Slot op slaapkamerdeuren?
maandag 12 januari 2026 om 10:16
Dit kwam op in een gesprek omdat ik met een collega aan het kijken was naar een huis op Funda. 
In mijn huidige huis heb ik enkel een slot op de toilet beneden en op de badkamer boven. Maar in de vorige huizen waar ik woonde, hadden alle slaapkamers een slot. Met zo'n dikke sleutel, dus niet zo eentje die je gebruikt voor de voordeur.
In ieder geval, ik weet nog dat ik het raar vond dat mijn huidige huis dus nergens anders sloten had. Want in het verleden draaide ik nog wel eens mijn slaapkamerdeur op slot als ik mij onveilig voelde.
Geen idee waarom sommige huizen het wel hebben en sommigen niet. Maar ik denk dat het er misschien ook wel mee te maken heeft met het bouwjaar van de woning.
Maarrrr.... hebben jouw slaapkamerdeuren een slot? En hoe oud/nieuw is jouw woning?
In mijn huidige huis heb ik enkel een slot op de toilet beneden en op de badkamer boven. Maar in de vorige huizen waar ik woonde, hadden alle slaapkamers een slot. Met zo'n dikke sleutel, dus niet zo eentje die je gebruikt voor de voordeur.
In ieder geval, ik weet nog dat ik het raar vond dat mijn huidige huis dus nergens anders sloten had. Want in het verleden draaide ik nog wel eens mijn slaapkamerdeur op slot als ik mij onveilig voelde.
Geen idee waarom sommige huizen het wel hebben en sommigen niet. Maar ik denk dat het er misschien ook wel mee te maken heeft met het bouwjaar van de woning.
Maarrrr.... hebben jouw slaapkamerdeuren een slot? En hoe oud/nieuw is jouw woning?
dianaf wijzigde dit bericht op 12-01-2026 10:26
0.06% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 12 januari 2026 om 10:22
maandag 12 januari 2026 om 10:24
Je ziet tegenwoordig in nieuwbouwhuizen inderdaad steeds minder sloten op deuren van slaapkamers. Er is geen wet die het verbiedt maar vanwege brandveiligheid en vluchtroutes geven projectontwikkelaars steeds vaker de voorkeur aan een deur zonder slot.
Daarom zijn sleutelsloten minder gewenst, maar niet verboden. Een slot met draaiknop (zoals bij toiletten) is wél gebruikelijk. Een deur moet van binnenuit nl. altijd eenvoudig te openen zijn, zonder sleutel zodat er geen risico op opsluiting is bij brand of nood.
Daarom zijn sleutelsloten minder gewenst, maar niet verboden. Een slot met draaiknop (zoals bij toiletten) is wél gebruikelijk. Een deur moet van binnenuit nl. altijd eenvoudig te openen zijn, zonder sleutel zodat er geen risico op opsluiting is bij brand of nood.
maandag 12 januari 2026 om 10:27
maandag 12 januari 2026 om 10:27
Ik denk dat een deur zonder slot ook gewoon goedkoper is dan met slot.Bergje65 schreef: ↑12-01-2026 10:24Je ziet tegenwoordig in nieuwbouwhuizen inderdaad steeds minder sloten op deuren van slaapkamers. Er is geen wet die het verbiedt maar vanwege brandveiligheid en vluchtroutes geven projectontwikkelaars steeds vaker de voorkeur aan een deur zonder slot.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 12 januari 2026 om 10:34
maandag 12 januari 2026 om 10:38
maandag 12 januari 2026 om 11:03
Ons huis uit 2006 heeft geen sloten op de slaapkamerdeuren. Het huis van mijn moeder (uit +- 1976) heeft alleen een slot op de ouderslaapkamer, maar die sleutel hebben we weggehaald toen mijn vader met Alzheimer zich daar een keer in had opgesloten en niet meer wist hoe hij eruit moest komen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
maandag 12 januari 2026 om 11:06
maar je katten kunnen toch ook geen deuren zonder slot open maken?Lila-Linda schreef: ↑12-01-2026 10:50ons huis van eind 1800 heeft inderdaad nog wel deuren met sloten.
Ik gebruik die van onze slaapkamer alleen om de katten op te sluiten als wij een feestje geven en ik niet wil dat ze ontsnappen.
Zo’n slot met dikke sleutel heet een klavierslot. Op mijn woonverdieping zijn welgeteld twee deuren: naar de wc (met draaislot) en een opbergkast met klavierslot ipv een deurgreep. De slaapkamers hebben ook een klavierslot, dat gebruik ik tijdens vakanties en daarmee kan ik die verdieping in twee delen scheiden, zodat als er via een raam wordt ingebroken ze niet zomaar direct de rest van mijn huis in kunnen.
Appartement uit halverwege jaren '70. Ik moest even gaan kijken. Op de slaapkamers, 2, zit een slot maar daar heb ik nooit sleutels van gehad.
De badkamer en wc hebben wel een slot maar niet met sleutel. Ik woon alleen, er gaan geen deuren op slot.
De badkamer en wc hebben wel een slot maar niet met sleutel. Ik woon alleen, er gaan geen deuren op slot.
Ik wil niet veel zeggen maar je moet blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
maandag 12 januari 2026 om 11:21
https://www.youtube.com/watch?v=JYFIV5NV7m4
En dan is dit nog maar 1 filmpje...
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
maandag 12 januari 2026 om 11:53
maandag 12 januari 2026 om 11:56
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in