Pup springt op tegen iedereen

30-06-2020 10:05 44 berichten
Hallo!
Mijn pup van 5 maanden springt op naar iedereen die haar begroet. Mijn vriend en ik hebben vanaf het begin al ons omgedraaid en haar genegeerd als ze dit deed, maar het heeft niet veel geholpen. We laten haar nu meestel eerst zitten als ze ons wilt begroeten, en dat gaat best prima.

Maar het probleem ligt meer bij vreemden en andere mensen, want daar doet ze het dus ook bij en die knuffelen haar dan vrolijk verder. Ik ga natuurlijk niet tegen iedereen die ik tegenkom zeggen dat ze haar moeten negeren of laten zitten.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit kan oplossen? Hoe ik haar kan afleren om op te springen? Want nu ze klein is vind iedereen het nog prima en schattig, maar als ze dadelijk groot is en 50 kilo weegt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
30-06-2020 10:37
Is een puppycursus geen idee? Dan leren jij en je hond allebei veel.
dat zou ik echt altijd iedereen aanraden ja
scheelt zoveel geklungel
Alle reacties Link kopieren
rosiethelab schreef:
30-06-2020 10:16
Rare adviezen hierboven.

Ook aan vreemden en vrienden kun je prima aangeven dat je jouw hond aan het trainen bent en dat ze hond moeten negeren.. Inderdaad werkte omdraaien en negeren bij ons prima. Als ze losloopt in het bos en springt daar tegen vreemden en en wordt dus beloond omdat ze haar aaien moet je haar echt nog minder los laten, want dit gedrag beloond zichzelf onmiddelijk zoals je zelf ook al aangeeft. Lastig, maar je moet er wel doorheen.
yep, dit!
honeymoonavenue schreef:
30-06-2020 10:13
Nouja op internet staat
Tijd voor een puppycursus. Is ook nog eens hartstikke leuk, én je krijgt feedback op jouw handelen.
Puppycursus vond ik op bepaalde punten problematisch.

Wat ik goed vond zijn de puppyconsulten bij de dierenarts. Ze komen dan elke maand even langs om te wennen aan de praktijk. Alleen voor de fun zeg maar om te voorkomen dat ze het later eng gaan vinden en of de ontwikkeling goed verloopt.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
30-06-2020 10:37
Is een puppycursus geen idee? Dan leren jij en je hond allebei veel.
Dit.
En ook een goede manier om haar te leren met andere honden om te gaan.
Valentijn101 schreef:
30-06-2020 10:59
Dit.
En ook een goede manier om haar te leren met andere honden om te gaan.
Of juist niet.

De puppycursus is meestal niet bedoeld om met andere honden om te leren gaan.
In ieder geval, het allerbelangrijkste woord om aan te leren in het eerste jaar is NEE, dat kan je overal op toepassen en als je het bij dat ene woord houdt, dan pikt hij het sneller op ook.
Later kan je hem de hele Nederlandse taal aanleren als je wilt.
Dit is een interessant artikel over waarom samenspelen niet altijd het gewenste effect heeft;

https://www.moniquebladder.nl/leuk-spel ... e-risicos/
Dat is typisch puppy gedrag, aan jou de taak om het af te leren.

Puppy cursus en gehoorzaamheidscursus zijn zowiezo aanraders. Niet alleen voor de hond maar ook voor jezelf.
Goed zoeken, nog genoeg clubs waar het naar mijn idee nogal bijzonder er aan toe gaat. Bijvoorbeeld verplichte slipketting of een volwassen hond met gedragsprobleem wat ineens meetraint. Die laatste was de reden waarom ik gestopt ben met puppycursus.
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat echt vanzelf over..
Tenminste bij onze hond.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga natuurlijk niet tegen iedereen die ik tegenkom zeggen dat ze haar moeten negeren of laten zitten.

Maar dat is nu precies wat je wel moet doen. Niet aaien, niet praten, geen oogcontact. Je zet dat op je lijst met spreuken bij je kapstok en vraagt het nog eens voordat ze naar binnen gaan. Ze maken die arme hond hyper daarmee.

Op een moment dat de hond niet meer wil springen kunnen ze zich bukken en de hond aaien. Niet allemaal tegelijk. Als ze zich daarna oprichten en hij springt weer dan negeren ze hem weer.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
30-06-2020 13:29
Ik ga natuurlijk niet tegen iedereen die ik tegenkom zeggen dat ze haar moeten negeren of laten zitten.

Maar dat is nu precies wat je wel moet doen. Niet aaien, niet praten, geen oogcontact. Je zet dat op je lijst met spreuken bij je kapstok en vraagt het nog eens voordat ze naar binnen gaan. Ze maken die arme hond hyper daarmee.

of maak daar een papiertje van, en hang het naast de bel
Alle reacties Link kopieren
Waarom zit je niet op cursus met een pup?? Daar leren ze dit gedrag meteen af.

Heel erg vervelend als je straks 50 kilo hond hebt die tegen bezoek, buren of kleine kinderen springt.

In mijn buurt ook zo'n hond. Als pup zo schattig "hij is zo speels hè" . Nu moet ik hem een klap op de neus geven en nee brullen om hem van mijn jas of kuiten af te krijgen. Erg vervelend en smerig in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-06-2020 13:43
of maak daar een papiertje van, en hang het naast de bel
Dat valt nog meer op. Maar ik vermoed dat ze het vergeten als ze het hondje zien.

Baasjes zijn ook vaak een tikkeltje beledigd als je niet naar hun hondje kijkt dus ze doen het eigenlijk zelf.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
30-06-2020 13:46
Waarom zit je niet op cursus met een pup?? Daar leren ze dit gedrag meteen af.

Heel erg vervelend als je straks 50 kilo hond hebt die tegen bezoek, buren of kleine kinderen springt.

In mijn buurt ook zo'n hond. Als pup zo schattig "hij is zo speels hè" . Nu moet ik hem een klap op de neus geven en nee brullen om hem van mijn jas of kuiten af te krijgen. Erg vervelend en smerig in de herfst en winter.
Heel vervelend als je net je nieuwe regenjas aan hebt. De kans is echter niet zo groot dat hij springt als je nadrukkelijk de andere kant op kijkt.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
30-06-2020 10:34
Aanleren van nee lijkt mij eerder van belang dan.
Dat natuurlijk ook.
Mijn hond kan heel ver en hard rennen, en heeft ook echt lastig spring-gedrag gehad als puber. Vervelend als ze mocht rennen op een zandverstuiving, maar ze in de verte ineens op kinderen afrende (we hebben zelf een zoon). Ik wilde die kinderen nooit laten schrikken, dus heb daar echt zelf de rem op moeten houden (niet los on het weekend als er gezinnen met kinderen wandelen), tot het uitdoofde. Inmiddels rent ze nog net zo hard, maar niet meer met mensen als target; ze vind de andere honden nu leuker en negeert mensen vooral.

Heel soms zie ik wel iemand die zich een beetje naar haar toe buigt en vrolijk tegen haar praat, en ja: dan springt ze. Komt gelukkig bijna niet voor en kan ik ook niet voorkomen: ik weet nooit van te voren wie er zo gek gaat doen. Valt voor mij onder dezelfde categorie als mensen die mijn hond gaan lokken terwijl ze bij mij aan de riem zit. Ik snap nooit wat ze daarmee willen bereiken, behalve dat mijn hond mij een vervelende ruk aan de lijn geeft als ze op de uitnodiging in probeert te gaan...

Wat nog wel lastig is, is vriendjes van zoon op bezoek: die valt ze nog wel lastig om aandacht. Wij houden haar daarom aan de lijn bij bezoekende kinderen (en de lijn zit vast aan een riem om ons middel). Wel irritant dat als de kinderen in de woonkamer gaan gamen, ik er bij moet blijven om op de hond te passen. Maar ja; is onderdeel van de opvoeding tot ze rustiger wordt.
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
30-06-2020 14:47
Heel vervelend als je net je nieuwe regenjas aan hebt. De kans is echter niet zo groot dat hij springt als je nadrukkelijk de andere kant op kijkt.
Dat moet je maar net weten. Daarbij is de eigenaar verantwoordelijk voor een goede opvoeding. Niet toevallige voorbijgangers, buren of kleine kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven