School Zoetermeer, havo

23-01-2019 15:20 39 berichten
Mijn dochter heeft een havo-advies en is de enige van de klas. Vanuit de school is er niet veel inlevingsvermogen en advies bij het kiezen van een school. Het is vooral: je gaat naar Atrium, Stedelijk of ONC (Clauslaan).

Wij zijn nu nog aan het twijfelen tussen Picasso en ONC (Parkdreef).
Als ik de berichten op internet af ga, valt mij op dat over het Picasso bijna alleen lof is. Ik heb een goed gevoel bij de school, maar de berichten zijn allemaal van jaren geleden.
Hoe is de school nu?

Dochter twijfelt dus ook nog over ONC. Het gaat om de locatie aan het Parkdreef.
Helaas is er over deze school weinig te vinden. Wat we vinden is vooral over de Clauslaan, het vmbo, waar mijn dochter dus niks mee te maken krijgt.
We hebben gezien dat er sprake is geweest van een bedreiging en slechte examenresultaten, maar dat is ook van een aantal jaar geleden.
Hoe is de school nu?
Dochter vindt vooral het flex-onderwijs aantrekkelijk maar ze vindt ook het Picasso geweldig en kan nu nog niet kiezen.

Alfrink is afgekeurd door mijn dochter, dus deze hebben wij van de drie scholen waar ze uit mag kiezen al afgevinkt. De andere scholen in de omgeving hebben wij als ouders al eerder zelf afgevinkt (te ver, type onderwijs etc.) dus we twijfelen nog tussen deze twee.

Hopelijk is er iemand die dit leest en meer kan vertellen over het Picasso en het ONC Parkdreef?

(Misschien nog wel handig ter informatie: dochter is een goede leerling op school, maar heeft wel baat bij een rustige omgeving. Er zou wel meer uit haar gehaald kunnen worden, wij vinden vooral een school waar naar de behoefte van het kind wordt gekeken belangrijk. Een wat "saaie" school zou voor haar zo slecht nog niet zijn, er is geen behoefte aan extra activiteiten zoals een toneelklas.)
Als je wil vergelijken zou je kunnen kijken op scholenopdekaart.nl
Daar zijn toch open dagen en voorlichtingsavonden voor? En vaak ook scholenmarkten. En maar 1 leerling uit de klas naar havo? Ook niemand naar VWO, vaak zijn de scholengemeenschappen toch voor havo / VWO. Ook geen buurkinderen die al op een middelbare school zitten?
Het ONC Parkdreef heeft a.s zaterdagochtend open huis lees ik. En het is voor mavo t/m gymnasium.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft op Picasso gezeten. Ze is ook een rustige meid en een goede leerling. Ze was niet goed in rekenen en kreeg daar goede bijles voor. Picasso is een uitstekend school en heeft mijn voorkeur boven alle andere scholen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken alleen maar enthousiasme over het Picasso. Maar dat zijn wel de types, die juist wel de toneelclub leuk vinden
En Picasso a.s. vrijdagavond. Verder zijn er nog diverse voorlichtingsavonden.
Je dochter moet het toch vooral zelf ervaren. Dus ik zou gewoon samen naar de open dagen gaan.
Ik zou open dagen/avonden bezoeken en van tevoren een lijstje met vragen maken.

Flexonderwijs klinkt mooi, maar zijn pubers er in de praktijk al echt aan toe om te kiezen voor vakken en verdieping? Zelfs op de hbo's en universiteiten zijn steeds meer colleges en werkgroepen verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger in Voorburg op school gezeten, maar had ook aardig wat klasgenoten uit Zoetermeer. Die kwamen toen met de trein, zou tegenwoordig dus de randstadrail zijn. Je zou dus ook misschien die kant op kunnen kijken, grote kans dat ze niet alleen hoeft te reizen.
Dank voor de reacties. Zouden jullie misschien iets specifieker kunnen zijn in hoe Picasso "anders" is dan de andere scholen?

Ik ben op de hoogte van de open huizen e.d. en vorig jaar zijn we ook al wezen kijken, toen nog op alle vier de scholen. Maar zo'n open huis is eigenlijk ook meer om te kijken hoe de afstand naar school is, wat de eerste indruk van het gebouw is etc. Het zegt niet zoveel over hoe de school zelf is.
Star² schreef:
23-01-2019 15:21
Als je wil vergelijken zou je kunnen kijken op scholenopdekaart.nl
Daar heb ik al een aantal gegevens vandaan.
Wat me opvalt is dat leerlingen van het havo/vwo zich vooral op het Alfrink en het Erasmus bevinden. En dat Picasso en ONC de twee "kleinere" scholen zijn. Maar dat zegt nog niet zoveel, hoogtens op welke niveau's de scholen zich het meest richten en hoe druk het er is.

Picasso is wel de kleinste van deze vier scholen maar als ik het internet afstruim wel de meest gewaardeerde, hoe komt dat eigenlijk?
...
anoniem_381428 wijzigde dit bericht op 25-01-2019 00:33
99.83% gewijzigd
...
anoniem_381428 wijzigde dit bericht op 25-01-2019 00:33
99.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf op parkdreef gezeten(vmbo).Dat is alleen al wel meer dan 15 jaar geleden, dus ik weet niet hoe de school nu is. Ik vond in die tijd de school niet erg leuk. School deed niet veel aan pesten en er werd nog best vaak gevochten. Ook was de begeleiding toen voor sommige vakken best slecht. Ik heb wiskunde gehad van docenten die het zelf amper snapten of niet goed over konden brengen. Maar dan heb ik het wel over meer dan 15 jaar geleden he. Kan heel goed dat er nu veel verbeterd is.
Alle reacties Link kopieren
PinkPanda schreef:
23-01-2019 17:04
Leidschendam-Voorburg heeft een aantal duidelijk hele goede scholen! Ik heb heel vaak goede verhalen gehoord over meerdere scholen aldaar en vind het nog steeds jammer dat ik niet voor een school daar koos.
Ik vraag me wel af welke school er zo goed met de trein/tram bereikbaar zou zijn? Naar mijn weten staat er geen een naast een trein- of tramstation.

Zelf heb ik er helaas niet op school gezeten.
Toendertijd hadden sommige scholen busjes rijden van het station naar school voor de brugklassers, en anders was het 10-15 minuten lopen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring (via iemand anders die daar onlangs een havo diploma heeft gehaald) is dat ONC goed is. Betrokken docenten, relatief kleinschalig, goed onderwijs. Maar goed dat is op basis van 1 iemand. Picasso ken ik alleen van 15 jaar geleden :$
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
23-01-2019 18:40
Mijn ervaring (via iemand anders die daar onlangs een havo diploma heeft gehaald) is dat ONC goed is. Betrokken docenten, relatief kleinschalig, goed onderwijs. Maar goed dat is op basis van 1 iemand. Picasso ken ik alleen van 15 jaar geleden :$
Dat is knap, Picasso bestaat pas 10 jaar ;-).
Ik ken de scholen ook alleen van lang geleden (17 jaar). Destijds had je voor havo/vwo ONC, Erasmus, Alfrink en Pallas. Erasmus was en is Dalton. Alfrink stond altijd bekend als streng. Was dat misschien ook, maar ik vond het over het algemeen een prettige school. Weet niet hoe het nu is. ONC was toen minder, weet nog dat schoolexamens daar veel beter gemaakt werden itt het centraal examen.

Ik hoor nu wel positieve verhalen over Picasso, maar vooral voor mavo. Het is de enige optie voor gymnasium.
Ken trouwens echt niemand die voor een middelbare school naar een andere gemeente ging toen, behalve naar Voorburg voor het gymnasium (was er in Zoetermeer destijds niet).

Bij Onc heb je trouwens nu havo/vwo brugklas of vmbo/havo. Afhankelijk van instroom (volgens mij schooladvies en Cito).
Vind zelf gecombineerde brugklassen soms handig, Kun je nog twee kanten makkelijk op. Maar nadeel is wel dat je soms ander type leerlingen hebt.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
23-01-2019 18:50
Dat is knap, Picasso bestaat pas 10 jaar ;-).
In de nieuwe vorm ja. Ik heb er toch echt op gezeten en dat was nog gymnasium ook :roll:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
23-01-2019 19:14
In de nieuwe vorm ja. Ik heb er toch echt op gezeten en dat was nog gymnasium ook :roll:
Ik dacht dat Picasso het Pallas en nog wat scholen, dat uiteindelijk samen Stedelijk... locatie...verving? Damn, ik word oud! Kan alleen uit ervaring van 20 jaar geleden praten, weet alleen dat het Erasmus nog steeds de school to be is als je extra cultuur wil snuiven, dus daar moet je niet zijn 😉
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Verder zit je vanaf station Zoetermeer (mandelabrug) in 7 min met de sneltrein in Voorburg. Dalton is dan nog 10 min fietsen. Het st Maartencollege 5 min fietsen. Meer havo-smaken heeft Voorburg niet.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
23-01-2019 19:43
Ik dacht dat Picasso het Pallas en nog wat scholen, dat uiteindelijk samen Stedelijk... locatie...verving? Damn, ik word oud! Kan alleen uit ervaring van 20 jaar geleden praten, weet alleen dat het Erasmus nog steeds de school to be is als je extra cultuur wil snuiven, dus daar moet je niet zijn 😉
Ja Pallas werd Stedelijk en toen Picasso, zoiets ;-D maar er was wel degelijk gymnasium in die tijd of anders is mijn diploma niet geldig :sherlock:
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 20:38
0.09% gewijzigd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
23-01-2019 19:53
Ja Pallas werd Stedelijk en toen Picasso, zoiets ;-D maar er was wel degelijk gymnasium in die tijd of anders is mij diploma niet geldig :sherlock:

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar sommigen gingen in mijn tijd de stad uit voor een categoraal gymnasium.
Picasso staat wel beter bekend nu dan pallas destijds (of tenminste dat stond in mijn omgeving niet goed bekend).

Picasso heeft denk ik wel een heel grote vmbo nu trouwens. Stedelijk en ONC clauslaan staan namelijk momenteel niet zo goed bekend voor zover ik weet. Picasso is enige vmbo die volgens mij echt goed bekend staat.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
23-01-2019 20:18
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar sommigen gingen in mijn tijd de stad uit voor een categoraal gymnasium.
Picasso staat wel beter bekend nu dan pallas destijds (of tenminste dat stond in mijn omgeving niet goed bekend).

Picasso heeft denk ik wel een heel grote vmbo nu trouwens. Stedelijk en ONC clauslaan staan namelijk momenteel niet zo goed bekend voor zover ik weet. Picasso is enige vmbo die volgens mij echt goed bekend staat.
Nee klopt, volgens mij stonden het Alfrink en Erasmus wat beter aangeschreven toen. Het boeide mij niet, ik wilde naar een van de andere stedelijk locaties want daar gingen vriendinnen heen. Had toen geen idee wat het verschil was tussen v(m)bo en vwo, dus begreep niet dat ik niet naar dezelfde scholen als een aantal klasgenootjes mocht.. ben daar de hele zomer boos over geweest op m’n moeder :rofl:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor the off topic TO :$
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
23-01-2019 19:43
Ik dacht dat Picasso het Pallas en nog wat scholen, dat uiteindelijk samen Stedelijk... locatie...verving? Damn, ik word oud! Kan alleen uit ervaring van 20 jaar geleden praten, weet alleen dat het Erasmus nog steeds de school to be is als je extra cultuur wil snuiven, dus daar moet je niet zijn 😉
Was dat niet stedelijk schubertrode? Kan mij heeeel vaag iets herinneren over die school

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven