spanning door jungle van de woningmarkt

17-09-2020 13:48 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede forummers,

Ik moet even van mij af typen. Na 3 jaar tijd heb ik besloten te gaan samenwonen met mijn vriend (Ja het is zover gekomen, mocht je mij loepen). Zelf heb ik een koopwoning, maar we zijn al een aantal maanden op zoek naar een vrijstaande woning in zijn dorp voor ons samen. Al een hele tijd staat hier maar 1 huis te koop. Deze kost bijna een miljoen en dus is voor ons niet haalbaar. Verder gewoon nada op funda.

Nu kwam een aantal weken geleden een ander huis te koop in het dorp. Binnen een week waren er ruim 50 bezichtigingen geweest :-o . Het was in slechte staat daarom ook nog steeds te koop. Dit was voor mij alleen wel een duidelijke boodschap dat het dorp nogal populair in de markt ligt. Mijn vriend is aardig bekend in het dorp en daarom had ik de stille hoop dat het misschien uiteindelijk via bekenden zou lukken een huis te kopen.

Maar nu kregen wij maandag bericht dat er een bord in de tuin werd gezet bij een huis in het dorp. Vrienden hebben ons direct geappt en dus wij hebben ook direct de makelaar gebeld. Het huis stond nog niet eens op funda en nu al zijn er tientallen bezichtigingen gepland. Maandag beginnen de bezichtigingen en ook wij hebben dan een afspraak. Ik ben zo vreselijk zenuwachtig!!! Het huis ziet er prachtig uit aan de buitenkant en ook de foto's op funda zijn mooi. Daar zijn ze natuurlijk erg handig in. Het lijkt alleen helemaal te passen bij onze wensen. Nu maak ik mij de kop natuurlijk helemaal gek, maar kan ook geen bod uit brengen zonder het huis te bezichtigen (ik ben bijna in die staat). Ik ben alleen zo bang dat een ander dat wel doet..... Ik heb er vannacht al uitgebreid over gedroomd :facepalm: :facepalm:

Qua financiën zitten wij erg gunstig. Wij kunnen zonder clausules bieden (dus ik hoef mijn eigen huis niet eerst te verkopen). Zijn er hier mensen met tips? Wij denken erover na om sowieso iets boven de vraagprijs te bieden als wij het maandag net zo mooi vinden als op de foto's. Wellicht zijn er hier mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Ik vind het in ieder geval fijn om mijn gedachten uit te wisselen.
sunnyside26 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 15:36
0.09% gewijzigd
Eerlijk? Ga er maar vanuit dat dit huis aan je neus voorbij gaat. Dan kan het alleen maar meevallen.

Daarnaast, vraag jezelf af of je mee wilt in de gekte van enorm overbieden. Is dat geld het je waard?
Alle reacties Link kopieren
Ga er maar vanuit dat het meer dan iets boven de vraagprijs wordt. Bied je ook zonder voorbehoud financiering? En weet je ook zeker dat je een hypotheek krijgt als je eigen huis niet verkocht is?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst het huis eens gaan bezichtigen en kijken of het bouwkundig ook echt helemaal in orde is. Voor hetzelfde geld zijn er verborgen gebreken...
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe jullie financieel zitten, maar banken financieren vaak niet meer dan de taxatiewaarde, waardoor het deel dat je over biedt uit eigen zak betaald moet worden.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwn schreef:
17-09-2020 13:54
Ga er maar vanuit dat het meer dan iets boven de vraagprijs wordt. Bied je ook zonder voorbehoud financiering? En weet je ook zeker dat je een hypotheek krijgt als je eigen huis niet verkocht is?
Ja dat weet ik zeker. Wij hebben bewust eerst alles bij de bank in orde gemaakt. Ik heb dese week telefonisch en per mail contact gehad met de bank met de vraag of ik moet bieden onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Ik heb zwart op wit staan dat dit niet hoeft. Dat komt door een behoorlijke overwaarde op mijn eigen/huidige woning. Ook staat zwart op wit dat de financiering prima lukt, dus bieden zonder voorbehoud financiering zou moeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
17-09-2020 13:53
Eerlijk? Ga er maar vanuit dat dit huis aan je neus voorbij gaat. Dan kan het alleen maar meevallen.

Daarnaast, vraag jezelf af of je mee wilt in de gekte van enorm overbieden. Is dat geld het je waard?
Ja dat is wel het makkelijkste om te denken 😀. Dat gevoel beheers ik helaas niet. Ben wel rationeel maar hoop stiekem toch dat wij een kansje maken.

Het zit hem ook meer in: hoelang duurt deze gekte nog? Je wilt ook eens een stap verder samen. Ik zou het jammer vinden als dat nog 6 jaar moet duren.
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
17-09-2020 13:56
Ik zou eerst het huis eens gaan bezichtigen en kijken of het bouwkundig ook echt helemaal in orde is. Voor hetzelfde geld zijn er verborgen gebreken...
En neem de tijd om na te denken hoeveel u bieden wilt.
Laat u niet opjagen, de verkopers willen best een paar dagen wachten op een hoger bod.

En laat u helemaal niet gek maken als iemand anders meer geboden heeft dan u het waard vindt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Je bent net begonnen joh. Kalm aan. En je hebt al een huis toch?

En een huisje? Je bent toch geen kabouter ;-D
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 14:13
20.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
17-09-2020 14:07
Ik weet niet hoe jullie financieel zitten, maar banken financieren vaak niet meer dan de taxatiewaarde, waardoor het deel dat je over biedt uit eigen zak betaald moet worden.
Ja dat hoorde ik ook inderdaad. De bank zei alleen ook dat de taxateur vaak niet moeilijk doet om te zorgen dat dat redelijk bij elkaar zit. En dat de bank alleen een check doet als de taxatiewaarde echt niet lijkt te kloppen (verkoopprijs en uiteindelijke prijs erg ver uit elkaar). Wij kennen een bevriende taxateur, dus zal hem ook even vragen hoe erg het is als je bijvoorbeeld 10000 euro hoger bied.
Alle reacties Link kopieren
Sunnyside26 schreef:
17-09-2020 14:09
Ja dat is wel het makkelijkste om te denken 😀. Dat gevoel beheers ik helaas niet. Ben wel rationeel maar hoop stiekem toch dat wij een kansje maken.

Het zit hem ook meer in: hoelang duurt deze gekte nog? Je wilt ook eens een stap verder samen. Ik zou het jammer vinden als dat nog 6 jaar moet duren.
U kunt snel van het probleem af komen, door gewoon veel te veel op een huis te bieden.
Het nadeel is dat u dan wel uw huidige woning verkopen moet, en dat de bank akkoord moet gaan om de hypotheek te financieren.

En dat u later nooit zoveel voor het huis terug krijgt als u ervoor betaald heeft, behalve als de gekte dan nog steeds duurt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
17-09-2020 14:13
Je bent net begonnen joh. Kalm aan. En je hebt al een huis toch?

En een huisje? Je bent toch geen kabouter ;-D
Sorry. Wist niet dat het ABN zo nauw kwam ;-) .Het is ook geen kast van een huis.

Ik heb een huis inderdaad, maar dat is niet het huis waar je uiteindelijk een gezin in wilt stichten. Dus je mag wat willen toch? Het is niet zo dat ik nog piepjong ben.
Sunnyside26 schreef:
17-09-2020 14:17
Sorry. Wist niet dat het ABN zo nauw kwam ;-) .Het is ook geen kast van een huis.

Ik heb een huis inderdaad, maar dat is niet het huis waar je uiteindelijk een gezin in wilt stichten. Dus je mag wat willen toch? Het is niet zo dat ik nog piepjong ben.
Maar met deze woningmarkt en jouw specifieke eisen kan het nog wel eens een jaar of langer duren.

Wat doe je dan in de tussentijd?
Haastige spoed is zelden goed en zo.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
17-09-2020 14:14
U kunt snel van het probleem af komen, door gewoon veel te veel op een huis te bieden.
Het nadeel is dat u dan wel uw huidige woning verkopen moet, en dat de bank akkoord moet gaan om de hypotheek te financieren.

En dat u later nooit zoveel voor het huis terug krijgt als u ervoor betaald heeft, behalve als de gekte dan nog steeds duurt.
Ja hier zit wel een hele grote kern van waarheid in. We proberen wel zo nuchter te zijn dat wij een van tevoren een grens bepalen. Het huis moet het geld natuurlijk wel waard zijn.

Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
17-09-2020 14:19
Maar met deze woningmarkt en jouw specifieke eisen kan het nog wel eens een jaar of langer duren.

Wat doe je dan in de tussentijd?
Haastige spoed is zelden goed en zo.
Wat zijn mijn eisen dan? Zo hoog zijn die toch niet? Behalve dat we iets zoeken in dit dorp?

Een jaar wachten is prima. Alleen wordt er bijna niets aangeboden in dit dorp.
Sunnyside26 schreef:
17-09-2020 14:27
Wat zijn mijn eisen dan? Zo hoog zijn die toch niet? Behalve dat we iets zoeken in dit dorp?
Een dorp dat blijkbaar heel populair is met weinig aanbod, bedoelde ik. En je huidige huis is niet goed dus je hebt wel eisen (vrijstaand? Aantal kamers? Etc)
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
17-09-2020 14:30
Een dorp dat blijkbaar heel populair is met weinig aanbod, bedoelde ik. En je huidige huis is niet goed dus je hebt wel eisen (vrijstaand? Aantal kamers? Etc)
Ja dat is wel waar. Dorp is niet perse mijn eis, maar die van mijn vriend. Dat bedoelde ik met loepen. Voor nu is mijn huis nog prima, alleen als wij aan kinderen beginnen is, is mijn woning wat minder geschikt.
Ik denk dat je kans heel klein is, er zal ook wel fors overboden worden.
Is het heel belangrijk om in dat dorp te wonen? Want ik denk dat je anders beter je zoekgebied wat uitbreidt.
Sunnyside26 schreef:
17-09-2020 14:33
Ja dat is wel waar. Dorp is niet perse mijn eis, maar die van mijn vriend. Dat bedoelde ik met loepen. Voor nu is mijn huis nog prima, alleen als wij aan kinderen beginnen is, is mijn woning wat minder geschikt.
Er is nu eenmaal woningnood dus ik zou beide scenario's even goed op een rijtje zetten. Wat voor soort huis wil je en waar. Hoeveel concessies wil je doen? En wanneer is het beter om bvb een kind te krijgen in je huidige huis?
Kleine kinderen hebben niet zo veel nodig. Ons kind had in ons vorige huis niet eens een eigen slaapkamer. Maar die had ie ook niet nodig als baby.

Als je een huis hebt met een slaapkamer voor het evt kind dan voldoet dat prima tot ze een jaar of vier zijn. En als je dat niet hebt dan los je dat ook wel op.

Tenzij je een Instagramwaardige balzaal van een babykamer wil gaan inrichten.
En een huis koop je, althans dat is mijn ervaring, uiteindelijk op gevoel.

En daarnaast: je vriend wil iets. En jij? Wat wil jij?
Misschien nog maar eens goed nadenken of je persé in dit dorp wil wonen, als er zo weinig te koop komt. Is het een heel klein dorp ofzo?
Neem een aankoopmakelaar. Dat kost geld, maar je snapt ook wel dat makelaars heel goed weten wat je moet bieden om bij de beste biedingen te komen en dan gaat het alleen nog om gunnen en natuurlijk kiest men dan voor degene met een aankoopmakelaar, want dan weet je dat de kans dat er iets mis gaat klein is (je wil niet weten hoeveel idioten een pretbieding doen, aldus mijn buurman die makelaar is komt dat gewoon veel voor, die trekken zich dan terug in de 3 dagen bedenktijd) en makelaars gunnen een collega natuurlijk handel.
Ik viel trouwens ook over het woord huisje. Zeker als je een vrijstaande woning zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net een nieuw huis gekocht. Ook in een stad met tientallen bezichtigingen en fors overbieden. Mijn advies; bel een aankoopmakelaar. Als je die hebt wordt je meteen een stuk serieuzer genomen!
En pluis goed met de hypotheekadviseur uit of bieden zonder voorbehoud van financiering veilig is. Is de BKR-check al gedaan? Onze hypotheekadviseur had een horrorverhaal over kopers waarbij een vergeten postorderrekening omgoog kwam en de financiering uiteindelijk afkestste.
Bieden onder voorbehoud van verkoop eigen huis is kansloos. Met bieden onder voorbehoud van bouwkundige keuring beland je ook onderop de stapel.
Wij hebben de woning 20 minuten kunnen bezichtigen en moesten meteen de volgende dag een eenmalig bod uitbrengen, tegelijk met de andere geïnteresseerden.
The time is now
Wat een ellende Banba, zo een huis kopen. Wel fijn dat je er nu eentje hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven