Sigaretten gaan te hard, hoe bespreken?

17-11-2017 23:10 75 berichten
Een dierbare van mij woont in een verpleegtehuis en ze rookt onder begeleiding van de verzorging ongeveer 5 a 6 keer per dag. Vanmorgen belden ze dat haar sigaretten op waren dus ik heb weer een slof gebracht maar vorige week heb ik ook al een slof gebracht. Zoveel rookt ze echt niet dat er een slof ( of soms meer) binnen een week op is. Nu vermoedt ik dus dat de verzorging of steelt of van haar sigaretten meerookt.

Ik heb er een opmerking over gemaakt vanmorgen “ hoe kan het nou dat haar slof alweer op is? Begint allemaal nogal raar te worden” maar ik heb daar verder geen reactie op gekregen. Niemand behalve de verzorging kan bij de sigaretten komen en op elk pakje staat haar naam geschreven.

Nu wil ik hier toch wel echt over gaan klagen met de eindverantwoordelijke maar hoe breng ik dit netjes? Ik ben geen tactisch persoon maar het komt mij wel de spuigaten uit hoevaak haar sigaretten weer op zijn. Zit er ook aan te denken om voortaan maar elke dag 7 sigaretten te brengen omdat ik het niet vertrouw.
Koop d'r een e-cigaret ipv als 'n dealer zooi voor d'r te regelen. Mag daar binnen trouwens gerookt worden??
Alle reacties Link kopieren
Hoezo, ‘netjes brengen’? Je kunt gewoon de feiten zoals jij ze kent overbrengen aan de leidinggevende.
redbulletje schreef:
17-11-2017 23:12
Koop d'r een e-cigaret ipv als 'n dealer zooi voor d'r te regelen. Mag daar binnen trouwens gerookt worden??
Ja daar mag gerookt worden in de rokersruimte. En het gaat om een bejaard persoon dus een e sigaret wordt hem niet ( ook al eens geprobeerd trouwens).
Wat erg zou dat zijn zeg. Misschien bietsen er andere patiënten of kan dat niet?
Ik zou het er niet bij laten zitten, hoe zit het met de andere spullen dan van diegene. Toch een kwetsbaar persoon.
Lief van je dat je je zo om haar bekommert.
Misschien rookt ze zelf wel als 'n ketter die hele shit op.
Alle reacties Link kopieren
Deelt de bejaarde ze niet gewoon zelf uit?
redbulletje schreef:
17-11-2017 23:12
Koop d'r een e-cigaret ipv als 'n dealer zooi voor d'r te regelen. Mag daar binnen trouwens gerookt worden??
:facepalm:
dan zit je op het eind van je leven en heb je niks meer behalve je sigaretje en dat word je dan ook al afgenomen. Tragisch...
Vreemde reactie ook voor iemand die haar eigen vrijheid van handelen zo hoog in het vaandel heeft.


Maar on topic: Als jij het niet vertrouwt, dan zou ik inderdaad dagelijks een afgepaste hoeveelheid sigaretten brengen. Bespreken met de leidinggevende zou ik ook doen. Niet dat die dan wel weet of en wie er jat, maar als de verzorging hoort dat je erover gepraat hebt, dan durven ze misschien niet meer.
Het-groepje schreef:
17-11-2017 23:14
Wat erg zou dat zijn zeg. Misschien bietsen er andere patiënten of kan dat niet?
Ik zou het er niet bij laten zitten, hoe zit het met de andere spullen dan van diegene. Toch een kwetsbaar persoon.
Lief van je dat je je zo om haar bekommert.
Nee anderen kunnen niet bietsen, als ze een sigaret wilt vraagt ze dat aan de verzorging. Dan geven ze haar 1 sigaret en steken hem aan. Bietsen gaat dus echt niet, ook kan niemand anders dan de verzorging bij de sigaretten komen. Andere spullen is alleen kleding, foto’s, toilet spullen en overdag zijn de kamers op slot en ze heeft ook niets meer van waarde. Het gaat om een gesloten afdeling.
Alle reacties Link kopieren
_Amand schreef:
17-11-2017 23:13
Hoezo, ‘netjes brengen’? Je kunt gewoon de feiten zoals jij ze kent overbrengen aan de leidinggevende.
Dit idd, geen antwoord zegt genoeg....
_Marana_ schreef:
17-11-2017 23:14
Deelt de bejaarde ze niet gewoon zelf uit?
Nee dat kan niet, ze krijgt per keer maar 1 sigaret. En dat is maar 5-6 keer per dag omdat roken onder begeleiding gaat. Op sommige avonden zit ze samen met andere rokers en de verzorging wel een paar uur in het rookhok maar ook dan wordt elke keer 1 sigaret per keer uit het kantoor gepakt.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek met het aanspreekpunt van je dierbare de situatie en stel voor dat de sigaretten die gegeven worden, worden afgetekend door degene die ze geeft.

Op die manier wordt stelen (als dat gebeurd) uitgesloten. Of maak aparte zakjes met 7 sigaretten. 1 zakje per dag met de datum.
Oké schat
redbulletje schreef:
17-11-2017 23:14
Misschien rookt ze zelf wel als 'n ketter die hele shit op.
lezen is ook je sterkste kant niet hè?
Ze rookt onder begeleiding. De sigaretten liggen hoogstwaarschijnlijk dus in een afgesloten kast.
Heb in het verpleeghuis meerdere van dat soort gevallen gehad. Dan moest je echt mee met ze omdat ze niet zelf meer de sigaret aan konden steken of omdat ze anders overal gaten in branden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien laten ze haar de hele dag in de rookruimte zitten en houden ze haar zoet door steeds sigaretten te geven?

Zou heel triest zijn, maar ja.
Oakes schreef:
17-11-2017 23:21
Misschien laten ze haar de hele dag in de rookruimte zitten en houden ze haar zoet door steeds sigaretten te geven?

Zou heel triest zijn, maar ja.
Zou me anno nu niets verbazen. Ze laten ook oudjes in hun poep liggen tenslotte.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-11-2017 23:22
Zou me anno nu niets verbazen. Ze laten ook oudjes in hun poep liggen tenslotte.
Als verpleegkundige is dat inderdaad mijn grootste kick van de dag als me dat gelukt is....
Alsjeblieft.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-11-2017 23:22
Zou me anno nu niets verbazen. Ze laten ook oudjes in hun poep liggen tenslotte.
Het is mijn vader overkomen, dat ze hem vergeten waren. Hele middag doodziek aan een eettafel gezeten, helemaal alleen. :'(
Oakes schreef:
17-11-2017 23:21
Misschien laten ze haar de hele dag in de rookruimte zitten en houden ze haar zoet door steeds sigaretten te geven?

Zou heel triest zijn, maar ja.
Nee want dat zou betekenen dat een verzorgende dus ook de hele dag erbij zou moeten zitten, en altijd als ik aankom ( altijd onaangekondigd op verschillende tijden van 07.00 tot 23.00) loopt ze altijd gewoon rond. En daarbij zou ze het zelf geweldig vinden als ze de hele dag zou kunnen roken haha.
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
17-11-2017 23:25
Nee want dat zou betekenen dat een verzorgende dus ook de hele dag erbij zou moeten zitten, en altijd als ik aankom ( altijd onaangekondigd op verschillende tijden van 07.00 tot 23.00) loopt ze altijd gewoon rond. En daarbij zou ze het zelf geweldig vinden als ze de hele dag zou kunnen roken haha.
OK!
Stelen is eigenlijk de enige optie die er is, een slof gaat niet zomaar binnen een week op en dat stelen wil ik dus eigenlijk ook bespreken. Maar hoe begin ik zoiets? Gewoon zeggen van joh ik denk dat haar sigaretten worden gestolen want hoe kan het dat een hele slof ( met middelgrote pakjes dus 25 stuks ofzo) binnen een week op is?

Sigaretten in zakjes met de datum erop en laten aftekenen vind ik een hele goede. Soort van baxter rol maar dan met sigaretten. En als ze een slechte dag heeft dan geven ze haar meer te roken en dat is ook helemaal niet erg maar dan zit ze nog steeds onder de 10 sigaretten per dag.
Alle reacties Link kopieren
Zeker wat van zeggen ja. Wellocht is er iets anders aan de hand, bijv. miscommunicatie waardoor ze te veel te roken krijgt? In ieder geval zeker bespreekbaar maken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met dit serieus aan te kaarten bij diegene die er over gaat. Dus niet met een terloopse opmerking, maar gewoon in een gesprek (heb je als dierbare geen periodieke gesprekken rondom de verzorging?) en dan dus niet akkoord gaan met 'geen reactie'.

Ik vind het nogal wat om meteen iemand te beschuldigen van diefstal. Ik zou het eerst neutraler aankaarten, dat het je op is gevallen dat haar sigaretten wel erg snel gaat en vragen hoe dat komt. Laat de hoe/wie/waarom vragen maar bij hen liggen.
Pakken andere van jouw familieleden niet stiekem wat rooksnaai weg als ze daar op bezoek komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je iedere week een hele slof brengt. Gaan ze op ieder pakje haar naam zetten?

Als je er zo veel brengt is het uitdelen/wegpakken/gebruiken ook extra makkelijk lijkt me.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
redbulletje schreef:
17-11-2017 23:46
Pakken andere van jouw familieleden niet stiekem wat rooksnaai weg als ze daar op bezoek komen?
Nee want bijna niemand rookt en degenen die wel roken laten haar altijd van zichzelf meeroken zodat haar sigaretten niet zo hard gaan. En sowieso kunnen wij zelf ook niet bij haar sigaretten komen. Als ik er ben vraag ik ook altijd of ik een sigaret voor haar mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven