Samenwonen, alleen ouders tegen.

21-09-2010 11:02 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ondertussen hebben we van de huurder gehoord, dat we er wel met zo'n tweeën in mogen. Alleen nu besprak ik het met mijn ouders en die vinden het helemaal niks. Het is niet goed voor mijn studie, en je krijgt veel verantwoordelijkheid. En hebben jullie er wel goed over na gedacht. Mijn vriend is 24 en ik ben 20. Het is echt niet dat ik het thuis niet leuk heb, maar ik wil gewoon graag bij hem wonen. En elke avond als ik thuis kom weten dat hij er is. Maar ik wil mijn ouders ook niet teleurstellen. Wat vinden jullie wat we kunnen doen?
Als ik zo lees snap ik wel dat je blij bent als er 's avonds iemand thuis is. Voor jou.
En wat vind je van de opmerkingen van je ouders?

Regel je nu alles zelf? Help je mee in het huishouden? Ofwel neem jij je verantwoordelijkheden?

En hoe gaat het met je studie? Haal je goede resultaten?
Bij mij ging m'n studie voorspoedig, tot ik op mezelf ging wonen.

Ik ben zelfs nooit afgestudeerd. Als ik thuis was blijven wonen, waarschijnlijk wel.

Niet dat ik zeg dat je ouders gelijk hebben hoor, maar het is iets om in gedachten te houden. Hoe veel jaar moet je nog?

Als het nog maar 1 of 2 jaar is, zou ik bij je ouders blijven wonen tot je afgestuurd bent. Samenwonen kan altijd nog.
Help je thuis mee in het huishouden?

Oh ja, en ik vind het persoonlijk een beetje onzin dat hier mensen zijn die zeggen dat ze eerst op zichzelf moet gaan wonen en later samen gaan wonen met haar vriend. Kan ze toch ook nog altijd doen als het fout gaat? Als je gek bent op elkaar en graag samen bent is vanuit het ouderlijk huis samenwonen toch niet raar? Ik heb het ook gedaan en nooit spijt van gehad.

En net of je meer discipline hebt voor je studie als je thuis woont. Zo te lezen zijn haar ouders al niet vak aanwezig, dus dat zal de reden niet zijn.

Ik vind dat er een beetje betuttelend wordt gereageerd, ze is 20.
Ik bedoelde het niet betuttelend. Vertelde alleen over m'n eigen ervaring. Als ik het over kon doen, was ik niet zo vroeg op mezelf gaan wonen.
@borderwalk het is een 2 kamer app. Er is in de slaapkamer genoeg ruimte voor een bureau! Die staat er nu ook al!

@kaaaaaaaatje ik snap ze heel goed! Maar vind het wel moeilijk! Vind hun mening wel heel belangrijk. Vanwege het feit dat mijn moeder ziek is moet ik veel doen thuis. Ik betaal alleen mijn studie niet!

Mijn studie gaat goed! Zit in het tweede jaar van mijn opleiding. En heb mijn P binnen het eerste jaar gehaald!
quote:Mies22 schreef op 21 september 2010 @ 12:44:

Vanwege het feit dat mijn moeder ziek is moet ik veel doen thuis. Ik betaal alleen mijn studie niet!

Aha, daar heb je dus de reden dat ze moeilijk doen. Tja, het komt er voor hun toch een keer aan hoor. Is het niet nu, dan wel over een paar jaar.

Kan je broertje dan niet wat meer overnemen in het huishouden?

Of misschien hebben ze recht op hulp in de huishouding als jij straks weg bent van de thuiszorg ofzo.
@Beauke je krijgt geen recht op thuiszorg (dat hebben we jaren gehad, totdat de regeling veranderde) als je man gezond is. Mijn broertje is vrij lui! Maar hij zou dan inderdaad wel meer moeten gaan doen!
Neem een bijbaantje, zorg dat je je eigen studie kunt betalen en ga lekker 'klef' samenwonen. Veel geluk!
quote:Mies22 schreef op 21 september 2010 @ 12:44:

@kaaaaaaaatje ik snap ze heel goed! Maar vind het wel moeilijk! Vind hun mening wel heel belangrijk. Vanwege het feit dat mijn moeder ziek is moet ik veel doen thuis. Ik betaal alleen mijn studie niet!

Je snapt waarom ze vinden, maar vindt jij het ook terecht dat ze dat vinden?
Erg hoor, als je ouders je thuis proberen te houden. Dan belemmeren ze in feite je ontwikkeling. Voor een 20-jarige is het heel gezond om los te komen van je ouders en een eigen leven op te bouwen, in een eigen huis.

Natuurlijk gaat op jezelf wonen gepaard met nieuwe verantwoordelijkheden, maar dat is voor mij in ieder geval de meest leerzame tijd van mijn leven geweest. Wat zeg ik, het is de basis voor je verdere zelfstandige leven!

Meteen vanuit het ouderlijk huis gaan samenwonen daar ben ik geen voorstander van, want dan ben je nog steeds niet helemaal op jezelf aangewezen. Maar als dat voor jou de beste optie is, dan is het altijd nog beter dan thuis blijven wonen.

Laat je geen angsten aanpraten door je ouders. Natuurlijk is het niet altijd leuk en makkelijk om op jezelf te wonen, maar het zal er toch een keer van moeten komen, en leerzaam is het sowieso! En beter het huis uit gaan tijdens je studie (= toch een wat vrijblijvender periode in je leven) dan als je al werkt.
Nja als het financieel geen stress op zou leveren (ik weet niet of je vriend al werkt e.d.?) zou ik het ook gewoon doen. Als jij dat heel graag wilt en jullie er aan toe zijn..... Leg je ouders gewoon uit waarom je wilt gaan samenwonen en hoop dan op wat begrip.
Het kan ook zijn dat ouders in eerste instantie schrikken. Zo van: o help, mijn lieve kleine meid gaat het huis uit! Maar dat ze, als ze er even rustig over na hebben kunnen denken, toch nog enthousiast worden. Mijn ouders reageerden in eerste instantie geschrokken. Maar nu vinden ze het hartstikke leuk!
Ik ben zelf een half jaar op mezelf geweest en vond het een stuk minder fijn dan samen! Daarbij hoeft je studie er niet onder te lijden. mijn vriend zorgt juist dat ik aan mijn schoolwerk ga! vind hij belangrijk. (ik ook natuurlijk!)

Als jij denkt dat je het fijner vind om samen te gaan wonen, Doen! (zelf zou ik wel proberen om dan je ma te blijven helpen.(af en toe) Daarbij kun je volgend jaar toch zelf je studie gaan betalen?

Proberen om er een baan bij te hebben is wel aan te raden. (tenzij je vriend veel verdient.)

ik hoop dat je een voor jou goede keus maakt en gelukkig word(in je samen wonen.)
Ik denk dat je ouders gewoon aan het idee moeten wennen. Geef het wat tijd, waarschijnlijk draaien ze vanzelf bij!
Ik was 19 en zat nog op school toen ik ging hokken (we zijn nu 21 jaar verder, en we hokken nog steeds).

Van mijn vader mocht ik het huis uit, op voorwaarde dat ik hem schriftelijk machtigde om mijn schoolresultaten (Havo) op te vragen bij de directeur. Slechte cijfers betekende: "Weer thuis wonen".

De directeur vond het een prima systeem, en ik ben keurig geslaagd voor mijn diploma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven