maandenlang hoor! Het zijn gewoon leefgenoten. En eentje had ik ook van toen bij heel jong was: nauwelijks zes weken... Het gaat me zo aan het hart als ze iets hebben. Heel veel sterkte en hopelijk is er binnenkort 'positief nieuws' en is het niet de ergste diagnose. Wanneer verwacht je het antwoord van het lab?
Alle reacties Link kopieren
creativa schreef:
21-12-2019 16:19
Heel veel sterkte en geniet van je katten, hier ook veel verhalen. En veel tranen, maandenlang hoor! Het zijn gewoon leefgenoten. En eentje had ik ook van toen bij heel jong was: nauwelijks zes weken... Het gaat me zo aan het hart als ze iets hebben. Heel veel sterkte en hopelijk is er binnenkort 'positief nieuws' en is het niet de ergste diagnose. Wanneer verwacht je het antwoord van het lab?
Ja echt hoor.. verschrikkelijk gewoon!
Ik hoop idd ook stiekem gewoon op een andere diagnose. Snachts ligt ze altijd naast mijn hoofd. Ze stond vannacht naast me en verstapte zich of zakte even kort door dr pootjes heen. Kon het niet goed zien omdat het donker was. Daarna ging ze liggen en kreeg ze weer even een kort schokje. Vandaag is ze de hele ochtend al wat terug getrokken en slaapt veel. De DA hoopte op maandag en als dat niet het geval is zal ik waarschijnlijk na de kerstdagen pas nieuws horen. Ik hoop in elk geval dat het morgen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ach, laten we allemaal hopen dat je maandag meer weet! Ik weet nog dat ik jaren geleden, echt zo'n 12 jaar of zo, voor het eerst hoorde over FIP. Ik kende het ook niet.

Wat zielig toch he, en dan zo'n schokje. Als ze terug getrokken is voelt ze zich niet lekker. Ik weet nog dat mijn lieve mooie kattenkind zich terug begon te trekken. Hij was een filosofische kater, en in Utrecht hebben ze nog zo vaak gezegd dat hij de perfecte patient was omdat hij alles toeliet. Het doet zoveel verdriet om ze te zien lijden. Echt maanden gehuild, elke keer als ik ging slapen, ik werd huilend wakker, ik voelde hem nog lopen, zo erg... Het is gewoon liefde voor een ander wezen, of het nu een kat is of een ander wezen. Liefde is liefde!

Nogmaals sterkte, en laat het weten hier he, als je nieuws hebt.
creativa schreef:
22-12-2019 15:27
Ach, laten we allemaal hopen dat je maandag meer weet! Ik weet nog dat ik jaren geleden, echt zo'n 12 jaar of zo, voor het eerst hoorde over FIP. Ik kende het ook niet.

Wat zielig toch he, en dan zo'n schokje. Als ze terug getrokken is voelt ze zich niet lekker. Ik weet nog dat mijn lieve mooie kattenkind zich terug begon te trekken. Hij was een filosofische kater, en in Utrecht hebben ze nog zo vaak gezegd dat hij de perfecte patient was omdat hij alles toeliet. Het doet zoveel verdriet om ze te zien lijden. Echt maanden gehuild, elke keer als ik ging slapen, ik werd huilend wakker, ik voelde hem nog lopen, zo erg... Het is gewoon liefde voor een ander wezen, of het nu een kat is of een ander wezen. Liefde is liefde!

Nogmaals sterkte, en laat het weten hier he, als je nieuws hebt.
Wat mooi beschreven! Zo is het exact.
Alle reacties Link kopieren
Ze dachten dat bij mijn kat ook omdat ze vocht had in de buik. Dat hebben ze aangeprikt en aan het soort vocht kunnen ze soms zien of het FIP is (als het oranje en draderig is, is het FIP, zo niet, is het niet zeker dat het geen FIP is). Het vocht bleek normaal dus het bleef spannend. Het vocht verdween, dus toch geen FIP.

Ze was vel over been, doodziek. Ik dacht echt dat ze het niet zou halen, ze woog nog maar 1,7 kg! Ik heb de ogen uit mijn kop gejankt. Bloedarmoede, niet eten, verhoogde nierwaardes. Maar na twee opnames, antibiotica en prednison is ze helemaal opgeknapt en ze is nu kerngezond. Wat ze wel had weten ze nog steeds niet gek genoeg.

FIV is kattenaids, iets totaal anders. Ik zie de termen hier door elkaar gehaald worden, vandaar dat ik het nog even zeg.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al nieuws?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al nieuws?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven