Snel/makkelijk ramen zemen, hoe?

09-07-2020 15:59 81 berichten
Het is sowieso niet mijn favo huishoudelijke klus, maar wat is nu een snelle en makkelijke manier om de ramen te zemen?
Mijn moeder deed het altijd gewoon met een emmer met sop, spons, trekker en een zeem. Ik vind met een spons alleen zoveel nattigheid geven op de grond. Zeker met een dakraam boven een bureau vind ik dat geen optie, het water druipt dan uit de spons op het bureau. Ook bij de ramen in bijvoorbeeld de slaapkamers is dan de vloerbedekking nat. Nu had ik een zo’n Kärcher apparaat. Ging op zich wel goed, maar ik bleef strepen houden op de ramen. De Kärcher is inmiddels stuk, dus ik zoek wat anders.
Zijn bijvoorbeeld die doeken van Jemako handig? En hoe werken die precies? Ik zie ook dat ze schoonmaakspul ervan hebben, maar is dat nodig?

Iemand dus DE tip voor makkelijk en snel ramen zemen zonder al te veel gedruip van water op de grond?
Valentijn101 schreef:
09-07-2020 16:44
Voor binnen: Roze Dasty voor ramen en spiegels. Er op sprayen en afvegen met een droge microvezeldoek. Klaar!!!
Microvezel doekjes kan ik echt niet in mijn handen hebben :facepalm: bij droge handen blijven die aan de kleinste oneffenheden haken aan mijn handen en vind dat gevoel zo vreselijk :rofl: maar roze dasty icm die doek van Tupperware werkt misschien wel :idee:
Snoesje666 schreef:
09-07-2020 16:48
Water met scheut spiritus en een beetje afwasmachineglansspoelmiddel.

Natmaken, erlangs met de trekker, navegen met een oude hydrofielluier. Die hydrofielluiers zijn echt hun geld waard, al 18 jaar in gebruik, onverslijtbaar.
Maar met dat natmaken drupt alsnog alles nat. Bij dakramen ben ik dan zelf ook nat en water van zo’n spons loopt langs mijn arm zo mijn oksel in. Dat wil ik dus niet meer en daar zoek ik een oplossing voor :)
1x per jaar echt goed lappen en dan gewoon de tijd nemen. En/of een lappert nemen.
Luci_Morgenster schreef:
09-07-2020 16:50
1x per jaar echt goed lappen en dan gewoon de tijd nemen. En/of een lappert nemen.
Ik heb nog nooit gehoord dat de lappert ook binnen de ramen zeemt. En ik had er 1, maar daar was ik niet tevreden over. En aangezien zo’n lappert de wijk domineert, is een andere geen optie.
1 keer per jaar is hier niet genoeg trouwens. Ik woon vlakbij de snelweg.
Oud laken gebruiken om de boel af te dekken en dan gewoon soppen. Dat is echt het snelst.

Laken over bureau, nat maken en trekker erover. Denk nog geen 5 minuten werk.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder dat nog niemand Ha-ra heeft genoemd. Ik had die Jemako doeken maar na eenmaal Ha-ra geprobeerd te hebben ben ik om.

Hebben een schuifpui met ramen er om heen en met Ha-ra ben ik binnen 5 minuten klaar. Was mij de investering wel waard. Ha-ra is schreeuwend duur :bonk:
"You don't have to see the whole staircase, just take the first step."
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-07-2020 16:09
Jemako.

Een doek voor nat en een doek voor droog. Geen sop nodig. Geen trekker nodig.

Streeploos schoon.

Als ik geen Jemako had, zou ik geen ramen zemen.
Zo iets heb je ook bij Prowin. Natte doek. Droge doek en klaar.
Al vind ik leifheid, hetzelfde als jou Karcher, voor grote ramen fijner.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
09-07-2020 17:03
Oud laken gebruiken om de boel af te dekken en dan gewoon soppen. Dat is echt het snelst.

Laken over bureau, nat maken en trekker erover. Denk nog geen 5 minuten werk.
Er is een reden dat ook professionele glazenwassers het nog steeds met spons en trekker doen, omdat dat inderdaad het snelst is.
Am Yisrael Chai!
Tiana_76 schreef:
09-07-2020 17:03
Oud laken gebruiken om de boel af te dekken en dan gewoon soppen. Dat is echt het snelst.

Laken over bureau, nat maken en trekker erover. Denk nog geen 5 minuten werk.

Ze zegt toch steeds dat ze juist van dat soppen af wil?
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
09-07-2020 16:52
Ik heb nog nooit gehoord dat de lappert ook binnen de ramen zeemt. En ik had er 1, maar daar was ik niet tevreden over. En aangezien zo’n lappert de wijk domineert, is een andere geen optie.
1 keer per jaar is hier niet genoeg trouwens. Ik woon vlakbij de snelweg.
Geen idee waar je woont maar als het ergens tussen Amsterdam en Rotterdam is kan ik je een hele leuke aanbevelen. Ik heb 18 meter glas van vloer tot plafond, 18 meter glazen borstwering en glazen binnendeuren en een glazen muur. Dat lapt hij binnen en buiten en ook de borstwering aan de buitenkant (dan durf ik niet kijken want we wonen heel hoog). Zo ongeveer om de twee maanden komt hij langs.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
ñuca schreef:
09-07-2020 16:12
Mijn vriend pakt altijd Glassex en een oude theedoek :lol:
Ik ook. Maar dan een oud tshirt in plaats van een theedoek.
Voor die twee dagen dat het echt schoon blijft erger ik me niet aan wat vegen.
Oudblond schreef:
09-07-2020 17:22
Geen idee waar je woont maar als het ergens tussen Amsterdam en Rotterdam is kan ik je een hele leuke aanbevelen. Ik heb 18 meter glas van vloer tot plafond, 18 meter glazen borstwering en glazen binnendeuren en een glazen muur. Dat lapt hij binnen en buiten en ook de borstwering aan de buitenkant (dan durf ik niet kijken want we wonen heel hoog). Zo ongeveer om de twee maanden komt hij langs.
Helaas niet mijn regio :)

Maar ik denk dat ik toch maar eens ga kijken naar zo’n droge en een natte doek. Even kijken wel merk dan.
Alle reacties Link kopieren
De effectiefste manier waarop ik het tot nu toe heb gedaan in met een schone natte doek eerst schoonmaken, en daarna met een schone oude handdoek vegen tot het droog is. Zo doe ik ook alle spiegels. Geen enkel glasschoonmaakmiddel kan er tegenop. Als het glas vet is doe ik een druppel afwasmiddel in het water.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Kärcher Window Vac aangeschaft sinds een jaar ongeveer.
Echt..... I :heart: dat apparaat!

Geen gedruip op de vloer meer.

Deze is het volgens mij:
https://www.gamma.nl/assortiment/karche ... lsrc=aw.ds

Met dat ene ding (sproeier + wasding) was je de ruit, het andere apparaat "zuigt" het water/sop van de ruit op. Met een beetje handigheid heb je het heel snel en zonder strepen schoon.
flipje2 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 17:49
61.60% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
09-07-2020 17:44
Ik heb een Kärcher Window Vac aangeschaft sinds een jaar ongeveer.
Echt..... I :heart: dat apparaat!

Geen gedruip op de vloer meer.
Die had ik dus en is stuk. Was er niet heel tevreden over. Altijd nog strepen en de kwaliteit vond ik ook niet heel geweldig. Bij mij is het plastic over de hele lengte van het apparaat gaan splijten waardoor de trekker er niet meer in vast klikt.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
09-07-2020 17:48
Die had ik dus en is stuk. Was er niet heel tevreden over. Altijd nog strepen en de kwaliteit vond ik ook niet heel geweldig. Bij mij is het plastic over de hele lengte van het apparaat gaan splijten waardoor de trekker er niet meer in vast klikt.
Oh dat klinkt niet goed! Geen garantie? Of was ie al oud?

Hier ben ik er gelukkig wel heel blij mee.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
benc schreef:
09-07-2020 17:10
Bijzonder dat nog niemand Ha-ra heeft genoemd. Ik had die Jemako doeken maar na eenmaal Ha-ra geprobeerd te hebben ben ik om.

Hebben een schuifpui met ramen er om heen en met Ha-ra ben ik binnen 5 minuten klaar. Was mij de investering wel waard. Ha-ra is schreeuwend duur :bonk:

Wat vind je beter aan ha-Ra?
flipje2 schreef:
09-07-2020 17:50
Oh dat klinkt niet goed! Geen garantie? Of was ie al oud?

Hier ben ik er gelukkig wel heel blij mee.
Al buiten de garantie, maar niet heel veel gebruikt. Dus best zonde :(
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
09-07-2020 16:07
Dat klinkt al als teveel gedoe :mrgreen: ik ben echt op zoek naar iets dat ik snel kan pakken en waarmee ik ook snel klaar ben, vooral ook binnen en bij de dakramen.
Ja is best veel gedoe , voordeel is dat de mannen in huis dit weer een leuk speeltje vinden en de ramen aan de buitenkant (streeploos) wassen tegenwoordig
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
09-07-2020 16:12
Mijn vriend pakt altijd Glassex en een oude theedoek :lol:
Doe ik ook als het aan de binnenkant is. Aan de buitenkant nog steeds emmer met sop en spiritus.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoeveel dakramen heb je dan? een gemiddels huis heeft er 2? zoveel werk is dat toch niet? gewoon handdoeken/badlakens over alles eronder en soppen. Niet te nat dan loopt er niet zoveel af. bij gewone ramen leg ik altijd een opgerolde handdoek in het kozijn.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een paar jaar de doeken van Jemako. Inderdaad zijn ze erg duur maar tegenwoordig heb ik helemaal geen hekel meer aan ramen wassen. Is zo gebeurd. Enige is wel dat als de droogdoeken vochtig worden, ze niet meer werken. Ik heb dus ook meerdere droogdoeken. Eerst van een goedkoper merk een gekocht maar die vond ik veel minder goed drogen en niet streeploos.
Kan je partner niet lekker zemen?
doemediema schreef:
09-07-2020 16:29
Die Jemako doeken zijn schreeuwend duur. Optidee heeft vergelijkbare en veel goedkoper (nee geen aandelen).

Nadeel is bij zowel Jemako als Optidee dat na een paar ramen je droge doek nat is. De demonstratrice zelf zei al dat je grote of veel ramen gewoon met een trekker moet doen...

Mijn moeder heeft gewoon een extra droogdoek. Zelf heb ik een bovenwoning van twee verdiepingen met twee grote ramen en verder wat kleinere. Gaat prima met één doek.

Ja, ze zijn aan de prijs (zo'n 40 euro voor een set) maar je wilt daarna nooit meer anders.
fashionvictim schreef:
09-07-2020 17:12
Er is een reden dat ook professionele glazenwassers het nog steeds met spons en trekker doen, omdat dat inderdaad het snelst is.


Professionele glazenwassers gebruiken zeker geen spons.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven