Poes met vermoedelijjk blaasontsteking..hoe urine opvangen?

18-03-2018 23:12 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds vrijdag vertoonde mijn gesteriliseerde poes van 6 jaar voor haar ongebruikelijk gedrag..elke vijf minuten naar de kattenbak en het plassen leek haar maar niet te lukken.
Ik heb dit een paar uur aangekeken en ben met haar naar de dierenarts gegaan.
Die vermoedt dat er sprake kan zijn van een blaasontsteking of blaasgruis en heeft pijnstillers meegegeven en een antibioticakuur. Dat gaat gelukkig goed. Nu heeft de dierenarts ook gevraagd om met behulp van speciale korrels (Katkor) wat urine op te vangen om die te laten onderzoeken. Ik heb echter nog een kater en 2 kattenbakken in huis die ze in principe beide gebruiken...Wat is een goede manier om ervoor te zorgen dat Snorrie (poes) op de speciale korrels gaat plassen in de bak?
Snoopy80 schreef:
20-03-2018 20:25
En toen reageerde er niemand meer :s..als er nog iemand wil weten wat de uitslag van het urine-onderzoek was hoor ik het wel..
Jazeker ;-) Het is dus gelukt met opvangen?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag weten of het alweer wat beter gaat met je kat en wat de uitslag was.
...
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik kwam rond vijf uur thuis en toen ik nog geen vijf minuten binnen was ging Snorrie op de bak. Dus heb meteen met de pipet zoveel mogelijk opgevangen.
Erna kater Dave natuurlijk van de slaapkamer afgehaald en het plasje gebracht voor onderzoek. Er zat wat bloed in de urine en ook ontstekingswaarden, en gelukkig geen kristallen. Gelukkig dus geen blaasgruis maar wel een blaasontsteking.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat er nu duidelijkheid is. Hoop dat Snorrie snel opknapt.
...
Alle reacties Link kopieren
Ze gaat nu in elk geval veel minder op de bak maar het plassen kost haar zichtbaarveel moeite.ze zit te persen en blijf lang op de bak zitten.
Wanneer ze de medicatie net heeft gehad is ze even suffig maar verder is ze wel gewoon actief en onderzoekend en eet en drinkt goed. De dierenarts raadde wel an om wellicht te switchen van supermarktbrokken naar Royal Canin..
Alle reacties Link kopieren
Sowieso kun je haar nu beter zachtvoer geven, wat je aanlengt met water. Dit zorgt ervoor dat ze extra vocht binnenkrijgt en vaker moet plassen wat goed is om de boel flink schoon te spoelen.
...
Heb je geen speciaal voer gekregen voor blaasproblemen? Onze kater kreeg dat voor een paar weken.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
20-03-2018 21:11
Sowieso kun je haar nu beter zachtvoer geven, wat je aanlengt met water. Dit zorgt ervoor dat ze extra vocht binnenkrijgt en vaker moet plassen wat goed is om de boel flink schoon te spoelen.
Calamitycat, bedoel je zakjes natvoer/ vlees? Die heb ik wel in huis
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
20-03-2018 21:34
Heb je geen speciaal voer gekregen voor blaasproblemen? Onze kater kreeg dat voor een paar weken.
Nee dat nog niet, de dierenarts raadde wel een brok van Royal Canin aan die ook dieetvoer is maar minder heftig dan de Urinary S / O brokken..ben de naam even kwijt
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
20-03-2018 21:37
Calamitycat, bedoel je zakjes natvoer/ vlees? Die heb ik wel in huis
Ja die bedoel ik. Extra vocht toedienen is nu verstandig, en dat krijgt ze het makkelijkst binnen door natvoer te mengen met water.
Zou haar nu even geen droge brokken geven, of drinkt ze al veel uit zichzelf?
...
Alle reacties Link kopieren
Het drinken valt mee, is niet meer dan normaal. Ik kan morgen wel eens proberen om beide katjes alleen natvoer te geven. Hoeveel zakjes natvoer mogen ze per kat per dag?
Alle reacties Link kopieren
Als de andere kat goed drinkt en plast kan die gewoon op de brokken blijven.
Poes met blaasontsteking zou ik één zakje geven en verdelen in een ochtend en avondportie.
Maar dus wel aanlengen met water, ze heeft extra vocht nodig om haar blaas schoon te spoelen.
Heeft de dierenarts hier helemaal geen advies over gegeven?
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de brokken normaal de hele dag staan in gewone open bakjes, de brokken laten staan is dan dus geen optie. De dierenarts zei alleen dat de reguliere supermarktbrokken die de katten nu krijgen vaak veel zouten en toevoegingen bevatten.
Supermarktbrokken zijn inderdaad slecht, maar droogvoer is in het algemeen ook slecht voor katten en al helemaal voor katten met blaasklachten. Katten drinken van nature heel slecht omdat ze, als dieren die van oorsprong in de woestijn leven, hun vocht vooral uit prooi halen. Dat kan niet met droogvoer en de slechte dorstprikkel kan ze de das omdoen. Vandaar dat er vaak zout wordt toegevoegd, daar krijgen ze dorst van. Wat dat met de nieren doet is een tweede.

Natvoer is veel beter voor katten, of vers natuurlijk.

Maar concludeert de dierenarts nu dat het goed is dat je antibiotica geeft, want het is een ontsteking? Er hoort een bacteriële kweek te worden gemaakt met urine die rechtstreeks uit de blaas is gehaald voor er antibiotica wordt gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven