Slot op slaapkamerdeuren?

12-01-2026 10:16 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit kwam op in een gesprek omdat ik met een collega aan het kijken was naar een huis op Funda. :-D

In mijn huidige huis heb ik enkel een slot op de toilet beneden en op de badkamer boven. Maar in de vorige huizen waar ik woonde, hadden alle slaapkamers een slot. Met zo'n dikke sleutel, dus niet zo eentje die je gebruikt voor de voordeur.
In ieder geval, ik weet nog dat ik het raar vond dat mijn huidige huis dus nergens anders sloten had. Want in het verleden draaide ik nog wel eens mijn slaapkamerdeur op slot als ik mij onveilig voelde.
Geen idee waarom sommige huizen het wel hebben en sommigen niet. Maar ik denk dat het er misschien ook wel mee te maken heeft met het bouwjaar van de woning.

Maarrrr.... hebben jouw slaapkamerdeuren een slot? En hoe oud/nieuw is jouw woning?

Zitten er sloten op de slaapkamerdeuren?

Totaal aantal stemmen: 162

Ja (20%)
Nee (80%)
dianaf wijzigde dit bericht op 12-01-2026 10:26
0.06% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Vroeger thuis (oud huis van voor WO2) inderdaad van die oude dikke sleutels, ook nog na een verbouwing in de jaren 70-80.
Sinds ik uit huis ben in nieuwere huizen (uit jaren 1990 en 2020) net als jij alleen een slot bij badkamer of toilet.
Ons huis is van 1972 en geen sloten in de slaapkamerdeuren.

Wel gek dat een slot op de deur van de woonkamer (verbinding met de hal) zit. Maar dat is geen originele deur. Die deur heeft man er een jaar of 25 geleden ingezet.
Je ziet tegenwoordig in nieuwbouwhuizen inderdaad steeds minder sloten op deuren van slaapkamers. Er is geen wet die het verbiedt maar vanwege brandveiligheid en vluchtroutes geven projectontwikkelaars steeds vaker de voorkeur aan een deur zonder slot.
Daarom zijn sleutelsloten minder gewenst, maar niet verboden. Een slot met draaiknop (zoals bij toiletten) is wél gebruikelijk. Een deur moet van binnenuit nl. altijd eenvoudig te openen zijn, zonder sleutel zodat er geen risico op opsluiting is bij brand of nood.
Mijn jaren 30 huis heeft in elke deur een slot, behalve in die van de wc's... dus daar heb ik schuifjes laten plaatsen.

Alle sleutels zijn al 20 jaar kwijt, trouwens. Ik woon alleen dus er gaat nooit een deur op slot hier. De schuifjes op de wc-deur zijn voor visite.
Bergje65 schreef:
12-01-2026 10:24
Je ziet tegenwoordig in nieuwbouwhuizen inderdaad steeds minder sloten op deuren van slaapkamers. Er is geen wet die het verbiedt maar vanwege brandveiligheid en vluchtroutes geven projectontwikkelaars steeds vaker de voorkeur aan een deur zonder slot.
Daarom zijn sleutelsloten minder gewenst, maar niet verboden. Een slot met draaiknop (zoals bij toiletten) is wél gebruikelijk. Een deur moet van binnenuit nl. altijd eenvoudig te openen zijn, zonder sleutel zodat er geen risico op opsluiting is bij brand of nood.
Ik denk dat een deur zonder slot ook gewoon goedkoper is dan met slot.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alleen de badkamer, wc en eerste slaapkamer. Zo is het opgeleverd.
Ons huis is van 1983. Er zitten wel sloten in de slaapkamerdeuren, maar we hebben geen sleutels, nooit gehad ook in de bijna 20 jaar dat we er wonen, dus ik heb nee gestemd.
Jaren '30 woning, maar ik geloof niet dat er nog een originele deur in zit. De wc-deur heeft een slot en de deur boven aan de trap ook, verder geen sloten op de binnendeuren. Ook niet op de badkamerdeur, volgens mij is daar het slot uit gehaald.
Het huis van mijn ouders uit de jaren 90 had sleutels op de slaapkamers. Dat vond ik als tiener ook fijn om mijn deur op slot te doen. Ook omdat mijn zus makkelijk mijn spullen uit mijn kamer pakte.

In mijn huidige nieuwbouwwoning zijn er geen sleutels op de slaapkamerdeuren.
Alleen het toilet beneden ook niet op de badkamerdeur .
ons huis van eind 1800 heeft inderdaad nog wel deuren met sloten.
Ik gebruik die van onze slaapkamer alleen om de katten op te sluiten als wij een feestje geven en ik niet wil dat ze ontsnappen.
Zelfs in mijn badkamer heb ik geen slot. Voor mijn dochter en mij ook niet nodig dus zo gelaten.
Ons huis uit 2006 heeft geen sloten op de slaapkamerdeuren. Het huis van mijn moeder (uit +- 1976) heeft alleen een slot op de ouderslaapkamer, maar die sleutel hebben we weggehaald toen mijn vader met Alzheimer zich daar een keer in had opgesloten en niet meer wist hoe hij eruit moest komen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Lila-Linda schreef:
12-01-2026 10:50
ons huis van eind 1800 heeft inderdaad nog wel deuren met sloten.
Ik gebruik die van onze slaapkamer alleen om de katten op te sluiten als wij een feestje geven en ik niet wil dat ze ontsnappen.
maar je katten kunnen toch ook geen deuren zonder slot open maken?
Zo’n slot met dikke sleutel heet een klavierslot. Op mijn woonverdieping zijn welgeteld twee deuren: naar de wc (met draaislot) en een opbergkast met klavierslot ipv een deurgreep. De slaapkamers hebben ook een klavierslot, dat gebruik ik tijdens vakanties en daarmee kan ik die verdieping in twee delen scheiden, zodat als er via een raam wordt ingebroken ze niet zomaar direct de rest van mijn huis in kunnen.
Appartement uit halverwege jaren '70. Ik moest even gaan kijken. Op de slaapkamers, 2, zit een slot maar daar heb ik nooit sleutels van gehad.

De badkamer en wc hebben wel een slot maar niet met sleutel. Ik woon alleen, er gaan geen deuren op slot.
Ik wil niet veel zeggen maar je moet blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.

dianaf schreef:
12-01-2026 10:27
Ik denk dat een deur zonder slot ook gewoon goedkoper is dan met slot.
Het heeft voornamelijk met brandveiligheid te maken. En andere calamiteiten.
Pelle schreef:
12-01-2026 11:06
Genoeg katten die dat prima kunnen :D
Graftak!
Huis uit 2021, alleen een slot op de grote slaapkamerdeur niet op die van de kleine kamers.

Wat jammer TO dat je je thuis niet veilig voelde :(
Pelle schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=JYFIV5NV7m4

En dan is dit nog maar 1 filmpje... ;-D
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Pelle schreef:
Echt wel ;-D.
Oké oké, ik heb blijkbaar nooit slimme katten gehad :)
Hier zit alleen slot op badkamerdeur, wc-deuren en deur van de meterkast.
Ons huis is van 1970 ongeveer.

Vroeger hadden we ook geen slot op de slaapkamerdeuren maar dat huis is hier om de hoek en uit dezelfde periode.
You can only succeed when there is room to fail.
Pelle schreef:

Hahahaha, heerlijk. Euh wel dus.

Maar als je een feestje geeft zou het ook kunnen zijn dat je die deur op slot doet omdat je niet wil dat gasten hem per ongeluk openen en een kat laten ontsnappen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven