Shepsky (duitse herder x husky)

28-01-2019 18:58 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen graag een hond toevoegen aan ons jonge gezin van 4.
En nu is ons oog gevallen op de Shepsky. Het is niet alleen een prachtige hond om te zien, het zou ook een perfecte gezinshond zijn als ik alle verhalen mag geloven.
Mijn man werkt fulltime en ik werk 2 dagen. Die 2 dagen dat we allebei werken zou de buurvrouw de hond tussen de middag uit kunnen laten. Verder is er dus 5 dagen per week iemand de hele dag thuis.

Heeft iemand ervaring met een shepsky en is het echt een gezinshond?
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Kersje303 schreef:
28-01-2019 20:24
Aan jullie informatie te lezen lijkt mij het ineens ook een veel minder strak plan 🙈
Ik zou er - als eerste hond in een gezin met jonge kinderen - niet aan beginnen.

Je moet rekenen op 2-3 uur stevige activiteit per dag, en dan nog de nodige mentale uitdaging geven. Is dat met een jong gezin realistisch?

Dan het puntje van slecht alleen kunnen zijn, terwijl dat wel 2 dagen zou moeten. Dat kan dus niet opgelost worden zoals jullie dat nu bedacht hebben. Een hondenopvang kan een oplossing zijn, maar... ze zijn ook erg baasgericht, dus het is de vraag of ze daar gelukkig van worden.

Daarnaast zijn beide honden erg vocaal: blaffen/piepen/huilen. Ik weet niet hoe je woont, maar dat is in woonwijken meestal niet echt gewenst.

En tenslotte heeft een pup de hele dag door aandacht nodig. Net als met babies moeten ze veel slapen, maar ze slapen vrij kort en dan willen ze weer eten/drinken/plassen/spelen. Je moet bovendien ogen in je rug hebben, want het zijn net peuters die beginnen te lopen. Ze willen overal heen en van alles doen.
Lacer schreef:
28-01-2019 20:32
Nu kan ze prima een werkdag (9 uur dus) alleen zitten, maar nogmaals dit geldt voor maar 1x per week.
Los van of een hond het alleen-zijn aankan; zo’n beestje moet dan toch wel een verkrampte blaas hebben? Ik weet dat honden goed zindelijk te krijgen zijn, maar dat ie niet in huis plast betekent natuurljk niet dat hij ook niet hoeft.. Ik ben geen hondenkenner maar hoe zit dat dan?
Alle reacties Link kopieren
de enige hond die ik ooit heb gehad was een Shepsky.
ik woonde toen buitenaf, hij had enorm veel ruimte tot zijn beschikking.
maar regelmatig groef hij een tunnel onder de omheining door en holde dan vrolijk achter fietsers aan.

er liep een fietsroute door dat gebied.

als pup was hij een drama, wel een leuk drama.
zelfs een puppy cursus had geen effect, hij bleef happen en vrat altijd mijn schoenen kapot.

het was een ontzettend leuk beest, maar vroeg enorm veel aandacht en altijd in beweging.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
28-01-2019 20:37
Los van of een hond het alleen-zijn aankan; zo’n beestje moet dan toch wel een verkrampte blaas hebben? Ik weet dat honden goed zindelijk te krijgen zijn, maar dat ie niet in huis plast betekent natuurljk niet dat hij ook niet hoeft.. Ik ben geen hondenkenner maar hoe zit dat dan?

Tuurlijk moet het beestje plassen, maar het is niet zo dat zodra ik mijn eerste stap buiten zet ze al meteen begint met plassen. Ze loopt altijd toch nog een dikke 5 a 10 minuten mee voordat ze haar eerste plasje doet terwijl we nog geen 1 meter van ons huis al een grasveldje hebben. Ze plast vaker ook maar 1x per wandeling, vaak gaat ze wel bukken maar komt er niks uit haha. :D
lacer wijzigde dit bericht op 28-01-2019 20:42
8.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
28-01-2019 20:37
Los van of een hond het alleen-zijn aankan; zo’n beestje moet dan toch wel een verkrampte blaas hebben? Ik weet dat honden goed zindelijk te krijgen zijn, maar dat ie niet in huis plast betekent natuurljk niet dat hij ook niet hoeft.. Ik ben geen hondenkenner maar hoe zit dat dan?
De meeste honden drinken en eten niet als de baas van huis is. Dus dan hoeven ze ook niet naar de wc.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
28-01-2019 20:42
De meeste honden drinken en eten niet als de baas van huis is. Dus dan hoeven ze ook niet naar de wc.

Die van ons eet en drinkt gelukkig wel. Ik vul het bakje altijd helemaal vol en aan het eind van de dag ligt er nog een mini laagje in.
Alle reacties Link kopieren
Kersje303 schreef:
28-01-2019 20:17
Een volwassen hond adopteren heb ik het inderdaad over gehad met mijn man, maar hij zegt stellig, nee ik wil zelf de hond van pup af aan opvoeden en aan onze kinderen laten wennen.
Ik begrijp het sentiment, maar juist bij een volwassen hond weet je al wat je in huis haalt. Je kunt dan dus echt bewust kiezen voor een hond die kinderen al gewend is en leuk vindt, naast dat je al min of meer weet wat voor karakter zij/hij heeft, en of je kan bieden wat de hond nodig heeft.

Het is ook een misverstand dat je een pup helemaal kunt vormen. Honden worden (net als mensen) geboren met een bepaalde aanleg. En zeker bij de soort rassen waar jullie een voorkeur voor hebben, zou dat zomaar steviger tegen kunnen gaan vallen wat betreft de integratie in je gezin (en al de tijd daarna..) dan het in huis nemen van een volwassen, "afgebakken" hond.

Je kunt ook zóveel leren van een volwassen hond als eerste hond, en die zal ook veel sneller kunnen meedraaien in je gezin zonder al teveel problemen (even in acht genomen voor wat voor pup jullie anders zouden kiezen). Er zijn veel vooroordelen over (bijvoorbeeld) een hond uit een asiel, maar er zijn zoveel leuke, lieve honden die zitten te wachten op een kans bij een nieuw gezin. Ik zou het niet uitsluiten.
anoniem_95408 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 21:38
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lacer schreef:
28-01-2019 20:43
Die van ons eet en drinkt gelukkig wel. Ik vul het bakje altijd helemaal vol en aan het eind van de dag ligt er nog een mini laagje in.
Dan is de kans erg groot dat de hond dit pas doet tegen de tijd dat jij altijd thuis komt, omdat ze weten dat de wandeling er dan bijna aan komt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
28-01-2019 20:48
Dan is de kans erg groot dat de hond dit pas doet tegen de tijd dat jij altijd thuis komt, omdat ze weten dat de wandeling er dan bijna aan komt.
Dit zou heel goed kunnen. Ik werk op die dag altijd de zelfde tijden.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
28-01-2019 20:37
Los van of een hond het alleen-zijn aankan; zo’n beestje moet dan toch wel een verkrampte blaas hebben? Ik weet dat honden goed zindelijk te krijgen zijn, maar dat ie niet in huis plast betekent natuurljk niet dat hij ook niet hoeft.. Ik ben geen hondenkenner maar hoe zit dat dan?
Ja. Een hond die lang alleen is of niet tijdig naar buiten gelaten wordt, zit inderdaad krampachtig zijn plas en poep op te houden, om zijn woonomgeving maar niet te bevuilen. Net als een mens en elk ander levend wezen moet een hond toch echt gewoon regelmatig "naar de wc". Als ze daar de kans niet voor krijgen, voelt dat net zo als dat jij nodig moet plassen en poepen, maar het op moet houden. Heel erg onaangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Lacer schreef:
28-01-2019 20:50
Dit zou heel goed kunnen. Ik werk op die dag altijd de zelfde tijden.
En die tijden weten ze precies. Ze kunnen dan misschien geen klok kijken, maar dat is omdat ze dat ook niet nodig hebben ;-)
Ik snap hoe mooi en cool ze zijn maar oh mijn god... doe het niet. De husky’s die ik ken breken regelmatig uit, ondanks schutting en dat leverde dode kippen bij de buren op, plus dat beide honden naast lange wandelingen ook nog op de fiets meegenomen worden om ze maar moe te krijgen. En herders vind ik fantastisch maar ze zijn nerveuzig van aard en leren supersnel, dus ook de slechte dingen. Dat is niet handig met jonge kinderen en zeker een pup niet. Dat kost je de eerste 1,5 jaar dagelijks heel veel geduld, training en moeite, en als dat goed gaat heb je daarna een leuke gezinshond, maar de kans is groter dat je je er totaal op verkijkt. Want met leren zitten en zindelijk maken ben je er niet met zo’n hond.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag er vanmiddag nog een, bij onze buren. Die hebben een kruising tussen een herder en een husky. Ze heeft voornamelijk het karakter van de duitse herder en dat is gunstig. Ze is geen wegloper, want huskys zijn echte weglopers en je kunt ze nauwelijks loslaten. Hun jacht instinct is namelijk heel sterk. Daarnaast zijn met name huskys honden die echt veel behoefte hebben aan beweging.

Maar deze hond kan wel deuren open maken zodat hij voer kan stelen. En dat is weer een husky eigenschap.


Heb je kleine kinderen? Vergeet niet dat grote honden soms lomp kunnen zijn in hun spel en kinderen omver kunnen lopen in hun onstuimigheid.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal, voor jullie uitgebreide adviezen over dit soort rassen. Ik denk inderdaad dat het geen verstandige keuze is om een shepsky, husky, malumute of ander gelijksoortige hond in ons gezin op te nemen. Voor ons niet en voor de hond ook niet. Wij gaan nog even verder brainstormen welk ras er beter bij ons past. Wel jammer, het zijn prachthonden.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
28-01-2019 21:01
Ik zag er vanmiddag nog een, bij onze buren. Die hebben een kruising tussen een herder en een husky. Ze heeft voornamelijk het karakter van de duitse herder en dat is gunstig. Ze is geen wegloper, want huskys zijn echte weglopers en je kunt ze nauwelijks loslaten. Hun jacht instinct is namelijk heel sterk. Daarnaast zijn met name huskys honden die echt veel behoefte hebben aan beweging.

Maar deze hond kan wel deuren open maken zodat hij voer kan stelen. En dat is weer een husky eigenschap.


Heb je kleine kinderen? Vergeet niet dat grote honden soms lomp kunnen zijn in hun spel en kinderen omver kunnen lopen in hun onstuimigheid.
Het onzekere is dat je van te voren niet weet of de pup de 'goede' eigenschappen van beide rassen heeft meegekregen of juist de minder goede. Onze kinderen zijn 5 en 3 jaar
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Dat is nog vrij jong en zeker met de driejarige zul je nog je handen aan vol hebben. En dat heb je met een pup ook. Stel voor dat je twee driejarigen rond hebt lopen. Zo wordt het ongeveer als je een pup neemt.

En dan inderdaad die onzekerheid: welke eigenschappen zijn dominant. Een husky zou niet bij mij passen. Ik heb hier een erf met veel vrijheid en die honden kunnen daar niet goed mee om gaan. Verder laat ik mijn honden altijd los bij het wandelen, en dat gaat moeilijk met die honden. Dan vind ik een duitse herder gemakkelijker. Alleen zijn die zo kapot gefokt.
Als ik jou was zou ik eerst eens kijken naar hoe jij een hond graag ziet functioneren binnen jouw gezin en dan eens kijken bij welk ras jij die eigenschappen kunt vinden.

Heb je veel tijd zodat de hond zijn energie kwijt kan?
Heb je een groot huis met grote tuin?
Woon je in de bebouwde kom met weinig groen of juist buitenaf of in de buurt van groen waar hij los kan? Dat zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.
Alle reacties Link kopieren
Hier een Husky in huis.
Zij loopt dagelijks tussen de 10 en 20 km met uitzonderingen tot 30 km of meer.
Krijgt ze deze beweging niet dan wordt het een hele vervelende hond.

Een wandeling van een uurtje is echt helemaal niets voor een Husky.
Met andere woorden,

Bezint eer ge begint.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Kersje, misschien moet je de vraag anders stellen: "Welke honden(rassen) passen goed bij een gezin met jonge kinderen en bij mensen die nog geen ervaring hebben met een hond?". Dát is namelijk wat jullie daadwerkelijk zoeken.

Jullie zijn op dit moment nog heel erg aan het letten op dingen als uiterlijk, en uitstraling, en het "idee" van een bepaalde hond, maar zoals ik eerder al zei - je moet andersom gaan zoeken, zeker met (jonge) kinderen in huis. Welke hond past bij jullie als gezin, welke hond kunnen jullie gelukkig maken? Laat het uiterlijk los. Kijk welk ras bij jullie past, als karakter en als individu.

Verder eens met Iones: een pup is als de ergste peuter die je ooit in huis hebt gehad. Veel mensen onderschatten dat. Veel mensen onderschatten sowieso de tijd en aandacht die een hond nodig heeft. Veel succes en plezier in jullie zoektocht, hopelijk vinden jullie een lieve hond die bij jullie past (en andersom)!
Alle reacties Link kopieren
TO, lees onderstaande posts van Oola eens aandachtig door, ontzettend goede adviezen en verstandige kijk staan erin.




Ik begrijp het sentiment, maar juist bij een volwassen hond weet je al wat je in huis haalt. Je kunt dan dus echt bewust kiezen voor een hond die kinderen al gewend is en leuk vindt, naast dat je al min of meer weet wat voor karakter zij/hij heeft, en of je kan bieden wat de hond nodig heeft.

Het is ook een misverstand dat je een pup helemaal kunt vormen. Honden worden (net als mensen) geboren met een bepaalde aanleg. En zeker bij de soort rassen waar jullie een voorkeur voor hebben, zou dat zomaar steviger tegen kunnen gaan vallen wat betreft de integratie in je gezin (en al de tijd daarna..) dan het in huis nemen van een volwassen, "afgebakken" hond.

Je kunt ook zóveel leren van een volwassen hond als eerste hond, en die zal ook veel sneller kunnen meedraaien in je gezin zonder al teveel problemen (even in acht genomen voor wat voor pup jullie anders zouden kiezen). Er zijn veel vooroordelen over (bijvoorbeeld) een hond uit een asiel, maar er zijn zoveel leuke, lieve honden die zitten te wachten op een kans bij een nieuw gezin. Ik zou het niet uitsluiten.
Kersje, misschien moet je de vraag anders stellen: "Welke honden(rassen) passen goed bij een gezin met jonge kinderen en bij mensen die nog geen ervaring hebben met een hond?". Dát is namelijk wat jullie daadwerkelijk zoeken.

Jullie zijn op dit moment nog heel erg aan het letten op dingen als uiterlijk, en uitstraling, en het "idee" van een bepaalde hond, maar zoals ik eerder al zei - je moet andersom gaan zoeken, zeker met (jonge) kinderen in huis. Welke hond past bij jullie als gezin, welke hond kunnen jullie gelukkig maken? Laat het uiterlijk los. Kijk welk ras bij jullie past, als karakter en als individu.

Verder eens met Iones: een pup is als de ergste peuter die je ooit in huis hebt gehad. Veel mensen onderschatten dat. Veel mensen onderschatten sowieso de tijd en aandacht die een hond nodig heeft. Veel succes en plezier in jullie zoektocht, hopelijk vinden jullie een lieve hond die bij jullie past (en andersom)!
Alle reacties Link kopieren
Succes Kersje met deze zoektocht.
Wij hebben nu 15 jaar een ras wat echt bij ons gezin past.
Wij houden van grote, wel wat imponerende honden, die eigenlijk watjes zijn en makkelijk in omgang.
Daarom voor een dog gekozen, wat echt bij ons gezin past.
De eerste als pup, daarna dachten wij het ras goed te kennen.
De laatste 2 zijn uit opvang/asiel gekomen.
Nooit spijt van gehad, alsof ze je eeuwig dankbaar zijn.
Onze kinderen zijn ook echt groot geworden met hen.
Maar wel altijd duidelijk geweest voor de kinderen dat de honden ook hun veilige plek in huis hebben.
In dit geval de bench, daar kunnen de honden altijd in als ze ons zat zijn.
De bench is ook geen opsluitplek maar een plek waar ze rustig kunnen rusten.

Denk bij je keuze ook aan reu of teef, hier zit ook verschil in
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
28-01-2019 20:52
En die tijden weten ze precies. Ze kunnen dan misschien geen klok kijken, maar dat is omdat ze dat ook niet nodig hebben ;-)
Klopt.
Laatst zag ik ergens hoe het toch kan dat honden exact lijken te weten wanneer je thuis komt.

Je lichaam scheidt een geurtje af, dat geurtje blijft hangen en vervaagt heel langzaam

Als je steeds op hetzelfde tijdstip thuiskomt herkennen ze de concentratie van jouw geur wat op dat moment in de lucht hangt en daaraan weten ze....heyyyy ze komt eraan.

Een neusklok dus
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Nou we zijn er uit! Als alles goed mag gaan zijn wij over een paar maanden de trotse eigenaren van een Tamaskan pup. Dit is een relatief nieuw ras. Hij lijkt qua uiterlijk erg op de saarlooswolfhond, qua karakter niet.

We hebben er veel over nagedacht, veel onderzoek naar gezondheid/erfelijkheid en karakter gedaan, ons goed ingelezen, contact met meerdere fokkers en eigenaren gehad en we willen hier echt voor gaan.
We wonen aan de rand van de bebouwde kom, wel met een grote tuin en vlakbij het bos en heide.
We kunnen de hond dagelijks genoeg beweging en uitdaging bieden. En zullen hem ook op puppycursus en vervolg training doen.

Ik ga mijn werktijden aanpassen en kan hem/haar op de 2 halve dagen meenemen. Er is 1 dag in de week dat mn man en ik beide werken de hele dag en dan gaat ze naar een hondendagopvang hier in de buurt. Dat is op een grote boerderij met speelweides en andere honden.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat NZ en SD schrijven.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier, Kers. Geniet van je tijd met de pup. Ze zijn zo groot.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Wat een mooi hond, net een wolf. Veel plezier ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven