Pvc of laminaat?

15-12-2019 14:14 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen de aanschaf van een nieuwe vloer maar twijfelen over het materiaal. Wat zijn jullie ervaringen met pvc danwel laminaat?
Alle reacties Link kopieren
Pvc is warmer en het maakt minder geluid als je erop loopt (mits je het lijmt en geen klik pvc gebruikt).
Alle reacties Link kopieren
we hebben boven laminaat, en dat zou ik nooit meer willen
Alle reacties Link kopieren
Ik stond voor dezelfde keuze en neigde lang naar pvc. Ik vond het mooi, duurzaam (in de zin van: gaat lang mee en kan tegen een stootje; echt duurzaam is een nieuwe vloer niet gauw). Dat het warmer aanvoelt is ook fijn. Daarbij kende ik eigenlijk alleen erg goedkope laminaatvloeren en die zijn best lelijk.
Uiteindelijk toch voor laminaat gegaan. Iets gevonden dat we echt mooi vonden, waar 30 jaar garantie op zit, en dat we zelf konden leggen. Daarbij is onze ondervloer van hout en behoorlijk ongelijk, dus pvc leggen zou zeker niet zelf kunnen, de grond zou geëgaliseerd moeten worden en het zou dus nog duurder uitvallen en langer duren.
tyche wijzigde dit bericht op 15-12-2019 14:24
2.96% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
PVC..ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik haat laminaat. Verschrikkelijk. Het gevoel, geluid... brrr
Vind het ook iets typisch Nederlands, in het buitenland die je zelden laminaat. PVC schijnt iets beter te zijn maar zelf geen ervanring mee, bedenk ook dat er nog andere opties zijn dan PVC en laminaat.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-12-2019 14:20
we hebben boven laminaat, en dat zou ik nooit meer willen
Wij hebben boven pvc en ik zou het zo weer nemen. Ik weet alleen niet wat voor verschillen er tussen bepaalde merken pvc zit, onze vloer was behoorlijk duur. Ik zie het al voor 15 euro met gratis leggen en dat van ons was 75 incl. egaliseren en leggen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
15-12-2019 14:31
Wij hebben boven pvc en ik zou het zo weer nemen. Ik weet alleen niet wat voor verschillen er tussen bepaalde merken pvc zit, onze vloer was behoorlijk duur. Ik zie het al voor 15 euro met gratis leggen en dat van ons was 75 incl. egaliseren en leggen.
beneden hebben we echt hout, en dat vind ik gewoon zo veeeel mooier, fijner, warmer, minder-harde-geluiden etc
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben beneden pvc en boven laminaat

Laminaat is ook nog prima, maar pvc is veel sterker, warmer en ook nog geschikt voor vochtige ruimtes. En het belangrijkste ik vind het mooier
Alle reacties Link kopieren
Als je het geld hebt: pvc. Minder geluid, zachter. Wij hebben klick pvc en je hoort niks. Nu hebben we wel ongeveer de duurste uit een woonwinkel, dus hoe de goedkopere zijn, weet ik niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op de bovenverdieping Quick-Step laminaat van de Impressive Ultra-serie, en zijn daar erg tevreden over. Dat is kwalitatief heel dik, sterk en krasvast laminaat (wat met een grote hond in huis wel erg prettig is). En doordat het waterdicht is, is het ook makkelijk schoon te houden. Het voelt niet koud aan de voeten, terwijl we zelfs openslaande deuren op de verdieping hebben (maar ons huis is wel goed geïsoleerd). Voor het geluid hebben we een geluidsisolerende ondervloer, en dat werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
Sinds september vloerverwarming met daarop gelijmd pvc in visgraat. Beste keus ooit!
Hiervoor 13 jaar laminaat, dat wel mooi bleef en toen ook ok was, maar pvc is inderdaad minder lawaaiig, en heeft een mooiere uitstraling. Wij hebben allebei 2 linker handen, dus zagen we een houten vloer die om de zoveel jaar moet worden geschuurd en gelakt of geolied niet zitten. Het is ook makkelijker schoon te houden, in het laminaat zaten naden die vies werden, dat heb je niet met pvc.

Vloer was niet goedkoop, maar mensen die het huis komen bewonderen na een giga verbouwing vragen regelmatig of de vloer van hout is.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu 10 jaar in mijn (toen) nieuwbouw huis.

In de woonkamer pvc en slaapkamers laminaat vanwege budget.

Pvc ziet er na 10 jaar nog uit als nieuw (mflor). Laminaat ziet er niet uit, veel beschadigingen. Eeuwig spijt van dat we toen niet in het hele huis pvc hebben gedaan.

Gaan nu verhuizen en nemen zeker weer pvc.

Let er wel op welk merk je neemt en wie het legt. Mijn schoonmoeder heeft nu 3 jaar pvc. Is lelijk gelegd met te grote naden er tussen, dat ziet er dus niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Geen van beiden maar wel linoleum. Vind ik een stuk prettiger dan PVC.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben beneden PVC in combinatie met vloerverwarming. Heel tevreden over! Goed schoon te houden, heerlijk warme voeten. Boven ligt laminaat, ook prima, maar minder mooi dan PVC. Over het PVC krijgen we regelmatig complimenten, mensen denken in eerste instantie dat het hout is. We hebben wel één van de duurdere varianten genomen. Hierbij heb je ook dat de groeven die je in de print ziet, er echt zitten (ipv alleen een print op het PVC zoals bij de goedkopere wel het geval was).
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-12-2019 15:18
Geen van beiden maar wel linoleum. Vind ik een stuk prettiger dan PVC.
Dit. Geen giftige dampen, zoals bij pvc. En het oogt niet zo goedkoop als laminaat.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
15-12-2019 16:10
Dit. Geen giftige dampen, zoals bij pvc. En het oogt niet zo goedkoop als laminaat.
Die giftige dampen staan mij ook tegen van PVC. Het oogt niet zo goedkoop als laminaat maar het is ook niet zo goedkoop :) Ik vind het echt heel mooi spul. Als hout niet kan vanwege buren is dit mijn alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
15-12-2019 16:10
Dit. Geen giftige dampen, zoals bij pvc. En het oogt niet zo goedkoop als laminaat.
Ik associeer linoleum altijd met scholen, ziekenhuizen en instellingen, en vind dat het op den duur altijd zo groezelig wordt. Ik zou het om
die reden juist nooit kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in mijn vorige huis gehad in de gang. Het lag er al iets van 30 jaar. Niks groezeligs aan. Je moet het wel op de juiste manier onderhouden trouwens maar zoveel werk is dat nou ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-12-2019 16:21
Ik heb het in mijn vorige huis gehad in de gang. Het lag er al iets van 30 jaar. Niks groezeligs aan. Je moet het wel op de juiste manier onderhouden trouwens maar zoveel werk is dat nou ook weer niet.
In de jaren ‘70 (en misschien nog wel?) lag het altijd in dergelijke gebouwen. Op de basisschool werd het elke dag gedweild met zo’n oude vieze mop en eens per jaar (in de zomervakantie) onderhouden. Dat was te weinig natuurlijk, maar zo ging dat nu eenmaal. En het was altijd vies, en werd in de loop der jaren ook steeds viezer. Wij hadden het thuis ook op de slaapkamers, en dat zag er inderdaad wel een stuk schoner uit. Maar toch, zodra ik het ergens tegenkom zie ik altijd direct weer die groezelige vieze (school)vloeren voor me.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Pvc blijkt dus krasbestendiger te zijn. Welke merken zijn aan te raden? Die giftige dampen vind ik ook wel een ding, maar las dat PVC met het DiPt-keurmerk wat dat betreft goed is?
Alle reacties Link kopieren
Ik haak even in, want ga ook binnenkort mijn vloer vervangen . Is PVC bestendig tegen krassen van hondennagels??
Alle reacties Link kopieren
Laminaat heeft nog een isolerende werking.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Die giftige dampen bij pvc is volgens mij helemaal niet meer zo. Als je hier op Googled zie je dat alle moderne pvc vloeren dat niet meer hebben.

Zelf hier heel tevreden over mijn pvc visgraat vloer. Maar ik heb heel lang gezocht voordat ik deze vloer vond. Heel veel pvc vond ik lelijk en een plastic uitstraling hebben.

Mijn keuze voor (lijm) pvc is weinig onderhoud en optimaal met vloerverwarming
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me nooit verdiept in hoe giftig pvc is, want ik wist zelf al zeker dat ik in mijn hele huis linoleum wilde. Maar ik ken wel mensen hier uit de wijk die na een half jaar hun nieuwe pvc vloer hebben vervangen door een natuurproduct vanwege aanhoudende hoofdpijn.

@Nummer*Zoveel, ik vind de associatie met scholen juist heel positief, haha. Ik heb wel expres gekozen voor linoleum zonder de marmereffecten die je op scholen etc ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven