spanning door jungle van de woningmarkt

17-09-2020 13:48 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede forummers,

Ik moet even van mij af typen. Na 3 jaar tijd heb ik besloten te gaan samenwonen met mijn vriend (Ja het is zover gekomen, mocht je mij loepen). Zelf heb ik een koopwoning, maar we zijn al een aantal maanden op zoek naar een vrijstaande woning in zijn dorp voor ons samen. Al een hele tijd staat hier maar 1 huis te koop. Deze kost bijna een miljoen en dus is voor ons niet haalbaar. Verder gewoon nada op funda.

Nu kwam een aantal weken geleden een ander huis te koop in het dorp. Binnen een week waren er ruim 50 bezichtigingen geweest :-o . Het was in slechte staat daarom ook nog steeds te koop. Dit was voor mij alleen wel een duidelijke boodschap dat het dorp nogal populair in de markt ligt. Mijn vriend is aardig bekend in het dorp en daarom had ik de stille hoop dat het misschien uiteindelijk via bekenden zou lukken een huis te kopen.

Maar nu kregen wij maandag bericht dat er een bord in de tuin werd gezet bij een huis in het dorp. Vrienden hebben ons direct geappt en dus wij hebben ook direct de makelaar gebeld. Het huis stond nog niet eens op funda en nu al zijn er tientallen bezichtigingen gepland. Maandag beginnen de bezichtigingen en ook wij hebben dan een afspraak. Ik ben zo vreselijk zenuwachtig!!! Het huis ziet er prachtig uit aan de buitenkant en ook de foto's op funda zijn mooi. Daar zijn ze natuurlijk erg handig in. Het lijkt alleen helemaal te passen bij onze wensen. Nu maak ik mij de kop natuurlijk helemaal gek, maar kan ook geen bod uit brengen zonder het huis te bezichtigen (ik ben bijna in die staat). Ik ben alleen zo bang dat een ander dat wel doet..... Ik heb er vannacht al uitgebreid over gedroomd :facepalm: :facepalm:

Qua financiën zitten wij erg gunstig. Wij kunnen zonder clausules bieden (dus ik hoef mijn eigen huis niet eerst te verkopen). Zijn er hier mensen met tips? Wij denken erover na om sowieso iets boven de vraagprijs te bieden als wij het maandag net zo mooi vinden als op de foto's. Wellicht zijn er hier mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Ik vind het in ieder geval fijn om mijn gedachten uit te wisselen.
sunnyside26 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 15:36
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
17-09-2020 15:06
Wij hebben net een nieuw huis gekocht. Ook in een stad met tientallen bezichtigingen en fors overbieden. Mijn advies; bel een aankoopmakelaar. Als je die hebt wordt je meteen een stuk serieuzer genomen!
En pluis goed met de hypotheekadviseur uit of bieden zonder voorbehoud van financiering veilig is. Is de BKR-check al gedaan? Onze hypotheekadviseur had een horrorverhaal over kopers waarbij een vergeten postorderrekening omgoog kwam en de financiering uiteindelijk afkestste.
Bieden onder voorbehoud van verkoop eigen huis is kansloos. Met bieden onder voorbehoud van bouwkundige keuring beland je ook onderop de stapel.
Wij hebben de woning 20 minuten kunnen bezichtigen en moesten meteen de volgende dag een eenmalig bod uitbrengen, tegelijk met de andere geïnteresseerden.
Bedankt. Gefeliciteerd met jullie woning! Ik hoop dat we allemaal de kans krijgen een bod uit te brengen. En dan is het maar afwachten. Het is lastig te peilen welke bezichtigingen serieus zijn. Het is inderdaad een klein dorp. Ik kom er zelf niet weg, maar ervaring is dat veel mensen die er opgroeien er ook willen blijven.
sunnyside26 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 15:42
1.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-09-2020 14:49
Misschien nog maar eens goed nadenken of je persé in dit dorp wil wonen, als er zo weinig te koop komt. Is het een heel klein dorp ofzo?
Klinkt als mijn dorp (Landsmeer), de huizengekte is idioot hier, er komt weinig vrij of heel duur (inderdaad rond een miljoen of meer) en voor een huurwoning sta je zo 25 jaar op de wachtlijst.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
17-09-2020 14:49
Ik viel trouwens ook over het woord huisje. Zeker als je een vrijstaande woning zoekt.
Aangepast. Had niet in de gaten dat het zo storend was,
Sunnyside26 schreef:
17-09-2020 15:37
Aangepast. Had niet in de gaten dat het zo storend was,
Ik vind het gewoon gek aangezien het waarschijnlijk een van de grootste aankopen van je leven zal zijn.

Ik heb trouwens geloept. Omdat je daar zelf naar verwees.
Als jullie werkelijk niks kunnen vinden/krijgen is dat een goede reden om ook in de omgeving naar huizen te kijken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Een aankoopmakelaar inderdaad. Ik heb een zelfde soort ervaring als Banba.

Ik benijd je niet, het is een vreselijke markt om te kopen. Ik heb na een jaar zoeken alle remmen los gegooid en heb hoog geboden zonder voorbehoud van financiering of bouwkundig onderzoek. Toen had ik beet.

Dat gezegd hebbende, toen ik mijn huis verkocht kwamen de biedingen met voorbehoud van bouwkundige keuring ook onder aan de stapel, en net daar boven de biedingen onder voorbehoud van financiering. Houd er rekening mee dat er mensen zullen zijn die zonder enig voorbehoud een bod kunnen uitbrengen.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
17-09-2020 15:34
Wat een ellende Banba, zo een huis kopen. Wel fijn dat je er nu eentje hebt.
Ja klopt, ik heb ook niet alles aan het huis even gedetailleerd bekeken. Wordt toch nog een soort verrassing als we straks de sleutel krijgen 😬.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
17-09-2020 15:59
Ja klopt, ik heb ook niet alles aan het huis even gedetailleerd bekeken. Wordt toch nog een soort verrassing als we straks de sleutel krijgen 😬.
Eigenlijk te idioot voor woorden he? Ik heb ongeveer 10 minuten kunnen kijken. Het was een open huis en heel erg druk. In het algemeen spendeer ik meer tijd aan de aankoop van een onderbroek. En dit is dan de grootste aankoop in mijn leven.

Toen ik de sleutel kreeg ontdekte ik nog een bergruimte in het huis die ik tijdens het open huis nog niet eens had gezien. Maar goed, goddank geen nare verrassingen hier. Ben erg blij met mijn aankoop. Jullie gefeliciteerd met je nieuwe huis!
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-09-2020 16:44
Eigenlijk te idioot voor woorden he? Ik heb ongeveer 10 minuten kunnen kijken. Het was een open huis en heel erg druk. In het algemeen spendeer ik meer tijd aan de aankoop van een onderbroek. En dit is dan de grootste aankoop in mijn leven.

Toen ik de sleutel kreeg ontdekte ik nog een bergruimte in het huis die ik tijdens het open huis nog niet eens had gezien. Maar goed, goddank geen nare verrassingen hier. Ben erg blij met mijn aankoop. Jullie gefeliciteerd met je nieuwe huis!
Dank je, jij ook! Ik heb meegelezen in het topic waarin je meeschreef over de jacht naar een koophuis. Dus ik weet een beetje hoe moeizaam je zoektocht was,
Het is dat we om logistieke redenen echt moeten verhuizen, anders zou ik het een tijdje aan hebben gekeken. Een huis kopen in deze tijd doe je niet voor je plezier/ontspanning.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
@Sunnyside26
Nog een tip van de aankoopmakelaar die me te binnen schoot;
Schrijf bij je bod een persoonlijk stukje waarin je jezelf voorstelt en iets vertelt over waarom je juist dit huis wilt kopen.
Mocht je hetzelfde (over)bieden dan een andere koper, kan dit net de doorslag geven.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
18-09-2020 05:20
@Sunnyside26
Nog een tip van de aankoopmakelaar die me te binnen schoot;
Schrijf bij je bod een persoonlijk stukje waarin je jezelf voorstelt en iets vertelt over waarom je juist dit huis wilt kopen.
Mocht je hetzelfde (over)bieden dan een andere koper, kan dit net de doorslag geven.
Bedankt! Die neem ik zeker mee, Gister avond stond er tot mijn verassing nog een nieuw huis te koop in het dorp op funda. Met dezelfde verkoopprijs. Dat geeft wel weer een goed gevoel. Er is in 2 jaar tijd geen enkel huis te koop gekomen en nu in korte tijd 3. Die eerste was zoals ik zei niets voor ons. Het huis dat er nu bij gekomen is lijkt ook mooi, maar voorkeur blijft voor het huis waar wij maandag blijven kijken. Mocht dat niks worden dan kunnen wij het andere huis nog bekijken. We hebben dus meer opties nu. Wellicht zijn er ook geïnteresseerden in het nieuwe huis die ook belangstelling hadden voor het huis die wij graag willen.

Fijn dat jullie een huis hebben, Hopelijk is alles naar wens straks en komen er geen onverwachte mankementen naar boven. Mij is vertelt door een makelaar en de bank dat je in deze tijd helaas minder eisen kan stellen, omdat de vraag vele malen hoger ligt als het aanbod.
Alle reacties Link kopieren
Sunnyside26 schreef:
18-09-2020 08:54
Bedankt! Die neem ik zeker mee, Gister avond stond er tot mijn verassing nog een nieuw huis te koop in het dorp op funda. Met dezelfde verkoopprijs. Dat geeft wel weer een goed gevoel. Er is in 2 jaar tijd geen enkel huis te koop gekomen en nu in korte tijd 3. Die eerste was zoals ik zei niets voor ons. Het huis dat er nu bij gekomen is lijkt ook mooi, maar voorkeur blijft voor het huis waar wij maandag blijven kijken. Mocht dat niks worden dan kunnen wij het andere huis nog bekijken. We hebben dus meer opties nu. Wellicht zijn er ook geïnteresseerden in het nieuwe huis die ook belangstelling hadden voor het huis die wij graag willen.

Fijn dat jullie een huis hebben, Hopelijk is alles naar wens straks en komen er geen onverwachte mankementen naar boven. Mij is vertelt door een makelaar en de bank dat je in deze tijd helaas minder eisen kan stellen, omdat de vraag vele malen hoger ligt als het aanbod.
Ik zou dan die bezichtiging wel alvast inplannen. Afzeggen kan altijd nog, en anders heb je kans dat je achter het net vist bij dat 2e huis.
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie nu wel al samen in jouw huis? Dat geeft dan alvast wat meer lucht :D . Maar ik benijd je niet dat je in deze tijd op zoek bent, wat een drama om nu te 'moeten' kopen.
Alle reacties Link kopieren
Moet je persé een huis kopen met een bordje "te koop" aan?

Hier in de buurt komen er simpelweg geen bordjes "te koop" meer aan 't raam. En haalt het huis ook geen enkele website meer.

De wijk is zo gegeerd dat nog voor iemand nog maar goed en wel de woorden "ik plan te verhuizen over een jaar" heeft uitgesproken tegen zijn buurman ofzo er al 4 mogelijke kopers voor de deur staan.


Ik zou dus via vriend en zijn familie / omgeving iedereen duidelijk maken dat jullie een huis zoeken en vanaf het moment dat ze nog maar ruiken dat iemand plant te verhuizen voor de deur staan met een degelijk bod.


(De prijzen gaan hier intussen dus ook door 't dak.
Ik ben eigenlijk gek dat ik momenteel mijn huis niet verkoop :-D.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Als je goed zit zou je wel gek zijn om je huis te verkopen. Je moet namelijk ook weer duur kopen, of huren. Tenzij je geen nieuwe woonruimte nodig hebt schiet je er niet zoveel mee op. Behalve dat je er een bult stress bij krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
19-09-2020 02:31
Moet je persé een huis kopen met een bordje "te koop" aan?

Hier in de buurt komen er simpelweg geen bordjes "te koop" meer aan 't raam. En haalt het huis ook geen enkele website meer.

De wijk is zo gegeerd dat nog voor iemand nog maar goed en wel de woorden "ik plan te verhuizen over een jaar" heeft uitgesproken tegen zijn buurman ofzo er al 4 mogelijke kopers voor de deur staan.


Ik zou dus via vriend en zijn familie / omgeving iedereen duidelijk maken dat jullie een huis zoeken en vanaf het moment dat ze nog maar ruiken dat iemand plant te verhuizen voor de deur staan met een degelijk bod.


(De prijzen gaan hier intussen dus ook door 't dak.
Ik ben eigenlijk gek dat ik momenteel mijn huis niet verkoop :-D.)
Nee dat hoeft zeker niet. Mijn vriend is aardig bekend in het dorp en heeft ook zoveel mogelijk duidelijk gemaakt dat hij zoekende is. Zo hoopten wij ook aan een huis te komen. Tot nu is er alleen bar weinig weggegaan. Het is precies zoals jij het verwoord. Als iemand aangeeft te vertrekken, staan er al 4 voor de deur. Het is verder een klein dorp met veel boerderijen als je net buiten het dorp zit. Dus bij de meeste huizen net naast het dorp zit een groot stuk grond. In combinatie met de grond is de vraagprijs dan vaak richting de miljoen. Dat is voor ons niet haalbaar.

Het huis wat wij nu hebben bezichtigt was van een vrouw die niet zo bekend is in het dorp. Bij haar is er dus wel eerst een bord in de tuin komen te staan. Het bleek dat zij maandag de hele dag bezichtigingen hebben gepland en de rest allemaal in de wacht staat. Mochten hier geen geïnteresseerden uitkomen dan is de wachtlijst aan de beurt. Wij hebben dus het geluk gehad in de eerste ronde te zitten.

Wij hebben nu in ieder geval een bod uitgebracht met behulp van een aankoopmakelaar. Als het goed is horen wij vandaag meer. Ik zit dus best in spanning.
Alle reacties Link kopieren
We hebben het huis! :cheer: :cheer:
Oh wow, dat is snel gegaan! Gefeliciteerd!

Geen bouwkundige keuring nodig?
Rosalind schreef:
22-09-2020 12:12
Oh wow, dat is snel gegaan! Gefeliciteerd!

Geen bouwkundige keuring nodig?
Als je dat als ontbindende voorwaarde opgeeft, vis je achter het net.
Natuurlijk kan ze altijd een keuring naderhand laten uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Sunnyside26 schreef:
22-09-2020 12:04
We hebben het huis! :cheer: :cheer:
Hoera :cheer: :worship: :cheer: !
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd 🥳

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven